Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni sai ihan liian kovan rangaistuksen tänään koulussa...

Vierailija
29.11.2012 |

11-vuotiaallani tytöllä on adhd ja ei yleensä jaksa keskittyä kouluun erityisen hyvin. Tänäänkin äidinkielen tunnilla oli vain kirjoittanut päiväkirjaansa eikä keskittynyt.

No opettaja oli sitten tempaissut meidän tytöltä päiväkirjan kädestä ja lukenut sen ääneen luokalle rangaistukseksi. Tyttö tuli tuossa puolisen tuntia sitten kotiin ja kertoi minulle itkuisena.

Yritin soittaa opettajalle, mutta puhelimeen ei vastattu. Onko kohtuullista antaa oppilaalle tällainen rangaistus?

Kommentit (188)

Vierailija
81/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangaistuksena nöyryytys?

Sinä jonka mielestä tämä oli oikein, nöyryytätkö omaa lastasi rangaistuksena?

Luet mahdollisesti lapsesi päiväkirjoja hänen kavereilleen, koska lapsesi ei ole käyttäytynyt oikein?

Kerrot julkisesti jotakin lapsestasi rangaistuksena? Nöyryytätkö jotenkin lastasi? Miksi se on oikein?

Vai oletko kunnon kasvattaja ja osaat antaa oikeanlaisen rangaistuksen?

Eihän se tarkoita sitä, että lapsi jäisi ilman rangaistusta jos sanotaan, että tuolla opettajalla meni yli. Jokin muu rangaistus olisi ollut paljon parempi.

Kun elämän pitäisi olla pelkkää pumpulia vaan, ja kaikki pienet ylilyönnit jättää kammottavat henkiset haavat, joita ylihysteeriset äidit vielä oikein innolla repivät.

Elämä on sellaista, että välillä tulee ikäviä tilanteita, ja suureen osaan niistä on itse osasyyllinen. Kuten ap:n tyttö tähän. Siitä opitaan ja mennään eteenpäin, eikä jäädä märehtimään.

että mulla alkoi kuukautiset ja ekoista rintaliiveistäni.

Jos mun opettaja olisi tuon lukenut ääneen luokalle niin olisi voinut olla varma että en olisi mennyt enää ikinä kouluun.

11- vuotiaat eivät osaa ajatella niinkuin aikuiset vaikka sinä niin ilmeisesti luuletkin. Joko olet tyhmä tai muistisi on hapertunut.

Vierailija
82/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet mahdollisesti lapsesi päiväkirjoja hänen kavereilleen, koska lapsesi ei ole käyttäytynyt oikein?

Kerrot julkisesti jotakin lapsestasi rangaistuksena? Nöyryytätkö jotenkin lastasi? Miksi se on oikein?

Eihän se tarkoita sitä, että lapsi jäisi ilman rangaistusta jos sanotaan, että tuolla opettajalla meni yli. Jokin muu rangaistus olisi ollut paljon parempi.

Kun elämän pitäisi olla pelkkää pumpulia vaan, ja kaikki pienet ylilyönnit jättää kammottavat henkiset haavat, joita ylihysteeriset äidit vielä oikein innolla repivät.

Elämä on sellaista, että välillä tulee ikäviä tilanteita, ja suureen osaan niistä on itse osasyyllinen. Kuten ap:n tyttö tähän. Siitä opitaan ja mennään eteenpäin, eikä jäädä märehtimään.

Tiesitkö, että lapsista voi kasvattaa tasapainoisia ihmisiä muutenkin kuin tämän opettajan tekemällä tavalla?

Et ilmeisesti.

Edelleen. Kukaan EI ole sanonut, etteikö tyttö olisi rangaistusta ansainnut. Tunnilla pitää kuitenkin seurata opetusta ja totella opettajaa.

MUTTA!

Tässä meni opettaja metsään. Rangaistuksena ei käytetä tuollaista tapaa.

Kuten eräs kirjoitti, toinen oli aikuinen, toinen lapsi. Kumman pitäisi OIKEASTI olla se järkevä osapuoli? Tietenkin aikuisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tiedä adhd:sta mitään kannattas pitää mölyt mahassa. Adhd ei yksinkertasesti tee noita asioita tahalteen. Ja ei en kannata sitä että niitä pitää paapoa, itselläni on adhd lapsi.

Todella törkeetä kuitenkin on että lukee toisen pväkirjaa, yhteyttä opeen ja luu kurkkuun sille.

Vierailija
84/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pikku mussukka ja sen päivyli niih. voi ku oli tuhma opeki nii. mutta mussukka pitää olla siellä ja sen pitää saada erityiskohtelu, mitä niistä muista lapsista niih. meen nyt kirjoittaan mun pikku päikkyy ja niih. luette tätäki ääneen, mullon adhd älkää ny.

Itse katsoisin mieluummin vaikka merimaisemaa... Opettajaparat, nostan todella hattua, itse en jaksaisi montakaan päivää siinä työssä!

Mikä ihmeen taikasana ADHD on, joka tekee ipanasta täysin syyntakeettoman ja paapottavan? Siitä söpöliinistä kultispuppelista kasvaa aikanaan aikuinen (ainakin ruumiillisesti), onka on sopeuduttava yhteiskuntaan. Vaan milläs opit, kun ei lapsena opeteta?

kertoa muille oppilaille koska X:llä alkoi kuukautiset, keneen se on ihastunut, ketä se on pussannut yms henkilökohtaista tietoa???

Voi jeesus mikä ämmä!!

Vierailija
85/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalla oli tuossa tilanteessa toki täysi oikeus ottaa lapsesi päiväkirja pois, ja hän olisi voinut vaikka pitää sen itsellään koulupäivän loppuun. Opettaja olisi myös voinut määrätä ap:n lapselle vaikkapa jälki-istuntoa tai ekstratehtävän, jos hän halusi tätä jollain tavalla "rangaista".

Tuollainen päiväkirjan lukeminen luokalle oli mielestäni kuitenkin vain ja ainoastaan väärin. Sen tarkoitus kun taisi olla oppilaan nöyryyttäminen, ja luulisi opettajan, kasvatusalan ammattilaisen, tietävän, että nöyryyttäminen on todella huono kasvatus/opetusmetodi.

Ottaisin siis sinuna ap yhteyttä opettajaan, sillä tilanteessasi ainakin itse haluaisin kuulla, mitä RAKENTAVAA hän on kuvitellut tuolla teollaan saavuttavansa.

t. opettaja

Vierailija
86/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomio lapsen huonosta käytöksestä viedään opettajan teon oikeutukseen. Näin kasvatatte lapsia, joiden kanssa on koulussa todella vaikeaa.

Jos lapsesi tekee jotakin, mikä on koulussa kiellettyä, kärsiköön rangaistukset. Ja sinä äitinä / isänä pysyt yhteisenä rintamana opettajan kanssa. Näin voitte yhdessä kasvattaa hankalaa lasta.

Harvoin, hyvin harvoin, opettajana toimii joku kieroutunut narsisti. Mutta välillä tuntuu, että joistakin lapsista kasvatetaan sellaisia.

T. ope itsekin

Tästä opettajsta se nimittäin on TODELLA HUONO keino kitkeä epätoivottavaa käytöstä.

t. opettaja siis minäkin

Vierailija
87/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran huomio lapsen huonosta käytöksestä viedään opettajan teon oikeutukseen. Näin kasvatatte lapsia, joiden kanssa on koulussa todella vaikeaa.

Jos lapsesi tekee jotakin, mikä on koulussa kiellettyä, kärsiköön rangaistukset. Ja sinä äitinä / isänä pysyt yhteisenä rintamana opettajan kanssa. Näin voitte yhdessä kasvattaa hankalaa lasta.

Harvoin, hyvin harvoin, opettajana toimii joku kieroutunut narsisti. Mutta välillä tuntuu, että joistakin lapsista kasvatetaan sellaisia.

T. ope itsekin

Noinko opetat koulussa, jos joku tulee sulle kertomaan, että kaveri otti päiväkirjan ja luki sen?

Täällä kukkahatut todellakin taas vaahtoaa typeryyksiä...

Olenko mä tosiaan ainoa, joka tuossa tilanteessa sanoisi lapselle, että ikävä juttu, mutta kouluun ei kannata ottaa sellaisia asioita, jotka sisältää arkaluontoista materiaalia. Vain typerys vie henkilökohtaisen päiväkirjansa kouluun. Koska olipa se kuinka väärin tahansa, noin voi käydä.

TOki puuttuisin jos lasta alettaisiin kiusata tms. mutta ohjaisin myös lasta toimimaan itse kiusaamista vastaan, enkä vaanvänkyttäisi ja selittäisi lapselle kuinka maailma on niiiiin paha ja lapsi ihan viaton ressukka.

Sen lisäksi että puolustat opettajan tekoa, syyllistät vielä lasta itseäänkin siitä että aikuinen teki väärin.

Uskomatonta. Toivon totisesti että olet lapseton. Ällöttävä ihminen.

Ai hitsi, mulla on kolme reipasta poikaa, jotka tietää, että elämässä pitää kantaa vastuu teoistaan. Ihan onnellisilta vaikuttavat, kun ymmärtävät ihan ajoissa aina miten kannattaa käyttäytyä eri paikoissa.

Sun lapsilla on varmaan aika vaikeaa, kun äiti antaa koko ajan ymmärtää, että maailma on se, jonka pitäisi muutta, ei häiriökäyttäytyvä lapsi.

En mä ole ottanut puoleen enkä toiseen muuten kantaa opettajan toimien suhteen. Ehkä se ei ole paras rangaistus ollut, mutta ei nyt tämän tason kohunkaan arvoinen. Pointtini oli se, että elämässä sattuu ja tapahtuu, ja lapsi itse voi vaikuttaa siihen, millaisiin tilanteisiin hän ajautuu.

Kuten ap:n lapsi typerällä käytöksellään itse aiheutti tuon tilanteen. Fiksu äiti kertoisi sen lapselleenkin, eikä vain meuhkaisi opettajan teosta. Muuten se lapsi on taas kohta samassa tilanteessa.

Vierailija
88/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tiedä adhd:sta mitään kannattas pitää mölyt mahassa. Adhd ei yksinkertasesti tee noita asioita tahalteen. Ja ei en kannata sitä että niitä pitää paapoa, itselläni on adhd lapsi.

Todella törkeetä kuitenkin on että lukee toisen pväkirjaa, yhteyttä opeen ja luu kurkkuun sille.

kauhean kivasti jo valmiiksi ongelmaisen lapsen asemaa luokassa, eiks niin?

Itse ainakin tekisin hirviövanhempien lasten elämästä ihan paskaa koulussa.

Vierailija
89/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen on nyt vähän hakoteillä.

Osaatko lukea? :)

Rangaistus saa tulla lapselle kuin lapselle huonosta käytöksestä! Hyvä homma :)

Mutta millainen rangaistus?

Fiksu äiti ei sano lapselle, että opettaja saa lukea päiväkirjaa, koska niin se ei ole :) Päiväkirja on salainen :)

Lapsenkin pitää oppia tietämään oikean ja väärän erot!

Vierailija
90/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun opettaja olisi tuon lukenut ääneen luokalle niin olisi voinut olla varma että en olisi mennyt enää ikinä kouluun.

11- vuotiaat eivät osaa ajatella niinkuin aikuiset vaikka sinä niin ilmeisesti luuletkin. Joko olet tyhmä tai muistisi on hapertunut.

että sieltä kirjasta olisi luettu tuollaisia, näytä mulle ihmeessä se kohta?

Ja edelleen: voi voi voi kun se on niin VÄÄÄÄÄÄRIIIIIINNNNNN!!!! mutta mitäs jos sitä lasta opettaisi olemaan joutumatta tuollaisiin tilanteisiin ihan aktiivisesti käymällä läpi myös lapsen omaa osuutta tilanteeseen?

Olisiko mitenkään mahdollista?

AI joo, kukkahattujen lapsille ei. Ne on niitä jotka myöhemmin syrjäytyy ja masentuu, kun oli jo koulussa niin vaikeaa, kun maailma ei ymmärtänyt minua...

Vierailija
91/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu äiti ei sano lapselle, että opettaja saa lukea päiväkirjaa, koska niin se ei ole :) Päiväkirja on salainen :)

Vierailija
92/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti onkin, että opettaja on lukenut sen koko luokalle. Eikä se ole oikea rangaistus.

Edelleen olen sitä mieltä, että taitaa nämä puolustelijat rakastaa nöyryyttämistä!

En haluaisi olla teidän lapsenne jos teidän mielestä on oikein rangaista lasta nöyryyttämällä.

Vierailija
93/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lapsen pitää oppia oikean ja väärän erot. Eli saiko sitä päiväkirjaa kirjoittaa tunnilla ja olla keskittymättä opetukseen?

Siitähän tuo koko tilanne lähti.

Opettajan rangaistus oli mikä oli. Sitä ei olisi tullut, jos lapsi olisi totellut. Eli kannattaisiko lapsen totella ensi kerralla? Vai opetetaanko lapselle nyt, että opettaja oli tässä kamala ja lapsi viaton uhri?

SInänsä mulle ihan sama mitä sinä opetat. Mä en opeta lapsiani uhriutumaan ja syyttelemään muita, vaan ottamaan vastuun omista teoistaan. Jos on tehnyt virheen siitä kannetaan vastuu.

Optimaalisinta tuossa tilanteessa olisi se, että asia selvitettäisiin opettajan kanssa niin, että LAPSI pyytää opettajalta anteeksi ja opettaja pyytää lapselta anteeksi. Ei missään nimessä niin, että vain opettajaa syyllistetään.

Ja te, joiden mielestä 11-v ei pysty mihinkään käyttäytymiseen, koska niiden sitten pitäisi alkaa pystyä? Johan täällä kukkahatut huutelee, että 24-vuotiaallakin on vasta aivot kehitysvaiheessa, että ei nyt oikein sellaiseltakaan mitään voi vaatia...

Vierailija
94/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti onkin, että opettaja on lukenut sen koko luokalle. Eikä se ole oikea rangaistus.

Edelleen olen sitä mieltä, että taitaa nämä puolustelijat rakastaa nöyryyttämistä!

En haluaisi olla teidän lapsenne jos teidän mielestä on oikein rangaista lasta nöyryyttämällä.

noin tyhmää lasta itselleni. Vaikutat vähän vajaaälyiseltä.

Vierailija
95/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että lapsista voi kasvattaa tasapainoisia ihmisiä muutenkin kuin tämän opettajan tekemällä tavalla?

Et ilmeisesti.

Edelleen. Kukaan EI ole sanonut, etteikö tyttö olisi rangaistusta ansainnut. Tunnilla pitää kuitenkin seurata opetusta ja totella opettajaa.

MUTTA!

Kuten eräs kirjoitti, toinen oli aikuinen, toinen lapsi. Kumman pitäisi OIKEASTI olla se järkevä osapuoli? Tietenkin aikuisen.

vajaaälyinen idiootti, niin älä oleta että muut on.

Tiesitkö, että lapsista voi kasvattaa tasapainoisia ihmisiä siitä huolimatta, että kaikki ei aina toimi lässyn lässyn ja hyssyntyssyn meiningillä, vaan välillä opettajallakin voi palaa käämit ja se voi tehdä noin?

Et ilmeisesti.

Vierailija
96/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lapsen pitää oppia oikean ja väärän erot. Eli saiko sitä päiväkirjaa kirjoittaa tunnilla ja olla keskittymättä opetukseen?

Siitähän tuo koko tilanne lähti.

Opettajan rangaistus oli mikä oli. Sitä ei olisi tullut, jos lapsi olisi totellut. Eli kannattaisiko lapsen totella ensi kerralla? Vai opetetaanko lapselle nyt, että opettaja oli tässä kamala ja lapsi viaton uhri?

SInänsä mulle ihan sama mitä sinä opetat. Mä en opeta lapsiani uhriutumaan ja syyttelemään muita, vaan ottamaan vastuun omista teoistaan. Jos on tehnyt virheen siitä kannetaan vastuu.

Optimaalisinta tuossa tilanteessa olisi se, että asia selvitettäisiin opettajan kanssa niin, että LAPSI pyytää opettajalta anteeksi ja opettaja pyytää lapselta anteeksi. Ei missään nimessä niin, että vain opettajaa syyllistetään.

Ja te, joiden mielestä 11-v ei pysty mihinkään käyttäytymiseen, koska niiden sitten pitäisi alkaa pystyä? Johan täällä kukkahatut huutelee, että 24-vuotiaallakin on vasta aivot kehitysvaiheessa, että ei nyt oikein sellaiseltakaan mitään voi vaatia...

Edelleen, ei lapsi saakaan käyttäytyä miten tahansa. Ja ansaitsi rangaistuksen. Saikin sen, mutta tuollainen ei ollut sopiva rangaistus.

Vastuunhan lapsi olisi ottanut teoistaan erilaisellakin rangaistuksella. Mitä kohtaa et ymmärtänyt?

Opettaja teki väärin. Lapsi sai rangaistuksen, pahimmassa tapauksessa saa myös kiusausta osakseen (ei varmaa, emme tiedä mitä päiväkirjassa luki. Ilmeisesti kuitenkin jotakin sellaista, mikä sai lapsen itkemään).

Eli summasummarum, lapsi kärsi rangaistuksensa, olisi kärsinyt sen joka tapauksessa, vaikka olisikin ollut jokin inhimillisempi rangaistus. Otti siis vastuun teoistaan.

Kuten joku kirjoitti, päiväkirja pois, jälki-istuntoa yms. Paljon sopivampi olisi ollut, kuin päiväkirjan lukeminen ääneen.

Mutta, nyt sitten olikin mietinnässä, tekikö opettaja oikein kun tuollaisen rangaistuksen päätti lapselle.

Ja ei, hän ei tehnyt oikein.

Vierailija
97/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ilmeisesti.

MUTTA!

vajaaälyinen idiootti, niin älä oleta että muut on.

Tiesitkö, että lapsista voi kasvattaa tasapainoisia ihmisiä siitä huolimatta, että kaikki ei aina toimi lässyn lässyn ja hyssyntyssyn meiningillä, vaan välillä opettajallakin voi palaa käämit ja se voi tehdä noin?

Et ilmeisesti.

Kukaan ei ole sanonut, että lapselle pitäisi lässyttää ja antaa olla.

Tämä rangaistus vain oli väärin. Ja ammattimainen opettaja ei pura hermojaan lapseen.

Vierailija
98/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin tyhmää lasta itselleni. Vaikutat vähän vajaaälyiseltä.

Koska minun mielestäni lasta ei kasvateta nöyryyttämällä?

Parempiakin keinoja rangaista on :)

Nöyryyttämällä lasta, et saa kuin pahaa aikaiseksi.

Vierailija
99/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sieltä kirjasta olisi luettu tuollaisia, näytä mulle ihmeessä se kohta?

Ja edelleen: voi voi voi kun se on niin VÄÄÄÄÄÄRIIIIIINNNNNN!!!! mutta mitäs jos sitä lasta opettaisi olemaan joutumatta tuollaisiin tilanteisiin ihan aktiivisesti käymällä läpi myös lapsen omaa osuutta tilanteeseen?

Olisiko mitenkään mahdollista?

AI joo, kukkahattujen lapsille ei. Ne on niitä jotka myöhemmin syrjäytyy ja masentuu, kun oli jo koulussa niin vaikeaa, kun maailma ei ymmärtänyt minua...

Ihan sama mitä siellä lukee mutta ne asiat ovat henkilökohtaisia. Ei se opettaja tiennyt mitä siellä lukee ennen kuin meni lukemaan sen!!!

Se että itse teet väärin ei oikeuta aikuista ihmistä tekemään sua kohtaan väärin!!! Uskomatonta tekstiä aikuisen suusta??!!?

Lapset varsinkin erityislapset ajautuvat monesti tilanteisiin mikä on kyllä heidän vikansa mutta silloin aikuisen tehtävä on keksiä siihen OIKEA JA REILU rangaistus! Päiväkirjan lukeminen ei sitä ollut.

Se on hienoa että sinä ilmeisesti itsekkin kakara? oletat että

kun lasta tarpeeksi kasvattaa ja ohjeistaa se ei IKINÄ joudu mihinkään hankalaan tilanteeseen. Itse työskentelen erityislasten kanssa ja työ heidän kanssaan on erittäin haastavaa mutta se ei todella johdu vanhempien kasvatuksesta ja vaikka minäkin heille kuinka yritän opettaa se aina mene niin helposti perille!

Kannattaisiko sinun olla ihan hiljaa kun tekstisi on 15- vuotiaan tasoa!

Vierailija
100/188 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu vie päiväkirjan kouluun?

Joka ei aina välttämättä ajattele asioita tarpeeksi pitkälle :)