Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi molempikätinen, huono juttu?

Vierailija
26.11.2012 |

Käytiin 4-vuotis neuvolassa, jossa th kiinnitti huomiota pojan kätisyyteen. Käyttää siis piirtäessä vaihtelevasti sekä oikeaa että vasempaa kättä, osaa molemmilla kynäotteen. Kirjoittaa myös omana nimensä kummalla kädellä vaan.

Th:n mielestä tämä molempikätisyys on huono juttu ja voi kuulemma vakuttaa jotenkin puheen kehitykseen...? Nyt pitäisi väen vängällä saada poika käyttämään enemmän toista kättä, jotta kätisyys vakiintuu joko oikeaksi tai vasemmaksi.

Jäin ihmettelemään mitenkä tämä sitten tapahtuu jos lapsi itse luontevasti molempia käsiä käyttää ja jälki on hyvää? Enkä sitten huomannut hämmästyksissäni kysäistä, että miten tuo voi vaikuttaa puheen kehitykseen? Onko kenelläkään tullut eteen vastaavaa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaessa olisi hyvä, että sen tekisi aina samalla kädellä. Kannattaa seurata kummalla kädellä useimmiten tarttuu kynään, joka laitetaan keskelle, ei siis vahingossa ohjata jommalle kummalle puolelle. Kun selviää kummalla kirjoittaa paremmin (vaikka vain aavistuksen) ohjataan aina kirjoittamaan samalla kädellä. Muissa toiminnoissa ei ole niin väliä vaikka käyttäisi molempia. Ohjeet ja neuvot saatu toimintaterapeutilta ja ainakin meillä ovat toimineet hyvin.

Vierailija
22/31 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lapsesta asti molempikätinen, ja erittäin hyvä niin äidinkielessä kuin useimmissa muissakin lukuaineissa. Mitään ongelmia ei ole molempikätisyydestä tullut.

Kirjoittamisen hoidan pääosin oikealla kädellä, koska varsinkin koulussa kun piti kirjoittaa lyijykynällä, vasemmalla kirjoittaessa helposti suttasi tekstinsä kädellä. Mutta kyllä jos käsi väsyi pystyin koska vaan vaihtamaan vasemmalle, mikä on hyvä lisäetu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8 v poika joka teki samaa. Yhä edelleen kirjoittaa ja syö vasemmalla (käytti molempia pitkään), mutta mailapelejä yms aina oikealla. Oleme kaksikielinen perhe ja poika puhuu molempia kieliä. Urheilullisesti on myös lahjakas. MONET huippu-urheilijat ovat muuten kaksikäsisiä!! En tarkoita että se olisi se mihin tulee tähdätä, mutta ei se nyt haittaakaan voi tehdä.

Vierailija
24/31 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis kynän vaihtamisella tilannetta että esim. Piirtää pitkää viivaa paperin laidalta toisella laidalle ja vaihtaa kynää kädestä toiseen kesken viivan, kehon keskiviivan kohdalla. Tämä th:mme mukaan saattaa kieliä hahmoitusongelmista.

Oma poika piirtää ja kirjoittaa (lähinnä) vasurilla, mutta heittää, pitää mailaa yms oikealla kädellä.

Puheenkehitys hänellä on ollut ikäistään edellä, kädentaidot osalta hyvät (näpertely, legorakentelu.. ) mutta piirtämistaidot ja into vähäistä.

Vierailija
25/31 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös molempikätinen. Ala-asteella vaihdoin kirjoittaessa kättä kesken lauseen ja piirsin ja maalasin aina molemmilla. En hahmottanut oikein kirjaimia samalla lailla kun muut ikäisesni lapset ja kirjoitin oman nimeni viellä yhdeksän vuotiaana takaperin isoilla kirjaimilla. Siinä vaiheessa koulussa pakotettiin alkaa kirjoittamaan vaan yhdellä kädellä koska dyslexia oli niin vahva. Kirjoitin pitkään vasenmalla ja vaikeudet hävisi mutta nyt 18v:nä kirjoitan molemmilla taas ja nyt siitä on vain hyötyä :)

Vierailija
26/31 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotiaana. Nyt lukiossa käyttää oikeaa kättä kirjoittamiseen. Suu käy koko ajan. Herranen aika, jos olis oikeakätinen, niin puhuisko vielä enemmän.

Keskiarvo taisi keväällä olla 9.4

Käytiin 4-vuotis neuvolassa, jossa th kiinnitti huomiota pojan kätisyyteen. Käyttää siis piirtäessä vaihtelevasti sekä oikeaa että vasempaa kättä, osaa molemmilla kynäotteen. Kirjoittaa myös omana nimensä kummalla kädellä vaan.

Th:n mielestä tämä molempikätisyys on huono juttu ja voi kuulemma vakuttaa jotenkin puheen kehitykseen...? Nyt pitäisi väen vängällä saada poika käyttämään enemmän toista kättä, jotta kätisyys vakiintuu joko oikeaksi tai vasemmaksi.

Jäin ihmettelemään mitenkä tämä sitten tapahtuu jos lapsi itse luontevasti molempia käsiä käyttää ja jälki on hyvää? Enkä sitten huomannut hämmästyksissäni kysäistä, että miten tuo voi vaikuttaa puheen kehitykseen? Onko kenelläkään tullut eteen vastaavaa?

Vierailija
27/31 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas.. Nyt olisi tämä aihe menossa meidän perheessä. Päiväkodissa on kauhistuttu, että lapsi piirtää toisella kädellä ja syö toisella kädellä. Itse en näe tätä ongelmana. Pitäisikö siis toisen käden olla täysin turhake ja vain roikkua mukana elämän menoissa? Pitääkö ruokaillessakin tarttua vahvemmalla kädellä haarukkaan, mukiin ja leipään, kun toinen käsi on toimettomana?

Itse olen joutunut vahvistamaan "turhan käteni" taitoja lääkärin määräyksestä, joten olen nyt aikuisena molempikätinen. Myös työnantaja kehoittaa tasapuolistamaan käsien käyttöä, välttäen rasitukset toispuoleisen käden käytöstä.

Nykyaikanakin kynällä kirjoittaminen vähenee ja tietokoneen käyttö lisääntyy, jossa täytyy kummankin käden olla yhtä tehokas.

Pilaanko siis lapseni tulevaisuuden vain sillä, jos hän piirtää ja syö leipää eri käsillä? Omasta mielestä en, joten päiväkoti ja neuvola saa hössöttää minkä jaksaa ja minä olen ylpeä lapsestani juuri tuollisena.

Ps. Itse esim. pesen hampaani kummallakin kädellä, jos toinen väsyy. Ei kerrota siitä, etten menetä mainettani oikeakätisenä.

Vierailija
28/31 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä tavaton teitä taas.

Molempikätisyydestä ei ole mitään haittaa, mutta se voi olla oire neurologisista ongelmista, joista taas on haittaa. Nämä ongelmat eivät katoa mihinkään pakottamalla lapsi käyttämään toista kättä enemmän. Kätisyyteen pakottamisesta seuraa psyykkisiä ongelmia.

Puheen kehityksen ongelmat liittyvät usein kuulo-ongelmiin tai suun ja nielun seudun lihas-hermo-ongelmiin, mutta vielä useammin perheen sisäisen vuorovaikutuksen ongelmiin.

Vierailija
29/31 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas.. Nyt olisi tämä aihe menossa meidän perheessä. Päiväkodissa on kauhistuttu, että lapsi piirtää toisella kädellä ja syö toisella kädellä. Itse en näe tätä ongelmana. Pitäisikö siis toisen käden olla täysin turhake ja vain roikkua mukana elämän menoissa? Pitääkö ruokaillessakin tarttua vahvemmalla kädellä haarukkaan, mukiin ja leipään, kun toinen käsi on toimettomana?

Itse olen joutunut vahvistamaan "turhan käteni" taitoja lääkärin määräyksestä, joten olen nyt aikuisena molempikätinen. Myös työnantaja kehoittaa tasapuolistamaan käsien käyttöä, välttäen rasitukset toispuoleisen käden käytöstä.

Nykyaikanakin kynällä kirjoittaminen vähenee ja tietokoneen käyttö lisääntyy, jossa täytyy kummankin käden olla yhtä tehokas.

Pilaanko siis lapseni tulevaisuuden vain sillä, jos hän piirtää ja syö leipää eri käsillä? Omasta mielestä en, joten päiväkoti ja neuvola saa hössöttää minkä jaksaa ja minä olen ylpeä lapsestani juuri tuollisena.

Ps. Itse esim. pesen hampaani kummallakin kädellä, jos toinen väsyy. Ei kerrota siitä, etten menetä mainettani oikeakätisenä.

Haloo, ambidekstrisyys on ihan ok, kunhan sen taustalla ei ole neurologista ongelmaa. Jos on kehitysikäisestä lapsesta kyse, lastenneurologin konsultaatio ja tutkimus olisi ihan aiheellinen. lapsi voi olla saanut vaikka aivohalvauksen tai aivoverenvuodon synnytyksessä tai hänellä on kehityshäiriö, jota voidaan hoitaa kuntoutuksella.

Molempikätisyys sinällään ei ole mikään ongelma. Asennevamma on, jos se estää lapsen asianmukaisen kuntoutuksen normaaliin elämään ja kehitykseen.

Vierailija
30/31 |
10.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta kun näemmä nousi jälleen pintaan... molempikätisyydestä ei ole haittaa niin kauan, kuin ns. keskilinjan ylitys onnistuu. Eli esim. edellä kuvattu viivan piirtäminen paperille, ettei käsi vaihdu kesken kaiken. Se siis saattaa kieliä jonkinasteisista kielellisistäkin vaikeiksista. Ja siis huom: saattaa.

Itse olen myös molempikätinen. Kirjoitan vasurilla ja teen melkeinpä kaikki muutkin hienomotoriset hommat vasurilla, paitsi että virkkaan ja neulon oikeakätisesti. Oikeassa minulla on katkeamotoriikka, ja esim. työkalut pidän oikeassa, heitän palloa oikealla jne. Ihan hyvin on toiminut yli 40 vuotta.

Vierailija
31/31 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puheen viive kätisyydestä johdu. Itse molempikätinen ja koulussa keskiarvo oli yli 9, lukio ja korkeakoulu käytynä. Pelkkää plussaa olla molempikätinen. Eihän ne edes thl:ssä tiedä molempikätisyydestä mitään, liian pienet otokset. Eikä ole adhd:ta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi