Mitä teet, kun teini-ikäinen viivyttelee tahallaan nukkumaanmenoa arki-iltana?
Kommentit (42)
Mahdotonta, voi mennä huoneeseensa ja sänkyynkin mutta menettekö vielä iltasatua lukemaan vai miten pakotatte nukkumaan?
Eiköhän teini osaa jo itse tuollaiset asiat..
Meillä toinen teini-ikäinen (15-vuotias) tarvitsee paljon unta ja meneekin nukkumaan n. klo 22 joka ilta jos seuraavana päivänä on kouluun meno klo 9:ksi, eli herää klo 7:30 ja nukkuu siis 9,5 h.
Vuoden vanhempi veljensä taas tarvitsee selvästi vähemmän unta, nukkuu vain noin 7 tuntia yössä ja hyvin pärjää, ei ole väsynyt ja on helppo herätä aamuisin. On samanlainen kuin isänsä, joka taitaa nukkua vielä lyhyempiä yöunia.
Olisi aika typerää pakottaa 16-vuotiaskin klo 22 sänkyyn, kun ei niin paljoa tarvitse unta eikä varmasti saisi untakaan vielä niin aikaisin.
Joten ei, meillä ei ole nukkumaanmenoaikoja ollut moneen moneen vuoteen.
Sata ihmistä avannut tämän viestin, eikä kenelläkään olemitään järkevää neuvoa.
Toivotonta.
Minä en jaksa tapella teinien kanssa nukkuajoista, joten en tappele. Menevät nukkumaan kun menevät. Kyllä se väsy tuntuu ennemmin tai myöhemmin ja routa ajaa possulin kotiin.
Kotiintuloaikoja täytyy noudattaa, samoin muita talon sääntöjä, mutta nukkumisajan saavat itse päättää kunhan hoitavat velvollisuutensa. Ja hyvinhän se menee.
En myöskään hoida teinien pyykkitaloutta, lopetin sen yläkouluun siirryttäessä. Ja hyvin hoituu pyykkäys ja kuivaus ja jopa petivaatteitten vaihto. Kyseessä kolme teinipoikaa..
Jos heitä väsyttää niin sitten väsyttää. Eipä väsytä minua. Jos väsyttää liikaa, ei kouluhommat onnistu. Ja jos ei onnistu, niin eipä ole minulta pois. Omaa elämäänsä he elävät. Olen antanut eväiksi sen opin, että mamma maksaa toistaiseksi matkat ja merkkivaatteet ja tietsikat ja pelit ja vehkeet, mutta että jos aikoo samaa elintasoa pitää yllä, kannattaa hoitaa oma osuus.
Aika hyvin uponnut ainakin toistaiseksi. Suosittelen.
Jos heitä väsyttää niin sitten väsyttää. Eipä väsytä minua. Jos väsyttää liikaa, ei kouluhommat onnistu. Ja jos ei onnistu, niin eipä ole minulta pois. Omaa elämäänsä he elävät.
näitä vanhempia. Te olette AIKUISIA ja VANHEMPIA ja teidän hommanne on ihan oikeasti pitää jöötä siihen asti, että se mukula muuttaa pois. Nimenomaan juuri nyt teidän on huolehdittava niistä rajoista. Tällaisten perheiden lapset juuri nukkuvat koulussa. Siis ihan oikeasti nukkuvat, pää pulpetilla, silmät kiinni, kuola valuen, kuorsaavat. Ja vain sen takia, että heidän vanhempansa EIVÄT JAKSA TAPELLA lastensa kanssa nukkumaanmenoajoista. Miksi saakelissa te niitä lapsia sitten teitte, jos ette jaksa niitä kasvattaa loppuun asti?
Ei kannata liikaa huutaa, kun ei tiedä. Hyvin minun teinini nukkuvat, vaikken olekaan vieressä komentamassa. Ovat oppineet omaa vastuuta. Taisit missata pointin? Jos joskus valvovat liikaa, huomaavat sen omissa nahoissaan ja nukkuvat seuraavana yönä enemmän.
Ei ole kyse siitä ettenkö kasvata tai ettenkö jaksa kasvattaa. On vain asioita, joihin puutun herkemmin kuin toisiin.
Sitä paitsi ei tulisi mieleenikään kutsua lapsiani "mukuloiksi".
Jos heitä väsyttää niin sitten väsyttää. Eipä väsytä minua. Jos väsyttää liikaa, ei kouluhommat onnistu. Ja jos ei onnistu, niin eipä ole minulta pois. Omaa elämäänsä he elävät.
näitä vanhempia. Te olette AIKUISIA ja VANHEMPIA ja teidän hommanne on ihan oikeasti pitää jöötä siihen asti, että se mukula muuttaa pois. Nimenomaan juuri nyt teidän on huolehdittava niistä rajoista. Tällaisten perheiden lapset juuri nukkuvat koulussa. Siis ihan oikeasti nukkuvat, pää pulpetilla, silmät kiinni, kuola valuen, kuorsaavat. Ja vain sen takia, että heidän vanhempansa EIVÄT JAKSA TAPELLA lastensa kanssa nukkumaanmenoajoista. Miksi saakelissa te niitä lapsia sitten teitte, jos ette jaksa niitä kasvattaa loppuun asti?
[quote author="Vierailija" time="27.11.2012 klo 20:51"]
nukun koulussa tunneilla useinkin. Vaikka nukkuisinkin yhdeksän tunnin yöunet. Kaikki tämä johtuu siitä, että minun sisäiselle kellolleni on helvetin väärin herätä aamulla 6.15. Jotkut vain ovat iltavirkkuja, eikä sille voi eikä pidäkään voida mitään.
Kamala maata väkisin sängyssä virkeänä, kun vanhemmat pakottaa.
Meillä sai 8. luokan alettua valvoa niin pitkään kuin haluaa, JOS seuraavana aamuna noustaan valittamatta ylös. Yksikin ininä, murina ja natina, niin sänkyyn mennään kymmeneltä viikon ajan.
Meillä ainakin 16-vuotias tyttö on jo hyvin ymmärtänyt miten jaksaa ja paljonko unta tarvitsee. Pelata ei kuitenkaan saa enää kymmenen jälkeen, tai muutenkaan kukkua koneella. Joko lukee, katsoo telkkaria, chattailee kavereiden kanssa kännykällä, piirtelee.
Ilmeisesti aloittajan lapsi on nuorempi tai valvominen on ongelma koulussa jaksamisen kanssa?
Ehkä jossain tuollaisessa tapauksessa kiristäisin vaikka peliajan lyhentämisellä, 15 min pois joka kerrasta, kun joutuu huomauttamaan tai seuraavana iltana vielä varttia aikaisemmin sänkyyn joka huomautuksesta.
Siinä on ettei illalla voi muka olla koneella ?
Kuules, kello alkaa olla puoli yksitoista. Nyt se kone kiinni, muuten et jaksa herätä aamulla.
Siinäpä se.
(Aikaisemmin olen hmuistutellut menemään suhikuun ja syömään ajoissa)
En millään. Siinä 23 aikoihin talossa hiljaisuus, että muut saa nukkua. Jos haluaa valvoa niin valvokoot, ja tiedän itse omalla kokemuksella että aina ei iltaisin vaan väsytä kellonaikaan x. Aamulla on kouluun jokatapauksessa herättävä, käyköön nukkumaan monelta vain. Tosin jos koulua niin 00:00 aikoihin kyllä käyn sanomassa että kone pois ja nukkumaan, mutta vastaus on se tyypillinen joojoo. :D
Teinin huoneessa ei kuulu olla telkkaria, tietokonetta eikä kännykkää öisin. Saa kyllä vaikka lukea kirjaa niin kauan kuin huvittaa. Menee ajoissa nukkumaan, muuten surffailisi, chattailisi ja tuijottaisi töllöä.
Teinin huoneessa ei kuulu olla telkkaria, tietokonetta eikä kännykkää öisin. Saa kyllä vaikka lukea kirjaa niin kauan kuin huvittaa. Menee ajoissa nukkumaan, muuten surffailisi, chattailisi ja tuijottaisi töllöä.
Ja näinkö saadaan aikaiseksi vastuullisia aikuisia kun eliminoidaan kaikki mahdollisuudet itse säädellä nukkumaanmenoa? Tuosta seuraa vain se että kun muuttaa 18 vuotiaana yksin, hullaantuu tv:n tietokoneen ja puhelimen olemassaolosta eikä osaa mennä ajoissa nukkumaan kun koko elämänsä ajan joku muu on pitänyt huolen että muita mahdollisuuksia ei ole.
Eikö vanhemman tehtävä ole kasvattaa ja opettaa järkeviin valintoihin kokemuksen ja itse tekemisen ja kokeilemisen kautta, eikä tehdä/määrätä puolesta.
Vaikka MLL:n sivuilta varmaan löytyy tietoa siitä mitä koneella roikkuminen tekee teinin aivoille ja miksi se on syytä lopettaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Toisekseen netissä ja koneella on aika helppo keksiä kaikkea niin mielenkiintoista, ettei nukkuminen huvita. Ilta on parempi rauhoittaa. Kyllähän sen itsestäänkin tietää miten helppo on jäädä johonkin facebookin chattiin juttelemaan puoleksi yöksi. Vanhempien tehtävä on huolehtia että teini menee ajoissa nukkumaan aivan ehdottomasti, sitä vastuuta ei kuulu nuoren itse kantaa.
No jos ei ongelmia ole, niin ei kai sitten olekaan mitään syytä rajoittaa mitään. Mutta jos teini ei nuku, tilanne on vähän eri.
ollut eikä niitä voi vahtia, niin se vain on. Oma vika jos väsyneitä. Vahditteko jos pesevät hampaita kans?
yksinkertaisesti sanon, että on aika sammuttaa koneet tms ja alkaa nukkumaan, tosin harvoin tarvii sanoa, meillä teini ymmärtää unen tarpeen melko hyvin.
on aikuista ja leikki-ikäistä suurempi?
Ja että väsymys on suuri ongelma kouluissa ja vaikuttaa kasvuun , kehitykseen ja altistaa mielenterveyden ongelmille.
Teini-ikäinen ei pääsääntöisesti ole kykenevä vastaamaan itse omasta unentarpeestaan! Ennen teini-ikää on, mutta sitten tulee kapina ja irtautuminen vanhemmista, mitkä ovat välttämättömiä vaiheita saavuttaakseen itsenäisyyden, mutta sinä aikana nuoret tarvitsevat AIKUISIA huolehtimaan riittävästä levosta yms!
Ja sille ääliölle joka ihmetteli miksei saisi pelata ennen nukkumaan menoa, niin pelikonsolit, tietokone ja televisio aktivoivat aivoja tavalla, jonka jälkeen menee noin tunti rauhoittumiseen.
Teidän lapsia, niitä jotka kukkuvat pitkin yötä koneilla, sitten hoidetaan psykiatrian keinoin...
Olkaa vanhemmat AIKUISIA niille nuorillenne!
Miksi nykyvanhemmat eivät tajua, että teini ei ole aikuinen eikä pysty vielä vastaamaan omista ratkaisuistaan? Jos te voisitte laittaa lapsenne yksin asumaan ja selviytymään arjesta, niin siitä vaan, antakaa hänen itsensä päättää asioistaan kuten jostain kotiintuloajasta tai nukkumaanmenoajasta. Uskoisin kuitenkin, että teidän teininne eivät ihan vielä pärjää itsekseen. Kas, vanhemman velvollisuus ihan lainkin mukaan on kasvattaa lastaan ja ohjata häntä, kunnes hän on aikuinen, joka pystyy kantamaan vastuun itsestään.
Vanhemman homma on ilmoittaa, että nyt pää petiin ja pelit ja vehkeet sammuksiin. Teini-ikäisen aivot tarvitsevat unta vielä 9-10 tuntia yössä.
Nukkumaanmenoaika on viim.22.00 ja silloin pitää olla hiljaista huoneessa, ja niin onkin.
Miksi tappelemaan itsekasvatettujen kanssa?