Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teet, kun teini-ikäinen viivyttelee tahallaan nukkumaanmenoa arki-iltana?

Vierailija
26.11.2012 |

Miten saat teinin nukkumaan?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai 8. luokan alettua valvoa niin pitkään kuin haluaa, JOS seuraavana aamuna noustaan valittamatta ylös. Yksikin ininä, murina ja natina, niin sänkyyn mennään kymmeneltä viikon ajan.

Meillä ainakin 16-vuotias tyttö on jo hyvin ymmärtänyt miten jaksaa ja paljonko unta tarvitsee. Pelata ei kuitenkaan saa enää kymmenen jälkeen, tai muutenkaan kukkua koneella. Joko lukee, katsoo telkkaria, chattailee kavereiden kanssa kännykällä, piirtelee.

Ilmeisesti aloittajan lapsi on nuorempi tai valvominen on ongelma koulussa jaksamisen kanssa?

Ehkä jossain tuollaisessa tapauksessa kiristäisin vaikka peliajan lyhentämisellä, 15 min pois joka kerrasta, kun joutuu huomauttamaan tai seuraavana iltana vielä varttia aikaisemmin sänkyyn joka huomautuksesta.

Meillä loppuu peliaika kymmeneltä, koska silloin menee nuorin tyttö nukkumaan. Jos tietäisi, että isosisko vielä pelailee, niin sitten tapeltaisiin nuorimman nukkumaanmenon kanssa. Meillä tytöt pelailevat konsolipelejä yhdessä ja nyt vanhempi on ottanut hienosti vastuun siitä, että peli loppuu ajoissa ja nuorempi menee sänkyyn. Reilua näin.

Olen itsekin innokas pelailija, joten tiedän miten peliin voi jäädä koukkuun niin, että ennen kuin huomaakaan, on kello 3 aamuyöllä... Siksikään ei jätetä teiniä itsekseen konsolin ääreen. Viikonloppuna meillä on ihan tuntirajat pelaamiseen.

Vierailija
2/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä se muuten oppii? Teininä on tarkoitus kokeilla asioita ja vetää johtopäätöksiä ihan itse :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuresti ihmettelen näitä vastaajia, jotka kritisoivat, jos joku ei saa lastaan nukkumaan ajoissa. Miten ihmeessä toisen ihmisen voi pakottaa nukkumaan?

Minä muistan toisesta lapsesta, kun hän oli 6-vuotias ja pakotin hänet nukkumaan, niin poika istui sängyssään kaksi tuntia hereillä, pimeässä, kunnes nukahti istualtaan.

Jos hän jo 6-vuotiaana teki näin jääräpäisesti, niin miten voin saada hänet nukahtamaan teininä siihen kellonaikaan, kun minä haluan? Onko hän teininä vähemmän jääräpäinen?

Tai toinen poikani on käsittämätön iltavirkku. Hän on nyt 10 v ja joskus on iltoja, että hän valvoo sängyssä vielä 1-1,5 tuntia ennen kuin nukahtaa. Vaikka hän ei ole illalla pelannut tai tehnyt mitään virkistävää.

Miten ikinä voin pakottaa tätä lasta teininä nukahtamaan silloin, kun minä haluan? Muuttuuko iltavirkkuus aamuvirkkuudeksi teininä?

Vierailija
4/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yksinkertaisesti tehoa eikä kasvata.

Olen sen takia ottanut sen linjan, että muistutan aikaisesta ylösnoususta, mutten ala teiniltä sammutella valoja väkisin. Jos notkuu ylhäällä liian pitkään, on aamulla väsynyt ja siinä muistutan, että "nyt väsyttää, kun illalla et malttanut mennä ajoissa nukkumaan, mitä jos tänä iltana menisit..."

Ja kumma kyllä, ystävällinen muistuttelu on yleensä tehonnut oikein hyvin, muutamaa silloin tällöin osunutta hairahdusta lukuunottamatta.

TeinitKIN ovat ihan järkeviä ihmisiä noin pääsääntöisesti eli kun jokin asia kalahtaa omaan nilkkaan, he oppivat siitä.

Väkisin ei teinin valvomisia oikeastaan voikaan estää, jollei aio partioida teinin huoneessa joka ilta. Mikään ei estä sytyttämästä valoa ja avaamasta kirjaa tai tietokonetta sen jälkeen kun on "mennyt jo nukkumaan" ja sulkenut huoneensa oven. Joten tällaisen arvovaltakamppailun ja kapinan ehkäisemiseksi ei siitä nukkumaanmenosta edes KANNATA TEHDÄ liian isoa asiaa.

Vierailija
5/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienestä asti painotettu riittävän unen merkitystä. Joskus 10-vuotiaana puri se, kun kerrottiin, että aivot kehittyvät nukkuessa, eli jos ei nuku, aivot eivät kehity, ei opi uusia asioita jne. Meillä on nukkumaanmenoajat, joita kaksi teiniämme koettavat aina vähän työntää myöhemmäksi. Pääsääntöisesti kuitenkin menevät ajoissa nukkumaan ja nukkuvat riittävästi. Kumpikin myös urheilee, ja ovat kantapään kautta oppineet, miten vähän nukuttu yö vaikuttaa seuraavan päivän jaksamiseen. Onneksi myös urheilun kautta tulee valistusta unesta ja ravinnosta, kun valmentajan sana välillä painaa enemmän kuin vanhempien.

Eihän se ole helppoa, kun viikonloppuna pitäisi saada valvoa, niin ei sitä rytmiä silmänräpäyksessä sunnuntai-iltana saa muutetuksi takaisin. Aika pitkään meillä oli myös viikonloppuisin nukkumaanmenoajat, ja aamullakin piti viimeistään kymmeneltä nousta ylös, että ei sotkettaisi rytmiä, mutta nyt lapset ovat jo vähän liian vanhoja siihen, että viikonloppuna pitäisi puoleen yöhön mennessä olla sängyssä.

Tässä vaiheessa lähinnä muistutetaan silloin tällöin unen tärkeydestä. Jos unen puutteesta näyttää tulevan ongelma, sitten pitää puuttua asiaan enemmän.

Vierailija
6/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen sitä itse vieläkin, 38v.

Jospa joku keksii mulle parannuskeinon :)

Vierailija
7/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen sitä itse vieläkin, 38v.

Jospa joku keksii mulle parannuskeinon :)

kuin se, että vanhemmat huolehtivat vielä kehittyvän teininsä riittävästä unensaannista?

Vierailija
8/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika sulkee oman huoneen tietsikat, telkat yms. laitteet arkisin klo 20:00. Viikonloppuisin klo 21:00. Sen jälkeen saa katsoa telkkaa 9-10, erillisellä keskustelulla pidempäänkin. Näin siis arkisin, viikonloppuisin saa valvoa yhteentoista.

Aika harvoin testaa sääntöjä, joskus yrittää, mutta vielä tottelee aika helposti. On sellanen lepposa luonne. On yhdessä keskusteltu miksi näin toimitaan ja mitä valvomisesta seuraa.

Vierailija
9/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin huoneessa ei kuulu olla telkkaria, tietokonetta eikä kännykkää öisin. Saa kyllä vaikka lukea kirjaa niin kauan kuin huvittaa. Menee ajoissa nukkumaan, muuten surffailisi, chattailisi ja tuijottaisi töllöä.

Ja näinkö saadaan aikaiseksi vastuullisia aikuisia kun eliminoidaan kaikki mahdollisuudet itse säädellä nukkumaanmenoa? Tuosta seuraa vain se että kun muuttaa 18 vuotiaana yksin, hullaantuu tv:n tietokoneen ja puhelimen olemassaolosta eikä osaa mennä ajoissa nukkumaan kun koko elämänsä ajan joku muu on pitänyt huolen että muita mahdollisuuksia ei ole.

Eikö vanhemman tehtävä ole kasvattaa ja opettaa järkeviin valintoihin kokemuksen ja itse tekemisen ja kokeilemisen kautta, eikä tehdä/määrätä puolesta.

Ei tämäkään mamma saanut katsoa televisiota lapsuuden kodissa arkisin kellon 22 jälkeen. Ja ihan kelpo veroja maksava kansalainen minusta tuli :)

Vierailija
10/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei yksinkertaisesti tehoa eikä kasvata. Olen sen takia ottanut sen linjan, että muistutan aikaisesta ylösnoususta, mutten ala teiniltä sammutella valoja väkisin. Jos notkuu ylhäällä liian pitkään, on aamulla väsynyt ja siinä muistutan, että "nyt väsyttää, kun illalla et malttanut mennä ajoissa nukkumaan, mitä jos tänä iltana menisit..." Ja kumma kyllä, ystävällinen muistuttelu on yleensä tehonnut oikein hyvin, muutamaa silloin tällöin osunutta hairahdusta lukuunottamatta. TeinitKIN ovat ihan järkeviä ihmisiä noin pääsääntöisesti eli kun jokin asia kalahtaa omaan nilkkaan, he oppivat siitä. Väkisin ei teinin valvomisia oikeastaan voikaan estää, jollei aio partioida teinin huoneessa joka ilta. Mikään ei estä sytyttämästä valoa ja avaamasta kirjaa tai tietokonetta sen jälkeen kun on "mennyt jo nukkumaan" ja sulkenut huoneensa oven. Joten tällaisen arvovaltakamppailun ja kapinan ehkäisemiseksi ei siitä nukkumaanmenosta edes KANNATA TEHDÄ liian isoa asiaa.

Joissain asioissa on syytä olla tiukka ja vääntää kättä, esim. teinien alkoholikokeilujen suhteen, mutta tämä on asia, jossa teini itse huomaa hyvin nopeasti, mikä kannattaa ja mikä ei.

Vierailija
11/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että teinit vaan valvovat illalla, niitä ei väsytä ja tämä liittyy nimenomaan murrosikään ei siihen, että kiusallaankaan eivät menisi nukkumaan

Vierailija
12/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en oppinut. Olin koulussä väsynyt ja oppimiseenkin varmasti vaikutti.

Minulla oli telkkari omass huoneessa jota tuijotin vaan koska sain tehdä niin.

Omalla luokalla yläasteella oli kaveriporukassa perheitä joissa vanhemmat osallistui lapsensa kanssa toimimiseen. Telkkari on olkkarissa, puhutaan ja toimitaan kaikkea perheenä. Kadehdin heitä! He heräsivät aamulla virkeinä ja jaksoi olla koulussa. Kotona varmasti viihtyi eikä kärttyilleet vanhemmille kuten itse kun olin väsynyt. En harrastanut juuri mitään kuin notkuilua kavereitten kanssa ja poltin tupakkaa.

Nyt 15 vuotta myöhemmin harrastan lapsieni kanssa, meillä on hyvät suhteet toisiimme ja lapsella on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia!

Ei ole mitään järkeä katsella viikolla K16 Leffaa kuten eilenkin joku länkkäri Yleltä joka sitten loppuu puoli kahdelta. Herätys klo 7? Virkeänä jaksaa kolmeen saakka? Harrstukset, läksyt niin en vaan käsitä miten joku ei nukahda ILLALLA jo eikä yöllä jos unirytmi on koulumaailmaan sopiva.

Vastuuta, se kuuluu vanhemmille! Ei taida teidän lapset vaan sietää sanaa: "Ei".

Vierailija
13/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 22 pitää olla omassa huoneessa. Huoneissa ei ole telkkaria, eikä tietokonetta. Kännykät ovat saaneet pitää, koska pitävät niitä myös herätyskelloina. Tiedän, että chattailevat niillä vielä illalla kavereiden kanssa ja ovat netissäkin, mitta toistaiseksi en ole puuttunut. Eivät valita väsymystä ja heräävät aamuisin hyvin ja omatoimisesti. Jos huomaan, että tulee liikaa valvottua, pitää kännykät ottaa pois.

Vierailija
14/42 |
28.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että teinit vaan valvovat illalla, niitä ei väsytä ja tämä liittyy nimenomaan murrosikään ei siihen, että kiusallaankaan eivät menisi nukkumaan

Meillä on käyty sanomassa että on aika mennä nukkumaan. Ei nuoren tartte kukkua pikkutunneille kokulupäivinä, se on meillä kodin sääntö. Viikonloppuna saa toki valvoa jos huvittaa.

Vierailija
15/42 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teini päättää ihan itse, milloin menee nukkumaan. Me menemme mieheni kanssa klo 21-22 ja silloin alkaa hiljaisuus (mahdollinen pleikkaripelaaminen päättyy klo 21). Sitten saa katsoa tv:tä tms kunnes alkaa nukkua.

Vierailija
16/42 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aikuinen mieheni viivyttelee myös :D

Harkitsen, että laittaisin sähköt tai ainakin netin poikki illalla, niin ei jäisi koneelle roikkumaan

Vierailija
17/42 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sängystä noustaan just silloin kun kello soi, eikä koulusta myöhästytä. Jos on niin tyhmä, että valvoo, niin itsepähän se kärsii.

Vierailija
18/42 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään järkevää neuvoa.

Toivotonta.

Vierailija
19/42 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ap ei voi tehdä niin?? Minäkin menen nukkumaan nyt , ja 14v ja 18 v on vielä ylhäällä, ja juttelee jostain iloisesti. Mies nukkuu jo, ja 11v. lukee kirjaa.

Vierailija
20/42 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja teini tottelee ilman huutoa tai ongelmaa. Harvoin joudun sanomaan. Meillä sääntö on, että klo 23 aivan viimeistään on oltava nukkumassa, jos seuraavana päivänä on koulua. Tuo aika siis jos kouluun meno on vasta klo 9 tai 10. Viikonloppuisin saa olla menoissaan puoleenyöhön. Teini on 17-vuotias, älykäs ihminen, joka ymmärtää unen merkityksen onnellisuudessa ja koulumenestyksessä.