Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En usko aspergerin olemassa oloon, varsinkaan sen jälkeen kun kaverillani todettiin sellainen.

Vierailija
24.11.2012 |

Mulla on kaveri, joka jauhaa koko ajan, että on asperger ja siksi sellainen ja tällainen.

Minusta "oireet" kuulostavat vaan erilaisilta luonteenpiirteiltä.

Sen jälkeen kun hänen psykologinsa mietti aspergerin syndroomaa, niin ystäväni tutustui tähän tautiin enemmän ja melkeen kuin muokkasi käytöstään vastaamaan enemmän tautia. Ja eihän siinä kauaa mennyt kun psykologi sitten julisti kaverini aspergeriksi. Nyt kaveri sitten jauhaa miten kukaan muu kuin toinen asperger ei voi ymmärtää millaista hänellä on.

Ja siis ihan normaali tyyppi muuten on ja varsinkin ennen tätä psykologin löydöstä. Oishan se kiva jos vaikka kaikille eri luonteenpiirteille keksittäisiin tauti niin päästäisiin kaikki päivittelemään, miten rankkaa on olla juuri minä!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin kaveri feikkasi selkäkipua, niin nyt en usko et kenelläkään on selkä oikeasti kipeä! Ihan pään sisäinen juttu vain, ei siihen mitään hoitoja ja leikkauksia pitäs tehdä kenellekään.

Vierailija
2/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen se ystäväsi oli ennen ja millainen oli jälkeen tuon psyukologikäynnin ja syndrooman oireiden päättelyä.

ja käsittääkseni psykologi ei tee diagnoosia, vaan diagnoosin tekoon tarvitaan aika paljon tutkimuksia ja neuropsykologin tai neurologin käynnit myös,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä huippuunsa hiotulla perustelullasi siis kiistät koko aspergerin syndrooman olemassaolon? Vain koska ystäväsi kuvittelee hänellä olevan sen? Vaviskaa, kaikki diagnosoidut!

Vierailija
4/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ansaitsette toisenne: valepöpi ja järjenjätti...

Vierailija
5/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen se ystäväsi oli ennen ja millainen oli jälkeen tuon psyukologikäynnin ja syndrooman oireiden päättelyä.

ja käsittääkseni psykologi ei tee diagnoosia, vaan diagnoosin tekoon tarvitaan aika paljon tutkimuksia ja neuropsykologin tai neurologin käynnit myös,

Diagnoosit tekee lääkäri, psykologi ei ole lääkäri.

Vierailija
6/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveristasi en tiedä, mutta kyllähän luonteenpiirteistä tulee "tauti" siinä vaiheessa kun se alkaa vaikeuttaa kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa.

Autismikin on jatkumo ja Aspergerin syndroomaa sairastavissakin on lievempiä ja vakavampia tapauksia. Kyllä se on ihan oikeasti olemassa, eikä sitä diagnoosia kovin helpolla saa. Ja jos jotakuta tavalla tai toisella helpottaa elämässä nähdä vaikeutensa sairautena, niin eipä ole minulta pois.

Vierailija
7/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverillani on tuo ja tutkimuksissa meni varmaan vuosia :(

Vierailija
8/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka olemassaolon voi "todistaa" - kysehän on oireyhtymästä, siis joukosta erilaisia oireita, joille on annettu nimi.

Vierailija
9/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sairaudet - paitsi minun - ovat bluffia ja pelleilyä. Kova kuri, nyrkkiä pöytään ja hyysäys pois, niin lähtevät pian vaivatkin.

Vierailija
10/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriltani ei kuulemma voi odottaa enää empatiaa koska asperger ei sitä osaa antaa. Ja aina on hyvin empatiakykyisesti kuunnellut minua jos on ollut hankalaa tai huolia. Ja osannut myös eläytyä ongelmaan, vaikka sekin kuulemma on täysin mahdotonta.

Sitten kaverini keksi että hänellä on kosketusyliherkkyyttä, mutta on ihminen joka saattaa vaihtaa vaatteita pari kertaa päivässä, pitää kaikenlaisia vaatteita, riippumatta mitä materiaalia. Luulisi, että pitäisi tässä tapauksessa vain mukavia vaatteita. Mutta muoti on niin tärkeää.

Olen kyllä ihan varma, että koko tauti on yhtä puppua. Tai jos on totta, niin ei sitä ainakaan kaverillani ole.

Vierailija
11/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdallaan diagnoosia ei epäile lainkaan. Molemmat käyttäytyvät tosi kummallisesti, mutta ihmeellisesti käytöksen kummallisuudet sopivat tasan tarkkaan AS:n kuvaukseen.

Mainittakoon, että näitä molempia henkilöitä kaikki tutut pitivät tosi outoina jo vuosikausia ennen kuin kukaan meistä kuuli AS:n olemassaolosta. (Tunnen siis nämä henkilöt jo 1980-luvulta, jolloin AS ei ollut vielä ainakaan Suomessa tunnettu.) Sitten, kun kuulimme ensi kerran AS:stä, niin henkilöiden omituiselle käytökselle löytyi kerralla selitys.

Voin toki olla, että ap:n kaverilla ei ole oikeasti AS:ää tai se on hänellä tosi lievänä.

Vierailija
12/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. No mulla on kaveri, joka on asperger ja todellakin on erilainen ihminen. Häntä helpottaa kovasti oma tukihenkilö, joka sanoittaa maailmaa hänelle ja päinvastoin.

Ystäväni ehti yli 3-kymppiseksi, ennenkuin dg:n sai. Piirteet ovat olleet hänellä aina.

Olisitko sinäkin hiukan tukea asioihisi vailla, kun noin reagoit?

Vierailija
13/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ihan varma, että koko tauti on yhtä puppua. Tai jos on totta, niin ei sitä ainakaan kaverillani ole.

minä keksin nyt että minulla on syöpä. Ja koska se on puppua, niin kaikki oikeasti sairaat parantuvat :)

Vierailija
14/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten minä reagoin? Ainoa reaktio on se, etten usko diagnoosia, enkä sen takia oikein koko taudin olemassaoloa. Kaverini on ihan tavallinen ihminen, ei mitenkään kummallinen, kuten parin muut kaverit kommenteista päätellen. Se vaan vahvistaa uskoani, ettei kaverini tosiaan ole asperger. Mulla on ihan hyvin asiat, kiitos vaan huolehtimisesta :D

Vierailija
15/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä keksin nyt että minulla on syöpä. Ja koska se on puppua, niin kaikki oikeasti sairaat parantuvat :)

Toinen on kuitenkin sairaus joka voidaan näyttää toteen.

Vierailija
16/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on kuitenkin sairaus joka voidaan näyttää toteen.

Taidat sekoittaa rikokset ja sairaudet.

Vierailija
17/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä makaan viikon pimeässä huoneessa ilman syytä ja kaikki masentuneet tulevat kuntoon :)

Vierailija
18/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten minä reagoin? Ainoa reaktio on se, etten usko diagnoosia, enkä sen takia oikein koko taudin olemassaoloa. Kaverini on ihan tavallinen ihminen, ei mitenkään kummallinen, kuten parin muut kaverit kommenteista päätellen. Se vaan vahvistaa uskoani, ettei kaverini tosiaan ole asperger. Mulla on ihan hyvin asiat, kiitos vaan huolehtimisesta :D

No miten se sinua haittaa, jos hänellä olisi dg turhaan? Tuli vain vähän sellainen tunne, että "byää, nyt kaveri saa huomioo ja minä en."

Tai... entäpä jos olet itsekin AS jos ystäväsi ei ole sinusta yhtään kummallinen? :D Vai pidetäänkö häntä yleisesti ihan normaalina (mitä se ikinä onkaan :) ?

Vierailija
19/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriltani ei kuulemma voi odottaa enää empatiaa koska asperger ei sitä osaa antaa. Ja aina on hyvin empatiakykyisesti kuunnellut minua jos on ollut hankalaa tai huolia. Ja osannut myös eläytyä ongelmaan, vaikka sekin kuulemma on täysin mahdotonta.

Sitten kaverini keksi että hänellä on kosketusyliherkkyyttä, mutta on ihminen joka saattaa vaihtaa vaatteita pari kertaa päivässä, pitää kaikenlaisia vaatteita, riippumatta mitä materiaalia. Luulisi, että pitäisi tässä tapauksessa vain mukavia vaatteita. Mutta muoti on niin tärkeää.

Joopajoo. Vai on tauti puppua kaikilla, kun kaverillasi ei ole juuri näitä oireita?

Voin sanoa, että se empatiakyvyttömyys ei ole ihan noin yksioikoista. En tiedä onko kaverisi mies vai nainen, mutta naisilla autistiset piirteet esiintyvät hieman eri tavalla kuin miehillä ja siksi sitä on naisilla vaikeampi diagnosoidakin. Toisekseen, Aspergerin syndrooma ei tee kenestäkään mitään sosiopaattia, joka ei kykenisi tuntemaan empatiaa. Sitä empatiaa vain sattuu arkipäivässä vaikeuttamaan ne kommunikaatiovaikeudet ja muiden ihmisten tunteiden tulkitsemisen vaikeudet, ymmärrätkö? Ja aivan kuten tavallisetkin ihmiset, AS-ihmiset oppivat ajan kanssa paremmin "lukemaan" hyviä kavereita kuin tuntemattomia ihmisiä.

Ärsyttää tuo stereotypia AS-ihmisistä kylminä ja tunteettomina.

Vierailija
20/41 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tuo stereotypia AS-ihmisistä kylminä ja tunteettomina.

Ja en tunnista häntä siitä, en sitten yhtään. Ja kyse ei ole siitä, että kaverillani ei ole juuri näitä oireita, mutta kun hänellä ei ole MITÄÄN oireita, hän on ihan normaali ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan