Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoinkin aborttilaissa alkaa tapahtua (HS)

Vierailija
23.11.2012 |

Raskaudenkeskeytykset nousivat otsikoihin kaksi viikkoa sitten, kun sisäministeri Päivi Räsänen (kd) puhui asiasta kirkolliskokouksessa.

Räsäsen mielestä lakia pitäisi muuttaa. Toiveet näkyvät hallitusohjelmassa, jonka mukaan hallitus selvittää, voisiko hoitohenkilöstölle antaa mahdollisuuden kieltäytyä abortista eettisistä syistä. Monessa EU-maassa tämä oikeus on.

Hallitus myös selvittää, pitäisikö lakia muuttaa myöhempien raskausviikkojen osalta.

Sosiaali- ja terveysministeriö aloittaa selvitykset ensi keväänä.

"Ensin selvitetään henkilöstön oikeus kieltäytyä abortista ja myöhemmin raskausviikkoja, joiden selvitys on työläämpi laajempien oikeusvaikutusten vuoksi", terveyspalveluryhmän johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki kertoi.

Kommentit (174)

Vierailija
61/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkki siihen Räsäsen puheeseen, johon ap vittaa. Kannattaa käydä lukemassa niin tiedätte mistä tässä keskustelussa on kyse.

http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/0/E54BE519B8D103B7C2257AAE00491A16/$file/R…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran tehnyt abortin, mut pakotettiin siihen.

Jos mut olisi pakotettu adoptioon, mun tuskani olisi paljon pahempi. Miettisin joka päivä, missä se mun lapseni on. Ja onko sillä huonosti asiat, ja mitä sille kuuluu.

Tuskin paskempaa kuin siinä tapauksessa, että olisi saanut adoptiovanhemmat. Nyt taisi palaa jossain sairaalan uunissa muun ihmisjätteen mukana. Kyllä syn lapsellasi on nyt hyvä olla!

Vierailija
64/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran tehnyt abortin, mut pakotettiin siihen. Jos mut olisi pakotettu adoptioon, mun tuskani olisi paljon pahempi. Miettisin joka päivä, missä se mun lapseni on. Ja onko sillä huonosti asiat, ja mitä sille kuuluu.

Tuskin paskempaa kuin siinä tapauksessa, että olisi saanut adoptiovanhemmat. Nyt taisi palaa jossain sairaalan uunissa muun ihmisjätteen mukana. Kyllä syn lapsellasi on nyt hyvä olla!

Vierailija
65/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valmis seksiin, täytyy olla myös valmis mahdollisiin seurauksiin. Jos ei ole, niin ei harrasta seksiä tai hankkii sterilisaation. Piste. Ihmisten itsekkyys ja typeryys näyttää olevan loputonta. Monen kannattaisi hommata se sterilisaatio aivan välittömästi, ettei vahingossakaan saisi lapsia. Toivottavasti Päivi saa tähän järjettömyyteen edes jotain järkeä.

Lapsi kierrätykseen vahingon sattuessa eli kannat 9kk. ja luovutat, monihan siihen on valmis? Eli voisipa tulla lisää ruumiita, jos ei sitä aborttia voisi tehdä. Elämässä kaikki ei ole niin mustavalkoista!

Vierailija
66/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sellainen ihminen ei ole hyvä äiti, joka on tappanut lapsensa. Niin sinä olet tehnyt, halusit sitä hyväksyä tai et. Vai että oikein menojalkaa vipatti. Saako silloin murhata esim. mummonsa, jos mielummin käy baareissa, kun hoitaa vanhaa mummoaan. Ei, silloinkin mummo laitetaan vaikka vanhainkotiin, jos hänestä ei itse jakseta/haluta pitää huolta. Ei mummoa murhata. Harmi, että lapsensa tappaneet saavat vielä myöhemmin lapsia, ei pitäisi olla oikeutta siihen. Jos abortteja vielä tehdään (toivottavasti pian kielletään kokonaan), niin vähintään sellaiset surkeat tapaukset pitäisi steriloida samalla.

Vierailija
67/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö nyt vieläkään ymmärrä, että jos käyttää sekä pillereitä ja kondomeja, niin ehkäisy on aika varma. Ja jos tätä pientä riskiä vauvasta ei halua ottaa, niin siinä tapauksessa selibaatti on erinomainen ratkaisu. Ja suurin osa aborteista on mukavuusabortteja, eikä todellakaan tällaisia, missä on käytetty montaa ehkäisykeinoa, jotka kaikki ovat pettäneet.

Ai lisää ruumiita? Paremminkin vähemmän ruumiita. Sellaiset ihmiset, jotka ovat niin valmiita tappamaan lapsensa tulevat helposti uudestaan raskaaksi ja tekevät tietysti taas abortin.

Vierailija
68/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tyyppi , jolla on järkeä päässä.

Vierailija
69/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei hätkäytä tippaakaan luonnonmullistukset ja niiden miljoonat uhrit. Yleensä ne tapahtuu köyhissä maissa missä ihan liikaa ihmisiä. Minusta se on hyvä tapa vähentää ylikansoitusta. Kuulostaa tietysti tylyltä, mutta parempi he kuin me. Jos Ruotsissa tapahtuisi joku katastrofi, se olisi pahempi juttu. Muutama satatuhatta jenkkiä, kiinalaista, intialaista ei tunnu missään. Jääpähän muille enemmän syötävää. Miettikää nyt jos jokainen syntynyt ihminen jäis henkiin aikuiseksi asti, mikä tungos maapallolla olisi. Jo nyt luonnonvarat loppuu syksyllä, vaikka koko vuoden pitäis kestää ja sen jälkeen me vaan kulutetaan niitä. Jos 20000 suomalaista vuodessa tekee abortin, se on hyttysen paska Itämeressä. Se on ihan turhaa moralisoida abortin tekoa. Jos pentu on ei-toivottu, niin abortti tulee sallia. Jos niitä tulee vaikkapa kaksi, niin sitten voi lääkäri ehdottaa sterilisaatiota. Jos haluatte puolustaa lasten oikeuksia todella, adoptoikaa jostain köyhästä paikasta lapsi. Se on oikeasti hyvä teko, toisin kuin saarnata abortista av:lla.

Vierailija
70/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oikeasti tekee asioille jotain! En oo kyllä läheskään kaikista asioista hänen kanssaan samaa mieltä, mutta silti arvostan häntä suuresti. Oikeesti, musta Räsäsestä olis vaikka pressaksi Saulin kahden kauden jälkeen! Ottaa paljon kantaa ja toimii asioissa, joihin kansa toivoo muutosta.

Vierailija
71/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sellainen ihminen ei ole hyvä äiti, joka on tappanut lapsensa. Niin sinä olet tehnyt, halusit sitä hyväksyä tai et. Vai että oikein menojalkaa vipatti. Saako silloin murhata esim. mummonsa, jos mielummin käy baareissa, kun hoitaa vanhaa mummoaan. Ei, silloinkin mummo laitetaan vaikka vanhainkotiin, jos hänestä ei itse jakseta/haluta pitää huolta. Ei mummoa murhata. Harmi, että lapsensa tappaneet saavat vielä myöhemmin lapsia, ei pitäisi olla oikeutta siihen. Jos abortteja vielä tehdään (toivottavasti pian kielletään kokonaan), niin vähintään sellaiset surkeat tapaukset pitäisi steriloida samalla.

Kannattaa tosiaan siirtyä lukemaan jotain muuta, kun tätä ketjua!

Vierailija
72/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausviikot 15.

Olin kypsymätön, nuori hulgaani teini, josta ei olisi tosissaan ollut vanhemmaksi.

Ryyppäsin, en käynyt kouluja, kaverisuhteet menivät kaiken edelle (ja tiedän mitä av mammat nyt sanoo; olet alemmastasosiaaliluokasta. Kerrompa vain että en ole, olin vain todella idiootti teini ikäinen jota vanhempansa ei saaneet kuriin. Jouduin melkein lastenkotiin vanhempieni ilmoituksesta sossuille, he eivät enään pystyneet hallitsemaan minua. Terrorisoin kokoperhettä ja sukua), lapsen isä oli vain yhden illan juttu.

En edes halunnut kasvaa äidiksi.

Mitä jos en olisi saanut tehdä aborttia? Ymmärrättekö sen mitä tunsin silloin kun sain tietää että jotain kasvaa sisälläni ilman omaa tahtoani? Että se jokin on osa minua. Se ÄLLÖTTI! Ällötti, ahdisti, oli epätodellinen olo. Jos en olisi saanut aborttia tehdä, olisin yrittänyt kaikin keinoin saada sen pois sisältäni. Suunnittelin rappusista hyppyä, suunnittelin jopa että lävistän veitsellä mahani.

Ja jos nämä ei olisi onnistunut tai en olisi niitä tehnyt, tuskin olisin lasta voinut antaa pois. Tiedättekö, 9kk lapsen kantamista, kaikkien tiedossa että hän odottaa. Sosiaaliset paineet ovat kovat jokaisella joka vapaaehtoisesti joutuu lapsensa pois antamaan. Se selittely, ym. Siihen en itse pystyisi, tai olisi pystynyt, vaikka tietäisin että lapsen on hyvä olla.

Mutta silloin en olisi ollut valmis äitiyteen, koska en tahtonut.

Abortista on useita vuosia nytten, enkä kadu päivääkään. En ikinä ajattele että mitäköhän meille olisi tapahtunut jos olisin sen pitänyt. Harvoin aborttini pyörii mielessäni, useimpiin aborttiketjuihin vastaillessani en edes muista että olen itsekin sen kokenut.

Ymmärrättekö, abortti on oikea ratkaisu joskus.

Abortin mahdollisuudella myös saadaan nämä ''kotitekoiset'' abortit pois suljettua joka on kaikille parempi. Koska jos sitä lasta ei oikeasti halua, ei sitä ole myöskään valmis kantamaan 9kk

Vierailija
73/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos alaikäinen tyttäresi tulee raskaaksi, ja hän ei halua lastaan, voisitteko te oikeasti pakottaa hänet pitämään sen?

Tai antamaan pois?

Mitä jos tyttäresi raiskataan, jonka johdosta hän raskautuu, pakotat hänet silti kantamaan tätä lasta 9kk?

Vierailija
74/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valmis seksiin, täytyy olla myös valmis mahdollisiin seurauksiin. Jos ei ole, niin ei harrasta seksiä tai hankkii sterilisaation. Piste. Ihmisten itsekkyys ja typeryys näyttää olevan loputonta. Monen kannattaisi hommata se sterilisaatio aivan välittömästi, ettei vahingossakaan saisi lapsia. Toivottavasti Päivi saa tähän järjettömyyteen edes jotain järkeä.

Minä en ainakaan ala selibaattiin sen takia etten halua lapsia vielä tässä vaiheessa elämää. Enkä aio hankkia sterilisaatiotakaan, sillä en tiedä vielä haluanko lapsia.

Olen joutunut tekemään abortin ei-toivotun raskauden takia, mutta en koe tehneeni mitään väärää. Tulin raskaaksi, en halunnut lasta joten keskeytin raskauden. Se oli oikea ratkaisu. Ehkä joskus tulevaisuudessa haluan lapsia ja hankkiudun tarkoituksella raskaaksi ja todella haluan lapsen.

En tajua miksi osalle naisista raskaudenkeskeytys on niin ylitsepääsemätön asia. Jos vastustat aborttia, niin älä tee aborttia. Niin yksinkertaista se on. Minusta on hyvä, että mahdollisuus keskeytykseen on olemassa kaikilla naisilla, miksi joku haluaisi luopua määräsyvallasta omaan kehoonsa? Miksi osa naisista haluaa sahata omaa oksaansa ja rajoittaa omia oikeuksiaan?

On myös olemassa naisia joille hormonaalinen ehkäisy ei sovi (kuten minä), jolloin ns. tuplaehkäisyn käyttö on suht vaikeaa.

Vierailija
75/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mediassa tulee olemaan paljon juttua aiheesta käsittelyn aikana. Toivottavasti ihmisten silmät avautuvat näkemään abortin kammottavuuden eikä sitä pidetä enää jonain solumöykyn poistona.

Ejakuloin tässä aamusella. Olenko syyllistynyt satojen tuhansien ihmisten massamurhaan?

Vierailija
76/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keino siirtää huomio itseensä ja "vakaumukseensa". Viis siitä apua tarvitsevasta naisesta, kun minulla nyt sattuu olemaan eettisiä ongelmia. Ei sillä, että kukaan varmasti haluaisikaan aborttinsa tekijäksi mitään moraalisoivaa "parempaa ihmistä", mutta miksi tosiaan lähteä alalle jos tietää ettei sen vaatimuksista kykene suoriutumaan.

Vierailija
77/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valmis seksiin, täytyy olla myös valmis mahdollisiin seurauksiin.

...vaan on tullut raiskatuksi?

Vierailija
78/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tule raskaaksi. Siis niin ,että haluat ja viitsit käyttää niitä oikein. On hullua väittää muuta . Olen joutunut olemaan aborttipolilla töissä ja kyllä se on niin ettei kellään ole ehkäisy kunnossa. Jos pillereitä käyttää , käyttää huolimattomasti. Ja tosi on , että jos niitä käyttää oikein ,on ehkäisy lähes 100 prossaa. Jos laitat vielä kondomin ja ehkäiset samalla sukupuolitaudit , et tule raskaaksi , vaikka olisit kuinka hedelmällinen. Sellainen sattuma , että kortsu pettää ja samalla pettäisi oikein käytetyt pillerit, on lähes mahdotonta!

T. Lääkäri

Ehkäiskää hyvät ihmiset lapsi ja taudit:)

Tunnen kaksi ihmistä jotka ovat tulleet ehkäisystä huolimatta raskaaksi. Toinen söi e-pillereitä ja pamahti paksuksi. Toisella oli kuparikierukka ja tuli raskaaksi. Molemmat pitivät lapsensa.

Ehkäisy ei ole koskaan 100% oikeinkaan käytettynä (ainoastaan sterilisaatio tietyn ajan kuluttua) ja siis kuparikierukka oli oikein asennettuna ja ollut jo pidemmän aikaa käytössä. En ymmärrä kuinka se pelastaa maailman että monet nuoret jotka ovat käyttäneet ehkäisyä ja tulleet raskaaksi ja tehneet abortin niin pahoja ihmisiä. Ei varmasti kukaan halua tyttärestään teiniäitiä jolla ei ole pahimmassa tapauksessa mahdollista kouluttautua kunnolla. Eri asia o vastuuttomat ihiset jotka pitävät aborttia ehkäisykeinona.

Vierailija
79/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä maissa, joissa on salliva aborttilainsäädäntö, esiintyy kaikkein vähiten sekä ei-toivottuja raskauksia että aborttikuolemia.

Maissa, joissa abortti on kielletty, abortteja tehdään siitä huolimatta - laittomasti. Silloin on vaarassa sikiön lisäksi myös äidin henki. Tällaistako te toivotte Suomeenkin?

Vierailija
80/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomessa on Euroopan tiukin aborttilainsäädäntö Irlannin ja Puolan jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme