Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoinkin aborttilaissa alkaa tapahtua (HS)

Vierailija
23.11.2012 |

Raskaudenkeskeytykset nousivat otsikoihin kaksi viikkoa sitten, kun sisäministeri Päivi Räsänen (kd) puhui asiasta kirkolliskokouksessa.

Räsäsen mielestä lakia pitäisi muuttaa. Toiveet näkyvät hallitusohjelmassa, jonka mukaan hallitus selvittää, voisiko hoitohenkilöstölle antaa mahdollisuuden kieltäytyä abortista eettisistä syistä. Monessa EU-maassa tämä oikeus on.

Hallitus myös selvittää, pitäisikö lakia muuttaa myöhempien raskausviikkojen osalta.

Sosiaali- ja terveysministeriö aloittaa selvitykset ensi keväänä.

"Ensin selvitetään henkilöstön oikeus kieltäytyä abortista ja myöhemmin raskausviikkoja, joiden selvitys on työläämpi laajempien oikeusvaikutusten vuoksi", terveyspalveluryhmän johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki kertoi.

Kommentit (174)

Vierailija
41/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hyvä äiti, mutta 10 v nuorempana - tuskin, sen verran menojalkaa vipatti ja empaattisuus oli miinus 100. En olisi kuitenkaan antanut adoptioon, sen tiedän. Olisin pitänyt lastani taakkana ja pilanut hänen sekä oman elämäni kun liian myöhään olisin tajunut virheeni.

Kasvettuani ihmisenä sain lapsen jonka pidin ja josta osasin pitää huolta.

Vierailija
42/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi, keskenmenon jälkeen pitäisi pitää hautajaiset, eikö? Abortti on oma valinta, moralistit pitäkööt näppinsä erossa näistä valinnoista jotka eivät kosketa heitä itseään mitenkään.

Abortinvastustajien suurin agenda on päästä rankaisemaan seksiä harrastavia naisia ei-toivotuilla lapsilla. Tämä näkyy räikeästi, sillä abortinvastustajilla ei kiinnosta pätkääkään mitä sille lapselle syntymän jälkeen tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti ei ole ehkäisykeino. Lapsen voi antaa adoptioon, jos itse ei lasta halua. Yksikään raskaus ei ala itsestään. Täytyy ottaa itse vastuuta tekemisistään.

Vierailija
44/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vauvoille löytyy koti ihan täältä Suomesta. Hullua väittää muuta.

Vierailija
45/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi on muuten itse lääkäri, joten tietää mstä puhuu.

Päivi ei ole aborttilääkäri, vaan uskovainen poliitikko, jolla on lääkärin pätevyys.

Hän ei ole ilmeisesti edes erikoistunut, ja jos näin on, hänellä ei ole mistään lääketieteen alasta erikoistuntemusta. Lääketiede on nykyisin sen verran laaja kenttä, että erikoistuneetkaan lääkärit eivät yleensä voi tuntea omaa alaansa täysin.

Päivi voi olla lääkäri, mutta hänellä on silti ensisijaisesti uskovaisen poliitikon mielipiteet.

No kenellä av:lla on se erikoisalan tuntemus. Ne voi tulla abotista kommentoimaan ja muut pysyköön hiljaa. Eivät voi mistään tietää kun eivät ole päteviä sanomaan kantaansa. Itse asiassa hyvä pointti tuo pätevyys.

Vierailija
46/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo kieltäytymisen mahdollisuus lääkärillä pitäis olla. Tosin en tiedä onko tuo suuri ongelma sairaaloissa, käsittääkseni nytkin lääkärien ei tarvi abortteja tehdä/antaa lähetettä vaan potilaat siirretään toisille lääkäreille vähin äänin. Ja tuota aborttirajaakin olis syytä tarkastella. Johan nykyään voidaan pelastaa jopa 23+ viikoilla syntyvä lapsi ja abortin saa rv 24 asti. Ehkä vois miettiä pitääkö abortin rajaa laskea.

joten ei siihen voi verrata.

Luonto järjestää asiat tavallaan ihan syystä.

Jos abortti kielletään eettisista syistä, pitää myös keskosten hoito lopettaa samalla periaatteella. Ei ole ihmisen oikeus siinäkään päässä puuttua jumalan tahtoon.

Vierailija
47/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli eettisten syiden takia on oikeus kieltäytyä hoitamasta aborttia haluavaa, mitä tulee seuraavaksi? Voiko hoitaja/lääkäri kohta kieltäytyä myös hoitamasta ihmisiä väärän uskonnon, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, elämäntyylin, ihonvärin tai muun syyn takia jos se sotii omaa eettisyyttä, periaatteita ja vakaumuksia vastaan?

Vierailija
48/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti ei ole ehkäisykeino. Lapsen voi antaa adoptioon, jos itse ei lasta halua. Yksikään raskaus ei ala itsestään. Täytyy ottaa itse vastuuta tekemisistään.

Miksi kenenkään pitäisi toimia synnytyskoneena adoptiolapsia haluaville?

Abortin tekeminen on vastuun kantamista. Lapsella on oikeus syntyä toivottuna ja saada parhaat mahdolliset lähtökohdat elämälleen. Jos lasta ei halua, on abortti järkevä ja vastuullinen ratkaisu.

Vierailija
49/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toisen tappaminen kielletään, niin miksi toisen hoitaminen pitäisi sen takia kieltää? Luonto järjestää usein asiansa, aivan. Ihmisen ei tarvitse aiheuttaa keskenmenoja. Luonto tekee sen silloin kun tarpeelliseksi katsoo.

Vierailija
50/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli eettisten syiden takia on oikeus kieltäytyä hoitamasta aborttia haluavaa, mitä tulee seuraavaksi? Voiko hoitaja/lääkäri kohta kieltäytyä myös hoitamasta ihmisiä väärän uskonnon, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, elämäntyylin, ihonvärin tai muun syyn takia jos se sotii omaa eettisyyttä, periaatteita ja vakaumuksia vastaan?

Vierailija
51/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi on muuten itse lääkäri, joten tietää mstä puhuu.

Päivi ei ole aborttilääkäri, vaan uskovainen poliitikko, jolla on lääkärin pätevyys.

Hän ei ole ilmeisesti edes erikoistunut, ja jos näin on, hänellä ei ole mistään lääketieteen alasta erikoistuntemusta. Lääketiede on nykyisin sen verran laaja kenttä, että erikoistuneetkaan lääkärit eivät yleensä voi tuntea omaa alaansa täysin.

Päivi voi olla lääkäri, mutta hänellä on silti ensisijaisesti uskovaisen poliitikon mielipiteet.

No kenellä av:lla on se erikoisalan tuntemus. Ne voi tulla abotista kommentoimaan ja muut pysyköön hiljaa. Eivät voi mistään tietää kun eivät ole päteviä sanomaan kantaansa. Itse asiassa hyvä pointti tuo pätevyys.

Aborttiin liittyvät moraalikysymykset eivät ole mitään erikoisasiantuntijatietoa vaativia asioita, joihin saa sanoa mielipiteensä vain jos on (uskovainen) lääkäri tai kokemusta asiasta.

Kuinka moni abortin vastustajista on itse kokenut abortin tai ollut tekemässä aborttia jollekin muulle?

Vierailija
52/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikki jotka eivät ole tekemisissä aborttien kanssa tai nähneet abortoituja sikiöitä tai eivät tiedä että sosiaalisista syistäkin tehdään abortteja yli 12-viikkoiselle niin voisivat pitää suunsa kiinni! Ja niitä todellakin on ihmisiä jotka haluavat abortin hepposin perustein ja joille on tehty jopa useampi abortti saman vuoden aikana, eivät vaan muista käyttää ehkäisyä. Eikä se ole hoitohenkilökunnalle todellakaan helppoa. Jos te tietäisitte sen todellisuuden aborteista niin monella mieli muuttuisi. Itsekin olin aina sillä kannalla, että aborrti on jokaisen oma asia, mutta nyt abortteja nähneenä, olen todellakin sitä mieltä että se on murha.

aborttia ehkäisykeinona, on hänellä päässä jotain pahasti vialla, ja hänelle ei misään nimessä saisi lasta antaa, tai edes olla raskaana ja tehdä ties mitä kauheuksia että lapsi vaurioituu jo kohdussa.

Vierailija
53/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voi tosiaan pitää pöksyt jalassakin.

Vierailija
54/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtäisiin 12 viikon jälkeen abortteja ihan huvikseen. Jo aikaisilla viikoilla tehty abortti on kova paikka lähes jokaiselle, jos ei ole, on päässä vikaa ja pahasti.

Ja hyvin harvinaista kuitenkin on sekin että samalle ihmiselle tehtäisiin monta aborttia.

Lopettakaa jo se hurskastelu että kun kaikki vaan tekee abortteja solkenaan kun ei viitsi ehkäistä, vahinkoja voi sattua kenelle vaan, eikä se ole reilua sille lapsellekaan olla vaan vahinko.

Tällä maapallolla liikakansoitus on suurin uhka, meitä on jo 7 miljardia, ja kohta 8. Maapallo ei kestä tälläistä väkimäärää, miettikää sitä!

Todella itsekäs ajatus että kaikkien hedelmöittyneiden munasolujen pitäisi päästä elämään tälle pallolle ja kuluttamaan luonnonvaroja.

Kantakaa huolta siitä minkälaisiin oloihin niitä lapsia väännetään koko ajan, vaikka vanhemmilla ei ole itselleenkään ruokaa, niin kakaroita tehtaillaan lisää ja lisää siihen nälkään ja tauteihin kuolemaan, kun sitä ehkäisyä ei ole, eikä haluta käyttää. Menkää niille ihmisille puhumaan lapsen oikeuksista, ja adoptiosta.

Vierailija
55/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee! Kielletään abortit! Voisin perustaa laittoman rautalankahenkari-keskuksen! Jee! Massii!

Tähänhän myös kuolisi moni nainen. Jee! Lisää miehiä muille! Jee! Maapallo kiittää!

Onhan toki se soluläjä arvokkaampi kuin tunteva ja ajatteleva ihminen. Toki.

FYI, this is sarcasm. Idiots.

Vierailija
56/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään henkarikeskuksia ei tarvita, koska nyt on erilaiset ajat kuin silloin joskus. Jokaisen omaa tyhmyyttä olisi nykyaikana moiseen ryhtyä. Ihmisellä on järki, jota voi käyttää.

Vierailija
57/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jokainen jolla on omia varauksia abortin suhteen on täysin oikeutettu pitämään lapsensa mutta nämä hihhulit eivät saa säätää lakia meidän muiden kiusaksi. Jokaisella ihmisellä on itse oikeus päättää omalta kohdaltaan mitä tekee epätoivotulle sikiölleen.

Seuraavaksiko terveydenhuoltohenkilöstölle oikeus kieltäytyä määräämästä ehkäysypillereitä potilailleen uskonnolisista syistä?

Vierailija
58/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus ei aja aborttien kieltämistä. Sellainen uudistus ei ole nyt käsittelyssä. Lääketieteen kehityksen takia vanhoja lakeja tulee ajoittain uudistaa. Ja hoitohenkilökuntaa koskevia lakeja päivitetään ajan tasalle, se ei käytännön elämässä tule näkymään missään. Kun sairaaloiden henkilöstöasiat on jo nykyään hoidettu kuten tämä lakiuudistus toteutuessaan tekisi.

Vierailija
59/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä pilkut on väärin? Ja mä en ole opiskellut äidinkieltä vaan lääketiedettä ja niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa . Kirjoitin kyllä e:n äidinkielestä, mutta ehkä olen sitten unohtanut oikeinkirjoituksen:)

Vierailija
60/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valmis seksiin, täytyy olla myös valmis mahdollisiin seurauksiin. Jos ei ole, niin ei harrasta seksiä tai hankkii sterilisaation. Piste. Ihmisten itsekkyys ja typeryys näyttää olevan loputonta. Monen kannattaisi hommata se sterilisaatio aivan välittömästi, ettei vahingossakaan saisi lapsia. Toivottavasti Päivi saa tähän järjettömyyteen edes jotain järkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan