Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihdoinkin aborttilaissa alkaa tapahtua (HS)

Vierailija
23.11.2012 |

Raskaudenkeskeytykset nousivat otsikoihin kaksi viikkoa sitten, kun sisäministeri Päivi Räsänen (kd) puhui asiasta kirkolliskokouksessa.

Räsäsen mielestä lakia pitäisi muuttaa. Toiveet näkyvät hallitusohjelmassa, jonka mukaan hallitus selvittää, voisiko hoitohenkilöstölle antaa mahdollisuuden kieltäytyä abortista eettisistä syistä. Monessa EU-maassa tämä oikeus on.

Hallitus myös selvittää, pitäisikö lakia muuttaa myöhempien raskausviikkojen osalta.

Sosiaali- ja terveysministeriö aloittaa selvitykset ensi keväänä.

"Ensin selvitetään henkilöstön oikeus kieltäytyä abortista ja myöhemmin raskausviikkoja, joiden selvitys on työläämpi laajempien oikeusvaikutusten vuoksi", terveyspalveluryhmän johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki kertoi.

Kommentit (174)

Vierailija
21/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aborttioikeuden kannalla, en oikein tajua miten kukaan ei-kiihkouskovainen voisi vastustaa sitä, mutta mun mielestä hoitajat ja lääkärit voisivat saada kieltäytyä ko. toimenpiteestä halutessaan. En oikein ymmärrä miten tämä loukkaisi kenenkään oikeuksia. Toimenpideaikatauluthan voisi suunnitella tämän perusteella (esim. hoitajat ilmoittavat etukäteen työnantajalle kantansa asiaan).

Vierailija
22/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos en olisi kokenut sitä minkä elämässä koin, niin vauhkoaisin luultavasti täällä muiden mukana aborttia vastaan. Onhan se vastenmielistä, että niitä tehdään niin paljon ja aina mietityttää, että onko ihmisten todella pakko? Eikö muuta vaihtoehtoa todella ole? Se on niin kauhean helppo nähdä asiat hyvänä ja pahana kun itse ei läpikäy sitä.

Mutta minäpä kuulun niihin epäonnekksisiin jolla todella on ehkäisy pettänyt ( kondomi hajosi) Sen jälkeen hain jopa katumuspillereitä. mutta siltikin tulin raskaaksi. Ja uskokaa tai älkää niin ensimmäisistä seksikokeiluistani poikaystävän kanssa 16 vuotiaana. Aivan kauheaa. Luojan kiitos suomessa sai tehdä abortin. Luojan kiitos en joutunut ryhtymään 16 vuotiaana äidiksi tahtomattanai tai läpikäymään raskautta, keskeyttämään kilpaurheilu uraani ja menettämään paljon nuoruudesta sen takia, että ehkäisy petti KAHDESTI. Ja voin sanoa niille jotka kuvittelevat, että abortin saa jotenkin helposti, niin ei minua ainakaan helpolla päästetty. Haastateltiin pikiä puuduttavia kertoja ja kyseltiin mitä tapahtui ja miten, aivan kuin epäillen tarinaani. Lisäksi joku täti ultrasi sikiötä ja yritti saada minut varmaan kääntymään kun alkoi innokaana esittelemään alkiota (olin siis vasta viikolla 5) mutta hän innokkaana selitti missä mitäkin on ja näytteli ruutua, vaikka tiesi, että minulle tehdään seuraavana päivänä abortti. Muistan, että käänsin pääni pois enkä suostunut katsomaan. Se mikä taas toimi hyvin li asian nopeus. Positiivisesta raskaustestistä ei montaa päivää mennyt kun abortti oli tehty. Piinaavia päiviä ne oli mutta onneksi homma eteni nopeasti ja alkio oli todella vasta ihan alussa kun abortti tehtiin. Niillä viikoilla ei moni edes vielä tiedä olevansa raskaana ja keskenmenojakin tapahtuu. Mutta loistavaa, että sain mahdollisuuden elää normaalin haluamani elämän! Löysin elämäni rakkauden koulusta johon en olisi äitinä voinut edes lähteä. Kilpailin vielä pitkään vaativassa urheilulajissa ja sain elämäni rakkauden kanssa neljä suloista lasta. Kaikk meni paremmin kuin hyvin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun seksielämän aloittaa, on syytä tietää että ilman ehkäisyä tulee todennäiköisesti raskaaksi. Olisi syytä ajatella että kroppa voi kärsiä kun sille pojalle antautuu. Ennen kuin pystyy ottamaan vastuun tästä asiasta ei tule seksielämää aloittaa. Ja kun teinit tulee raskaaksi niin se on osaltaan vanhempienkin vika. Teinien ei edes pitäisi aloittaa vielä seksielämää. Mutta jos nyt joku 14v tulee tyhmyyttään raskaaksi niin ok , niille lain pitää abortti sallia. Mutta kun suurin osa aborteista tehdään todella yli 18- vuotiaille. Ja osalle aikuisista ihmisistä kun ei jaksa enää toista lasta tai muuta paskaa. Nämä pitäisi karsia. Pitäisi olla kunnon syyt. Jos olisi tiedossa että aborttia ei koin vain saa , voisi ne ihmiset ajatella hieman enemmän sitä kroppansa pilalle menoo ennen yhdyntää. Katsokaas kun sehän on tässä se tärkein juttu. Ei se että ihmisalku tapetaan. Kun moneen ihmiseen se ei satu yhtään. Ottakaa vaan se eliö sieltä pois ja äkkiä...

Vierailija
24/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisista syistä. Tuttuni oli raskaana , lähes 40 vuotias yksinhuoltaja. Tuli raskaaksi kun ei käyttänyt ehkäisyä. Ei huomannut olevansa raskaana alussa. No tämä sai abortin aivan viimeisillä viikoilla. Kun yksinhuoltajana olisi ollut liian raskasta. Eli sosiaalisista syistä. Hirvittävää/ kroppanoli jo mennyt pilalle, olisi antanut adoptioon.

Katsokaa netistä kuvahaku Fetus 20 weeks. Tämä on Suomessa sallittua. Eikö ole teidän mielestä murha? Jos sanot että ei etkä katsonut kuvaa , niin käyvän katsomassa . Sinäkin joka sen abortin teit, mutta et halunnut pahoittaa mieltäsi katsomalla uä kuvaa.

Vierailija
25/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun ulkopuolella eikä siis ole ihminen, joka murhattaisiin abortissa.

Vierailija
26/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten luopumaan koko äitiydestä. Adoptio kuulostaa ajatuksena todella ahdistavalta. Abortti ei ole läheskään niin traumatisoiva juttu.

Vierailija
27/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten antaa lapsi pois?

Adoptio ei todellakaan ole realistinen vaihtoehto.

Itse olen joutunut kuopuksen kohdalla miettimään aborttia, mutta päädyin pitämään lapsen. Toisessa tilanteessa olisin saattanut päätyä aborttiin. Adoptioon en olisi päätynyt missään tilanteessa.

Abortin tehnyt tietää missä lapsi on, adoptioon antaja ei.

Vierailija
28/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikki jotka eivät ole tekemisissä aborttien kanssa tai nähneet abortoituja sikiöitä tai eivät tiedä että sosiaalisista syistäkin tehdään abortteja yli 12-viikkoiselle niin voisivat pitää suunsa kiinni! Ja niitä todellakin on ihmisiä jotka haluavat abortin hepposin perustein ja joille on tehty jopa useampi abortti saman vuoden aikana, eivät vaan muista käyttää ehkäisyä. Eikä se ole hoitohenkilökunnalle todellakaan helppoa. Jos te tietäisitte sen todellisuuden aborteista niin monella mieli muuttuisi. Itsekin olin aina sillä kannalla, että aborrti on jokaisen oma asia, mutta nyt abortteja nähneenä, olen todellakin sitä mieltä että se on murha.

Vierailija
29/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aborttioikeuden kannalla, en oikein tajua miten kukaan ei-kiihkouskovainen voisi vastustaa sitä, mutta mun mielestä hoitajat ja lääkärit voisivat saada kieltäytyä ko. toimenpiteestä halutessaan. En oikein ymmärrä miten tämä loukkaisi kenenkään oikeuksia. Toimenpideaikatauluthan voisi suunnitella tämän perusteella (esim. hoitajat ilmoittavat etukäteen työnantajalle kantansa asiaan).

Ehkä hoitohenkilökunta voisi kieltäytyä hoitamasta myös rikollisia? Entäs narkkareita, eikös nekin ole itse hommanneet itsensä siihen tilanteeseen?

Vierailija
30/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tammenterho sama asia kuin täysikasvuinen tammi?

Kaikki adoptiolla hurskastelijat: miten adoptio auttaa siihen ettei halua kokea ja läpikäydä 9 kk:n raskautta ja kivuliasta synnytystä? Kuinka adoptio auttaa ehkäisemään raskausarvet, revenneet vitut, löystyneet mahanahkat, roikkuvat rinnat, peräpukamat ja mitä kaikkea vaan voi raskaudesta ja synnytyksestä saada?

Kuinka adoptio estää joutumasta sairaslomalle synnytyksen ja sen jälkikomplikaatioiden jälkeen?

Poistaako adoptio raskauden seurannan tarpeen neuvolassa?

Se, että on harrastanut seksiä ei tarkoita sitä että on valmis läpikäymään kaiken tuon ja sitten vielä antamaan valmiin lapsen toisille ihmisille. Seksin harrastaminen on todellakin aika pikkujuttu tuon mahdollisen seurauksen kantamisen rinnalla.

Ja turha alkaa nipottaa että jos on valmis seksiin on valmis seurauksiin - kun se vain ei monella ole niin. Seksi ja raskaus/synnytys ovat aika eri kaliiberin juttuja. Tällöin voisi myös väittää, että jos syöt munkin, olet tietoisesti valmis sydänkohtaukseen. Hoitohenkilökunnan tulisi saada päättää tällöinkin haluavatko he hoitaa itse verisuonensa rasvalla kyllästäneen munkin ahmijan sydämen kuntoon vai eivät.

Vierailija
31/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tammenterho sama asia kuin täysikasvuinen tammi?

Kaikki adoptiolla hurskastelijat: miten adoptio auttaa siihen ettei halua kokea ja läpikäydä 9 kk:n raskautta ja kivuliasta synnytystä? Kuinka adoptio auttaa ehkäisemään raskausarvet, revenneet vitut, löystyneet mahanahkat, roikkuvat rinnat, peräpukamat ja mitä kaikkea vaan voi raskaudesta ja synnytyksestä saada?

Kuinka adoptio estää joutumasta sairaslomalle synnytyksen ja sen jälkikomplikaatioiden jälkeen?

Poistaako adoptio raskauden seurannan tarpeen neuvolassa?

Se, että on harrastanut seksiä ei tarkoita sitä että on valmis läpikäymään kaiken tuon ja sitten vielä antamaan valmiin lapsen toisille ihmisille. Seksin harrastaminen on todellakin aika pikkujuttu tuon mahdollisen seurauksen kantamisen rinnalla.

Ja turha alkaa nipottaa että jos on valmis seksiin on valmis seurauksiin - kun se vain ei monella ole niin. Seksi ja raskaus/synnytys ovat aika eri kaliiberin juttuja. Tällöin voisi myös väittää, että jos syöt munkin, olet tietoisesti valmis sydänkohtaukseen. Hoitohenkilökunnan tulisi saada päättää tällöinkin haluavatko he hoitaa itse verisuonensa rasvalla kyllästäneen munkin ahmijan sydämen kuntoon vai eivät.

Yksi sana:ehkäisy.

Vierailija
32/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa 100% ehkäisy on selibaatti.

Vierailija
33/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa 100% ehkäisy on selibaatti.

ehkäisymenetelmiä on paljon.Kun viitsii/muistaa/ymmärtää käyttää niitä.

Vierailija
34/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää muuttaa! Jos aborttia ei sais niin helposti , niin kyllä alkais ihmiset huolehtimaan ehkäisystä eri tavalla! Ja uskomatonta että vertaat sun nahan venymistä ja rintojen roikkumista siihen että mielummin tapat ihmiselämän kun kestät sen. Anortti on murha . Suunniteltu murha oman välinpitämättömyyden vuoksi. Kyllä se on niin että 18vk sikiö kohdussa on samanlailla valmis kasvamaan aikuiseksi kun se vastasyntynyt. Ero on vaan muutamia kuukausia. Painoa vaan tulee lisää.

Vierailija
35/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tämän keskustelun niin tuli sellainen olo että ensi vaaleissa äänestän Räsästä tai muuta sen puolueen ihmistä.

Vierailija
36/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hoitohenkilökunta voisi kieltäytyä hoitamasta myös rikollisia? Entäs narkkareita, eikös nekin ole itse hommanneet itsensä siihen tilanteeseen?

Tätä ajattelin minäkin. Saisiko hoitohenkilökunta päättää, ettei suostu hoitamaan esimerkiksi murhaajia tai raiskaajia, jos on sitä mieltä että nämä olisivat muutenkin ansainneet kuolemantuomion?

Kaikki eivät ole uskovaisia eivätkä usko elämän pyhyyteen kaiken muun kustannuksella. Mitä jos hoitajan tai lääkärin henkilökohtainen etiikka sanoo, että maailma olisi parempi jos vammaisia lapsia ei hoidettaisi vaan annettaisiin kuolla? Saisiko jättää hoitamatta?

Vierailija
37/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tule raskaaksi. Siis niin ,että haluat ja viitsit käyttää niitä oikein. On hullua väittää muuta . Olen joutunut olemaan aborttipolilla töissä ja kyllä se on niin ettei kellään ole ehkäisy kunnossa. Jos pillereitä käyttää , käyttää huolimattomasti. Ja tosi on , että jos niitä käyttää oikein ,on ehkäisy lähes 100 prossaa. Jos laitat vielä kondomin ja ehkäiset samalla sukupuolitaudit , et tule raskaaksi , vaikka olisit kuinka hedelmällinen. Sellainen sattuma , että kortsu pettää ja samalla pettäisi oikein käytetyt pillerit, on lähes mahdotonta!

T. Lääkäri

Ehkäiskää hyvät ihmiset lapsi ja taudit:)

Vierailija
38/174 |
25.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi on muuten itse lääkäri, joten tietää mstä puhuu.

Päivi ei ole aborttilääkäri, vaan uskovainen poliitikko, jolla on lääkärin pätevyys.

Hän ei ole ilmeisesti edes erikoistunut, ja jos näin on, hänellä ei ole mistään lääketieteen alasta erikoistuntemusta. Lääketiede on nykyisin sen verran laaja kenttä, että erikoistuneetkaan lääkärit eivät yleensä voi tuntea omaa alaansa täysin.

Päivi voi olla lääkäri, mutta hänellä on silti ensisijaisesti uskovaisen poliitikon mielipiteet.

Vierailija
39/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tule raskaaksi. Siis niin ,että haluat ja viitsit käyttää niitä oikein. On hullua väittää muuta . Olen joutunut olemaan aborttipolilla töissä ja kyllä se on niin ettei kellään ole ehkäisy kunnossa. Jos pillereitä käyttää , käyttää huolimattomasti. Ja tosi on , että jos niitä käyttää oikein ,on ehkäisy lähes 100 prossaa. Jos laitat vielä kondomin ja ehkäiset samalla sukupuolitaudit , et tule raskaaksi , vaikka olisit kuinka hedelmällinen. Sellainen sattuma , että kortsu pettää ja samalla pettäisi oikein käytetyt pillerit, on lähes mahdotonta!

T. Lääkäri

Ehkäiskää hyvät ihmiset lapsi ja taudit:)

jos kirjoitat pilkut noin kummallisesti.

Vierailija
40/174 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se pettä, tottakai vaadin abortin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi