Vihdoinkin aborttilaissa alkaa tapahtua (HS)
Raskaudenkeskeytykset nousivat otsikoihin kaksi viikkoa sitten, kun sisäministeri Päivi Räsänen (kd) puhui asiasta kirkolliskokouksessa.
Räsäsen mielestä lakia pitäisi muuttaa. Toiveet näkyvät hallitusohjelmassa, jonka mukaan hallitus selvittää, voisiko hoitohenkilöstölle antaa mahdollisuuden kieltäytyä abortista eettisistä syistä. Monessa EU-maassa tämä oikeus on.
Hallitus myös selvittää, pitäisikö lakia muuttaa myöhempien raskausviikkojen osalta.
Sosiaali- ja terveysministeriö aloittaa selvitykset ensi keväänä.
"Ensin selvitetään henkilöstön oikeus kieltäytyä abortista ja myöhemmin raskausviikkoja, joiden selvitys on työläämpi laajempien oikeusvaikutusten vuoksi", terveyspalveluryhmän johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki kertoi.
Kommentit (174)
pyöritellä jotain paperia. Siinä leikkaussalissa missä on läsnä myös se äiti raukka ja kuollut sikiö.
Ihminen on ihminen alusta asti. Ei vastasyntynyt vauvakaan vielä juurikaan tajua, mutta on ihminen. Jo alkiossa on valmiina kaikki ja tarvitaan vain aikaa kasvamiseen. Ei ihminen koskaan ole valmis vaan kehittyy koko ajan. Ei ihmisen elämää silti pidä missään vaiheessa väkisin lopettaa. Dementoitunut ihminen loppuvaiheessa on edelleen se sama ihminen kuin oli pienenä alkiona äitinsä kohdussa.
Potkut kieltäytyjille.
Suomihan on tässä taas takapajula.
kyllähän esim mielenteveyeshoitoon liittyvää lainsäädäntöäkin kehitetään ajoittain, miksi aborttilainsäädäntö olisi poikkeus.
Läntisen Euroopan maista ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa terveydenhuollon henkilöstöllä ei ole lakiin perustuvaa oikeutta kieltäytyä vakaumuksen perusteella suorittamasta abortteja tai laatimasta niihin liittyviä lausuntoja.
Euroopan neuvosto edellytti vuonna 2010, että kaikkien jäsenmaiden tulee turvata hoitohenkilökunnalle omantunnonvapaus kieltäytyä abortin tai eutanasian suorittamisesta. Sekä Maailman että Suomen lääkäriliitot ovat saman vaatimuksen takana.
Ei halutuille lapsille löytyy ihan varmasti rakastava koti.
Tiedätkö kuinka monta huostaan otettua lasta tässä maassa on, ja kuinka moni heistä ei todellakaan asu missään rakastavassa kodissa. Kuten täällä jo sanottiinkin, abortti ei varmasti ole kenellekkään helppo päätös, mutta usein oikea varsinkin sen lapsen huonon tulevaisuuden vuoksi.
Noi KD vois heittää pois hallituksesta ja eduskunnasta. Ei uskontoa ja politiikkaa tarvitse sekoittaa keskenään...
Potkut kieltäytyjille.
Suomihan on tässä taas takapajula.
Minusta pitää pysyä pois alalta jos vakaumus estää tekemästä työtään. Vai voiko vegaani mennä teurastamoon töihin ja kieltäytyä hommista vakaumuksen vuoksi?
että vauvojen adoptiojonossa on vaikka kuinka paljon, että vastasyntyneelle on hyviä perheitä sankoin joukoin. Olenko väärässä?
Potkut kieltäytyjille.
Suomihan on tässä taas takapajula.Minusta pitää pysyä pois alalta jos vakaumus estää tekemästä työtään. Vai voiko vegaani mennä teurastamoon töihin ja kieltäytyä hommista vakaumuksen vuoksi?
Saleissa tehdään paljon paljon muitakin toimenpiteitä. Abortit ovat yksi niistä. Aivan varmasti riittäisi tekijöitä niihinkin vaikka osa haluaisi kieltäytyä.
Mielenkiintoista, että vertaat keskenään aborttia ja teurastamista.
Aborttilaki on nykyisellään ihan hyvä.
En usko, että kukaan tekee aborttia nykyäänkään "huvin vuoksi". Kyllä se tehdään ihan muista syistä. Ja ihan hyvä että niitä tehdäänkin, että on vastuuntuntoisia ihmisiä jotka tajuavat että jos eivät
pysty tarjoamaan lapselleen mitään, tämä on ainoa vaintoehto. Tietävät että jos synnyttävät lapsensa, eivät pysty hoitamaan sitä, eivät kasvattamaan, eivät tarjoamaan sille rahallisestikaan yhtään mitään.
Silloin abortti on paras vaihtoehto.
Eikä se adoptointiin antaminen ole kyllä mikään realistinen vaihtoehto, paitsi ehkä niitten mielestä joitka eivät ole ajatelleet tätä asiaa perusteellisesti.
Adoptointi; sä tiedät että lapsesi on jossakin, mutta et tiedä missä. Jos saat lapsia, ajattelet kokoajan, että niillä on sisko/velikin.
Mä en pystyisi.
Jos tekee abortin, kaipaa sitä lastaan paljon, koko elämänsä, mutta tietää että sitä ei enää ole.
Mä olen kerran tehnyt abortin, mut pakotettiin siihen.
Jos mut olisi pakotettu adoptioon, mun tuskani olisi paljon pahempi. Miettisin joka päivä, missä se mun lapseni on. Ja onko sillä huonosti asiat, ja mitä sille kuuluu.
Aborttilaki on nykyisellään ihan hyvä.
En usko, että kukaan tekee aborttia nykyäänkään "huvin vuoksi". Kyllä se tehdään ihan muista syistä. Ja ihan hyvä että niitä tehdäänkin, että on vastuuntuntoisia ihmisiä jotka tajuavat että jos eivät
pysty tarjoamaan lapselleen mitään, tämä on ainoa vaintoehto. Tietävät että jos synnyttävät lapsensa, eivät pysty hoitamaan sitä, eivät kasvattamaan, eivät tarjoamaan sille rahallisestikaan yhtään mitään.
Silloin abortti on paras vaihtoehto.Eikä se adoptointiin antaminen ole kyllä mikään realistinen vaihtoehto, paitsi ehkä niitten mielestä joitka eivät ole ajatelleet tätä asiaa perusteellisesti.
Adoptointi; sä tiedät että lapsesi on jossakin, mutta et tiedä missä. Jos saat lapsia, ajattelet kokoajan, että niillä on sisko/velikin.
Mä en pystyisi.
Jos tekee abortin, kaipaa sitä lastaan paljon, koko elämänsä, mutta tietää että sitä ei enää ole.Mä olen kerran tehnyt abortin, mut pakotettiin siihen.
Jos mut olisi pakotettu adoptioon, mun tuskani olisi paljon pahempi. Miettisin joka päivä, missä se mun lapseni on. Ja onko sillä huonosti asiat, ja mitä sille kuuluu.[/i
Abortoivan äidin mielessä on se, miten oma tuska olisi pienin. Ainakin tämän kirjoituksen mukaan. Adoptioon annetun lapsen, kuten kenenkään syntyvän lapsen, elämän onnellisuutta tai epäonnea ei voi ennalta tietää. Elämän onnellisuus on lopulta jokaisen oma subjektiivinen näkemys.
Olen läheltä seurannut monen ihmisen elämää, joilla on ollut huonot lähtökohdat. Ja olen edelleen sitä mieltä, että lisää abortteja ja vähemmän adoptioita ja sijoitusta.
Ja turha kitistä että helppo sanoa, abortoitaviin lukeutuisin tässä laskussa itsekin.
ja sitten luopumaan koko äitiydestä. Adoptio kuulostaa ajatuksena todella ahdistavalta. Abortti ei ole läheskään niin traumatisoiva juttu.
Abortti tai keskenmenon hoitaminen eroavat toisistaan? Kudoksenkappaleita ja verisotkua tulee molemmista. Tapaukset, missä sikiö on iso ja aborttiin on ryhdytty vasta viimeisillä sallituilla viikoilla ovat niin harvinaisia, että niitä tulee harvoin vastaan.
Suomen aborttilaki on tällaisenaan hyvä. Jos omatunto ei salli joitakin työhön kuuluvia tehtäviä, pitää ruveta tekemään muita töitä. Ei naispapin kanssa kirkollisista toimituksista kieltäytyvän papinkaan kuulu olla pappi.
Ja hormonikierukka. Tai ehkäisykapseli. Tai kuparikierukka. Hormonaalinen ehkäisy ei sovi? Ja miksi ei? Sen ymmärrän että e-pillerit ei sovi kaikille, mutta vain keltarauhashormonia sis. edellä mainitut sopii yleensä kaikille...
pitää muuttaa! Jos aborttia ei sais niin helposti , niin kyllä alkais ihmiset huolehtimaan ehkäisystä eri tavalla! Ja uskomatonta että vertaat sun nahan venymistä ja rintojen roikkumista siihen että mielummin tapat ihmiselämän kun kestät sen. Anortti on murha . Suunniteltu murha oman välinpitämättömyyden vuoksi. Kyllä se on niin että 18vk sikiö kohdussa on samanlailla valmis kasvamaan aikuiseksi kun se vastasyntynyt. Ero on vaan muutamia kuukausia. Painoa vaan tulee lisää.
Luuletkohan että seksielämänsä aloittanut ja mokannut teinityttö haluaisi heti elämänsä alussa pilalle menneen vartalon? Voi olla nuorilla itsetunto muutenkin lujassa. Ja kyllä se harmittaa vanhempiakin naisia, jos sattuu tulemaan synnytyksessä ne pahimman laatuiset repeämät että pidätyskyky häviää.
Saatikka että raskautta ja lapsen antamista pois joutuisi selittelemään joka välissä.
On niin helppo hurskastella, moralisoida ja vaatia toisia uhraamaan oma vartalonsa, kun ei vaatija ole itse joutunut tukalaa tilannetta kokemaan eikä vaatijan oma keho ole pölkyllä.
Se että alkiolla on potentiaalina kasvaa ihminen, se ei vielä tee siitä ihmistä. Alkiolla ei ole pilviin kirjoitettua tulevaisuutta. Vaan tulevaisuus on tämä tässä ja asioita tulee määritellä ja käsitellä sen mukaan, mitä ovat nyt. Alkio on 12viikkoisenakin suunnilleen yhtä kehittynyt kuin joku pieni jyrsijän poikanen, tahdoton ja ymmärtämätön. Se että se abortoidaan, tarkoittaa että abortoidaan se mitä se on nyt, eikä sitä mitä se ehkä tulee joskus olemaan. Tajuatteko eron?