Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun kaverisuhteita vaivaa?

Vierailija
23.11.2012 |

Tuntuuko kenestäkään muusta, että jotkut kaverisuhteet "ottaa enemmän kuin antaa". Tuntuu välillä, että itse on vaan antavana osapuolena, tarjoaa apuaan remontointiin ja muuttoihin ja kaikenlaiseen muuhun. Kuitenkaan itse samalaista ei saa esimerkiksi lahjaksi vaatteita, muistamisia syntymäpäivänä jne... Mitä olette tehneet näissä kaverisuhteissa, lakanneet itsekin yrittämästä ja olla olematta ystävällinen? Kaipaan itsekin joskus keskustelukaveria vaikeista asioista, joihin minua on kuitenkin jaksettu kuunnella. Olen itsekin ollut kiinnostunut muiden asioista. En kuitenkaan jaksa enää itsekään olla avulias ja muuta, kun minulle sitä ei ilmeisesti irtoa.

Te, joilla on todella laaja sosiaalinen verkosto, minkä verran ja miten olette itse panostaneet sen saavuttamiseksi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osapuoli yhdessäkään kaverisuhteessani, eli ei anneta lahjaksi vaatteita, auteta muutoissa tms. Ihan vaan juttu-, shoppailu- ja viihteilyseuraa ollaan toisillemme. En minä sen enempää odota keltään kaverilta kuin että hänestä on seuraa silloin kun molemmat haluaa tavata.

Vierailija
2/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalinen verkosto, suhteet toimivat hyvin, jos olis laajempi, niin olisin monelle varmasti ns huono ystävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osapuoli yhdessäkään kaverisuhteessani, eli ei anneta lahjaksi vaatteita, auteta muutoissa tms. Ihan vaan juttu-, shoppailu- ja viihteilyseuraa ollaan toisillemme. En minä sen enempää odota keltään kaverilta kuin että hänestä on seuraa silloin kun molemmat haluaa tavata.

Kuten kuvasit, teen itse kavereiden eteeen enemmän kuin pitäisi ja en saa itse samanalaista takaisin. Ehkä siirryn samalle linjalle sun kanssa..

Vierailija
4/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: ap

Vierailija
5/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskin mulla ongelma oli enemmän henkistä laatua:

minä annoin ja yritin ja venyin ja ymmärsin. Vastalahjaksi sain kiukuttelua ja loukkauksia sekä yksipuolisia riitoja.

Tietenkään tilanne ei näin yksipuolinen ollut, minussakin oli vikaa. Sen takia kestinkin niin kauan.

Annan ystävyyden hiipua pois. Ei mikään ihmissuhde voi mennä niin, että toinen vaan antaa, toinen ottaa ja vaatii lisää.

Jotkut ihmset vaan on energiasyöppöjä.

Vierailija
6/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meitä ei välttämättä kutsuta kaikkiin tapahtumiin, illanviettoihin jne. joita samassa kaveripiirissä vietetään. itse olen kutsunut kaikki omiin järjestämääni juttuihin. joskus jätin kutsumatta, ja siitähän loukkaannuttiin...

Vierailija
7/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meitä ei välttämättä kutsuta kaikkiin tapahtumiin, illanviettoihin jne. joita samassa kaveripiirissä vietetään. itse olen kutsunut kaikki omiin järjestämääni juttuihin. joskus jätin kutsumatta, ja siitähän loukkaannuttiin...

Vierailija
8/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä en laske. Autan kaikkia mutta en itse tarvitse apua kuin harvoin ja siihen minulla on tarpeeksi läheisiä. Toiset ihmiset ovat itsekkäämpiä mutta eipä kukaan ole sanonut että maailma on reilu.

Vierailija
9/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä en laske. Autan kaikkia mutta en itse tarvitse apua kuin harvoin ja siihen minulla on tarpeeksi läheisiä. Toiset ihmiset ovat itsekkäämpiä mutta eipä kukaan ole sanonut että maailma on reilu.

En voi sanoa, että minäkään laskisin tekemiäni tekoja. Tuntuu vaan, että kiittämättömyys on maailman palkka... Esim. minua ei kiitetty järjestäessäni baby shower-kutsuja, vaikka muita kiitettiin. todellisuudessa minä ja yksi toinen järjestimme ne.maksoin rahallisesti enemmän kuin muut ja järjestin kutsut.

Vierailija
10/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sanoa, että minäkään laskisin tekemiäni tekoja. Tuntuu vaan, että kiittämättömyys on maailman palkka... Esim. minua ei kiitetty järjestäessäni baby shower-kutsuja, vaikka muita kiitettiin. todellisuudessa minä ja yksi toinen järjestimme ne.maksoin rahallisesti enemmän kuin muut ja järjestin kutsut.

Sitäkään minä en laske, en myöskään odota kiitoksia. Minä itse päätän kenelle teen palveluksia mutta en kerjää kiitosta enkä vertaile muiden saamia kiitoksia myöskään.

Vierailija
11/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan oikeassa, ei pitäisi itse satsata enempää, eikä odottaa mitään keneltäkään...

Vierailija
12/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverisuhteissani ole mitenkään erityisen antava enkä ottavakaan. Kaverit hoitavat itse elämänsä ja minä omani, ja hyvin harvoin meistä kukaan on tarvinnut toistemme apua erityisesti. Totta kai tarjoan lastenhoitoapua jos joku kavereistani on sairas tms. ja koska minulla on aikaa, mutta kaikki tarjoamani apu on siinä mittakaavassa, ettei se rasita minua, ja saan itse siitä sen ilon. Esimerkiksi kaverin lapsen vahtiminen ei ole rasittavaa, koska omat lapseni saavat hänestä leikkikaverin. Aina, jos itse tarjoan apuani, tarjoan sitä siitä näkökulmasta, että vastaanottaja ei jää mitään "velkaa" enkä minäkään ylitä omia rajojani, ts. en tarjoa apua pelkästään koska niin pitäisi tehdä.

Ap kuulostaa tosi mukavalta ja kivalta tyypiltä, mutta ehkä hän vaan yrittää liikaa. Sellainen käsitys kaverisuhteista, että niissä eletään kuin yhtenä suurena perheenä, on valitettavasti aika vaikea toteuttaa. Jos olisin ap, lakkaisin ajattelemasta, että kaverisuhteissa pitäisi jotenkin tsempata. Ei tarvitse, riittää kun ottaa toisen normaalisti huomioon. Sitten, jos joku kaveri tuntuu vievän enemmän energiaa kuin hänelle jaksaisi antaa, kannattaa pitää hetki etäisyyttä ja miettiä, mistä siinä ihmissuhteessa on kummankin osapuolen kannalta oikeasti kyse. Kaverisuhteetkin voivat olla monimutkaisia, eikä kaikkien kaverisuhteiden kuulu kestää koko elämää.

Vierailija
13/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydetäänkö vai tarjoudutko? Ethän yritä olla se kaikista paras tekojesi vuoksi?

Vierailija
14/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään arvostan kaikkein eniten täysin pyyteettömiä kavereita, joiden kanssa voi "vaan olla" ja höpistä pinnallisista asioita.

Vierailija
15/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydetäänkö vai tarjoudutko? Ethän yritä olla se kaikista paras tekojesi vuoksi?

Esim. vauvajuhlia ei olisi kukaan muu ollut järjestämässä. Olen ajatellut, että hyvät ystävät erottaa kavereista juuri sillä, että toisia autetaan puolin ja toisin. osaan asioista on pyydetty, suurimpaan osaan ihan itse tarjoutunut pyytämättäkin.

Vierailija
16/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset kaverisuhteisiin liittyvät ongelmat on aina hankalia, koska yleensä niihin ei ole mitään selvää syytä, on vain kyse erilaisita ihmisistä ja vuorovaikutuksista.

Tätä voisi verrata siihen ongelmaan, joka täälläkin on usein esillä että miksi joitain ihmisiä ei koskaan kutsuta mihinkään, vaikka he ovat muiden tavoin osana ystäväporukkaa.

Usein kyse on vain siitä ettet ole sellainen ns. hyvä tyyppi, vaan vähän kynnysmatto syystä tai toisesta. Ihmiset eivät tahallaan kohtele sinua huonosti, jäät vain huomaamatta tilanteissa. Todennäköisesti kaverisi eivät ole edes tajunneet käyttäytyvänsä kuvailemallasi tavalla.

Vierailija
17/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku kaveri ostaisi mulle vaatteita lahjaksi. Mulla ei ole varaa vastalahjaan.

Ystävät on olleet rempassa ja muutossa ja me kans apuna, mutta puhuttiin miehen kanssa, että ensi kerralla otetaan muuttofirma. Kohtuutonta pyytää enää kavereita; meillä on kaikilla ruuhkavuodet menossa ja liian vähän vapaa-aikaa. Kiva tavata muuten.

Vierailija
18/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset kaverisuhteisiin liittyvät ongelmat on aina hankalia, koska yleensä niihin ei ole mitään selvää syytä, on vain kyse erilaisita ihmisistä ja vuorovaikutuksista. Tätä voisi verrata siihen ongelmaan, joka täälläkin on usein esillä että miksi joitain ihmisiä ei koskaan kutsuta mihinkään, vaikka he ovat muiden tavoin osana ystäväporukkaa. Usein kyse on vain siitä ettet ole sellainen ns. hyvä tyyppi, vaan vähän kynnysmatto syystä tai toisesta. Ihmiset eivät tahallaan kohtele sinua huonosti, jäät vain huomaamatta tilanteissa. Todennäköisesti kaverisi eivät ole edes tajunneet käyttäytyvänsä kuvailemallasi tavalla.

Kiitos ihanista viesteistänne :) Oisko vinkkejä, miten tästä kynnysmaton roolista pääsisi pois? ja alkaa olla kaikille niille, joiden kaveri on ns. hyvä tyyppi. Luulin, että ystäviksi/ kavereiksi tullaan siksi, että pitää toista arvossa ja hyvänä tyyppinä.luulo ei ole tiedon väärti ;)

Vierailija
19/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse odotan, että jos joku järkkää jotain, järkkääjälle on myös ok se, että hän järkkää, eikä hän istu kotona miettimässä, mitä kaikkea hän on järkännyt ja kuinka monta takaisinkutsua hän on saanut.

Nää on hankalia juttuja, joista omasta mielestäni pitää pystyä puhumaan, jos kerran ystäviä ollaan.

Arvelen myös, että ihmiset kokevat vastavuoroisuuden myös subjektiivisesti, joku ajattelee olevansa kiva, koska sanotaanko ulkoilutti kerran koiraasi. Sinä taas sitten olet tyytymätön, koska olet kutsunut tämän henkilön kahdesti juhliin mutta hän ei ole kutsunut sinua juhliin. Tämä koiranulkoiluttaja taas lähti töistä vähän aikaisemmin, jotta pystyi ulkoiluttamaan koiraasi. Hän siis muistaa itsensä urotekijänä tämän vuoksi, sinä taas aina ajattelet asiaa sinun kannaltasi.

Summa summarum, on mahdotonta tietää, mitä ihmiset odottavat, jos asioista ei keskustella. On myös turhaa takertua miettimään kaikkia milloin minä autoin -tapauksia.

Vierailija
20/29 |
23.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut järjestämässä kahdet baby shower- juhlat.mietin, että mahtaakohan kukaan järjestää mulle juhlia vai onko vain toiveajattelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi