Minkä ikäisenä huomasit, että ikänäkö alkaa vaivata?
mulla ei vielä ole 42v.
Mies ei näe pikkutekstejä, ikää 44v
Kommentit (23)
Nyt 46 vuotiaana vaivaa jo niin paljon, että kirjoittaminen on vaikeaa kun pitää kirjoittaa niin kaukaa näillä laseilla. En aio vielä kuitenkaan hankkia lukulaseja.
katsoa tosi lähellä silmiä, siis max 10 sentin etäisyydellä, olevia juttuja. Ennen ne näki helposti, nyt saa nähdä vähän vaivaa katseen tarkentamisessa! Lukiessa ei haittaa vielä mitenkään, koska en lue tekstejä noin läheltä.
Silloin hankin ekat Tiimarin lukulasit, vahvuus +1. Nyt ikää on 52 ja lasien vahvuus on lähelle +3 ja kauas +1,5.
Siinä 45 vuoden kieppeillä
Ensin menee zoomi, sitten menee loputkin, pikkuhiljaa etenee.
Sitten jättää lasit pois lähelle katsoessa.
Sitten kokoilee tiimarin laseja/päätelaseja.
ja totee että valkonen keppi on ainoo mikä toimii :)
lasit sain 28 vuotiaana,jos oikein muistan..
Itse myönsin sen vasta nyt, kun olen 40v.
Tosin silmälekuri sanoi että mulla on vieläkin huippunäkö ja kahteen vuoteen ainakaan en tarvitse laseja! Aika karseaa kun kroppa alkaa vanheta vaikka mieli on ihan nuori.
viimeisen vuoden sisään olen huomannut alkavani ottamaan silmälaseja välillä pois lukiessani,
Langan neulansilmään laittamisessa saa tsempata. Meikkaamisen huomasin olevan vähän hankalampaa piilarit päässä.
Vielä en tarvitse luukkulaseja, mutta kaukana se ei ole.
ja olen tänä syksynä todennut, että nyt se on alkanut. Joudun lääkepurkit viemään 10 senttiä kauemmaksi. Tästä se kai sit alkaa.
Zoomi katosi jo pari vuotta sitten. Eli kun lapsi hyppää äkkiä eteen, niin kestää pari sekkaa, että zoomi tarkentuu.
ja olen huomannut ongelmia jo 3 vuoden ajan. Esim. jos katson useiden metrien päähän ja sitten siirrän katseen lehteen jota olen lukemassa, aluksi näyttää ihan sumealta. Tai toisinpäin...
Lankaa neulansilmään on hankala saada, ollut jo vuosien ajan.
Jos paistan iltahämärällä tai pimeällä lihaa paistinpannulla ja liesituulettimen valo on huono, täytyy nostaa pannu valon alle että näen joko on kunnolla ruskistunut.
Onko tuossa jo aihetta käydä silmälääkärillä vai vieläkö voi odottaa?
Olin nuorena lievästi likinäköinen, ja 35 vuoden jälkeen kaukonäkö on parantunut selvästi. Näöntarkkuus oli ajokorttia aikanaan saadessa 0,8 ja nyt se oli viimeksi tutkittaessa 1,5. Lähinäkö on vielä erittäin hyvä, joskaan ehkä en näe enää sillä tavalla likinäköisen hassusti oman nenäni mitan päähän kuten nuorempana kun olin likinäköinen.
silmät alkoi väsymään päätetyöskentelyssä, ekat lasit oli +0,75
siitä sitten vuosi vuodelta huononi ja taitaa vieläkin sitä tehdä, olen nyt 54v ja arvot on +2 ja mukana on myös miinus näköä.
Olen 43v. ja nyt molemmissa silmissä -6. Vielä kolme vuotta sitten oli -7,5. Odotan, että vois mennä vaikka alle viidenkin, jos hyvin käy.
Nyt olen 43, enkä tarvitse lukulaseja, vaikka hämärässä valaistuksessa minitekstiä lukiessa on vaikeaa tai jopa mahdotonta, ellei lisää valoa.
Oletteko menneet optikolle/silmälääkäriin lukulasiasiassa vai henkkineet Tiimarin tmv. lasit?
Ottaa päähän kun ei enää näe kunnolla pientä tekstiä, ennen meni ihan kaikki ilman ongelmia.
hakemassa lasit optikolta.
Nyt olen 43, enkä tarvitse lukulaseja, vaikka hämärässä valaistuksessa minitekstiä lukiessa on vaikeaa tai jopa mahdotonta, ellei lisää valoa.
Oletteko menneet optikolle/silmälääkäriin lukulasiasiassa vai henkkineet Tiimarin tmv. lasit?
olen 40 v ja olen huomannut, että silmät eivät enää sopeudu muutoksiin hetkessä.
Esim. jos olen lukenut lehteä, en heti sen jälkeen saa tarkennettua katsetta kauemmas. Pari minuuttia kun odottaa niin sitten näkee taas hyvin.
Toiseen suuntaan ei tuota ongelmia. Eli kauas katsomisen jälkeen onnistuu tarkentaminen lähellekin ihan hienosti ilman odottelua.
Ihan pienen tekstin kanssa täytyy nykyään olla jo tarkkana, mutta senkin vielä näen.
Näöntarkastuksessa eivät suositelleet vielä laseja, mutta kehottivat tulemaan ensi vuonna uudestaan. Saapa nähdä miten käy.
Ikää 40v ja pientä tekstiä on vaikea nähdä.
lehteen telkkarin katsomisen jälkeen ja olen 36 v. Mulla on ollut tuo vaiva vuosikausia ja pahenee koko ajan.