Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Romahtiko elämisen tasosi kun muutit opiskelemaan?

Vierailija
21.11.2012 |

Ei enää valmista ruokaa pöytään... Rahalle muutakin menoa kuin merkkivaatteet...

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se nousi.

tein opiskelujen ohella töitä, ja sain laittaa kaikki rahani mihin halusin, ostin juuri sellaista ruokaa kuin tahdoin ja uusia vaatteita/meikkejä/kirjoja yms.

Myös vanhempieni elintaso nousi, kun yksi suu oli vähemmän ruokittavana. Välillä he myös tukivat minua muutamalla satasella/maksamalla kalliimpia hankintoja.

Vierailija
2/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan laadukkaita vaatteita ja teen iste ruuan kuten tähänkin asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei enää päivittäistä alkoholiannoksia ja vaatteetkin ostetaan kerran kolmessa vuodessa.

Tupakointikin piti vähentää viikonloppuiseen.

Auto piti myydä pois ja ottaa pyörä tilalle.

Välillä harmittaa, mutta onhan tämä terveellisempi elämäntapa, kuin työssäkäynti.

Vierailija
4/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalle ei ole kovin paljon muuta menoa kuin matkustelu, biletys ja merkkivaatteet, loput maksaa yhtsiekunta. Omaehtoisen koulutuksen tuki on osaltani vähän yli 1200 e/kk.

Vierailija
5/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kahden lapsen yh, kun opiskelin DI:ksi.

Vierailija
6/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu vuokralla Eirassa, matkustaa, ostelee merkkilaukkuja joihin äidillä ei olisi koskaan varaa ja nauttii opiskelijaelämästä.

Mutta - käy 2 eri työssä opiskelun ohessa. Ruokaa saa tankattua kotoa, tyhjentää viikolla "ylijääneiden" ruokien rippeet pakkasesta tai syö vain kerran päivässä yo:lla.

On aina osannut hoitaa omat tulonsa ja menonsa (15v lähtien) hienosti, ei koe ollenkaan elävänsä tiukinta aikaa elämässään...

Vierailija
7/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämiseni taso nousi rutkasti lisääntyneen vapauden myötä.

Tietysti ruokien kanssa joutui miettimään, että mihin on vara. Mutta sai kuitenkin valita niitä ruokia joista itse tykkäsi :)

Ja sama juttu vaatteiden kanssa.

Äitini on hyvin vahvasti kontrolloiva henkilö, joka tietää kaikesta kaiken ja on aina oikeassa. Elämisen taso nousi rutkasti kun siitä kontrollista pääsi eroon :)

Vierailija
8/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en omasta mielestäni ole mitenkään kontrolloiva (miehen mukaan kyllä) mutta tiedän paljon ja se joskus tyttäriä harmittaa kun olen oikeassa ja joutuvat myöntämään sen:D

10

Vierailija
9/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani halveksuvat syvästi kaupallisuutta ja shoppailukulttuuria. Minulla ei myöskään nuorena ollut mitään ilmaista taskurahaa. Kotityöt, kuten ruoanlaitto ja kaupassakäynti kuuluivat itsestäänselvyyksiin, joista ei palkkaa maksettu. Kun sain kesätöitä, käväisin töistä tullessa ruokakaupassa ja laitoin koko perheelle ruokaa ylpeänä itsestäni. Ja osalla palkastani ostin sitten niitä "kalliita merkkivaatteita" Vero Modasta.

Omassa taloudessani aloin ostelemaan valmisruokia, joita vanhempani eivät olisi hyväksyneet. Eli ruoanlaitossa pääsin monesti vähemmällä. Omaa tilaa oli jopa kaksi huonetta, keittiö sekä kylppäri! Vanhempieni kodissa minulla oli pikkuinen huone. Myös siivouksessa pääsin helpommalla, vaikka huoneeni oli pieni oli vanhempieni talo kuitenkin omakotitalo. Oman huoneen siivous oli vanhemmille se ja sama, siivousvelvoitteet kohdistuivat koko perheen oleskelutiloihin sekä pihamaahan.

Mutta kaveripiiristä kyllä löytyy näitä "isä maksaa ja äiti siivoaa" tyyppisiä prinsessoja, joille onkin ollut todella vaikeaa pärjätä omassa elämässä. Kun se kaupassa käynti onkin niin kovin vaikeaa, ja hirveää jos ei joka viikko pääsekään shoppaamaan!

Vierailija
10/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toinen lapsi syntyi opiskelujen aikana, loppuvaiheessa. On sanottava, että elämä oli tosi niukkaa. Toki se oli sitä ollut jo ennen opiskelujen aloittamista.

Pankki ei antanut minulle opintolainaa, koska meillä oli jo asuntolainaa. Oli rankkaa. En muistele hyvällä, mutta ammatin sain, vaikka koville otti.

Vierailija
11/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, tulikohan tytär linjoille:) Tosin en omasta mielestäni ole mitenkään kontrolloiva (miehen mukaan kyllä) mutta tiedän paljon ja se joskus tyttäriä harmittaa kun olen oikeassa ja joutuvat myöntämään sen:D

10

En näe muuta mahdollisuutta. Tyttäresi se oli pakko olla. Eihän mitenkään muutoin voi tuntea samalaisia energioita! Tyttäresi on loistava stara. Parempaa saa hakea mistään muualta keskustelupalstalta. Kiitos jumalalle tyttärestäsi ja kiitos sinulle, kun olet niin jalo ja antelias tytärtäsi kohtaan. Kaikki ne jalokivet, kaikki ne turkikset.

T: 11cm mies

Vierailija
12/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin todella köyhä. Ei mitään muita tuloja kuin opintoraha, eikä riittävästi uskoa tulevaisuuteen että olisin uskaltanut ottaa opintolainaa (oli 90-luvun lama).

Elämisen taso silti parani, olin ihan haltioissani kun sain asua yksin, vihdoin.

Vierailija
14/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoisen koulutuksen tuki on osaltani vähän yli 1200 e/kk.

Vierailija
15/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki itsekin jonkin verran kävin töissä opiskeluaikana. Sitten saimme lapsen, joten en vähään aikaan töissä käynyt enkä paljon opiskellutkaan. Minulla ei ollut rahahuolia, vaikka elintasomme ei ollutkaan korkea. Vanhempieni luona asuessani elintaosin oli korkeahko, mutta taskurahaa en paljon saanut.

Vierailija
16/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Sain itse päättää mihin rahat laskujen jälkeen käytin, joten jäi vihdoin rahaa satunnaisiin vaateostoihinkin. Tein koko opiskeluajan osa-aikatöitä.

Vierailija
17/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha oli kuitenkin nyt omaa, ja sain valita mitä sillä tein. Vanhempien luona asuessa sain lähinnä valmiin ruuan ja muutaman markan käyttörahaa... Merkkivaatteista en edes haaveillut. Opiskelijana voi valita laittoiko rahat ruokaan vai baariin!

Vierailija
18/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona asuessa en saanut esim. vaatteita käytännössä koskaan. Opintotuesta pystyin niitä vihdoin ostamaan.

Vierailija
19/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhästä perheestä, joten rahatilanteeni parani selvästi, kun lähdin opiskelemaan ja muutin pois kotoa. Ensimmäistä kertaa elämässäni minulla oli rahaa omassa käytössäni. Kotoa en tietenkään saanut mitään, mutta opintotuella ja -lainalla tulin mukavasti toimeen. (Opiskelin 1980-luvulla, jolloin opintotuki oli paljon nykyistä alhaisempi ja opintolainan ottaminen oli itsestäänselvyys.)

Lisäksi myös kotitöiden määrä väheni selvästi, kun tarvitsi enää huolehtia itsestään ja omasta huoneestaan sen sijaan, että olisi pitänyt passata muuta perhettä. Ainoana laskuna voisin pitää sitä, että kotona minulla oli viimeiset neljä vuotta ollut oma huone, mutta opiskelija-asuntolassa oli aluksi kahden hengen huoneet. Sekään ei minua pahemmin haitannut. Nautin täysillä kohonneesta elintasostani.

Vierailija
20/31 |
22.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, tulikohan tytär linjoille:) Tosin en omasta mielestäni ole mitenkään kontrolloiva (miehen mukaan kyllä) mutta tiedän paljon ja se joskus tyttäriä harmittaa kun olen oikeassa ja joutuvat myöntämään sen:D

10

En näe muuta mahdollisuutta. Tyttäresi se oli pakko olla. Eihän mitenkään muutoin voi tuntea samalaisia energioita! Tyttäresi on loistava stara. Parempaa saa hakea mistään muualta keskustelupalstalta. Kiitos jumalalle tyttärestäsi ja kiitos sinulle, kun olet niin jalo ja antelias tytärtäsi kohtaan. Kaikki ne jalokivet, kaikki ne turkikset.

Jos sinulla on yhtään sisälukutaitoa ymmärsit varmaan että tyttäreni maksaa KAIKKI kulunsa itse. Ihan tavallinen äiti olen - sillä erolla että 11cm ei tosiaan riitä!