Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä haittaa eri sukunimistä?

Vierailija
22.08.2012 |

Joissakin ketjuissa on esitetty näkemyksiä, että jos perheessä on eri sukunimiä (tyypillisesti äidillä eri nimi kuin isällä ja mahd. lapsilla), siitä olisi jotakin haittaa.

Mä pidin oman sukunimeni avioituessani, koska olen sen vanhemmiltani saanut ja pidän sitä omanani. Olin jo julkaissut sillä nimellä, joten nimen muuttaminen vasta olisikin aiheuttanut sekaannuksia. Samannimisiä ei taida olla Suomessa minun lisäkseni yhtäkään, mutta jos olisin ottanut mieheni nimen, silloin samannimisiä olisi ollut niin Suomessa kuin ulkomailla. Helpommalla pääsi myös, kun ei tarvinnut uusia passia, ajokorttia jne. ja opetella kirjoittamaan uutta nimeä.

Ainoa tapaus, jossa olen joutunut selittämään, on ollut varatessani lapselle lääkäriaikaa. Yleensä varoitan etukäteen, että kun näpyttelevät hetun tietojärjestelmiinsä, sieltä tulee vähän erikoisempi nimi. Mutta koskaan en ole joutunut vakuuttelemaan, että kyllä, tämä on oikeasti mieheni tai kyllä, nämä ovat oikeasti lapsiani.

Jos joku kokee haluavansa liittyä miehen sukuun tai noudattaa perinteitä tai näyttää rakkauttaan ottamalla miehen nimen, niin fine, mutta ei kannata perustella sitä sillä, että eri nimet aiheuttaisivat hankaluuksia.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran erikoinen, että yli puolet kirjoittaa tai lausuu sen väärin, vaikka se lausutaan niin kuin kirjoitetaan. Olen oppinut tavaamaan sen aina ;).

Vierailija
2/2 |
22.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillamme on minun sukunimeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla