Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Kolumni: Lasten kotihoidosta pääasiassa haittaa!

Vierailija
20.11.2012 |

Mitä mieltä Virpi Salmen (kuka se edes on?) kolumnista HS:n verkkosivuilla

http://www.hs.fi/elama/%C3%84idin+paikka+on+t%C3%B6iss%C3%A4/a130561984…

Siinä hän tuo voimakkaasti esiin sen, miten naiset pitää saada pois kotoa oikeisiin töihin ja miten lasten kotihoidosta on pääasiassa vain haittaa.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista että Keski-Euroopassa lapset ja nuoret voivat paljon paremmin kuin Suomessa, vaikka suurin osa äideistä ei käy ollenkaan töissä.

Juuri aioin kirjoittaa,mutta ehdit ensin. Täällä Saksassa lapset osaavat tervehtiä ja kuuntelevat vanhempiaan.

t. Saksasta

Tuoko se on ihanne teidän mielestä? Että äidit eivät käy töissä? Terkkuja vaan sinne 50-luvulle.

Vierailija
22/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä teillä sielä Saksassa maksetaanko sinulle omien lastesi hoidosta?

Maksetaan perheverotuksen ja 30% korkeampien lapsilisien muodossa. Lisäksi yritykset maksavat korkempaa palkkaa ja enemmän vähemmän virallisesti varsinkin lapsiperheen vanhemmalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoko se on ihanne teidän mielestä? Että äidit eivät käy töissä? Terkkuja vaan sinne 50-luvulle.

Saksalaiset naiset käyvät töissä lähes yhtä paljon kuin Suomessa, mutta ihanaa, että saat itse valita. Ja ei ole pakko mennä töihin ja asian saa päättää itse.

Terveisiä vaan sinne kateelliseen feministi-routalandiaan.

Vierailija
24/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ja ketä hyödttäisi, jos luovun tästä omasta mukavuudentunteestani ja lähtisin töihin vieden taaperoni päiväkotiin? Olen kunnalla töissä, hoitamassa/kasvattamassa toisten lapsia. Kokemukseni mukaan oma lapseni tulisi olemaan väh. 1/3 ajasta sairaana, itse tauon jälkeen minäkin pöpöjä potisin. Palkka on hmm.. matala ja siitä saatava verotulo ei hääppöinen.

Lapsen psyk kehityksestä jne. en nyt puhu mitään, mutta siis miten minä voisin kansantaloutta numeroissa hyödyttää?

Pyydän anteeksi yksinkertaisuuttani, koulutus ja kiinnostus on ollut vallan muualla kuin numeroissa.

Vierailija
25/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, MISTÄ se sitten johtuu?

Yleisestä itsekkyyden kasvusta, minä minä-ajattelusta

--> hoitopaikassa (ryhmässä) oppii hyvin pois minä-keskeisyydestä toisin kuin äidin kanssa kaksistaan kotona ollessa.

Lisääntyneistä perheiden rikkoutumisista ja siitä, että aikuiset eivät välitä tai kuuntele lastaan vaan ovat uuden puolison/perheen lumoissa

--> Niin, naisten työssäkäyntihän lisää tasa-arvoa ja vähentää perheiden rikkoutumista.

Rajojen puutteesta, kuvitellaan sen olevan "kivaa" ja lapselle hyväksi ettei turhia kiellellä kun muutenhan sille voisi tulla paha mieli

--> ks. ensimmäinen kommenttini. Lapsen on hyvä olla ryhmässä.

Työelämän paineiden kasvusta, ylitöistä, urakeskeisestä ajattelusta

--> Naiset, jotka saavat toteuttaa itseään muutenkin kuin vain äitinä kokevat paineita vähemmän.

Yleisestä vaatimustason kasvusta niin koulussa kuin harrastuksissa

--> Vanhemmat elävät lastensa kautta, siitä johtuu vaatimustaso. Kun on omakin elämä elettävänä, lapsi saa kasvaa rauhassa.

Kulttuurin muutoksesta, että perhe ei ole enää se tärkein, vaan taloudellisesti ja ulkoisesti menestyminen perheen yhteisen ajan kustannuksella

--> Ristiriidassa runsaan kotihoidon kanssa?

En tiedä sitten miksi juuri Suomessa nämä asiat ovat menneet niin vinksalleen, ehkä meillä on esim. ruotsalaisia suurempi tarve näyttää, että olemme menestyvä kansa joka ei turhaan pehmeistä arvoista välitä.

Minun mielipiteeni on, että perhe on yhteiskunnan perusyksikkö ja kun perhettä ei enää arvosteta niin, että siihen laitettaisiin omaa aikaa ja vaivaa niin tottakai perheenjäsenet (lapset) siitä kärsivät. Surullista.

--> Lapset ovat onnellisia, kun vanhemmat ovat. Lapsensa "parasta" ajattelevat marttyyriäidit ovat pahimmanlaatuista myrkkyä lastensa itsetunnolle.

Vierailija
26/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheverotuksen ja sairaskassa-alennusten muodossa maksetaan. Työssä käyminen ei ole tehty kovin kannattavaksi, mikä sikäli harmi.

Tuosta paluusta 50-luvulle: mielestäni moni saksalainen perhe tekee ihanteellisesti: toinen tekee kokonaista päivää ja toinen on töissä esim. vain aamupäivät kun lapset ovat tarhassa/koulussa (ja tienaa vain sen sallitun määrän, mistä ei mene veroja tai sairaskassamaksuja). Lapsilla on aina toinen vanhemmista kotona.

En tunne Suomesta yhtäkään niin täyspäistä perhettä kuin täällä. Lasten pahoinvointiin on mielestäni yhtenä syynä Suomessa outo ihanne, jonka mukaan lasten tulisi kasvaa mahd. varhain itsenäiseksi, siellä kukaan ei ihmettele pieniä ala-koululaisia, jotka iltapäivisin elävät yksin omaa elämäänsä kunnes vanhemmat tulevat töistä.

Jopa sitä, että äiti ei saisi hoitaa lapsiaan. Onneksi en asu Suomessa vaan Saksassa, jossa kotiäitiys on aivan samanlainen ammatti kuin mikä tahansa. Lisäksi saksalaiset kotiäidit osallistuvat monella tapaa yhteiskunnan pyörittämiseen.

maksetaanko sinulle omien lastesi hoidosta?

Vierailija
27/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehokkaampaa, kun yksi aikuinen hoitaa neljää lasta kuin että neljä aikuista hoitaa neljää lasta. Kun sinä käyt töissä ja hoidat muiden lapsia, näiden vanhemmat voivat käydä töissä ja valtio saa verotuloja, talous käyttövoimaa tienatun ja kulutetun palkkatulon vuoksi. Myös sinun ostovoimasi kasvaa.

Vierailija
28/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belgiassa asuva äiti kertoi 4 kk äitiyslomasta, jonka jälkeen on pakko mennä töihin jos työn haluaa säilyttää. Kotiäitiys ei ole tavallista.

Sama pätee Hollantiin. Yhdysvalloissa palkaton äitiysloma on 12 viikkoa, jonka jälkeen on palattava töihin tai työpaikka häviää.

Vierailija
29/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin yksityisiin päiväkoteihin on hurjat jonot. 150 jonossa ja paikkoja 24. Muut päikyt on täynnä, ryhmäkoot liian suuria ja hoitajia liian vähän lapsimäärään nähden. Sijaisia ei saa palkata, kaikki ovat uupuneita.

Itselläni ei ole työpaikkaa odottamassa. Jos nyt ilmottautuisin kortistoon, saisin noin 200e enemmän valtion rahaa. Hoitopaikkatakuita ei ole, vaikka työllistyisinkin... ja ne täydet päiväkodit :(

Hoidan lapsiani kotona vielä vuoden, sanokoon kuka mitä tahansa minusta. Olen tasapainoinen, hyvän arjen tarjoava hyvä, tavallinen äiti. Huono veronmaksaja kyllä, mutta en huono ihminen. Vuoden päästä toivottavasti pääsen kouluun ja joskus työllistyn. Sitten on vielä noin kolmekymmentä vuotta aikaa maksaa niitä surullisia veroja.

Vierailija
30/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät ovat Saksassa suomalaisia suuremmat, vaikka äiti töissä kävisikin...

Mitenkä teillä sielä Saksassa maksetaanko sinulle omien lastesi hoidosta?

Maksetaan perheverotuksen ja 30% korkeampien lapsilisien muodossa. Lisäksi yritykset maksavat korkempaa palkkaa ja enemmän vähemmän virallisesti varsinkin lapsiperheen vanhemmalle.

Vierailija
31/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pakostakin tulee mieleen naisten kokevan syyllisyyttä kotona olosta ja että lorvimisteoria on ainakin joidenkin kohdalla totta.

Vaihtoehdoista pitää voida keskustella. Mitä vikaa on siinä että osa-aikatyötä lisätään? Tässä taloudellisessa tilanteessa se ei ehkä ole realistista, mutta kai siitä periaatteesta voi edes puhua.

Entä miten isät saataisiin jäämään kotiin lasten kanssa niin, että äiti voisi palata töihin? Tässäkin ketjussa kh-tukeen suhtaudutaan kuin se olisi naisten subjektiivinen oikeus. Isän ja lapsen vahva suhde lisää sekin perheen hyvinvointia!

Miten arvon lapsen "parasta" (=omaa mukavuudenhaluaan) ajattelevat kotiäidit selitäävät sen, että muissa Pohjoismaissa ei olle yhtä pitkään kotona lasten kanssa kuin Suomessa, mutta silti niissä on vähemmän lasten ja nuorten henkistä pahoinvointia.

taitaa hieman harmittaa, kun laitoit lapsesi alle vuoden ikäisenä päiväkotiin, missä hänestä ei edes välitetä? Noh, onneksi jotkut ajattelevat myös lapsensa parasta (se mitä sinä kutsut mukavuudenhaluksi..).

Vierailija
32/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pravdan lukeminen vaatii tyhmyyttä.

Vierailija
33/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehokkaampaa, kun yksi aikuinen hoitaa neljää lasta kuin että neljä aikuista hoitaa neljää lasta. Kun sinä käyt töissä ja hoidat muiden lapsia, näiden vanhemmat voivat käydä töissä ja valtio saa verotuloja, talous käyttövoimaa tienatun ja kulutetun palkkatulon vuoksi. Myös sinun ostovoimasi kasvaa.

En väitä, ettetkö voisi olla oikeassa, mutta kommenttisi perustelut eivät riitä vakuuttamaan ainakaan minua:

- Jos äidit hoitavat lapsensa kotona, ei tarvita päiväkotirakennuksia. Kyseinen tontti voitaisiin kenties käyttää tuottavammin.

- Mistä niitä työpaikkoja tulisi lisää kaikille niille lisätyöntekijöille, joita kotiäidestä tulisi? Että verotulot valtakunnallisesti lisääntyisivät, pitäisi maksettujen palkkojen lisääntyä. Kuka niitä palkkoja maksaa? Varsinkin nyt, kun työttömiä työnhakijoita on jo tällä hetkellä yli 180.000.

Voisiko joku kotiäitiyttä vastustavista selittää minulle, miten tämä yhtälö toimisi?

Vierailija
34/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten arvon lapsen "parasta" (=omaa mukavuudenhaluaan) ajattelevat kotiäidit selitäävät sen, että muissa Pohjoismaissa ei olle yhtä pitkään kotona lasten kanssa kuin Suomessa, mutta silti niissä on vähemmän lasten ja nuorten henkistä pahoinvointia.

että jäätelön syönnin lisääntyessä hukkumiskuolemat lisääntyvät...

Mistä ihmeestä ihmiset ovat saaneet päähänsä, että lasten ja nuorten pahoinvointi johtuu juuri yksiselitteisesti kotihoidosta???

Meidän yhteiskunnassamme on paljon epäkohtia, jotka aiheuttavat haittaa nuorille ja lapsille, kaikki ei ole aina äitien syytä!

Tässä muutama esimerkki:

- erittäin runsas ja humalahakuinen alkoholikulttuuri (Jos oma suku on ihmeen kaupalla säästynyt alkoholiongelmilta, niin viimeistään kaverin kotoa löytyy traumoja ja mallia miten viikonloput rentoudutaan... Aivan selvää, että tämä lisää pahoinvointia kaikissa ikäluokissa, erityisesti lapsissa ja nuorissa.)

- lapsikielteisyys (Monet maailmaa nähneet vahvistavat tämän; missään muualla ei suhtauduta lapsiin yhtä negatiivisesti kuin Suomessa. Samoin monissa muissa maissa kotiäitejä arvostetaan, täällä kotiäidit lapsineen ovat pummeja ja sylkykuppeja. Tämä ei voi olla vaikuttamatta lasten mielenterveyteen!)

- päivähoidon ja peruskoulun heikko taso ja suuret tasojen vaihtelut (On olemassa hyviä päiväkoteja joissa sijaisia riittää ja kaikilla on kivaa. On olemassa opettajia, jotka saavat pienen luokkansa toimimaan yhteistyössä, koulussa ei ole kiusaamista ja opettaja on motivoitunut ja koulun tilat ovat asianmukaiset. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että läheskään kaikki lapset pääsisivät näitä etuja ikinä edes näkemään. On homekouluja, ylisuuria luokkia, joissa vain pari oppilasta puhuu suomea, tukiopetukseen (tai mihinkään muuhunkaan) ei ole resursseja, elämäänsä kyllästyneitä opettajia joita ei voisi vähempää kiinnostaa hakataanko joku välitunnilla, päiväkodeissa vauvat itkevät aamusta iltaan kun kukaan ei ehdi pitämään sylissä, lapsia loukkaantuu, karkaa, pahoinpidellään ja jopa kuolee hoitajien heitteillejätön takia. Tämäkään luonnollisestikaan ei lisää lasten hyvinvointia.)

Tässä valossa äiti, joka tahtoo säästää lapsensa edes ensimmäiset kolme vuotta tuolta oravanpyörältä, ei mielestäni ole se kaikista pahin rikollinen...

Vierailija
35/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan parhaimmistoa :D

"Niin, omien lasten hoitaminen, miehen tukeminen ja siivoilu on tietysti omasta mielestä "työtä" silloin kun itse ei käy ansiotyössä.

Työssäkäyvät äidit sen sijaan hoitavat työn lisäksi omat lapsensa ja imuroivat "ilmaiseksi", kuten yhteiskuntakelpoisen ihmisen ikään kuin kuuluukin."

Ihan yhtä paljon työtä omien lasten hoitaminen on kuin naapurin lasten hoitaminen.

Vai ajatteleekohan tämä Virpi Salmen kenties, että uraäti hoitaa lapset samalla kun käy töissä.

Ja varmaan joku mystinen tonttu käy kodinkin sotkemassa työpäivän aikana.

En minä ainakaan saa lapsia tuoda töihin. Päiväkotiin heidät täytyy työpäivän ajaksi viedä.

Onneksi koti sentään pysyy siistinä kun ei siellä kukaan ole sotkemassa.

Tuollaisia näkemyksiä on varmasti helppo esittää jos ei itse ole koskaan ollut pidempiä aikoja hoitamassa leikki-ikäisiä omassa kodissaan.

Minulla on kokemusta molemmista, enkä ollenkaan väheksy kotiäidin työpanosta.

Vierailija
36/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ei tiennyt yhtään kotiäitiä, joka ei olisi kotona mukavuudenhalusta, vaan kaikki ovat kotona vain ja ainoastaan lapsien parasta ajatellen.

Varmaan osassa tapauksia näin. Itse kyllä tiedän ainakin yhden hyvin räikeän tapauksen, 10 vuotta kotona lusmunneen, joka ei aikoinaan laittanut eskoistaan edes eskariin, "koska ei jaksa aamulla herätä". Lapsikatras remuaa kotona vailla käytöstapoja pyjamat päällä puoleen päivään, videot pyörii ja Wii-pelit laulaa.

Mutta se on sitä lempeää täydellistä kasvatusta, josta kasvaa vain ja ainoastaan onnellisia lapsia...

Vierailija
37/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomssa on tosiaan outo malli, kun ensin puolet ikäluokasta hoidetaan kotona 3 v ja sitten sen jälkeenkin pitääkin pärjätä yksin. Monen 3-4 -vuotiaat ulkoilevat itsenäisesti, mutta se on taas ihanteellista. Sen sijaan valvotussa ryhmässä ulkoilu on päiväkodissa helvetin esikartanosta.

Mun mielestä olisi huomattavasti parempi malli, että jouston varaa löytyisi jossain määrin koko lapsuuden ajan ja sen hintana lapset menisi päiväkotiin 1,5-2 -vuotiaina.

Vierailija
38/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että pysyy koti siistinä, kun käy töissä????? Voi tsiisus. Ihan samallalailla saa imuroida. Pyykkiä tulee varmaan enemmänkin!

Ainoa mitä ei tarvitse tehdä, on toinen ruoka, lounasta ei tarvitse vääntää.

Vierailija
39/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Käteinen tai joku Hesarin toimittaja sanoo jotain, se ei ole totuus ja elämä. Se on mielipide. On hyvä (ja ihan välttämätöntä) että älähdetään ja reagoidaan eikä vaan hiljaa ja passiivisina kuunnella. Aina pitää seurata mitä puolueet, EK, lehdistö ym. puuhailevat, ja tarttua asioihin. Muutenhan livutaan kohti totalitarismia, jossa kansalaiset tottelevat kuin pavlovin koirat...

Miksi ei saisi älähtää?

Vierailija
40/112 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eräässä uusimaalaisessa rivitalolähiössä. Naapurustossa oli noin 10 muutakin kotiäitiä. Osa oli kyllä kotiäitejä pitkälti mukavuudenhalusta..aamut venyivät sisällä, ulkoilu jäi lyhyeksi, vain kerran päivässä päästiin ulos, videot pyörivät sisällä koko ajan, lasten kanssa ei tehty juuri koskaan mitään järkevää.

Itse olen sitä mieltä, että lapsen kehitykselle on hyväksi oppia pienestä pitäen kuitenkin reipas ja aktiivinen elämänmeno. Aamulla ulkoilemaan, jonka jälkeen ruoka ja päiväunet maistuvat. Iltapäivästä tai illasta olisi hyvä lähteä uudestaan ulos. Myös avoimissa päiväkodeissa on hyvä käydä, niin tulee laulettua ja leikittyä porukalla. Askartelu ja piirtäminen on lapselle tärkeitä, motoriikkaa parantavia puuhasteluja. Kaikki kotivanhemmat ei vaan viitsi....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi