Saako Suomessa oikeasti syrjäyttää lapsettomuushoidoista iän ja ns. ylikilojen vuoksi?
Kommentit (61)
ylikilojen takia syrjitään yhtään ketään, vaan hoitoa ei riskien takia anneta vaikeasti ylipainoisille. Kyse ei siis silloin ole mistään "ns" ylikiloista, vaan ihan oikeista liikakiloista, joita on paljon.
ei hoitojen antaminen ei ole järkevää, jos ei ole edes teoriassa onnistumismahdollisuuksia.
Olisi niitä onnistumismahdollisuuksia, ehkä enemmänkin jopa, kuin toisilla nuoremmilla ei koskaan raskautuneille, mutta kun tuo ikäkriteeri on tämän maan ylijumala.
Ikäraja lapsettomuushoitoihin on julkisella puolella 43 vuotta ja yksityisellä puolella vaihdevuodet. Minusta ihan hyvä.
Tuo ei enää pidä paikkaansa. Olen 39 ja evättiin hoidot, joiden avulla olisimme voineet onnistua. Hoitoja jumitettiin meidän osalta useampi vuosi. Tutkimukset vain tehtiin, eikä niistä löytynyt mitään. Sain myös 2 vuoden raskautumisen odottamisen jälkeen pari km:a, jotka sotkivat asioiden etenemistä. Ylipainoa ei juuri näy päällepäin, mutta olisin ihannepainoon (painoindeksi 27) laihduttanut, jos joku olisi aiemmin käskenyt. En tajunnut painonvähentämisen merkitystä. Hoitajat ja lääkärit vaihtuivat, vasta tämä viimeinen mainitsi yhdeksi kriteereikseen ns. ylipainon. Kuulemma vain alle 35-vuotiaat ihannepainoiset eli painoindeksi 25 tai alle ansaitsevat tulla autetuiksi.
Niinno, lapsen saanti ei ole mikään ihmisoikeus eikä siinä hoideta mitään sairautta (kuten vaikka tappavaa keuhkosyöpää). Se on kallista hoitoa ja sen pitäisi todellakin olla mahdollista vain kriteerit täyttäville ihmisille.
En myöskään ymmärrä tuota, että jonkun olisi pitänyt käskeä laihduttamaan. Luulisi että lapsettomuudesta kärsivä olisi ajat sitten ottanut selvää hedelmällisyyttä heikentävistä tekijöistä, joihin ylipaino kuuluu. Ihan googlen avulla aiheesta löytyy paljonkin tietoa.
Ikäraja lapsettomuushoitoihin on julkisella puolella 43 vuotta ja yksityisellä puolella vaihdevuodet. Minusta ihan hyvä.
Tuo ei enää pidä paikkaansa. Olen 39 ja evättiin hoidot, joiden avulla olisimme voineet onnistua. Hoitoja jumitettiin meidän osalta useampi vuosi. Tutkimukset vain tehtiin, eikä niistä löytynyt mitään. Sain myös 2 vuoden raskautumisen odottamisen jälkeen pari km:a, jotka sotkivat asioiden etenemistä. Ylipainoa ei juuri näy päällepäin, mutta olisin ihannepainoon (painoindeksi 27) laihduttanut, jos joku olisi aiemmin käskenyt. En tajunnut painonvähentämisen merkitystä. Hoitajat ja lääkärit vaihtuivat, vasta tämä viimeinen mainitsi yhdeksi kriteereikseen ns. ylipainon. Kuulemma vain alle 35-vuotiaat ihannepainoiset eli painoindeksi 25 tai alle ansaitsevat tulla autetuiksi.
Ainakin 4-5 vuotta sitten oli NKL:lla 43 vuotta yläikäraja, kun me olimme hoidoissa. Olin hoitojen aikaan 36-vuotias. No minulla painoindeksi oli 21, joten sen syyksi ei voinut ainakaan mitään laittaa. Ja muutenkin meillä syy oli miehessä, ei minussa, jos nyt joku kuitenkin alkaa vinkua, miksi jätin lapsenteon niin myöhään, munasolut pilalla, etc. etc.
Tosin lievä, mutta kuitenkin. Ihan oikean päätöksen lääkärit tekivät.
Ei julkinen terveydenhoito muutenkaan ihan kaikkea korvaa, ja se on ok.
yksityisellä, että yli 45-vuotiaalle on hankalampi perustella kelan korvausta. Siis kelalle vaaditaan kunnon perustelut. Tästä tosin aikaa jo 8 vuotta.
About 1000-2000 euroa tulee lisää hintaa, mutta se on silti oma valinta.
Hävetkää nyt helvetti! Te jotka ette osaa asioita esittää kauniisti niin painukaa maanrakoon! Ettekö ollenkaa tajua mitä teette ihmiselle? Minä aikoinaan menin mieheni kanssa perhesuunnitteluneuvolaan toiveena lapsettomuustutkimukset... Minulle sanottiin heti kättelyssä että mene kotiin laihtumaan ja tulkaa sitten uudelleen. Painoindeksini oli tuolloin 27,7. Kyse oli siis lievästä ylipainosta jota minussa ei edes näkynyt. Olin terveen näköinen ja sopusuhtainen. Mutta tuo ihastuttava kokemus aiheutti sellaisen kynnyksen ettemme ole uskaltautuneet hakeutua uudelleen, ennen kuin vasta nyt. Olin tuolloin 21 ja nyt olen 25 ja yksityiseen päädyimme tuon inhottavan kokemuksen vuoksi.
Miksi ajatellaan, että yli 35-vuotias lapsettomuushoidoissa olisi lykännyt lapsen tekoa? Millä teet lapsen, kun kukaan mies ei ole aikaisemmin huolinut?
Kaikkien ei olel mikään pakko hankkia lasta eivätkä kaikki saa lasta. Näin se vaan on. Se ei ole mikään subjektiivinen oikeus eikä siitä voi mihinkään valittaa.
Eikö liiallinen laihuus myös vaikeuta lasten saantia? Käännytetäänkö nekin pois? Jostain luin, että liian lihavalla voi mennä tuplasti aikaa raskautumiseen ja liian laihalla nelinkertainen aika suhteessa normaalipainoiseen.
Terkuin bmi 30 ja normaalisti raskautunut.
Voi herranjestas, kukaan ei pyytänyt sinua laihduttamaan? Jos tuon vertaa ei itsellä ole järkeä, niin ehkä kannataa pysyä lapsettomana.
Lapsettomuushoitoja (ainakaan julkisin varoin) tehdään vain, jos hoito on vaikuttava, eli hoitotuloksen todennäköisyys tulisi ivf-hoidossa olla vähintään 10% hoitokiertoa kohtia. Inseminaatioissa voi olla pienempikin onnistumistodennäköisyys.
Ikäraja on mielestäni myös perusteltu, yli 40-vuotiaana riskit alkavat kasvaa huomattavasti.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 14:53"]Vai kriteerti täyttäville sallisit hoidot? Minusta köyhät, tyhmät, rumat, alkoholia käyttävät, diabeetikot, tupakoivat, samaa sukupuolta olevat parit ja muut heikompaa ainesta olevat pitäisi sulkea hoitojen ulkopuolelle. Ei lapsen saaminen voi olla mikään subjektiivinen oikeus. Ja sama pätee adoptioihin. Ne pitäisi sallia vain varakkaille ja älykkäille, koska kysessähän pitäisi aina olla lapsen etu eikä aikuisten oikeus lapseen.
[/quote]
Nuo kriteerit ovat hoidon (ei vanhemmuuden) onnistumisen takia ja niihin pystyy itse vaikuttamaan. Köyhyys ja tyhmyys eivät ole esteenä raskautumiselle, toisin kuin ylipaino. Ja ylipainosta pääsee eroon, toisin kuin diabeteksesta tai tyhmyydestä.
Niin mutta ainakaan yksi yksityinen ei hoida yli 45 v kun sanovat että tulokset on huonot ? Onko huono klinikka kun muualla hoidetaan 48 vuotiaaksi
Jos sais asiallisia vastauksia niin ois kiva; kuukautiset on olleet pois monta vuotta ilman syytä ei vaihdevuosia joten irtoamattomia munasoluja on myös s-amh testin miukaan
Vai niin. Mulla on kaks tuttua joiden äidit on saaneet ne -50- luvun lopulla 50 vuotiaina että en tiiä onko biologia siitä ihmisillä huonontunut
Itse ihmettelin, että minua ei julkisella puolella passitettu laihduttamaan ennen hedelmöityshoitoja, lievä ylipaino. Reilusti ylipainoinen kaverini myös hoidettiin julkisella. Ikää meillä molemmilla oli 34-35. Kaverini olisi todnäk tullut luomusti raskaaksi normipainoisena ja säästynyt myös raskausdiabetekselta. Itse tulin lopulta ennen hoitoja raskaaksi luomusti.