Saako Suomessa oikeasti syrjäyttää lapsettomuushoidoista iän ja ns. ylikilojen vuoksi?
Kommentit (61)
Vai kriteerti täyttäville sallisit hoidot? Minusta köyhät, tyhmät, rumat, alkoholia käyttävät, diabeetikot, tupakoivat, samaa sukupuolta olevat parit ja muut heikompaa ainesta olevat pitäisi sulkea hoitojen ulkopuolelle. Ei lapsen saaminen voi olla mikään subjektiivinen oikeus. Ja sama pätee adoptioihin. Ne pitäisi sallia vain varakkaille ja älykkäille, koska kysessähän pitäisi aina olla lapsen etu eikä aikuisten oikeus lapseen.
Mun työkaverille sanottiin julkisella että BMI pitää saada alle 30:n että antavat hoitoja, joutui about vuoden laihduttamaan että suostuivat alottamaan hoidot. (BMI:nsä oli alkuun jotain 35 paikkeilla, hän on 34v.)
Oikeasti ihan kaikki terveydenhoito perustuu todennäköisyyksiin ja kannattavuuteen. Jos lapsettomuushoitojen evääminen on teistä epäreilua, niin miettikää tovi miltä tuntuu niistä vanhemmista, joille kerrotaan, ettei lastasi enää hoideta, koska on todennäköistä, ettei hänestä tule yhteiskunnallisesti kannattavaa yksilöä.
Missä Suomessa on 48 maksimi-ikä hoidoille kun itse maksaa kaiken eikä sotke kelaa. Jos hoidot on aloitettu niin lopetetaanko ne just kun täyttää 48 vaikka ois hoidot kesken??
39v on raja yliopistosairaalaloissa ja hirmu lihaville hormonihoidot ovat jopa vaarallisia tiputa läskit sitten maksat yksityiselle helppoa.
Diabetes johtuu usein elintavoista. Monet sukupuolitaudit ja tulehdukset vaikuttavat raskautumiseen ja ovat monesti seurausta elintavoista. Tupakointi, alkoholi ja huono ravitsemus, alhainen paino vaikuttavat alentavasti hedelmällisyyteen, sairastettu anoreksia, stressi jne joten kaikki nuokin pitäisi rajata hoitojen ulkopuolelle.
Voi hyvänen aika. Ei se ole syrjintää. Hoidoissa on oikeasti riskit ja kroppa kovilla nuorilla ja laihoillakin. Veritulppariski kasvaa ylipainoisella piikittäjällä.
Ihan oikeasti, laihduta oman turvallisuutesi takia. Minä olin terve, hoikka ja 23-vuotias kun menimme hoitoihin ja silti kroppa joutui koville.
Niin ja jatkan vielä että 24-vuotiaana ja hoikkana minulla oli ivf-hoidossa ihan norsun annokset pistoksissa. Jos olisin painanut enemmän, ne annokset olisi olleet kahta kauheammat. Ylipainoisella joudutaan pistämään enemmän että tehoaa. Eli tosiaan kannattaa laihduttaa jos et halua kaikkia sivuvaikutuksia, niitä vakavimpiakin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2012 klo 15:46"]
Ikäraja lapsettomuushoitoihin on julkisella puolella 43 vuotta ja yksityisellä puolella vaihdevuodet. Minusta ihan hyvä.
Tuo ei enää pidä paikkaansa. Olen 39 ja evättiin hoidot, joiden avulla olisimme voineet onnistua. Hoitoja jumitettiin meidän osalta useampi vuosi. Tutkimukset vain tehtiin, eikä niistä löytynyt mitään. Sain myös 2 vuoden raskautumisen odottamisen jälkeen pari km:a, jotka sotkivat asioiden etenemistä. Ylipainoa ei juuri näy päällepäin, mutta olisin ihannepainoon (painoindeksi 27) laihduttanut, jos joku olisi aiemmin käskenyt. En tajunnut painonvähentämisen merkitystä. Hoitajat ja lääkärit vaihtuivat, vasta tämä viimeinen mainitsi yhdeksi kriteereikseen ns. ylipainon. Kuulemma vain alle 35-vuotiaat ihannepainoiset eli painoindeksi 25 tai alle ansaitsevat tulla autetuiksi.
Niinno, lapsen saanti ei ole mikään ihmisoikeus eikä siinä hoideta mitään sairautta (kuten vaikka tappavaa keuhkosyöpää). Se on kallista hoitoa ja sen pitäisi todellakin olla mahdollista vain kriteerit täyttäville ihmisille.
vähän ot, mutta aika monessa lapsettomuushoitotapauksessa hoidetaan myös sairautta, nimittäin endometrioosia. Se on pahimmillaan hyvin tuskallinen, invalidisoiva ja kallis hoitaa leikkauksin. Raskaus on siihen paras hoito, vaikka sekään ei ihan aina auta.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2012 klo 15:31"]
Tuota, kyllä mun verorahoilla maksetaan tupakalla itsensä sairastuttaneet ja se on ihan fine. Lisäksi maksetaan 20-38 vuotiaiden, sellaistenkin lapsettomuudesta kärsivien parien lapsenteko, joilla esim. alkoholiongelmia tai muuten epävarmat olot, eikä edes välttämättä kysyä huolehtia lapsistaan.
Lisäksi tällainen ehdoton ikäraja kyllä suosii vähemmän kouluttautuneita lapsettomuudesta kärsiviä ja se on yhteiskunnallinen kannanotto sen puolesta, että ei-rikkaat pitkälle kouluttautuneet lapsettomuudesta kärsivät jäävät lapsettomiksi, toisin kuin ei-rikkaat lyhyelle kouluttautuneet.
Ideaali olisi, että ihan kaikki tekisivät lapset 2/3kymppisenä miesten vastustuksesta huolimatta. Eikun hommiin siellä!
[/quote]
Yhdenkään verovaroista ei makseta tupakalla itsensä sairastuttaneiden hoitoja, vaan tupakoitsijat ovat maksaneet ne itse haittaveroina moneen kertaan, ja rahaa on jäänyt vielä rutkasti ylikin. Sen sijaan ylipainoiset eivät ole maksaneet itse hoitojaan, vaan imevät systeemistä rahaa.
Eräs tuttu pari vuotta yrittänyt tulla raskaaksi. Tupakoi ja todellakin ylipainoinen, ei vähän vaan todellakin ylipainoinen. Valittaa kuinka ei tule raskaaksi. KUMMA JUTTU?!
Onhan adoptio- oikeudessa ikä- ja painorajat.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 14:03"]
Niin ja jatkan vielä että 24-vuotiaana ja hoikkana minulla oli ivf-hoidossa ihan norsun annokset pistoksissa. Jos olisin painanut enemmän, ne annokset olisi olleet kahta kauheammat. Ylipainoisella joudutaan pistämään enemmän että tehoaa. Eli tosiaan kannattaa laihduttaa jos et halua kaikkia sivuvaikutuksia, niitä vakavimpiakin.
[/quote]
En tiedä, onko tämä periaatteessa totta, mutta oma painoindeksini hoitojen alkaessa oli tasan 25 ja ystäväni painondeksi 22 ja ystäväni annokset olivat lähes tuplat omiini. Lääkäri korosti, että aina aloitetaan pienillä annoksilla ja jos reagointi on nihkeää, annoksia lisätään. Minulla ei lisätty, kun aina kasvoi munasoluja reippaita määriä. Ystävälläni niitä kasvoi nihkeästi ja joka kerralla lisättiin määriä.
Myöhemmin painoindeksini kasvoi lähelle 30 ja edelleen samoja määriä piikitettiin. Reagointi oli toki vähän nihkeämpää mutta edelleen aivan riittävää ja ikääkin oli lisää jo 5 vuotta.
Eli tässä tapauksessa kyse ei välttämättä ole painosta vaan siitä, miten keho reagoi.
Ystäväni ei kokenut juuri minkäänlaisia oireita hoitojen aikana, minulla niitä oli roppakaupalla, yksi pahimmista valtava turvotus. Kun kyse on hormoneista, ei samalla tavalla reagoivaa kehoa olekaan.
Mikset laihduta? Ja miksei ikäjuttu aiemmin välähtänyt mieleen?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2012 klo 15:31"]
Tuota, kyllä mun verorahoilla maksetaan tupakalla itsensä sairastuttaneet ja se on ihan fine. Lisäksi maksetaan 20-38 vuotiaiden, sellaistenkin lapsettomuudesta kärsivien parien lapsenteko, joilla esim. alkoholiongelmia tai muuten epävarmat olot, eikä edes välttämättä kysyä huolehtia lapsistaan.
Lisäksi tällainen ehdoton ikäraja kyllä suosii vähemmän kouluttautuneita lapsettomuudesta kärsiviä ja se on yhteiskunnallinen kannanotto sen puolesta, että ei-rikkaat pitkälle kouluttautuneet lapsettomuudesta kärsivät jäävät lapsettomiksi, toisin kuin ei-rikkaat lyhyelle kouluttautuneet.
Ideaali olisi, että ihan kaikki tekisivät lapset 2/3kymppisenä miesten vastustuksesta huolimatta. Eikun hommiin siellä!
[/quote]
Yhdenkään verovaroista ei makseta tupakalla itsensä sairastuttaneiden hoitoja, vaan tupakoitsijat ovat maksaneet ne itse haittaveroina moneen kertaan, ja rahaa on jäänyt vielä rutkasti ylikin. Sen sijaan ylipainoiset eivät ole maksaneet itse hoitojaan, vaan imevät systeemistä rahaa.
[/quote]
Aivan perätön väite. Tupakoinnin haitat eivät koske vain tupakoitsijaa ja tupakoitsijallakin ne ovat niin laajat, ettei todellakaan riitä mitkään haittaverot kattamaan edes puolia niistä hoidoista. Jo pelkkä hammashoito on tupakoitsijalla kalliimpaa. Tämän lisäksi tupakoitsija haittaa tupakoinnillaan muiden elämää ja aiheuttaa esim. lapsilleen erilaisia sairauksia kuten astmaa, allergioita, oppimisvaikeuksia jne. Näitä hoidetaan sitten kalliisti yhteiskunnan varoilla. Pahin seuraus tietenkin on tuo lapsettomuus. Tupakoitsijan lapsilla se on varsin yleistä, ja siellä lapsettomuushoidoissa joutuvat olemaan vanhempiensa väärien valintojen takia.
Ylipainoisten sairauksien hoitaminen on myös hankala diagnosoida suoraan ylipainosta johtuvaksi, koska ne ovat niitä samoja, jotka ovat myös suomalaisten "perinnetauteja". Korkea verenpaine, kolesteroli, sydän- ja verisuonisairaudet ovat perinnöllisiä sairauksia esim. kaikki isovanhempani ovat näistä kärsineet ja näihin kuolleet. Sisareni on lihava ja toistaiseksi hänellä ei ole näistä yhtäkään, ikää on nyt 45 vuotta. Tässä iässä on vanhemmillani jo ollut verenpainelääkitys.
Minä olen 40-vuotias, painoindeksi 25,8 eli muutama kilo olisi pudotettavaa, ja minulla on korkea verenpaine ja siihen lääkitys sekä diabetes, jota tosin hoidetaan vielä ruokavaliolla. Olen ollut koko ikäni normaalipainoinen, kunnes sain lääkityksen ja paino hilautui joitakin kiloja ylöspäin. Nyt olen saanut kuulla erittäin hoikalta työkaveriltani, miten hoidatan itseaiheutettuja sairauksiani hänen verorahoillaan. Kylläpä on helppo huudella, jos suvussa ei ole näitä sairauksia riesana.
No hoidot ovat todella kalliita, ne maksetaan julkisista varoista ja sinun tilanteessasi todennäköisyys hoidosta hyötmiselle (raskautuminen) on heikko. Ei kannata heittää rahaa kankkulan kaivoon. Samasta syystä evätään ihmisiltä muitakin lääketieteellisiä toimenpiteitä. Ei sydänvaivaiselle 90v mummolle aleta rakentaa keinonivellonkkaa, kun kupsahtaa muutenkin minä hetkenä hyvänsä. Omilla rahoillaan saa tietysti ostaa huonoennusteistakin hiitoa yksityiseltä puolelta.
Yksityisellä on ikäraja 45, ei kuulemma kannata yrittää vaan mennä hoitoihin Viroon jossa ikäraja 50 :-O
Oon 47 ja käynyt 39-vuotiaasta valittamassa kuukautisten puuttumista mutta useiden labrakokeiden perusteella vaihdevuosiakaan ei ole mutta mitään ratkaisuja ei tarjottu kun ko lääkäriasema ei tee muuta kuin ovulaatioinduktioita