Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VUOKRA-ASUNTO vs OMISTUSASUNTO? Plussat ja miinukset kehiin!

Vierailija
19.11.2012 |

Kannattaako ostaa oma asunto? Mitkä ovat omistusasunnon todelliset kustannukset?

Te jotka olette vuokra-asumisen kannalla, miksi?

Nyt molemmista plussat ja miinukset!

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iha kiva asuu omistusasunnos se on kivsuu ja hauskaa siinäpäse

Vierailija
42/48 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ensiasuntoni v. 2014, lainaksi tuli otettua 126k€. Nyt 3½ vuotta myöhemmin, lainasta on 109k€ jäljellä. Asunnon arvo on neliömetreissä mitattuna näissä 3½ vuodessa kohentunut ~600€/m2. Neliöitä on 72. Asunnon arvo on noussut siis melkein 10.000€ / vuosi, samaan aikaan kun olen maksanut itselleni asunnon pois. En kadehdi vuokralla asujia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunto:

+ Helppoa irtisanoa sopimus

+Voi helposti muuttaa toiselle paikkakunnalle/toiseen maahan.

-Vuokraa maksaessa on ärsyttävä olo, kun se kämppä ei ole oikeasti sinun, eikä voi remontoida / sisustaa mitenkään ahkerammin. Tuntuu myös, että se raha menee turhaan, kun voisi samalla maksaa omasta talosta/asunnosta.

Omistusasunto

+Se on sinun oma, ja saat sisustaa ja rempata jos siltä tuntuu (riippuen toki, onko kerrostaloasunto, vai ok-talo)

+Se sitoo sinut tiettyyn paikkaan. Jos työ menee alta, eikä samalla paikkakunnalla ole töitä, ja kaikenlisäksi taloa et saa myytyä, niin siinä on sitten aika ahdistava tilanne päällä.

Vierailija
44/48 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunto:

+ Helppoa irtisanoa sopimus

+Voi helposti muuttaa toiselle paikkakunnalle/toiseen maahan.

-Vuokraa maksaessa on ärsyttävä olo, kun se kämppä ei ole oikeasti sinun, eikä voi remontoida / sisustaa mitenkään ahkerammin. Tuntuu myös, että se raha menee turhaan, kun voisi samalla maksaa omasta talosta/asunnosta.

Omistusasunto

+Se on sinun oma, ja saat sisustaa ja rempata jos siltä tuntuu (riippuen toki, onko kerrostaloasunto, vai ok-talo)

+Se sitoo sinut tiettyyn paikkaan. Jos työ menee alta, eikä samalla paikkakunnalla ole töitä, ja kaikenlisäksi taloa et saa myytyä, niin siinä on sitten aika ahdistava tilanne päällä.

Viimeisin siis miinus :D

Vierailija
45/48 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunto on paljon huolettomampaa kuin omassa asuminen, jos on hyvä vuokranantaja ja vuokra on kohtuullinen. Ei tarvitse stressata kauheasti mistään remonteista ja asunnon arvosta ja jos pitää muuttaa muualle, niin aika helppoa.

Monissa maissa, esim. Saksassa on ihan yleistä että ylempi keskiluokkakin asuu vuokralla. Suomessa omistusasunnolla on edelleen kova status. Toki esim. pääkaupunkiseudulla vuokrat ovat niin kovat, ettei välttämättä ole taloudellisesti järkevää, jos on mahdollisuus omaan asuntoon.

Vierailija
46/48 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pk-seudulla omistusasunto - ja velaton sellainen viimeistään silloin kun jää eläkkeelle. Ei pk-seudun vuokria pysty maksamaan millään keskivertoeläkkeellä. Tämähän on juuri yksi niistä syistä että Kelan maksamat asumistuet ovat nousseet niin paljon. Olen itse eläkkeellä enkä voisi millään maksaa niitä vuokria joita taloyhtiössämme vuokralla maksavat (vai maksaako heille Kela osan). Sen jälkeen kun sain asuntoni maksettua olen pikku hiljaa kerännyt itselleni pienen osakesalkun, ja sitä ja sen tuottoja realisoimalla olen myös pystynyt maksamaan osuuteni taloyhtiön remonteista. Asun yksin kivassa tilavassa kaksipssa arvostetulla alueella ja olen tyytyväinen ja pärjään ilman mitään yhteiskunnan tukia noin 2000 euron bruttoeläkkeellä.

Vierailija
47/48 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

480 eurolla saamme asua pk seudulla uudehkossa 250m2 okt:ssa ja samaan aikaan omaisuus karttuu vähintään 1100€/kk.

Vuokralla?

Vierailija
48/48 |
31.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet luuseri asut vuokralla