Mitä muita kolmekyppisten "heimoja" on kuin hipsterit?
Kommentit (90)
Mä vaan yritän etsiä identiteettiä itelleni. :) Hipsteri en ole, en oo tarpeeksi trendikäs. Enkä rokkari tai goottikaan.
Olen yli 30vee, naimisissa, muttei vielä lapsia. Olen freekääntäjä/toimittaja. Asun rivarissa ison kaupungin lähellä.
Nykyisin ostan uudet vaatteet lähinnä tilaustyönä ompelijalta, joka tekee asut asiakkaan vartaloon sopivaksi. Jos ostan kaupasta, niin sitten farkut/samettihousut, joku kivan värinen pusero (usein Gerry Weber) ja joko huppari tai rento, farkkutakin ja jakun välimailta oleva yläosa. Takkina musta tai konjakin värinen nahkatakki, talvella villakangastakki.
Sisustamme antiikilla, boknäsin huonekaluilla, designilla. Meillä on kaksi viinikaappia.
Harrastan museoita ja taidenäyttelyjä. Tykkään käydä teatterissa ja oopperassa. Musiikissa pidän eniten jazzista ja klassisesta musiikista ja ranskalaisesta chansoneista. Rakastan uimista ja mökkeilyä ulkosaaristossa.
Kirjoista luen historiaa, yleistajuisia luonnontiedekirjoja, sarjakuvia. Lempikirjailijoistani ovat Vigdis Grimsdottir ja Ben Okri. Tykkään myös fantasiasta ja lastenkirjoista.
Keräilen astioita. Ajan mersulla talvisin, kesällä avoautolla. Ainoat lehdet, joita tilaan, ovat Hesari, Tiede, Mondo ja ruotsalainen Filter.
Mikä mä olen?
ja se on: Suomenruotsalainen.
Takkina nahkatakki ja villakangastakki. Yläosana huppari. Pukeutuminen vie tätä tyyppiä kyllä enemmän lähiöostarin suuntaan.
Siis kuka enää käyttää nahkatakkeja?
Seksikkäimpiä vaatteita maanpäällä. Joko aito nahkainen tai feikkinahkaa.
Hienoa, että ihmiset etsivät itseään tai ovat parempia kuin muut, näin voiden arvostella muita wt/hipsteri jne nimityksillä. Luulin tälläisen jääneen niihin teiniaikoihin, mutta ei näemmä.
Omistan nimittäin muutamat kymmenen sentin piikkikorot ja arkena kuitenkin pyörin tuulitakissa ja halpaketjujen vaatteissa. Ai niin, minä olenkin minä:D
Takkina nahkatakki ja villakangastakki. Yläosana huppari. Pukeutuminen vie tätä tyyppiä kyllä enemmän lähiöostarin suuntaan.
Sua märittää kyllä' paljon enemmän se, että "yrität etsiä identiteettiä itsellesi" kuin kaikki tuo muu mtä luettelet.
Eikö myös kukkahattutäti ole heimo? Kivijalkavihreä?
Mä vaan yritän etsiä identiteettiä itelleni. :) Hipsteri en ole, en oo tarpeeksi trendikäs. Enkä rokkari tai goottikaan.
Olen yli 30vee, naimisissa, muttei vielä lapsia. Olen freekääntäjä/toimittaja. Asun rivarissa ison kaupungin lähellä.
Nykyisin ostan uudet vaatteet lähinnä tilaustyönä ompelijalta, joka tekee asut asiakkaan vartaloon sopivaksi. Jos ostan kaupasta, niin sitten farkut/samettihousut, joku kivan värinen pusero (usein Gerry Weber) ja joko huppari tai rento, farkkutakin ja jakun välimailta oleva yläosa. Takkina musta tai konjakin värinen nahkatakki, talvella villakangastakki.
Sisustamme antiikilla, boknäsin huonekaluilla, designilla. Meillä on kaksi viinikaappia.
Harrastan museoita ja taidenäyttelyjä. Tykkään käydä teatterissa ja oopperassa. Musiikissa pidän eniten jazzista ja klassisesta musiikista ja ranskalaisesta chansoneista. Rakastan uimista ja mökkeilyä ulkosaaristossa.
Kirjoista luen historiaa, yleistajuisia luonnontiedekirjoja, sarjakuvia. Lempikirjailijoistani ovat Vigdis Grimsdottir ja Ben Okri. Tykkään myös fantasiasta ja lastenkirjoista.
Keräilen astioita. Ajan mersulla talvisin, kesällä avoautolla. Ainoat lehdet, joita tilaan, ovat Hesari, Tiede, Mondo ja ruotsalainen Filter.
Mikä mä olen?
Mä vaan yritän etsiä identiteettiä itelleni. :) Hipsteri en ole, en oo tarpeeksi trendikäs. Enkä rokkari tai goottikaan. Olen yli 30vee, naimisissa, muttei vielä lapsia. Olen freekääntäjä/toimittaja. Asun rivarissa ison kaupungin lähellä. Nykyisin ostan uudet vaatteet lähinnä tilaustyönä ompelijalta, joka tekee asut asiakkaan vartaloon sopivaksi. Jos ostan kaupasta, niin sitten farkut/samettihousut, joku kivan värinen pusero (usein Gerry Weber) ja joko huppari tai rento, farkkutakin ja jakun välimailta oleva yläosa. Takkina musta tai konjakin värinen nahkatakki, talvella villakangastakki. Sisustamme antiikilla, boknäsin huonekaluilla, designilla. Meillä on kaksi viinikaappia. Harrastan museoita ja taidenäyttelyjä. Tykkään käydä teatterissa ja oopperassa. Musiikissa pidän eniten jazzista ja klassisesta musiikista ja ranskalaisesta chansoneista. Rakastan uimista ja mökkeilyä ulkosaaristossa. Kirjoista luen historiaa, yleistajuisia luonnontiedekirjoja, sarjakuvia. Lempikirjailijoistani ovat Vigdis Grimsdottir ja Ben Okri. Tykkään myös fantasiasta ja lastenkirjoista. Keräilen astioita. Ajan mersulla talvisin, kesällä avoautolla. Ainoat lehdet, joita tilaan, ovat Hesari, Tiede, Mondo ja ruotsalainen Filter. Mikä mä olen?
hauska keskustelu!
DINk-vaiheessa elävät kun muistuttavat väkisinkin keski-ikäistyneitä pariskuntia, joiden lapset ovat liitäneet pois kodista. :)
Totta! Siis sellaiset vähän varakkaammat, tai ainakin hyvin toimeentulevat. Mullekin tuli sama mielikuva sellaisesta ikään kuin ikäistään vanhemmasta naisesta, mutta eihän se paha ole.
Voihan se olla, että päälle kolmikymppisillä ei ole sellaisia ikäspesifisiä sidosryhmiä, vaan sitä sitten kuuluu samoihin ryhmiin kuin muutkin aikuiset. Tietysti aina myös siihen omaan ikäryhmäänsä silti...
En kylläkään ihan täysin tunnista ap:n elämäntyyliä, koska en valitettavasti tiedä mitä nuo ap:n luettelemat merkkituotteet on tai mitä ne edustaa. Pitäisi tietää vielä lisäksi ainakin että onko ap:n kotona siistiä kaappeja myöten vai ei, ja jos on siistiä, niin käykö siivooja. Toisaalta tässä loppukeskustelussa painottunut poliittinen kanta ja siitä väittely liittyy taas johonkin ihan omaan poliittisesti aktiiviseen ryhmään, ikään kuin riippumatta siitä onko vasuri vai porvari. Ei se poliittinen kanta ole kaikille ihmisille niin määräävä asia, mutta joillekin on, vaikka eivät välttämättä tekisikään muuta kuin äänestäisi.
Luulen että ap on Turusta, Luostiksesta kun se lukiokin mainittiin. Ehkä asuu Hirvensalossa tai ympäryskunnissa. Täällä oli joskus toinen aika samantyylinen kirjoittaja Turun seudulta, joka murehti sitä kun miehensä töiden takia pitäisi muuttaa jonnekin toiselle puolen Suomea maalle, ja pitäisi luopua kaikista hänelle tärkeistä asioista, kuten mökistä saaristossa (tosin ei ulko-), pikavisiiteistä Helsinkiin jne. Kävi sitten ilmi että syy epäröintiin olikin ehkä siinä, että mies oli aiemmin pettänyt jne. Ehkä se oli ap:n kaveri?
Ai niin, ja lapset, kyllähän ne tykkää klassisestakin musiikista. Mutta silti lasten myötä helposti alkaa tulla Salama McQueen - ja Hello Kitty - ja myöhemmin poikabändijulistetta seinille ja muovilusikoita laatikoihin. Toki jotkut pystyy pitämään aikuismaisen tyylinsä perheellisenäkin, mutta harva :).
Sä olet ottanut jokaisesta kulutuskategoriasta sen aihepiirin merkeistä parhaan ja arvostetuimman ja toivot sen olevan jotenkin osoitus hyvästä mausta. Minusta se kertoo, että sinulla ei ole omaa makua lainkaan vaan olet vain wanna be-tyylikäs.
olen niin eri mieltä tästä. Tunnen vaan itse esimerkiksi klassisesta musiikista pitäviä, jotka oikeasti pitävät siitä klassisesta musiikista. Ilman snobbailua.
Sä olet ottanut jokaisesta kulutuskategoriasta sen aihepiirin merkeistä parhaan ja arvostetuimman ja toivot sen olevan jotenkin osoitus hyvästä mausta. Minusta se kertoo, että sinulla ei ole omaa makua lainkaan vaan olet vain wanna be-tyylikäs.
olen niin eri mieltä tästä. Tunnen vaan itse esimerkiksi klassisesta musiikista pitäviä, jotka oikeasti pitävät siitä klassisesta musiikista. Ilman snobbailua.
Minulle ainakin tulee klassisesta musiikista yhtaikaa sisäisesti levollinen ja rentoutunut, mutta samalla jollainlailla innostunut olo. Tuntuu, että saan siitä musiikista lisää energiaa. Se vain kuulostaa korvissani ihanalta! Ja aiheuttaa sisäisesti hyvän olon.
hauska keskustelu!
DINk-vaiheessa elävät kun muistuttavat väkisinkin keski-ikäistyneitä pariskuntia, joiden lapset ovat liitäneet pois kodista. :)
Totta! Siis sellaiset vähän varakkaammat, tai ainakin hyvin toimeentulevat. Mullekin tuli sama mielikuva sellaisesta ikään kuin ikäistään vanhemmasta naisesta, mutta eihän se paha ole.
Voihan se olla, että päälle kolmikymppisillä ei ole sellaisia ikäspesifisiä sidosryhmiä, vaan sitä sitten kuuluu samoihin ryhmiin kuin muutkin aikuiset. Tietysti aina myös siihen omaan ikäryhmäänsä silti...En kylläkään ihan täysin tunnista ap:n elämäntyyliä, koska en valitettavasti tiedä mitä nuo ap:n luettelemat merkkituotteet on tai mitä ne edustaa. Pitäisi tietää vielä lisäksi ainakin että onko ap:n kotona siistiä kaappeja myöten vai ei, ja jos on siistiä, niin käykö siivooja. Toisaalta tässä loppukeskustelussa painottunut poliittinen kanta ja siitä väittely liittyy taas johonkin ihan omaan poliittisesti aktiiviseen ryhmään, ikään kuin riippumatta siitä onko vasuri vai porvari. Ei se poliittinen kanta ole kaikille ihmisille niin määräävä asia, mutta joillekin on, vaikka eivät välttämättä tekisikään muuta kuin äänestäisi.
Luulen että ap on Turusta, Luostiksesta kun se lukiokin mainittiin. Ehkä asuu Hirvensalossa tai ympäryskunnissa. Täällä oli joskus toinen aika samantyylinen kirjoittaja Turun seudulta, joka murehti sitä kun miehensä töiden takia pitäisi muuttaa jonnekin toiselle puolen Suomea maalle, ja pitäisi luopua kaikista hänelle tärkeistä asioista, kuten mökistä saaristossa (tosin ei ulko-), pikavisiiteistä Helsinkiin jne. Kävi sitten ilmi että syy epäröintiin olikin ehkä siinä, että mies oli aiemmin pettänyt jne. Ehkä se oli ap:n kaveri?
Ai niin, ja lapset, kyllähän ne tykkää klassisestakin musiikista. Mutta silti lasten myötä helposti alkaa tulla Salama McQueen - ja Hello Kitty - ja myöhemmin poikabändijulistetta seinille ja muovilusikoita laatikoihin. Toki jotkut pystyy pitämään aikuismaisen tyylinsä perheellisenäkin, mutta harva :).
Ihan kaikki ei nyt osunut nappiin, mutta tuo Turku kyllä. Tai pikemminkin Turun talousalue. :D
En usko, että tunnen tuota tyyppiä, josta kirjoitit. Vain kaksi kaveriani on muuttanut Turun ulkopuolelle ja hekin ihan vapaaehtoisesti omien töidensä perässä, eivät miehen vuoksi.
Meillä ei valitettavasti ole siistiä vaan sellainen luova kaaos. Ei käy siivoojaa, olisi laiskuuden huippu, jos en nyt omia lattioitani viitsisi imuroida! Siis silloin, kun viitsin.
Mistä ihmeestä on syntynyt kuva, että mulla olisi ihan hirveän aikusimainen tyyli? Jos tykkää oopperasta ja klassisesta musiikista ja museoista, on automaattisesti tylsä ja aikuismainen?
Meillä on kotonas PS3 ja Wii. Tykkään pelata esim. lego-harrypotteria ja niitä kaikenlaisia huitomispelejä. Me myös keräillään ja pelataan paljon lautapelejä.
Pidän lastenkulttuurista. Lapsille suunnatusta teatterista, kirjoista, elokuvista.
Mulla on Hello Kitty-pehmoleluja. Ja Steiffin pehmoleluja. Ja meillä on Disney-astioita ja -lakanoita.
Rakastan leluja! Ostan ihan itselleni Legoja ja Playmobileja, jos on sellainen sarja, josta pidän. Esimerkiksi nyt nuo Legon Pirates of the Caribbean-lelut ovat mielestäni tosi hienoja ja aion ostaa joitakin niitä pakkauksia.
Hienoa, että ihmiset etsivät itseään tai ovat parempia kuin muut, näin voiden arvostella muita wt/hipsteri jne nimityksillä. Luulin tälläisen jääneen niihin teiniaikoihin, mutta ei näemmä.
Minusta ei ole hävettävää olla sellainen kuin on, oli sitten sellainen ns. lähiömamma (jota monet täällä nimittää wtksi) tai hipsteri tai gootti tms.
Ihan tarkoitus oli arvottamatta kartoittaa, millaisia kolmekymppisten alaryhmiä on ja mihin ehkä itse niistä kuuluisi!
Ja oikeasti, ei ooppera ole sen "parempaa" kuin rock tai vaikka iskelmäkään. Ne on vaan erilaista musiikkia ja ihmiset on erilaisia ja tykkää eri asioista. Niinhän sen kuuluu ollakin.
Se, että itse tykkään eniten klassisesta musiikista ja teatterista ei tarkoita, että katsoisin nenänvartta pitkin niitä, jotka tykkää vaikka Yöstä ja katsoo Salattuja elämiä.
Enkä yksikorvaisesti minäkään käy vaikka vaan sinfoniakonserteissa. Jos joku kaveri pyytää, niin mielellään lähden vaikka mihin ja avoimesti tutkiskelen, voisinko siitäkin tykätä. Olen ollut Tuska-festareilla ja lavatansseissa ja Yön konsertissa jne. ja kaikkialla on ollut minusta kivaa ja mukavaa ja on ollut hauska kurkistaa sellaiseenkin fanimaailmaan. Mutta niin paljon en esim. tuosta Yöstä tykkää, että kuuntelisin vaikka itsekseni kotona niiden levyä.
Seksikkäimpiä vaatteita maanpäällä. Joko aito nahkainen tai feikkinahkaa.
Lounais-Suomen ilmastossa yli 1/3 vuodesta nahkatakki on paras vaate. Olkoon sitten vaikka kuinka epätrendikäs. Mutta nahkatakki pitää tuulta ja tihkusadetta. Vaikka se vähän kuluu, se ei silti näytä nuhjuiselta.
Nahkatakkini ovat molemmat olleet minulla jo vuosia, vaikka käytän niitä tosi paljon - verrattuna joihinkin keinokuituisiin jokasääntakkeihin, jotka menee yhden vuoden jälkeen niin kamalaan kuntoon, vuorit irtoilee ja saumat ratkeilee, jne, että niitä saa aina olla ostamassa uusia - niin nahkatakki on taloudellisempi ja ekologisempi - ja minusta myös minun ylläni paremmalta näyttävä vaihtoehto.
on eri asia, kuin elitistinen vasuri, vaikka henkisesti desantti olisikin. Liittyy siihen cooliuteen ja alakulttuuriin ja ristiriitaisuuteen, joista nämä ponnistavat. Sikäli pelkkä Kokoomuksen äänestys luo särön, jota ei millään paikata ja vaatteet +kalusto =vain aatteet. Juppi siis, mutta vakauksillinen porvaritausta boknäsineen tekevät vaan tuollaisesta ällön. Young, urban, professinal, mutta kaiketi vain perinteitä paukutteva menetysällötys, jolle Punavuori on kiva ,koska sieltä saa tusinaa eri laatua frozen yoghurtia täyttämään tyhjän tilan päässä.
Mutta olet kyllä hurjan aggressiivinen. Miksi sinua kuikuttaa noin paljon, jos joku elää eri tavalla kuin sinä? Ei minuakaan kiukuta, että jollakulla on rastat, vasemmisto-vihreän ajatusmaailma, Globe Hopen kassi, asuu vuokrakasarmissa, jne. Jokainen saa olla sellainen, kuin tykkää.
Miksi minä en saisi olla sellainen kuin olen? Miksi se herättää sinussa aggressioita? Mikset voisi olla pikkuisen suvaitsevaisempi?
Sinulla on aikamoiset stereotypiat porvareista. Se ei ole vain surullista vaan myös - aika ällöttävää. Kaikki stereotypiat ovat ällöttävuä.
kun on oma elämä noin hakusessa. Mene jonnekin töihin, missä on muita ihmisiä, kollegoja, joihin voi tutustua ja joiden kanssa voi jutella. Voit vertailla itseäsi niihin työkavereihin ja heidän elämäntapoihinsa.
Kaiken kaikkiaan aika outo aloitus, jos tarkoituksena oli pelkästään luokitella omaa elämäänsä. Odotin tältä keskustelulta jotain hauskempaa...
Mikä mä olen?
ja se on: Suomenruotsalainen.
En ole edes opiskellut missään ruotsinkielisessä koulussa, jotta minut voitaisiin merkitä papereihin ruotsinkieliseksi sitäkään kautta. Vain joitain satunnaisia kursseja Åbo Akademissa.
Eli valitan, en voi olla suomenruotsalainen. :) Pitäisi olla suomenruotsalaisesta perheestä. Kyllä mä olen ihan perus suomenkielinen juntti. :D
kun on oma elämä noin hakusessa. Mene jonnekin töihin, missä on muita ihmisiä, kollegoja, joihin voi tutustua ja joiden kanssa voi jutella. Voit vertailla itseäsi niihin työkavereihin ja heidän elämäntapoihinsa.
Kaiken kaikkiaan aika outo aloitus, jos tarkoituksena oli pelkästään luokitella omaa elämäänsä. Odotin tältä keskustelulta jotain hauskempaa...
Mutta keskustelut ajautuu siihen suuntaan, mihin keskustelukumppanit niitä vie. Ja nyt tämä on mennyt eri alakulttuuriryhmien kartoittamisen sijaan kulttuuriporvarien haukkumiseksi.
En pelkästään tee töitä yksin kotona. Mutta niissä työryhmissä, joissa olen ollut, en kyllä ole oikein löytänyt ns. sielunkumppaneita. Aika erilaisia ollaan oltu kiinnostuksenkohteiltamme jne.
Mä oon edelleen sitä mieltä, että tämän ketjun aloittaja on Muru-hahmon keksijä. Ihan samanlainen kirjoitustyyli.
Jaa. No, niinkai. Mun mielestä ollakseen hienoperse pitäisi kyllä asua jossain Kruunuhaassa miljoonan kattohuoneistossa, omistaa huvijahti Maltalla ja VIP-kortteja Tukholman hienoimpiin yökerhoihin.
T. ap
P.S. Eiköhän mulla kuitenkin ole muutakin ajatusta kuin tavaroiden hankkiminen. :) Mistä te sellaisen käsityksen saitte?