Tinnitus. Minkälaisen äänen korvanne soittavat?
Minulla kuuluu kuin tuuli ujeltaisi hormistossa kahta epävireistä nuottia kvartin sävelerolla.
Raivostuutava, epävireinen, puupuhallinmainen saundi. Onneksi se kiusaa vain krapulassa tai kovan metelin jälkeen 12h.
Kommentit (29)
joskus ikäänkuin kosken kohinaa, välillä kimeää vinkumista, joskus kuulostaa vähän kuin auton tyhjäkäynniltä, joskus siltä, kuin jossain toisessa huoneessa soisi radio. Äänten kirjo on todella laaja, mutta mulla useimmin juuri tuota kimeää vinkunaa, joka on niin voimakasta, että yöllä herään siihen.Myös niska-hartiaseudun jännitystilat liittyvät minulla selvästi tinnituksen pahenemiseen. Vaiva on todella vittumainen!
Suojatkaa hyvät ihmiset korvanne melulta esimerkiksi konserteissa. Myös elokuvateattereiden äänenvoimakkuudet ovat korville todella haitallisia. Jo yksi ainut kerta, jolloin altistut voimakkaalle melulle, voi aikaansaada tinnitukseen johtavan kuulovaurion!
sirinää ja parhaimmillaan pientä kihinää. Myös tuota, että jossain kaukana on radio auki.
Itsellä on lapsesta asti ollut varmaan tätä tinnitusta, nyt se on alkanut lisääntymään.
Lapsena ja nykyäänkin kuulen hiljaisessa tilassa huminaa, sitä normaalisti ei erota. Lapsena sitten kävi monesti niin, että kuulo yhtäkkiä muuttui jännäksi 2-15 minuutiksi ja tuntui siltä niinkuin aika olisi mennyt nopeasti (todella ikävä tunne kun äänetkin kuului jännän nopeasti ja etäältä). Nykyään tulee yhtäkkisiä korvan piippauksia yleensä alle minuutiksi, joskus syy johtuu jostain asennosta, esimerkiksi pitempään kumarassa.
Kuulossa ei kuulotestin mukaan ole vikaa ja kutsuntatarkastuksessa lääkäri sanoi että mene tutkimuksiin jos oireet lisääntyy.
Itseä korvan piippaus haittaa ja jos jotakin pientä ääntä pitäisi tarkasti kuunnella niin se on hankalaa (metsässä ei esimerkiksi tiiä milloin on hiljaista).
Pitäisikö ennen armeijaa käydä tutkimuksissa vai onnistuuko armeijassa (haittaako armeijassa nämä oudot huminat, piipaukset)?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136369/
Linkissä lääkkeitä, joilla todettu vaikutusta tinnitukseen. Jotkin ehkäisevät tinnituksen syntyä, jos tajutaan ottaa pian melualtistuksen jälkeen (Memantine).
Myös tuolla:http://www.tinnitustalk.com/forums/treatments.13/ aika hyviä kokemuksia tuon Retigabinen käytöstä.
Mulla on laaja repertuaari: joskus kohinaa, joskus kimeää vinkunaa, toisinaan ikäänkuin etäällä kuuluisi auton ääni. Onpa se joskus kuulostanut siltä, kuin toisessa huoneessa olisi radio auki. Raivostuttavia, piinaavia ääniä kuitenkin. Päivällä ne eivät häiritse, mutta illalla nukahtaminen käy aina vaan vaikeammaksi. :C Ja mulla myöskin niskan jumiutuminen pahentaa oireita selvästi.
Tasaista, sirinää, särinää, tikitystä.
semmoiset napit, joista kuuluu ulospäin, vaikka musa ei ole kovalla.