Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tinnitus. Minkälaisen äänen korvanne soittavat?

Vierailija
18.11.2012 |

Minulla kuuluu kuin tuuli ujeltaisi hormistossa kahta epävireistä nuottia kvartin sävelerolla.

Raivostuutava, epävireinen, puupuhallinmainen saundi. Onneksi se kiusaa vain krapulassa tai kovan metelin jälkeen 12h.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tinnitus on niin lievä, että se ei enää kauheasti vaivaa, mutta aluksi oli kyllä aivan hirveää. (Tämä siis sille, joka sai psykoottisia oireita.) Yksi tuttu sanoi, että hänellä tinnitus tuli armeija-aikana ja aiheutti niin pahan ahdistuksen, että harkitsi itsemurhaa.

Mulla on kyllä oppi mennyt perille, käytän korvatulppia keikoilla ja moottoripyörällä ajaessani. Haaveena on sellaiset teetetyt korvatulpat, joiden suodattimia saa vaihtaa melutasonkin mukaan. Suosittelen muuten näitä kaikille, mun veljellä on ollut sellaiset jo 15 vuotta, maksavat paljon, mutta kestävät tosiaan kauan. Suodattimia vaan pitää vaihtaa välillä.

Muuten, se, että kuulokkeista kuuluu läpi ei automaattisesti tarkoita sitä, että musiikkia kuunneltaisiin hirmu kovalla, vaan monet kuulokkeet on niin puutteellisesti "eristettyjä" että musa kuuluu ulospäinkin. Jos lapsenne harrastaa musan kuuntelua kuulokkeilla, kannattaa ostaa sellaiset kuulokkeet, jotka vaimentavat taustahälyä - näin volumea ei tarvitse pitää kovemmalla, jotta se kuuluisi esim. liikenteen melun yli.

6

Jos nappikuulokkeista kuuluu ulospäin niin se tarkoittaa automaattisesti kovaa äänenvoimakkuutta. Sankamallisilla tilanne on toinen. Mulla tilanne on ongelmallinen koska melu voimistaa tinnitusta. Eli itselläni tilanne on yleensä helpoin kun olen täysin äänettömässä huoneessa. Kaikki taustamelu nostaa myös tinnituksen tasoa :-( Syynä siis tinnitus + hyperakusia.

semmoiset napit, joista kuuluu ulospäin, vaikka musa ei ole kovalla.

Vierailija
22/29 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus ikäänkuin kosken kohinaa, välillä kimeää vinkumista, joskus kuulostaa vähän kuin auton tyhjäkäynniltä, joskus siltä, kuin jossain toisessa huoneessa soisi radio. Äänten kirjo on todella laaja, mutta mulla useimmin juuri tuota kimeää vinkunaa, joka on niin voimakasta, että yöllä herään siihen.Myös niska-hartiaseudun jännitystilat liittyvät minulla selvästi tinnituksen pahenemiseen. Vaiva on todella vittumainen!

Suojatkaa hyvät ihmiset korvanne melulta esimerkiksi konserteissa. Myös elokuvateattereiden äänenvoimakkuudet ovat korville todella haitallisia. Jo yksi ainut kerta, jolloin altistut voimakkaalle melulle, voi aikaansaada tinnitukseen johtavan kuulovaurion!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sirinää ja parhaimmillaan pientä kihinää. Myös tuota, että jossain kaukana on radio auki.

Vierailija
24/29 |
18.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla soi Säkkijärven polkka.

Vierailija
25/29 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on lapsesta asti ollut varmaan tätä tinnitusta, nyt se on alkanut lisääntymään.

Lapsena ja nykyäänkin kuulen hiljaisessa tilassa huminaa, sitä normaalisti ei erota. Lapsena sitten kävi monesti niin, että kuulo yhtäkkiä muuttui jännäksi 2-15 minuutiksi ja tuntui siltä niinkuin aika olisi mennyt nopeasti (todella ikävä tunne kun äänetkin kuului jännän nopeasti ja etäältä). Nykyään tulee yhtäkkisiä korvan piippauksia yleensä alle minuutiksi, joskus syy johtuu jostain asennosta, esimerkiksi pitempään kumarassa.

Kuulossa ei kuulotestin mukaan ole vikaa ja kutsuntatarkastuksessa lääkäri sanoi että mene tutkimuksiin jos oireet lisääntyy.

Itseä korvan piippaus haittaa ja jos jotakin pientä ääntä pitäisi tarkasti kuunnella niin se on hankalaa (metsässä ei esimerkiksi tiiä milloin on hiljaista).

Pitäisikö ennen armeijaa käydä tutkimuksissa vai onnistuuko armeijassa (haittaako armeijassa nämä oudot huminat, piipaukset)?

Vierailija
26/29 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3136369/

Linkissä lääkkeitä, joilla todettu vaikutusta tinnitukseen. Jotkin ehkäisevät tinnituksen syntyä, jos tajutaan ottaa pian melualtistuksen jälkeen (Memantine).

Myös tuolla:http://www.tinnitustalk.com/forums/treatments.13/  aika hyviä kokemuksia tuon Retigabinen käytöstä.

Vierailija
27/29 |
26.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on laaja repertuaari: joskus kohinaa, joskus kimeää vinkunaa, toisinaan ikäänkuin etäällä kuuluisi auton ääni. Onpa se joskus kuulostanut siltä, kuin toisessa huoneessa olisi radio auki. Raivostuttavia, piinaavia ääniä kuitenkin. Päivällä ne eivät häiritse, mutta illalla nukahtaminen käy aina vaan vaikeammaksi. :C  Ja mulla myöskin niskan jumiutuminen pahentaa oireita selvästi.

Vierailija
28/29 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säkkijärven polkkaa 24/7.

Vierailija
29/29 |
02.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaista, sirinää, särinää, tikitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi