Vauva seisoo sängyssä, vaikka sen pitäisi nukkua?
Onko näkemyksiä siitä, pitääkö lapsi keikauttaa takaisin makuuasentoon vai antaa vaan seistä? Nyt illalla panin vauvan makuulle n. 20 kertaa, jonka jälkeen luovutin ja annoin tissiä. Entä lapsen pitäminen väkisin makuulla? Ylöshän se lähtee nimittäin heti punkaamaan. Vauva on 10kk.
Kommentit (22)
Vaan olisihan tuo kiva saada edes pieni oma iltahetki, etteivät kaikki illat mene vauvan nukuttamiseen (sillä sitähän ei voi tehdä, että poistuu makkarista, koska siitä alkaa kauhee huuto).
Sekin vielä menis, jos tietäis, että tämä kestää vaikka 3 kk, ja sit helpottaa. Mutta miten voin omilla teoillani edesauttaa vauvan nukahtamista?
Ap
Minä olin ennen lastani (kohta 4 vuotta) sitä mieltä, ettei ole illan virkkuja tai vähäunisia lapsia. On vain aikuisia, jotka eivät osaa laittaa lastaan ajoissa nukkumaan.
Nyt olen oppinut, että kaikki eit todellakaan tarvitse niin paljon unta kuin minä. Esim. niinä päivinä, kun lapsi on ollut päiväkodissa ja siis nukkunut päikkärit, häntä on aivan turha laittaa unille ennen klo 22. Saattaa kyllä jäädä sänkyynsä siihen aikaan unilaulujen jälkeen, mutta hakee sitten hyllystään kirjan, napsauttaa yövalon päälle ja alkaa "lukea" kirjojaan (eli tutkii kuvia). Usein nukahtaa vasta klo 23. Ja herää sitten itsekseen joka aamu ennen klo 7. Kotona ei nuku päiväunia.
Kun hän oli vauva, mietin usein "mikä tätä vauvaa vaivaa" kun muiden vauvat tuntuivat aina nukkuvan (ja jopa 3 tunnin päikkäreitä). Minun vauvani istui sylissä tyytyväisenä tai leikki masullaan lattialla ja nukkui vähän.
Nyt olen ymmmärtänyt, että hän ei ole juonouninen vaan vain vähäuninen. Aivan kuten isänsä. Isänsäkin pärjää max 6 tunnin unilla. Minä en millään pärjäisi.
Tai ehkä vauvasi on nyt vain oppinut uuden taidon ja on siitä niin innoissaan, ettei malta nukahtaakaan ihan niin aikaisin kuin ennen?
Muistan sen ajan. Pimeessä huonessa se vaan seisoskelle ja katselee hiljaa jotakin.