Kotiäidit töihin! Jyrki puhuu kerrankin järkeä!
Kommentit (115)
jäis sijaiseni työttömäksi ja kaksi lasta tarvitsisi yhteiskunnan kustantaman hoitopaikan. Ehkä nyt kuitenkin fiksuinta olla kotona, säästää yhteiskunnan varoja ja antaa työttömälle töitä.
En saa kothoidontukea, olen palkattomalla vapaalla vuoden verran hoitovapaan jatkoksi.
on kaille halukkaille kotiäideille. Etenkin siivoajista on pulaa koko Suomessa. Siitähän kotiäideillä on kokemustakin.
<a href="http://www.hs.fi/politiikka/Katainen+haluaa+koti%C3%A4idit+t%C3%B6ihin/…" alt="http://www.hs.fi/politiikka/Katainen+haluaa+koti%C3%A4idit+t%C3%B6ihin/…">http://www.hs.fi/politiikka/Katainen+haluaa+koti%C3%A4idit+t%C3%B6ihin/…;
Jyrki nyt ei vaan nyt ymmärrä asioita.
noita kokoomus juttuja.
Itsepähän sen äänestitte sinne päättämään kaikesta.
eli miten on mahdollista, että ruotsalainen äiti palaa osa-aikaiseksi työpaikalleen, kerryttää vuosilomat ja eläkkeet samoin kuin kokoaikatyössä ja sijaisensa (tai siis toinen samaa osa-aikatyötä tekevä) voi tehdä samoin. Suomessa ei kannata jakaa työtä 50/50, koska silloin molemmat menettävät lomansa jne.
Olisi kiva, jos voisi tehdä töitä 3.5 tuntia päivässä ja saisi niin isoa palkkaa, että sillä eläisi. Niin Ruotsissa!
<a href="http://www.hs.fi/politiikka/Katainen+haluaa+koti%C3%A4idit+t%C3%B6ihin/…" alt="http://www.hs.fi/politiikka/Katainen+haluaa+koti%C3%A4idit+t%C3%B6ihin/…">http://www.hs.fi/politiikka/Katainen+haluaa+koti%C3%A4idit+t%C3%B6ihin/…;
Kaikista hauskinta tässä on se, ettei toi pelle itse ole koskaan ollut oikeissa töissä!
:-)
Töitä on kaille halukkaille kotiäideille. Etenkin siivoajista on pulaa koko Suomessa. Siitähän kotiäideillä on kokemustakin.
on mahdollista, kun avoimia työpaikkoja on jo tällä hetkellä vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita?
Vai ovatko ne muut työnhakijat liian hienoja siivoamaan, ja heidän pitäisi saada palkkaa kotona makaamisesta, kun kotiäidit menisivät siivoojiksi?
ei makseta kolmen lapsen (täysiä meidän tapauksessa) hoitomaksuja ja hankita perheeseen toista autoa, että pääsis sinne työpaikalle.
Oman alani hommia olenkin sitten hakenut niska limassa, mutta eipä vain löydy.
Ensinnäkään Suomessa ei elä osapäivätyöllä, jos esim. minä olisin mennyt töihin kotiäitivuosinani ja vienyt kolme lastamme hoitoon, olisin varmaan jäänyt miinukselle. Olisimme joutuneet ostamaan toisen auton ja muutkin kulut kasvaa kun menee töihin. Kunnassamme on koko ajan pula päivähoitopaikoista.
Eihän siinä mitään jos Jykke järjestää kaikille isomman palkan, varmat ja laadukkaat, pysyvät hoitopaikat, toimivan julkisen liikenteen, niin mikseipä monetkin kotiäidit menisi töihin aiemmin. Niin ja sitten olis vielä hyvä jos kaikille olis sitä työtä.
Muuten ei ainakaan täällä pikku kunnassa pääse mihinkään siivoojaksi ellei ole koulutusta alalle.
kunnalle niin paljon, että siinä jää perustyöäidin tienestit niiden varjoon. Ja erityisesti osapäivätyöllä, ellei työpaikka ole kävelyetäisyydellä, jää helposti perheeläkin miinukselle koko homma päivähoitomaksujen ja autokulujen jäkleen.
En jaksa lukea tuota, minulla kun ihan muut asiat ovat saaneet pysymään lasten luona hieman pidempään kuin jonkun uraorientoituneemman. Enkä vaihtaisi mihinkään näitä ihania vuosia, jotka olen saanut kasvattaa omia lapsiani kotosalla. Raha on lopulta tässä elämässä vain välttämätön paha, jokaisella ihmisellä on vain se yksi varhaislapsuus ja haluan lapsilleni tarjota mahdollisimman inhimillisen sellaisen.
Mua niin pännii tää että kotoäidit töihin- keskustelu suuntaan jos toiseen.. Kummallakin puolella on perusteensa.. mutta eikö olisi järkevintä pyrkiä kehittämään työelämää siihen suuntaan että löydettäisiin joustavia ratkaisuja molemmille osapuolille.
Itse olen kotiäiti. eli siis hoidan lapset kotona. Toisaalta olen myös osa-aikainen työntekijä, joka tekee sen alan töitä joihin olen kolutuksen hankkinut. Illalla laitan lapset nukkumaan ja teen muutaman tunnin etä töitä . Mun "tulot" kertyvät melkein puoliksi palkka töistä ja puoliksi lastenhoidon tuesta. Työt saan sähköpostilla ja palautan myös joten eipä ole työssälkäynti kulujakaan.
mut ei kun on vaan se kaksi vaihtoehtoa.. joko olet kotiäiti tai sitten käyt täysipäiväisesti töissä... plääh...
Naiset tekemään vaan kaikki hommat. Koti, lapset, työ, lemmikit, sukulaisvanhukset ym hoitamaan vaan.....
Mitäs ne miehet tekee? Miks tässä vaan ohimennen jykä mainitsi et koskis miehiä kans.. (mut kaikkihan tietää et käytännössä ei niin tulis koskaan tapahtumaan!)
Sosiaalipolitiikka vaikuttaa siihen, miten maa menestyy. Ruotsin työllisyys on korkeampi osin maan sosiaalipolitiikan takia, joka kannustaa töihin mm. pienten lasten äitejä.
Lasten päivähoito on edullisempaa kuin Suomessa eikä äitejä syyllistetä työssäkäynnistä kuten Suomessa. Isät käyttävät perhevapaita ja äitien on matala kynnys käydä töissä. Korkea työllisyys luo kasvua.
äitiyslomilla ja hoitovapaalla, silti ehdin olla työelämässä päälle 40 vuotta. Luulisi siinä olevan yhdelle ihmiselle tarpeeksi työntekoa, vaikka lapseni hoisinkin kotona 3 vuotiaiksi asti.
Palkkiona hyvinkäyttäyvät lapset, jotka pärjäävät hyvin koulussa.
Äidit tulevat aina tekemään politikkojen päätöksistä huolimatta omia ratkaisujaan. Vaikka ennen ei ollut hoitovapaita niin silti äidit jäivät kotiin. Sanoivat itsensä irti töistä ja tekivät pimeää työtä. Moni hoisi esimerkiksi pimeästi muiden lapsia, samalla kun oli lastensa kanssa kotona.
Ihmiset tekevät aina omia ratkaisujaan, vaikka kuinka kokoomuslaiset av-mammat yrittäisivät saada kaikkia samaan muottiin. Näin on ollut ennenkin ja näin on oleva tulevaisuudessakin.
kun laskee siihen sen kaiken työn ja vaivannäön mitä joutuu tekemään työssäkäymisne lisäksi. Moni on mieluummin vähän tiukemmilla taloudellisesti jos sillä saa hyvää oloa ja jaksamista koko perheelle. Ei työssäkäyminen kaikille mikään uskonto ole. Sitä käydään töissä palkan takia ja jos näyttää siltä, ettei saa riittävästi palkkaa kaikkeen vaivannäköön nähden, voi etsiä muita ratkaisuja. Ei ihmiset mitään koneita ole. Joakinen haluaa hyvän elämän itselleen ja läheisilleen.
Liian hyvät tuet lapsiperheillä, jos miinukselle jää töihin palatessa. Jos tukia vähennettäisiin ehkä loppuisi tämä älytön lisääntyminenkin,
Ei se kotihoidontuki nyt mikään iso tulonlähde ole :) Sehän on vain 327,46 e/kk miinus verot. Ne on ne päivähoitomaksut, jotka tekevät töihin menemisestä kannattamatonta. Jos saa esim. nettotuloja 1500 € ja vähentää siitä päivähoitomaksut (esim. 600 € - hinta riippuu tietysti lasten lukumäärästä ja päivähoitopaikasta), liikkumisesta aiheutavat kustannukset, nousseet vaatekustannukset, nousseet ruokakustannukset ... Lopulta saa olla tyytyväinen jos palkasta jää käteen 500 €. Jos sillä 500 €:lla ei ole perheen talouden kannalta merkitystä, on helppo tehdä päätös lasten kotihoidon puolesta. Jos päivähoitoa tuettaisiin voimakkaammin, olisi töihin menemisellä isompi merkitys perheen talouteen. Itse olin 6 vuotta kotiäitinä (siitä viimeiset vuoden ilman tuloja), eikä työelämään palaaminen juurikaan vaikuttanut perheeni talouteen. Muutama hullu satanen siitä touhusta jäi käteen. Nyt tilanne on sentään jo parempi kun nuorin lapsista on jo eskarissa. Nykyään päivähoitoon uppoaa enää 200 €/kk.
Silloin siitä ei olisi hyötyä yhteiskunnalle. Ei työn tekeminen voi olla tuista kiinni. Eihän sitä työtä kannata edes tehdä jos siitä pitää tukea maksaa. Lopetetaan kaikki tuet niin 500 euroa rupee olemaan todella hyvä raha
Minulle sillä 500 €:lla ei ollut mitään merkitystä, vaikka kotiäitivuosina en loppuajasta saanut muita tukia kuin lapsilisät (ja nekin olen säästänyt lasten omille tileille). Kotihoidontukea sai niin kauan kuin nuorin lapsi täyttä 3 v, sen jälkeen ei tullut mitään tukia.Mitä valtavia tukia jotkut oikein kuvittelevat kotiäitien saavan.
Isätkin voivat hoitaa lapsia. Lisäksi, vaikka se uskomattomalta kuulostaa, moni koulutettu äiti haluaa käydä töissä. Osa-aikatyö on hyvä vaihtoehto, jota voisi Suomessa käyttää nykyistä enemmän.
Työnantaja ei todellakaan tykkää, jos töihin palkattu äiti jää kymmeneksi vuodeksi kotiin. Sen sijaan jos isäkin hoitaa lapsia, äidin on helpompi myös luoda uraa ja ylipäätään nuorten naisten on helpompi saada töitä.
:)
Hihiii, ihan pitää vängätä vänkäämisen ilosta ja yrittää jokaisesta tekstistä lukea jotain rivien välistä.
Hei, mene hoitamaan niitä lapsiasi ja älä jää tuhlaamaan aikaa näin turhanpäiväiselle foorumille. Minäkin lähden tekemään tärkeämpiä asioita, enkä jää kanssasi kinastelemaan asioista, mistä ei ole edes kinastelemista.
Oletko muuten livenä yhtä hyökkäävä:)
Isätkin voivat hoitaa lapsia. Lisäksi, vaikka se uskomattomalta kuulostaa, moni koulutettu äiti haluaa käydä töissä. Osa-aikatyö on hyvä vaihtoehto, jota voisi Suomessa käyttää nykyistä enemmän.
Työnantaja ei todellakaan tykkää, jos töihin palkattu äiti jää kymmeneksi vuodeksi kotiin. Sen sijaan jos isäkin hoitaa lapsia, äidin on helpompi myös luoda uraa ja ylipäätään nuorten naisten on helpompi saada töitä.
joten harvassa ovat ne perheet jotka raaskivat luopua isien palkkatuloista pidemmäksi aikaa. Toisekseen miehet ja naiset tulevat varmasti jatkossakin työskentelemään eri tavoin palkatuilla aloilla, joten tuollainen täydellinen tasa-arvo ei toteudu ikinä jos ei valtiovalta ertyisesti rahallisesti ala tukea isien kotiin jäämistä. Ja sitä tuskin tapahtuu.
mielestäni lapselle on parasta olla kotona n. 2,5 vuotiaaksi. Itselläni kolme lasta ja hoitovapaa on mahdollistanut keikkatyön tekemisen viikonloppuisin ja öisin, kun mies kotona. Keskimmäisen vei vuosikkaana ryhmäperhepäivä hoitoon kun enää jaksanut kodin ja lasten hoitoa ja täysien kuukausi tulojen edestä keikkailua. Huomattavasti rauhattomampi lapsi kuin kaksi muuta lähes kolme vuotiaana päiväkoti elämäänsä aloittanutta lastani.
pätkän jossa haastateltiin muistaakseni Satakuntaan tuotettuja espanjalaisia hoitajia. Oli ihan hanke sitä varten että ihmisiä saataisiin haalittua töihin, koska hoitajia ei muuten saada palkattua. Olen ihan varma että ne espanjalaiset. hoitajat saavat ihan saman palkan kuin suomalaisetkin. Tuskin mitään pimeää työpaikkaa ihan televisiossa näytettäisiin?
Niin ja sekin tässä keskustelussa kannattaisi ottaa huomioon, että tässä puhutaan kotiäideista (=nainen joka on kotona) ja meillähän on siis subjektiivinen päivähoito-oikeus eli kotiäidin lapset saattavat hyvinkin olla päivähoidossa. Kotihoidontukea tällöin ei tietysti saa, mutta jääpä enemmän aikaa harrastuksiin.
"Ulkomaalaiset tekevät työt mitä suomalainen ei suistu tekemään".
Jos nyt puhutaan jostain yksittäisistä siivoojista, kuskeista niin huoh. Jos näistäkin hommista maksettaisiin ihan normaalisti niin että sillä palkalla maksaisi asumisen ja syömisen niin eiköhän tekijöitä löytyisi?
Mutta se tärkein jäi sulta tajuamatta!!! Mähän sanoin että suomalaisia potkitaan ulos ja tilalle otetaan ulkomaalaisia töihin! Ei siis ole kyse siitä etteikö työnteko kiinnostaisi, idiootti. Ja eiköhän se nyt ole vähän eri asia että jos monta ihmistä jakaa vuokran yms. niin kyllähän sillä 6 euroa tunti pärjää? Mutta ei sillä pärjää suomalainen joka vie lapset hoitoon ja maksaa kaikesta ja paljon. Vai pitäisikö kaikken asua jossain soluissa perheineen?
että saadaan kaupoista äitien tekemää ruokaa?