Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit töihin! Jyrki puhuu kerrankin järkeä!

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Suomesta puuttuu töitä

b) suomesta puuttuu palkka, jolla elää ja voi jotakin hankkiakin

Vittu, että tällaiset Kataiset on niiin irti maasta, ettei voi ymmärtää.

Mistähän esim. maaseudulla löytää töitä; joo, toki harjoittelemaan varmaan pääsee, mutta palkkaahan ei kukaan haluaisi maksaa.

Maalla ei pitäisi muutenkaan asua. On järjetöntä ylläpitää jotain maalla asumista kun se ei ikinä tule tuottavaksi. Jos siellä ei ole töitä niin kaupunkiin vaan

Vierailija
82/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni menisi töihin jos vaan töitä olisi. Niin työtön kuin kotiäitikin.

Kun ei ole nirso. Palkat alas niin on varaa niitä työntekijöitäkin palkata.

Lomia ja kaikkia muita etuja voisi leikata rajusti myös.

Jos ei elätä itseään niin ei ole myöskään oikeus vaatia etuja

Toisekseen, ei kukaan mene töihin palkalla josta ei itse hyödy. Et laske sinä siinä palkkoja kun ei nykyisilläkään palkoilla meinaa elää vaan oikeasti moni TYÖSSÄKÄYVÄ SAA TOIMEENTULOTUKEA! Mietipä sitä.

Kyllä elää ja hyvin elääkin. Ongelma on siinä että ihmiset kuluttavat liikaa.

Yksin elävälle riittää alle 20 neliöinen asunto. Ruokaan menee max 200 euroa kuussa jopa vähemmän. Tuolla syö jo todella hyvin.

Vaatteita ostetaan kerran vuoteen. keskimäärin ehkä 100-150 euroa niihin menee. Jos sitäkään.

Puhelinlasku on varmaan 20 euroa kahdelta kuulta.

Todellakin elää jollain 1600 brutto tuloilla. Mutta ihmiset haluaa koko ajan vaan lisää. Sitten pitää tehdä töitä enemmän ja kovempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tukia vähennettäisiin ehkä loppuisi tämä älytön lisääntyminenkin, jos ei ole varaa maksaa kolmen lapsen päivähoitomaksuja, niin ehkä siinä on pari lasta liikaa?

Milloin Suomen historiassa Suomessa on ollut "älytöntä lisääntymistä"; ei olla päästy vasta kuin 5 miljoonaan ja tilaa Suomessa riittää vaikka 30 miljoonalle ?.

Jessus, mikä toope.

Jos he eivät pysty itseään elättämään

Vierailija
84/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi verrata Ruotsiin? Verrataanpa Saksaan tai Sveitsiin. Siellä kotiäiti (Hausfrau) on ammattinimike ja puolisoilla yhteisverotus. Lapset ovat pieniä vain hetken, joten niiden kanssa kannattaa viettää aikaa silloin. Kyllä sitä ehtii töissä käymään sitten, kun lapset ovat isoja.

jos itse elättää perheensä eikä saa tukia.

Vierailija
85/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla ei pitäisi muutenkaan asua. On järjetöntä ylläpitää jotain maalla asumista kun se ei ikinä tule tuottavaksi. Jos siellä ei ole töitä niin kaupunkiin vaan

Minun mielestä Suomessa ei ole ollenkaan järkevää asua, jossain räntä- ja routamaassa. Muuta Keski-Eurooppaan missä on työtä ja teollisuutta. Niin mekin teimme, tänne vaan nyt heti.

Vierailija
86/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus asut 20 neliön asunnossa 1600 euron palkalla. Se on sun valintasi. Me muut halutaan elämältä muutakin.

Moni menisi töihin jos vaan töitä olisi. Niin työtön kuin kotiäitikin.

Kun ei ole nirso. Palkat alas niin on varaa niitä työntekijöitäkin palkata.

Lomia ja kaikkia muita etuja voisi leikata rajusti myös.

Jos ei elätä itseään niin ei ole myöskään oikeus vaatia etuja

Toisekseen, ei kukaan mene töihin palkalla josta ei itse hyödy. Et laske sinä siinä palkkoja kun ei nykyisilläkään palkoilla meinaa elää vaan oikeasti moni TYÖSSÄKÄYVÄ SAA TOIMEENTULOTUKEA! Mietipä sitä.

Kyllä elää ja hyvin elääkin. Ongelma on siinä että ihmiset kuluttavat liikaa.

Yksin elävälle riittää alle 20 neliöinen asunto. Ruokaan menee max 200 euroa kuussa jopa vähemmän. Tuolla syö jo todella hyvin.

Vaatteita ostetaan kerran vuoteen. keskimäärin ehkä 100-150 euroa niihin menee. Jos sitäkään.

Puhelinlasku on varmaan 20 euroa kahdelta kuulta.

Todellakin elää jollain 1600 brutto tuloilla. Mutta ihmiset haluaa koko ajan vaan lisää. Sitten pitää tehdä töitä enemmän ja kovempaa.

Vierailija
87/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en halua mennä tällaiseen hausfrau-yhteiskuntaan.

Saksassa hausfrau -ammatti on mahdollisuus, mutta ei pakko. Voi mennä töihinkin.

Suomen "hyvinvointivaltiossa" ei täällaista mahdollisuutta ole alkuunkaan.

Vierailija
88/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaille halukkaille kotiäideille. Etenkin siivoajista on pulaa koko Suomessa. Siitähän kotiäideillä on kokemustakin.

Just... Pula johtuu siitä, että nykyään kaikki siivousduunit taitaa olla osa-aikaisia. Suomeksi sanottuna pelkällä siivoustyöllä ei enää elä. Joko kohteita on oltava monta, eli käytännössä teet töitä kellon ympäri (kuka hoitaakaan silloin lapset...), tai sossu maksaa osan elinkustannuksista toimeentulotukena. Tosi kannattavaa.

Vierailija
89/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. yhdessä työpaikassa osa-aikatyö oli mahdollista vain klo 10-16.30 (lounastauko oli pakko pitää - se oli firman tapa) ja nelipäiväinen viikko ei olisi ollut mahdollinen. Lopputulos oli se, että en voinut tehdä osa-aikaista pitkän työmatkan ja työmatkakulujen takia - bussivuorot eivät osuneet tähän mitenkään.

2. seuraavassa työpaikassa nelipäiväinen työ onnistui, mutta päiväkotimaksuissa oli tuolloin maksimimäärä 16 hoitopäivää kuukaudessa, että sai 20% alennuksen hoitomaksuun. Tästä syystä jäi edelleen 2-4 pv kuussa, kun jouduimme järjestelemään lapselle muuta hoitoa - todella hankalaa. (Nykyään rajana on 15 pv kuussa!!!)

3. Nykyään tosiaan 6 h päivää ei kannata tehdä, sillä hoitomaksua joutuu silti maksamaan 100%:sti, vaikka lapsi olisi hoidossa vain esim. 6,5 h päivässä)

4. Kun tein töitä 4 pv viikossa, niin yhtään työtehtävää ei siirretty toisaalle eli tein täysin samat työn - nyt vain pikanopeudella, että ehdin kaiken tekemään.

5. Osa-aikaisen työn tekeminen herätti töissä paljon kateutta ja pahoja puheita. Epäilen myös, että se oli lopulta myös yksi kriteereistä, että jouduin lopulta irtisanottavien listalle - vain 4 pv viikossa työskentelyllä ei saa kaikista sitoutuneimman työntekijän arvomerkkiä.

6. Jos teet osa-aikaista ja työt pikanopeudella, niin entäs, kun lapset sairastuvat tai itse sairastut? Töiden tekeminen muuttuu mahdottomaksi ja työtehtäviä jää tekemättä - sijaista ei tosiaankaan palkata.

Yhteenvetona sanoisin, että kunnan päivähoitomaksut ja työelämän joustot eivät tosiaankaan tue osa-aikaista työskentelyä kovin hyvin ja tekemällä osa-aikaista työtä joutuu työyhteisössä eriarvoiseen asemaan. Ainakin näin on yksityisellä sektorilla - olen ymmärtänyt, että kuntasektorilla osa-aikaisuuteen suhtaudutaan ymmärtäväisemmin.

Sitten vielä kommentti siihen, että rahat ovat sitten liian hyvät kotona olijoilla. NÄIN EI TODELLAKAAN OLE! Jos sinulla on asuntolainaa, niin kituuttelu 300 euron kotihoidontuella on melkoista tuskaa, kun perheen kokonaisverotusta ei Suomessa tunneta ja suurin osa Suomen kunnista ei maksa kotihoidonlisää. Mutta jos vaakakupissa on tosiaan se kolmesta lapsesta aiheutuvat hoitomaksut (voi olla 750 e/kk) ja työmatkakulut, niin moni vaan mieluummin valitsee lastenhoidon kotona ja kituuttamisen, jotta lasten/oma/puolison elämä olisi inhimillisempää ja helpompaa. Jos käteen jää pari satasta enemmän kuukaudessa, niin se ei ole koko sen hoitorumban ja sairaskierteen arvoista.

Vierailija
90/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työelämästä. Työntekeminen pitäisi kautta linjan saada kannustavaksi.

Ja miten niin töitä ei ole? Tännehän tuodaam koko ajan esim. hoitajia muista maista (viimeksi telkkarissa espanjalaisten ryhmä), koska suomalaisia ei nämä "paskaduunit" kiinnosta.

Ja sitähän voi vaikka siirtyä pois mukavuusalueelta (edes kerran elämässä yrittää) ja perustaa oman firman. Tällainen äiti pystyy varmasti olemaan myös parempi esimerkki lapsilleen, siitä että kannattaa yrittää jotain ja jossain vaiheessa elämää siirtyä pois sieltä pankon päältä makaamasta.

Vierailija
91/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tietenkin sen taloudellinen tuottavuus. Pankkitilin saldosta tarkistetaan, onko ihmisellä hyvä olla vai ei. Niinkö? Kannattaisiko ehkä pysähtyä miettimään, mitä tämä elämä on.

Vierailija
92/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hankalaa lähteä tekemään töitä alalle mistä ei koulutusta eikä kokemusta. Kuka muka sellaisen palkkaa? Harva 16 vuotias osaa ajatella niin pitkällä tähtäimellä että osaa hakeutua alalle jossa mahdollisesti riittää töitä. Ja mikäs sen mukavampaa kun aivan vääräluonteiset ihmiset laitetaan esim. hoiva-alan töihin.

Uudelleen kouluttautumista sopii perheen kanssa kokeilla!

Firman perustaminen kuulostaa äkkikantaan kivalta idealta. Tarvitaan vaan rahoitusta, innostusta ja ala mikä kannattaa sekä liikeaidea ja toimintasuunnitelma. Panostushan alkuun uuden firman kanssa tarvitsee valtavasti työtä ja pelko persiissä mitä jos ei firma ala kannattamaan.

Mikä tämä ajatus on että kotiäiti on pankon päällä vaan makaamassa???

Vierailija
93/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä olen samaa mieltä Kataisen kanssa, että suomessa pitäisi ylipäätään parantaa tätä osa-aikatyösysteemiä. Nythän se onnistuu tai kannattaa äärimmäisen harvoin ja on toimivinta kai lähinnä siellä eläkeiän lähestyessä...

Vierailija
94/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kyllä kelpais osa-aikatyöt, mutta kun niitä ei mistään saa.

Mutta kotiäitiys on oikeasti yhteiskunnan kannalta kannattavaa, yhteiskunnan ei tarvitse kustantaa päivähoitoa. Kotihoidontuki on murto-osa päivähoidon kustannuksista. Lisäksi työttömät saa töitä kotiäidin ollessa kotona. Kotihoito on kaikkein taloudellisisn lasten hoitomuoto! ja sen kannattaminen on porvarillista. Vasemmistohan ajaa juuri tuota kotiäidit työelämään ja lapset päivähoitoon -linjaa, kun oikeisto ajaa kotirouvien asioita. Kumman vasemmistolainen tuo Katainen tässä asiassa.

Vierailija
95/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi verrata Ruotsiin? Verrataanpa Saksaan tai Sveitsiin. Siellä kotiäiti (Hausfrau) on ammattinimike ja puolisoilla yhteisverotus. Lapset ovat pieniä vain hetken, joten niiden kanssa kannattaa viettää aikaa silloin. Kyllä sitä ehtii töissä käymään sitten, kun lapset ovat isoja.

No minä en halua mennä tällaiseen hausfrau-yhteiskuntaan. En halua jäädä kotiin kymmeneksi vuodeksi! Sen sijaan tekisin mielelläni osa-aikatöitä, jos se vain olisi perheen kannalta järkevää, nyt ei ole. Eli systeemiä pitäisi kehittää niin, että myös osa-aikatyön tekeminen olisi taloudellisesti perheelle kannattava vaihtoehto. En myöskään halua sen vuoksi irtisanoutua oman alan töistä ja vaihtaa kaupan kassalle, jossa se osa-aikatyö onnistuisi helpommin t. se, joka oli 5v kotona ja haluaisi tehdä osa-aikatöitä

Sinun haluamisellasi ei ole merkitystä. Jos sinä et elätä itseäsi niin teet mitä työtä tahansa. Ihminen EI voi vaan päättää että tätä työtä teen. Jos sinä et sitä työtä tee niin sitten teet muuta. Miksi olet ollut 5 vuotta kotona?

Minä kerroin syitä, miksi tämä nykyinen systeemi ei ole järkevä sen kannalta, että äidit tai yleensäkin vanhemmat voisivat palata aiemmin töihin, osa-aikatöihin. Minulla on vakituinen, koulutustani vastaava työpaikka. Olin 5v kotona hoitamassa lapsia, äitiys-, vanhempain- ja hoitovapailla. Kerroin aiemmassa viestissä siitä, miten osa-aikatyö on melko mahdotonta alallani, koska työnantajan ei ole järkeä palkata sijaista 7-10h/vko eikä minun ole mitään järkeä jäädä osa-aikaiselle, koska tekisin edelleen samat työt lyhyemmässä ajassa pienemmällä palkalla.

Että kyllä tässä on aika paljon tekemistä myös minun haluamisellani. En todellakaan halua tehdä enemmän töitä pienemmällä palkalla. Enkä todellakaan halua irtisanoutua siirtyäkseni kaupan kassalle vain siksi, että voisin tehdä osa-aikatöitä. Varsinkaan, kun päivähoitomaksut ym. ei tule yhtään vastaan tässä kuten yllä on jo moni kertonut.

Työttömillä kotiäideillä ei ehkä ole varaa miettiä, mitä haluaa, mutta niin kauan kuin minulla on ja systeemit ovat tällaiset, Jyrki voi miettiä, miksi en palaa aiemmin töihin, jos meille tulee kolmas lapsi. Hoidan häntä kotona sen 2-3 vuotta, koska tämä yhteiskunta ei kannusta osa-aikatyöhön ja työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen. Mutta saapa sitten joku toinen siksi ajaksi työpaikan, kun olen kotona.

Silloin, kun hoidin lapsia kotona, tein kyllä jälleenmyyntityötä kotoa käsin. Se oli ihan ok vaihtoehto siihen elämänvaiheeseen.

Vierailija
96/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en halua mennä tällaiseen hausfrau-yhteiskuntaan.

Saksassa hausfrau -ammatti on mahdollisuus, mutta ei pakko. Voi mennä töihinkin.

Suomen "hyvinvointivaltiossa" ei täällaista mahdollisuutta ole alkuunkaan.

Se on tosiaan muualla Euroopassa pohjoismaita lukuunottamatta sekä sosiaalisesti että esim. verotuksen keinoin täysin hyväksytty vaihtoehto, ei pakko kenellekään.

Minä olen ollut kotiäitinä 9 vuotta ja en kyllä kadu yhtään, päinvastoin! Sitä työtä ehtii tehdä ihan riittävästi elämässä näinkin. Tauko oli tosi virkistävä ja sen ansiosta varmaan jaksan jopa tehdä tätä henkisesti raskasta asiantuntijatyötä eläkeikään asti.

Vierailija
97/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei tänne tuoda halpatyövoimaa sen takia, etteikö suomalaisia työntekijöitä riittäisi, vaan sen takia, että filippiiniläinen/virolainen/puolalainen jne. HALPAtyövoima tekee työt minipalkalla tai pimeästi paljon minimipalkkaa halvemmalla.

Kyllä suomalaisia hoitajia/siistijöitä/raksamiehiä riittää. Mutta heitä ei palkata, koska heille täytyy maksaa työehtosopimusten mukaista palkkaa.

Ja miten niin töitä ei ole? Tännehän tuodaam koko ajan esim. hoitajia muista maista (viimeksi telkkarissa espanjalaisten ryhmä), koska suomalaisia ei nämä "paskaduunit" kiinnosta.

Vierailija
98/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan ei tarvitse olla työttömänä missään päin Suomea.

Vierailija
99/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on ihan järjetön yhdistelmä. Kun töitä ei vaan riitä kaikille niin niitä ei silloin riitä. Miten jonkun voi olla niin vaikeaa tajuta se asia?! Jos paikkakunnalla on tuhansia työttömiä ja vapaita paikkoja vain sata taikka kaksi niin...

Sitä mä en tajua että miksi firmoille on annettu lupa ottaa ulkomaalaisia töihin? Tietty sen takia että osakkeiden arvo nousee kun saavat enemmän voittoa. Sen takia että omistajat tienaavat omiin taskuihinsa enemmän. Mutta juuri sehän tässä mättää ja pahasti. Tiedän monta yritystä joista on potkittu porukkaa ulos ja tilalle on otettu muualta tulleita. Suomalaiset pistetään kortistoon ja toiset tulevat tekemään muutaman euron tuntipalkalla töitä... Tiedättekö että monessa asunnossa voi majailla vaikka kymmenenkin miestä taikka naista jotka tekevät täällä töitä ja ovat oikein tyytyväisiä kun jää kotiin vieätäväksi isot summat rahaa! Porukka vaihtuu säännöllisesti eikä siihen puutu kukaan.

Vierailija
100/115 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne kotiäidit tuonne olisi mennyt mutta työttömiä piisaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi