Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menitkö sinä synnyttämään karkkipussin ja limsapullon kanssa?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
09.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina toitotetaan että raskausdiabeetikot on hampparimättöä ahmivia sohvaperunoita, siiderivalaita, laiskoja lihavia plösöjä. Ja sitten ivaavaan sävyyn kirjoitellaan noita juttuja, että pitää olla perhepizza mukana ahmittavaksi neuvolajonossakin.

Itse olen entinen sm-tason kilpaurheilija, nykyisin aktiivitreenaaja, treenimäärä viikkotasolla 10-12 tuntia raskasta liikuntaa, urheilijan fysiikka, terveellinen ruokavalio. Ja siitä huolimatta olen jokaisessa kolmessa raskaudessa sairastanut raskausdiabeteksen.

Minulla ei ole sukurasitetta, eikä epäterveitä elämäntapoja, ja silti vastoin odotuksia se on aina puhjennut. Olen testihenkilönä suomalaisessa ra-di tutkimuksessa, ja sitä kautta sain selville että raskausdiabeteksen olettamat syistä ovat olleet pitkään väärät. Taudin syntymekanismi ei olekaan se mitä ennen luultiin (=ylipaino, ahmiminen, laiskuus) vaan se liittyy paljon monimutkaisempaan aineenvaihduntaprosessiin.

EN vaan voi mitään että olen (ehkä herkkätunteinen) tosi kiukkuinen kun aina nämä uutisoidaan siten että raskausdiabeetikko on automaattisesti jättimäinen laiskapaska ja herkkuja ahmiva ihrakasa.

Itse treenasin raskauden alusta loppuun asti normaalia treenimäärää vähän treeniä keventäen. Enkä vetänyt kertaakaan mitään hampparia, pizzaa, jättimättökarkkipussia tai limsaa.

Toivoisin totisesti että uutisointi olisi vähän vähemmän syyllistävää kuin nykyisellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän