Elatusmaksukysely: paljonko elatusmaksu?
Saan 200,-/kk yläkoululaisesta, kummankin tulot noin 40 000,-/kk.
Kommentit (63)
Tiedän, että pitäisi saada enemmän, mutta en jaksa ruveta vaatimaan, sillä meillä on nykyisen mieheni kanssa merkittävästi paremmat tulot tällä hetkellä kuin lapsen isällä ja hänen nykyisellä vaimollaan.
Lapsi. Kaksi lasta. Mies nosti satasella kun pojat syövät niin mielettömästi! Aika mukavasti tehty.
etävanhemmuus olisi ilmaista??? Meillä esimerkiksi poika 16v., ikäisensä "syöppö" on meillä 3-4 viikonloppua kuukaudessa. Syyslomalla oli 9 päivää ja ylipäätään äitinsä tunkee nopeasti tänne aina lomalla, koska ruokkiminen on kallista.
Eli mitkä on kulut äidille:
- Maksaa bussikortin kouluun (34 Euroa/kk)
- Koulukirjoista puolet
- Ruokkii viikolla ja satunnaisesti ehkä viikonlopun kuukaudessa, lomilla vähemmän kuin me
- Tarjoaa huoneen, lämmön, veden, sähkön
- Maksaa puhelinlaskun (saldoraja 10 Euroa)
Me taas:
- Tarjotaan huone, lämpö, vesi ja sähkö, toki noita hyödykkeitä kuluu vähemmän meillä, mutta yhtälailla oman huoneen kuitenkin, jolla ei ole muuta käyttöä
- Koulukirjoista puolet
- Ruokitaan tosiaan melkein joka vlk suoraan koulusta perjantaista maanantaiaamuun. Samoin lomilla.
- Ostetaan vaatteet, koska äiti ei suostu ostamaan.
- Maksetaan kuukausiraha 50 Euroa/kk.
- Maksetaan matkat meille.
- Maksetaan huvit tyyliin Linnanmäki, laivareissut, Megazonet, luokkaretkimaksut jne.
Lapsi ei ole käynyt lääkärissä vuosiin. Ei harrasta mitään paitsi tietokonetta, jonka mies osti hänelle lahjaksi. Nettiyhteys on äitillä muutenkin, toisaalta on meilläkin nettiyhteys,jota käyttää.
Ja miksi mies maksaa 200 Euroa/kk, äiti saa lapsilisän yh-korotuksella ja omaakin rahaa voisi käyttää. Mä en oikeasti nää, miksi lähin pitää automaattisesti saada ylipäätään mitään elaria. Jos ei kerran kuluja ole sen kummemmin ja ne vähät enemmät kulut kompensoituu vaateostoksilla ja sillä, että saahan lähi lapsilisän.
Jos etä maksaa lapsesta elaria vaikka 200e tarkoittaa se sitä, että äidin kuuluu elättää lasta myös samalla summalla. Tähän päälle vielä lapsilisä niin summa on n 500e/kk. Tähän lisäksi vielä mahdollinen lapsilisän yh korotus n 50e. Minä en ainakaan saa menemään lapsiin yli 500e kuussa. Ok, jos tarvitsee ostaa talvivaatteita tai pyörä tms niin sillon tuo raha ei välttämättä riitä, mutta sitten muina kuukausina jää paljon ylikin.
Sanoppa mitä ei mee tasan ja miksi?
Jos itse teet sellaisia valintoja elämässäsi (asunto, turhien ostostelu jne.), ettei mene tasan niin se on sinun valintasi ja sen mukaan sinun tulee elää ja kustantaa elämäsi. Ei lähi voi maksattaa lasten isällä elatusmaksujen varjossa omia juttujaan. Lapsi asuu 50% ajastaan etällä niin ksutannuksia on sielläkin sen 50%. Millä lailla lapsesi kustantaa sinulle enemmän jos asuu puolet elämästään toisella vanhemmallaan, selitä?
Mä olen kanssa nähnyt näitä, jotka ostelee kaikenmaailman Tiimari-tilpehööriä lapselle joka viikko kun ovat isällään ikäänku lohdukkeeksi ja lahjonnaksi ja sitten lapset äidin luona kulkevat huonoissa ulkovarusteissa kun "ei ole rahaa!". Onhan sitä helvetin rahaa, mutta kun sitä ei osata käyttää lapsen todellisten tarpeiden mukaan.
niin lain mukaanb toinen on lähi ja toinen etä ja etä maksaa elarit. On kustannuksia jotka ei mee tasan vaikka ois mikä viikko viikko systeemi.
Kaikki menee lasten kuluihin ja itse maksan vielä lisää. iät 10v ja 9v
Jos etä maksaa lapsesta elaria vaikka 200e tarkoittaa se sitä, että äidin kuuluu elättää lasta myös samalla summalla. Tähän päälle vielä lapsilisä niin summa on n 500e/kk. Tähän lisäksi vielä mahdollinen lapsilisän yh korotus n 50e. Minä en ainakaan saa menemään lapsiin yli 500e kuussa. Ok, jos tarvitsee ostaa talvivaatteita tai pyörä tms niin sillon tuo raha ei välttämättä riitä, mutta sitten muina kuukausina jää paljon ylikin.
Lapselle tarvitaan yhtä sun toista, ja sairastaakin välillä. En tajua etävanhemman pelkoa rahojen käytöstä muuhun kuin lapseen. Pitää sitten sopia että kerätään kuitit ja tehdään raportti vuosittain paljonko lapsen elämiseen on kulunut, jos on niin huono luottamus. Silloin molempien tulee selvittää kuitein ja tosittein kaikki mitä lapselle on hankkinut ja tarjonnut, muistakaa, että asumiskuluista jyvitetään myös osa lapselle. ajopäiväkirja käyttöön niin näkyy lapsen kanssa autolla kuljetut kilometrit. Polttoaineen lisäksi jyvitetään auton kuluja siinä suhteessa kuin kilometrejäkin on tullut.
Yllättävän paljon niihin lapsiin uppoaa siltä lähiltä sitä rahaa! Ei riitä lapsilisä korotettunakaan eikä elarit alkuunkaan kyllä siihen sen lähivanhemmankin panos tarvitaan.
Etä vois myös miettiä paljonko se lähi (yleensä äiti) hävisi äitiysloman aikana palkkatuloissa ja mahdollisessa urakehityksessä, näitä ei korvata millään.
Tuppaa unohtumaan noilta etä isiltä uusine kumppaneineen totuus ennen kuin uusi yhteinen lapsi tupsahtaa kuvioihin, sitten alkaa yleensä mankuminen, että jos ei tarttis maksaa mitään tai hyvin vähän, kun siihen uuteen lapseenkin menee rahaa. Niin kannattaa miettiä minne ne siemenensä laskee se ei ilmaista!
600e/kk per lapsi, toinen erityislapsi. Kaikki menee lasten kuluihin ja itse maksan vielä lisää.
"Itse maksan vielä lisää".
No tottakai, itseasiassa sinun pitäisi maksaa saman verran lisää, vaikka toinen onkin bimbo-lapsi.
Asumme stadissa ja 62 neliön kämppä maksaa yli 200 000 euroa. Pelkästään lapsen huone maksaa kevyesti yli elareiden.
Sen takia saankin sen 500 euroa elareita, että voin antaa lapselleni oman huoneen. Isällään nukkuvat samassa huoneessa ja lapsella on oma kaappi.
Mies ei myöskään jaksa innostua mistään ulkovaate, ulkokenkä, vaaterumbasta, joten minä hoidan sen.
Mä olen sitä mieltä, että teitä kusetetaan, jos etä ei maksa asumiskuluja puoliksi!!!
Koska kuitenkin on päivähoitomaksua jne, jotka tulee minulle, niin exä maksaa "elatusmaksua" 42 euroa / kk / lapsi. Se on tasan puolet näistä kuluista kun lapsilisät on huomioitu. Muut menot, kuten vaatteet jne maksamme puoliksi. Asumiset ja ruuat maksamme me vanhemmat omasta puolestamme.
Molempien tulot pyöreästi 50 000 euroa vuodessa. Ja lapset lähes puolet ajasta "naapurissa" isällään.
Koska kuitenkin on päivähoitomaksua jne, jotka tulee minulle, niin exä maksaa "elatusmaksua" 42 euroa / kk / lapsi. Se on tasan puolet näistä kuluista kun lapsilisät on huomioitu. Muut menot, kuten vaatteet jne maksamme puoliksi. Asumiset ja ruuat maksamme me vanhemmat omasta puolestamme.
Molempien tulot pyöreästi 50 000 euroa vuodessa. Ja lapset lähes puolet ajasta "naapurissa" isällään.
450 euroa, jotta minä sain auton ja voin viedä poikaa autolla fudistreeneihin. Miettikää sitä!
Poika 15-vee ja olen maksanut kaiken viimeiset 14-vuotta kun ex on heittäytynyt työttömäksi ja venkoilijaksi. Minimi elaria olen ensin sossusta sitten Kelasta saanut.
Kaiken sisältää kaiken, lippalakki ja sukkia on exä ostanut ja satunnaisen kympin joskus antanut n. kerran vuodessa. Tienannut olen keskituloisesti, lyhentänyt asuntolainaa kolmiosta ja maksanut harrastukset, matkat kaiken.
Nyt poika siirtymässä isälleen kun haluaa opiskella ko. paikkakunnalla ja olen nyt joutumassa maksamaan 60 KEUR vuosituloista 500 EUR elaria ja tiedän ettei poika tule noita rahoja näkemään mm. vaatteissa tai muissa. Menetän lapsilisän ja sen minimielarin ja silti tietenkin pidän isompaa asuntoa jotta lapseni voi käydä luonani vkl ja viettää lomat.
Opintotukea tai muuta tukea hän ei tule kiitos tulojeni saamaan eli ilmeisesti maksan tuon päälle vielä opinnot?
Luuserit ja ahneet pärjäävät, minä en tiedä miten tulen toimeen jatkossa.
Saan 200,-/kk yläkoululaisesta, kummankin tulot noin 40 000,-/kk.
Sinulla on myös elatusvelvollisuus. Saat lapsilisän ja elatusmaksun eli 320 €/kk puhdasta rahaa. Eikö se riitä?
ja heillä on virallinen isä kyllä :). Vuosituloni ovat 25 000 € ja enpä jaksa valittaa, jos ei maksu enempää, niin ei maksa. Pärjään kyllä. Ihme, jos et sinä ap.
Saan 1000€/kk kahdesta yläkoululaisesta. Minun tulot n. 86 000 ja isän n. 56 000 vuodessa.
3 lasta. Kaksi eri isää lapsilla. Toinen sanoi, että maksaa saman minkä ensimmäinenkin.