Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka "ette anna" nuoren lapsenne seurustella

Vierailija
04.11.2012 |

Miten estätte?

Kun aina näissä keskusteluissa, joissa puhutaan esim. alle 15-vuotiaan seurustelusta, sinne tulee kommentteja että "en antaisi noin nuoren/tuon ikäisen vielä edes seurustella". Niin miten te, jotka näin vastaatte, estäisitte sen seurustelun?

Tähän ei saa ikinä vastausta noista ketjuista, joten siksi tein ihan erillisen keskustelun tästä.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

VIERAILIJA 12.3. klo 0:411/1

Ihme natsitouhua

jos te upeat vanhemmat luulette että kammottava rajoittaminen estää teiniseurustelut, olette kyllä sekaisin. Yläasteella se käytävämuhinointi on jo kova juttu.

Omat vanhemmat opettivat minua kunnioittamaan itseäni: etsimään jonkun joka pitää todella. Ymmärtämään vastuun joka tulee seksielämän mukana ja sen että jos jotain tapahtuu, heille voi aina puhua. Tällä tavoin kasvatettuna ensimmäinen ja tähän asti ainoa suhteeni alkoi 17-vuotiaana, ihmisen kanssa jonka tiesin arvostavan minua itseäni eikä kärkkynyt vain meininkiä, ja vaikka seksi alkoi suht nopeaan, vasta kun olin tehnyt täyden ehkäisysyynnitelman, puhunut asiasta poikaystävälleni ja päättänyt mitä teen jos vahinkoraskaus sattuu. Ja se kerta kun menkat olivat myöhässä ja pelästyin (täysin syyttä, teinimenkat kun ovat niin säännölliset...) ilmoitin asiasta äidilleni. 

Arvostakaa lastanne ja hän osaa arvostaa itseään ja omaa kehoaan ja päätösvaltaansa.

Vierailija
102/141 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 22:17"]

ja täällä ylpeänä vielä kerrot näitä!

onneksi olkoon, kun tuo tyttäresi tulee ilmoittamaan, että on raskaana.

ja jos 15-vuotiaana saa jo olla yökylässä, niin ihme, ettei ole jo ollut maha pystyssä.

tässä malliesimerkki siitä, miten vanhemmille jotkus lapset saavat uskoteltua, että äidillä on homma hanskassa, vaikka ties mitä touhuavat. Sitten äiti ylpeänä jeesustelee, kuinka on onnellinen ja onnistunut kasvatuksessa! Tämä on varmaan joku vitsi tai sitten osaat kääntää tämän asian itsellesi mieluisaksi.

Avoin keskusteluyhteys :D Salli mun nauraa, tämä oli jo päivän paras. Mistähän kasvatusoppaasta tämän luit? Ei hitto, naurattaa niin, että ei tartte tehdä päivän vatsalihastreeniä ollenkaan, huh huh, mitä itsepetosta.

Meillä on esikoisen kanssa olen tehnyt niin että seurustelua en hyväksynyt ennen 13v. ja onneksi lapsi ei ollutkaan silloin edes seurustelemassa. Koska kyllä kaikkien alle teini-ikäisten elää lapsuutta ja ei siihen mikään seurustelu kuulu! ja onneksi tuo tulee ihan itsestäänkin jo heiltä, koska ei ole murrosikä päällä ja hormonit hyrrää..

No se että jos jotain 13-vuotiasta kieltää seurustelemasta niin se ei minusta ole ihan tervettä. Hän on teini-ikäinen ja tuohon ikään alkaa normaalisti kuulua se pikku pusuttelu, kädestä pito, haliminen ja se ihana ihastumisen kutkutus tuolla mahan pohjassa. Ja se ensirakastuminen teininä (mikä näin yleensä käy) on kokemisen arvoinen tunne, jokaiselle, muistelkaa nyt itseännekin, eikä lapselta tarvitse evätä niin ihanaa asiaa pois kun rakkaus!

Se on molempien sydäntä lämmittävää. :)

Mutta yökyläilyn kanssa meillä on kyllä ollut niin että sitä ei oo tapahtunu sitten puolin että toisin kun lapsi on ollut 13 ja 14-vuotias.

15-vuotiaana olen antanut jo sitten luvan.

Ja ilokseni voin kertoa että kun meillä on lapsen kanssa ollut aina avoin keskusteluyhteys että ollaan voitu jakaa lähes kaikki jutut keskenämme niin lapsi sitten nyt 17-vuotiaana vasta ilmoitti minulle iloissaan eräänä iltana että hän harrasti eilen seksiä ensimmäisen kerran elämässään ja ehkäisy oli kunnossa.

Minä olin vaan äitinä onnellinen ja koen että olen onnistunut kasvatuksessa.

olet selkeästi hieman hakoteillä. Itsellä täsmälleen samanlainen kasvatus. Vielä 15 en yökyläillyt kun olin niin ujo mutta äiti tiesi kyllä kenen pojan perässä olen ja miten meillä menee. Uskalsin tarkistuttaa pojan kotonakin kun tiesin äidin olevan avoin asian suhteen ja ymmärtäväinen. Maha pystyssä ei olla 15v vaikka yökyläluvat olisivat jos vanhemmat selittävät ehkäisyn tärkeydestä. Ja kun 17v alkoi minullakin tapahtumaan tukena oli sekä sisko että äiti kiitos ihanan avoimen perheen. Poikaystävääni aluksi avoimesti halveksunut ja ehkäisystä puhuttaessa "josset haluu lapdia niin ei tartte panna" kommentin heittäneen isäni kanssa en enää jaa mitään ja suoraansanoen en enää tähän edes liiemmin luota. Jos nuorelle opetetaan riskin ja valmistautumisen ja itsekunioituksen tärkeys, selviää sekä vanhempi että nuori itse paljon helpommalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 20:52"]eli miten sikiö paloitellaan ja imetään ulos. Oli sen verran karmean näköistä, että 12v:n seurustelu päättyi siihen.
[/quote]
Ei jeesus sä olet sairas

Vierailija
104/141 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä seurustelun estää sosiaaliviranomaiset ja poliisi. Poikani on alle suojaikärajan ja tyttö aikuinen. Katsoo mitä nyt tapahtuu kun seksiäkin on harrastaneet.

Vierailija
105/141 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:35"]Voin tietenkin kieltää lastani seurustelemasta, mutta en usko siitä olevan hyötyä. Mieluummin koettaisiin kasvattaa lapseni ymmärtämään sen, mitä seurustelu tarkoittaa ja välttää seurustelemasta turhaan. Tapailu on esim rippikoulun jälkeen ok, mutta seurustelun tarkoituksena on mielestäni tutustua tähän toiseen ihmiseen ja selvittää olisiko hänestä minulle elämänmittaiseksi kumppaniksi. Jos ei olisi niin miksi sitten seurustella vain seurustelun vuoksi. Pyytäisin häntä myös ajattelemaan seksin seurauksia eli mahdollista raskautta. Onko hän valmis kantamaan vastuunsa vai ei. Jos on niin en voi seksiä estää, mutta jos yhtään epäilyttää niin silloin kannattaa sanoa ei.

minut on kasvatettu näin. Menetin neitsyyteni 22v.silloiselle poikaystävälleni vasta puolen vuoden seurustelun jälkeen. Uskoin hänen olevan tuleva puolisoni ja olin valmis kantamaan vastuuni. Olimme kymmenen vuotta yhdessä, ja sitten se loppui. En tunne tarvitsevani useaa seksikumppania. Nykyisen aviomieheni kanssa seurustelumme noin puolitoista vuotta ennen seksiä. Tunsimme toisemme hyvin ja olihan se aivan ihanaa sitten kun se tapahtui.
[/quote] Kuulostat fiksulta ihmiseltä, jolla arvot kunnossa. Seksin aloittaminen liian varhain ei monen kohdalla ole hyvä juttu vaikka kuinka tuntuisi että on valmis. Elämässä on muutakin kuin seksi!

Vierailija
106/141 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 19:08"]vien harrastuksiin ja odotan harrastuksen ajan ja vien lapsen taas kotiin. Koulussa voi seurústella, mutta wilmaan pätkähtää poissaolosta välittömästi tieto, joten tunnilta ei kannata olla pois.

Ja esimerkiksi 2 tunnin koulumatka on ihan selkeästi seurustelulta "suojeleva" asia.
[/quote]
Miksi pilaat nuoren elämän? Oliko omasi hirveä ja kostat sen lapsellesi?

Vierailija
107/141 |
22.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, onneksi mun vanhemmat ja nykyisen aviomieheni vanhemmat eivät olleet tuollaisia, mitä osa täällä on. En tiedä oltaisko nyt 10 vuotta myöhemmin onnellisesti naimisissa, jos ei oltais saatu alkaa seurustella 14-vuotiaina. Molemmille ensimmäinen parisuhde.

Vaikka meillä ei ollut tarvetta salailulle kun luvan kanssa saatiin olla yhdessä, mutta kyllä niitä keinoja olisi löytynyt, jos vanhemmat olisivat sen kieltäneet :D Vaikeaa se olisi ollut, mutta jos samassa koulussa on niin kyllä se onnistuisi. Esim. molemmat voisivat lähteä kesken tunnin vessaan tai muka terkkarille ja sitten vessaan kuhertelemaan tms. Ja tätä ei tietenkään voisi tehdä kuin vaikka kerran päivässä ja aina eri oppitunnilla, ettei opettajat ala epäilemään :) Tuolloin toki olisi hyvä olla eri luokilla, koska jos yhtäaikaa lähtee niin voisi olla epäilyttävää. Ja ainakin meidän yläasteella pariskunnat nuoleskelivat välitunnit (me vain halailtiin, oltiin vissiin ujomman sorttisia :D).

Vierailija
108/141 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa joskus tulisi laki joka estää seurustelun kieltämisen. Olette mielisairaita paskermantteja jotka estätte seurustelun. " 16-v on vielä lapsi". Ei v##tu ole! Hän on nuori. Tekisi mieli tulla ja vetää kieltäjiä turpiin lujaa!

Vierailija
109/141 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo, tuo alle teini-ikäisenä seurustelu ei todellakaan ole mitään vessassa panemista, vaan just sitä että tanssitaan esimerkiksi vaikka nyt koulun limudiskoissa hitaita tai muuta vastaavaa. Harvoinpa tuollaiset "suhteet" edes kestävät viikkoa pidemmälle, eivätkä varmasti lasta mitenkään vahingoita, sillä lapset ovat todennäköisesti saman ikäisiä ja vieläpä samalla luokalla, joten mitään hyväksikäyttöä tuskin tapahtuu noin 10-vuotiaitten piirissä. Teini-iän seurusteluun voi kuulua jo vähän enemmän "fyysistä kontaktia", kuten suutelua, halailua ja kädestä pitämistä. En näkisi tuossa vielä mitään ongelmia, sillä seurustelu kuuluu yleensä teini-ikään ja tuollaiset hellyydenosoitukset ovat vielä aika viattomia, kunhan pidemmälle ei mennä ja asetetaan rajat esimerkiksi seksin harrastamiselle ja yhdessäololle, ettei esimerkiksi olla öitä yhdessä jne... Ja ehkäisystä sun muista pitää antaa kunnolla tietoa ja kertoa esimerkiksi yhdynnän vaaroista ja lapsen saannin riskistä, niin että nuori saa realistisen kuvan seksin harrastamisesta ja siitä, mitä voi tapahtua. Pitää kertoa kaunistelematta, mutta kuitenkin pelottelematta, niin nuori tietää sitten myöhemmin kunnolla, mitä oikein on tekemässä. Itse antaisin lapselle luvan harrastaa seksiä 16- vuotiaana, sillä koen silloin lapseni oleva kypsä siihen. Minun filosofiani on, että kannattaa mieluummin opettaa kuin kieltää. Ja se pätee tässäkin.

Vierailija
110/141 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 15-v seurustelua on hyväksynnän hakua, ja niillä joilla ei ole poikaystävää leimatiin kouluaikanani 60-luvulla idiootiksi ja heitä ei pidetty välitunnilla porukassa. Tuo ikä on liian aikainen ja paljon "vaaroja" tarjolla. Itse olen nyt 65 v ja vieläkin tahtoo tulla "ohareita", siksi en enää hae itselleni ns. poikaystävää.Ystävä voin kyllä olla ja kotiini en tuo ketään miestä. Jos mies vielä käyttää alkoholia on tiedossa maanpäällinen helvetti.

Vierailija
111/141 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13v-16v seurustelun kieltäminen olisi sairasta. Ei, ei, ei. Viestitätte sillä nuorelle, että teini-ikä olisi jotenkin viallista.

Vierailija
112/141 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:50"]Alle 15-v seurustelua on hyväksynnän hakua, ja niillä joilla ei ole poikaystävää leimatiin kouluaikanani 60-luvulla idiootiksi ja heitä ei pidetty välitunnilla porukassa. Tuo ikä on liian aikainen ja paljon "vaaroja" tarjolla.[/quote]
Jo 13-14v on teini siinä missä 15v:kin.

Vierailija
113/141 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:43"]Miten koulun vessassa voi panna?:D meidän koulussa oli kiellettyä olla välitunnit sisällä, ja aina joku opettaja valvoikin vessa-aluetta (yhden hlön vessat) ettei kukaan mene turhaan sinne.

[/quote]
Useassa yläkoulussa välituntisin ei tarvitse mennä ulos. Esim. täälläpäin ei ole yläasteella pakko mennä ollenkaan ulos.

Vierailija
114/141 |
01.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että oot saatanan hullu jos teet noin 

Vierailija
115/141 |
31.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 15-v tyttö ja oon harrastanu seksii koulun vessas koska mutsi kieltäis sen muute ja tapahtuneesta on jotai 1 Vuosi ja vieläkin ollaa yhes kyseisen poijan kaa😍😘😱❤🔥💑😜

Vierailija
116/141 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikee ois kenenkää estää. Jotkuu tyylii puhelin pois yms. jutut iha älyttömii. Miten esim. puhelimen pois otto muka auttaa?

Vierailija
117/141 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vapaus??? Jos lapsi/nuori ei pääse minnee yksin ni aika huono nuoruus/lapsuus on. Ni miettikääs vähä vanhemmat. Oliko itellänne muka noin tiukat säännöt?

Vierailija
118/141 |
08.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on mainio esimerkki siitä, miksi olen salannut seurusteluni vanhemmiltani jo 7 kuukautta. En ymmärrä teitä. Viestitätte teini-ikäisille lapsillenne, että rakkauden ja yhteenkuuluvuuden tunteet ovat haitallisia, vaarallisia ja ne kuuluu kieltää? Ja näiden viestien jälkeen huuli pyöreänä ihmettelette, mikseivät keskusteluyhteydet nuorten kanssa toimi?

t. 14v

Vierailija
119/141 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos lapsi seurustelee, saa ottaa kotonakin aikuisen velvollisuudet eli maksaa omat kulunsa ruokaa ja vaatteita lukuunottamatta. Omasta huoneesta joutuu luopumaan ja muuttamaan olohuoneeseen, läppärin ja kännykän tietty menettää, ostakoon omat.

Ja noin ei voi taas tehdä koska niin nuori ei saa töitä, toimeentulotukia tms. 

Vierailija
120/141 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on mainio esimerkki siitä, miksi olen salannut seurusteluni vanhemmiltani jo 7 kuukautta. En ymmärrä teitä. Viestitätte teini-ikäisille lapsillenne, että rakkauden ja yhteenkuuluvuuden tunteet ovat haitallisia, vaarallisia ja ne kuuluu kieltää? Ja näiden viestien jälkeen huuli pyöreänä ihmettelette, mikseivät keskusteluyhteydet nuorten kanssa toimi?

t. 14v

Minä luulin viesittäväni, että 14v on yhä edelleen lapsi ja saa siksi lapsen kohtelun. Saa tukea ja turvaa, lämpöä ja ruokaa. Joku toinen huolehtii siitä, että on lämmin koti ja puhtaat vaatteet.

Kun lapseni kokee rakkautta ja yhteenkuuluvuutta johonkin  toiseen nuoreen, niin tietenkin oletan, että se rakkaus tuo mukanaan huolehtimisen lapsestani. Ei voi olettaa, että vain minulle kuuluvat huolet ja murheet ja ylläpito. Kyllä se ihana rakastettu saa luvan osallistua myös elämän tylsempään puoleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi