Te, jotka "ette anna" nuoren lapsenne seurustella
Miten estätte?
Kun aina näissä keskusteluissa, joissa puhutaan esim. alle 15-vuotiaan seurustelusta, sinne tulee kommentteja että "en antaisi noin nuoren/tuon ikäisen vielä edes seurustella". Niin miten te, jotka näin vastaatte, estäisitte sen seurustelun?
Tähän ei saa ikinä vastausta noista ketjuista, joten siksi tein ihan erillisen keskustelun tästä.
Kommentit (141)
Voin tietenkin kieltää lastani seurustelemasta, mutta en usko siitä olevan hyötyä. Mieluummin koettaisiin kasvattaa lapseni ymmärtämään sen, mitä seurustelu tarkoittaa ja välttää seurustelemasta turhaan. Tapailu on esim rippikoulun jälkeen ok, mutta seurustelun tarkoituksena on mielestäni tutustua tähän toiseen ihmiseen ja selvittää olisiko hänestä minulle elämänmittaiseksi kumppaniksi. Jos ei olisi niin miksi sitten seurustella vain seurustelun vuoksi. Pyytäisin häntä myös ajattelemaan seksin seurauksia eli mahdollista raskautta. Onko hän valmis kantamaan vastuunsa vai ei. Jos on niin en voi seksiä estää, mutta jos yhtään epäilyttää niin silloin kannattaa sanoa ei.
minut on kasvatettu näin. Menetin neitsyyteni 22v.silloiselle poikaystävälleni vasta puolen vuoden seurustelun jälkeen. Uskoin hänen olevan tuleva puolisoni ja olin valmis kantamaan vastuuni. Olimme kymmenen vuotta yhdessä, ja sitten se loppui. En tunne tarvitsevani useaa seksikumppania. Nykyisen aviomieheni kanssa seurustelumme noin puolitoista vuotta ennen seksiä. Tunsimme toisemme hyvin ja olihan se aivan ihanaa sitten kun se tapahtui.
Miten koulun vessassa voi panna?:D meidän koulussa oli kiellettyä olla välitunnit sisällä, ja aina joku opettaja valvoikin vessa-aluetta (yhden hlön vessat) ettei kukaan mene turhaan sinne.
mä oon 14v ja näitten joittekkin aikuisten jutut on iha hullui mut ei mun vanhemmat tiiä vieläkää että mulla on poikaystävä jonka kaa käydää välil missäki panee mut siinä on esimerkki miten lasten on helppo tehä mitä lystää mun vanhemmat luulee aina ett mä oon mun hyväl kamull mutt eib en oo mä oon yleensä stadis kamujen kaa kännää
Minä olen ottanut sen linjan etten puutu lasteni seurustelusuhteisiin. 16-vuotias poikani on seurustellut pari vuotta ja 14-vuotias tyttöni kävi ensimmäistä kertaa leffassa jonkun kivan pojan kanssa. Seurustelukumppanit ovat meille erittäin tervetulleita ja annan nuorille rauhan olla ihan keskenään. Saavat nukkua samassa sängyssä, sillä seksin harrastamista en voi millään estää ja ehkäisyasiat on kyllä puhuttu. Meillä on vessassa kondomipurkki, sieltä saa ottaa jos tarvitsee, eikä kukaan niitä laske tai kysele niiden perään. Minusta on mukavaa, että pojalla on tyttöystävä. Nuoret viettävät kaiken vapaa-aikansa yhdessä ja tyttö melkein asuu meillä. Ovat toisilleen erittäin tärkeitä. Suhde kestää jos on kestääkseen, ja jos ei kestä, niin ainakin siitä jää kauniit muistot.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 21:56"]jos lapsi seurustelee, saa ottaa kotonakin aikuisen velvollisuudet eli maksaa omat kulunsa ruokaa ja vaatteita lukuunottamatta. Omasta huoneesta joutuu luopumaan ja muuttamaan olohuoneeseen, läppärin ja kännykän tietty menettää, ostakoon omat.
Harva nuori on niin rakastunut, että luopuu kaikesta kivasta tavarasta ja kodin avaimesta. Kotiin kun pääsee vain silloin, kun vanhemmatkin siellä ovat.
[/quote]
Näin ei sitten voi oikeasti lain mukaan toimia. Alle 18 v on vanhempien elätettävänä. Kuulostaa muutenkin asiattomasta ja huonolta kohtelulta.
Olen todellakin kunnollisen perheen vanhin tytär. Minut on kasvatettu ehdottomasti hyvin ja selvät ja tiukat rajat on aina ollut. Harrastan paljon liikuntaa ja menestyn koulussa hyvin. Seurustelu on kielletty, mutta seurustelen ikäiseni pojan kanssa. Vanhempani eivät tästä tiedä vaikka ovatkin elämässäni mukana paljon. He eivät tutki puhelintani vaikka haluaisivat sillä tietävät sen olevan rikos. Kyllä rikos.. Jos et pelkää lapsesi puolesta todella ei sinulla ole oikeutta tähän. Olen myös juonut salaa vanhemmiltani vaikka he absolutisteja ovatkin eivätkä pidä juomiskulttuurista ollenkaan ja ovat kertoneet ja puhuneet asiasta paljon. Tämä johtunee anoreksiasta joka juontaa juurensa koulukiusaamisesta. Ei taaskaan vanhemmistani.. Voin kertoa että lääkärin ja kasvatusmaisterin lapsi panee kaupungin parhaimpien alueiden koulun vessassa kun seurustelu on kielletty. Tätä tapahtuu. Lapsesi tulee varmasti elämään onnellisen elämän vaikka seurustelisikin. Onnellisemman kylläkin silloin kun seurustelu on valvottua ja sopivasti ohjattua. Teini-iässä opetellaan tuntemaan itsensä ja muut joten antakaa nuorten elää! Ja harmillista kyllä täydellinen pumpulissa kasvattaminen ei onnistu eikä siitä oikeasti seuraa hyvää.. Ja aikuiset ihmiset pyydän teitä käyttäytymään! :'D käytöksenne on todella lapsellista ja typerää. Keskustelkaa ja neuvokaa oikeaa suuntaa älkää ehdottomasti kieltäkö seurustelua! :) t. 15 vuotias ysin oppilas :D
Ei meidän vessoissa, ne oli liian täynnä röökaavaa yleisöä aina välitunnilla :D
Okei, mä olen nyt yläasteella, kahdeksannella luokalla. Tai siis menen kahdeksannelle, eikä mulla oo mitään ''EI ET SAA SEURUSTELLA EIEI SE ON VÄÄRIN'' -juttuja, mun ja äitini mielestä se on naurettavaa. Mä seurustelen mua vuotta nuoremman pojan kanssa ja saadaan yökyläillä toistemme luona, ei siinä oo mitään ongelmaa, koska meidän vanhemmat LUOTTAA MEIHIN. Ei se ikä määritä sitä, millon ollaan tarpeeksi kypsiä seurustelemaan. Kuka nyt ei haluais nukkua toisen vieressä, halailla, pussailla ja olla lähellä? Tuntea, että joku muukin välittää susta, kuin sun perhe. Seurustelun kieltävät ylikireät mamit, luottakaa niihin tyttöihinne, keskustelkaa niiden kanssa.
Kun otat pois kaiken eikä mitään menetettävää ole lapsella, se on arpapeliä, miten reagoi.
Ehkä taipuu painostuksen alla ja tottelee?
Ehkä vaipuu masennukseen ja vaan makaa sängyssä / sohvalla (ehkä tyhmennysboksin edessä) reagoimatta? Viiltelee, oireilee?
Vai ehkä kapinoi ja karkailee ja tulee kotiin koska tulee, huudoista välittämättä, kerta kaikki on jo otettu pois? Ehkä sitä kautta oppii vihaamaan teitä ja järjestää LS-ilmoja?
Eli älkää hyvänen aika koko mattoa vetäkö jalkojen alta, rangaistukset suhteutettava ja aina annettava siimaa vähän.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 19:58"]
Sehän vain innostaa esiteinejä kapinoimaan vastaan ja pysyvät entistä tiukemmin yhdessä, kun siitä tuleekin jännä "kielletty rakkaus", ihan kuin Romeo & Julia!
Jos vanhemmat yrittävät estää pikkumussukoitaan harrastamasta seksiä, niin sekin on aika mahdotonta. Parhaimmillaan tiedän tapauksia että neitsyys on menetetty koulun vessassa, nuorisotilalla tai harrastustuntien tauolla pukuhuoneessa.
Vanhemmat, jotka luulevat voivansa todella estää lastensa seurustelun, eivät ole paitsi tyhmiä vaan myös typeriä kasvattajia. Ei seurustelua kielletä, siitä puhutaan lasten ja nuorten kanssa. Muuten tapahtuu niitä vessapanoja välitunnilla, kun lapset eivät ole puhuneet asioista aikuisten kanssa asiallisesti, luulevat tekevänsä asioita miten pitää, eivätkä ymmärrä mitä heidän iässään seurusteluun kuuluu. Tai mitä siihen kuuluu todellisuudessa, millaista se on ja mitä ei.
[/quote]Niinsiis kuka on typera? En ainakaan mina. Kotona kun oikeat asiat opitaan, niin ei tarvitse m I ettia mita lapsi tekee. Siis oikeesti. Paasaantoisesti sanoisin etta jos opetat pienesta pitaen oikean Ja vaaran eron niin ei tarvitse pelata mitaan pukuhuone seikkailuja. Vanhemmista tamakin lahtee, mutta ei, suomessa kaikki on toki sallittua ja lapsilla ei tietenkaan saa olla saantoja. Sehan rajoittaisi heita!
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 23:19"]
Tahdon puutetta nimenomaan!
Seurustella ehtii sitten, kun siihen henkisestikin on valmis.
Meillä on ihan selkeät säännöt, että jos pientäkään vinkkiä tällaisesta asiasta tulee, niin
- Viikkoraha katkeaa
- Kotiintuloajat heti koulun jälkeen
- Illalla ei menoa minnekään, ei edes kavereille
- Meikit otetaan pois
- Tietokone takavarikkoonJa jos siltikin sääntöjä uhmaa, niin eipä heru rahaa harrastusmaksuihin eikä vaatteisiinkaan. Voin kertoa, että toimii. Viestiä on lähtenyt myös poikien kotiin, että turha mitään yrittää. Ei ole mitään "ei voida estää" -tilannetta. On vain tahdon puutetta.
-Mami- :)
Ja miksi tata alapekutettiin???????
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 23:49"]
Miten ääliöporukkaa on tähän ketjuun eksynyt. Sääliksi käy teidän lapsia.
Lapsi vielä tulevaisuudessa kiittää. Nuoruuden tyhmyydessä jää usein läksyt lukematta ja koulut käymättä. Lapset tarvitsevat rajoja, ja meillä ne on selkeät. Samaa ei voi sanoa niiden vanhempien lapsista, jotka ovat tuolla kylällä vamppaamassa. Rajat on rakkautta. Ymmärtäväinen vanhempi saa olla, mutta ei tyhmä ja periaatteeton.
-Mami- :)
Hyva!
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 16:17"]
Harva aloittaa seksin harrastamisen minkään ryhmäpaineen takia. Jos lapsenne sen tekee tai edes epäilette tämän näin tekevän niin sitten on jo kasvatuksessa ongelma...
Henkinen kypsyminen on yksilökohtaista ja eiköhän suurin osa nuorista harrasta ensimmäistä kertaa seksiä ihan silloin kun on itse siihen valmis ja kun se tuntuu luontevalta.
Itse harrastin ensimmäistä kertaa seksiä silloisen tyttöystäväni kanssa 14-vuotiaana, kun olimme seurustellut jo muutaman kuukauden. Ei sitä mitenkään suunniteltu, se vaan eteni luontevasti siihen eikä kummallakaan ollut asian kanssa ongelmaa, ei silloin eikä nykyään. Vanhemmat eivät toki seksielämästä tienneet, mutta eivät kieltäneet seurustelua missään vaiheessa, mistä olen heille kiitollinen.
Suhde kesti kaiken kaikkiaan kolme vuotta. Ihan hyvä ja tasapainoinen ihminen minusta tuli tästä huolimatta - vaikka jopa panimme kerran jos toisenkin siellä koulun vessassa. Nykyään ollaan tämän eksän kanssa kavereita, vaikka minulla onkin jo uusi tyttöystävä ja ensin erosimme silloin taannoin aika myrskyisissä merkeissä. En kadu mitään.
T. 22v nainen
[/quote]
Miten naiset panee? Vai oliko tämä taas sellainen satuilukommentti ja tarkoitus oli laittaa allekirjoitukseen "mies 22v", mutta lipsahti se oman sukupuoli sinne vahingossa...
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 23:12"]se mies jonka kanssa aloin täysi-ikäisenä seurustelemaan ja menetin neitsyyteni oli sellainen mies, jonka olin tuntenut jo vuosikausia ennen kuin mitään tapahtui.
Hän oli ikään kuin perhetuttu ja näin ollen tunsin hänet ja pystyin häneen luottamaan.
Tyttäresi tuskin tunsi poikaa tuota poikaa viimeiseltä kymmeneltä vuodelta? Tai ollut sinulle ja miehellesi tuttu? Olittekohan edes koko poikaa koskaan nähneet? Ja tuskinpa ainakaan tuon aktin jälkeen, sillä eivät tainneet edes seurustella. :D Mutta totta kai seurustelevat vielä, sillä tuosta tapahtumasta ei voi olla kovin kauan aikaa, jos tänä vuonna tapahtunut. Kyllähän fiksu tyttö tekee noin ison asian vain rakkaudesta. Näin minä ainakin tein ja se olikin siksi ikimuistoista ja ihanaa, jota voidaan nyt sitten yhdessä muistella. Tyttärellesi ei tätä iloa tuskin suoda.
- 41( ja 47)
[/quote]
Mikä sua vaivaa? :D
Huhhuh miten sairasta porukkaa täällä on :D Ensinnäkin se, kuinka moni tarkkailee lapsen puhelinta? Rikos, niinkuin joku jo sanoikin. Toisekseen miksi ihmeessä kaikki pitää kieltää ?! Jos ette halua lapsenne seurustelevan selittäkää hänelle miksi, ja kuunnelkaa mitä mieltä hän itse on. Jos minua olisi kielletty olisin kyllä halunnut selityksen! Oma äitini oli vain iloinen kun viihdyin myös poikien seurassa ala- ja yläasteella :) ja jos lapsi kokee, että hänen pitää salata seurustelu, joka tuossa iässä ei tarkoita heti seksiä, ei hän mistään muustakaan kerro vanhemmilleen.
Olette hirveitä vanhempia jos tosiaan kiellätte kaiken mikäli lapsenne viihtyy jonkun toisen seurassa...
Meillä tyttö ei mennyt poikakaverille yökylään ennen kuin täytti 16.
Se on katos kasvatuksesta kiinni, että totteleeko lapset vanhempiaan vai ei. Jos nuori kokee että vanhempi tekee viisaita päätöksiä ja häntä kannattaa kuunnella, niin silloin ne tottelee.
Kyllä on jotain vialla kasvatuksessa, jos lapset rupeavat jo todella nuorena toistensa kanssa vehtaamaan. Pojat ovat poikia, ja joskus heitä on haastavaa kasvattaa kurissa. Usein hyvät tytöt ymmärtävät, etteivät voi tahrata mainettaan ja pilata tulevaisuuttaan saattamalla itseään häpeään. Sen sijaan siveys on köyhän tytön ainoa ylpeys. Tuskinpa lapset osaavat käyttäytyä säädyllisesti, jos näistä asioista ei ole kotona puhuttu.
Mä aloin seurustella ensimmäisen kerran "vakavissani" yhdeksännellä luokalla. Seksiä ei harrastettu kertaakaan eikä käyty koskaan toisillemme yökylässä, minun vanhempani olisivat antaneet luvan mutta pojan ei, sillä hän oli syvästi uskonnollisesta perheestä. Läheisyyttä, keskustelua, enemmänkin sellaista hengailua oli meidän seurustelu. Vuoden se kesti kunnes molemmat lähti omille teille. Nykyään ollaan ihan hyviä kavereita. 16 vuotiaana menetin neitsyyteni seuraavalle poikaystävälleni, sekin suhde kesti vuoden. Nyt olen seurustellut kolme vuotta mieheni kanssa, kihlatkin on vaihdettu. Mieheni oli 18 vuotias kun menetti neitsyytensä minulle.
Mulla ei todellakaan ollut mitään pakottavaa tarvetta päästä kenenkään kanssa vessaan panemaan yläasteella eikä vieläkään. Eikä muutenkaan ollut kiire päästä netsyydestäni eroon, se meni silloin kun hyvältä tuntui.
Nainen 20v
Olen aina miettinyt miksi joku haluaa mielummin olla todella tiukka kasvattaja, kuin sellainen, jolle lapsi uskaltaa kertoa asioita. Ehdottomasti lapsella täytyy olla kuria ja teini-ikäisellä sääntöjä ja rajoituksia, mutta omia vanhoja periaatteita kannattaa miettiä, ettei keskusteluyhteys lapseen katoaisi (mikäli sellaista olette koskaan onnistunut luomaan). Tottakai voi kertoa, että ei halua että lapsi seurustelee alle x -ikäisenä, mutta kannattaisi varmaan keskustella mitä se seurustelu on. Aikuisena helposti ajattelee seurustelun aikuisten seurusteluna, kun 13-vuotiaalle se voi olla kädestäpitämistä, halauilua ja pusuja. Ei kaikki halua harrastaa seksiä nuorena, vaikka siihen olisi mahdollisuus.
Itse mielummin joustaisin joissain asioissa, tietäen että lapsi uskaltaa kertoa minulle, vaikka tekisi jotain tyhmää, jolloin voisin auttaa. Voihan seurustelua rajoittaa, ei päästä yöksi toisen luo tms. mutta kokonaan estäminen rikkoo vain avoimen keskustelusuhteen, tosin jos suhde on lapseen alusta asti etäinen (vain kasvattaja, ei kuuntelija, keskustelija, hyväksyvä ja rakastava), niin ymmärrän hyvin sen, ettei omista periaatteista jousteta ja lapsen elämästä tehdään todella kurja turvallisuuden takaamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 17:14"]Nuorena ei pidä alkaa seurustelemaan. Siitä ei seuraa kuin lapsivuode ja huoran maine. Jää koulutkin käymättä.
[/quote]
Sinä hiekkapillu tiedä mistään mitään.