Te, jotka "ette anna" nuoren lapsenne seurustella
Miten estätte?
Kun aina näissä keskusteluissa, joissa puhutaan esim. alle 15-vuotiaan seurustelusta, sinne tulee kommentteja että "en antaisi noin nuoren/tuon ikäisen vielä edes seurustella". Niin miten te, jotka näin vastaatte, estäisitte sen seurustelun?
Tähän ei saa ikinä vastausta noista ketjuista, joten siksi tein ihan erillisen keskustelun tästä.
Kommentit (141)
83 korjaa: Pojan kohdalla lähtee tietysti myös tietokone
Mä olen ikikiitollinen vanhemmilleni, jotka eivät mun ollessa 16 vuotias kieltäneet seurusteluani 18-vuotiaan poikaystäväni kanssa, vaikka he eivät pojasta pitäneetkään. Ymmärsivät, että ovat kasvattaneet mut viisaasti ja että olen erittäin itsepäinen. Jos olisivat asettuneet vastahankaan, vieneet kännykän, oman huoneen, laittaneet arestiin ym. olisin vain hakenut lukioon jollekin toiselle paikkakunalle tai muuttanut pojan kanssa yhteen ja katkaissut välini vanhempiini. Sen sijaan he antoivat mun tehdä itse omia päätöksiä ensirakkauteni suhteen. Niinpä se kuoli suhde kuoli itsekseen kahdessa vuodessa ja välit vanhempiin säilyivät hyvänä.
Teini-iässä nuoret ovat haluavat itsenäistyä ja äärimmäisyyksiin menevät rankaisukeinot eivät ole mielestäni hyvä ratkaisu. Kannattaa panostaa kasvatukseen vuosina 0-10 ja sen jälkeen vähitellen höllätä. Pohja rakennetaan lapsuusvuosina ja teinivuosina aitoja ympärillä laajennetaan pikkuhiljaa. Jos työ on tehty aikaisemmin hyvin, nuori käyttäytyy sen mukaisesti. Teini-iässä on liian myöhäistä ryhtyä kasvattamaan, jos sitä ei ole aiemmin tehty.
Ja urheilun suojaava vaikutus on nolla. Lähes kaikkiin urheilulajeihin kuuluvat leirit, kilpailureissut ja joukkueen kauden päättäjäiset tms. Niissä kaikissa on todella vaikea vanhempien valvoa joka naksahdusta ja niissä tapahtuu mitä vaan. Silloin on parempi, että on kasvattanut nuoren jolla itsellään on hyvä itsetunto, saanut rakkautta ja pystyy keskustelemaan jonkun aikuisen kansa. Se suojaa parhaiten.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:51"]
Huhhuh miten sairasta porukkaa täällä on :D Ensinnäkin se, kuinka moni tarkkailee lapsen puhelinta? Rikos, niinkuin joku jo sanoikin. Toisekseen miksi ihmeessä kaikki pitää kieltää ?! Jos ette halua lapsenne seurustelevan selittäkää hänelle miksi, ja kuunnelkaa mitä mieltä hän itse on. Jos minua olisi kielletty olisin kyllä halunnut selityksen! Oma äitini oli vain iloinen kun viihdyin myös poikien seurassa ala- ja yläasteella :) ja jos lapsi kokee, että hänen pitää salata seurustelu, joka tuossa iässä ei tarkoita heti seksiä, ei hän mistään muustakaan kerro vanhemmilleen.
Olette hirveitä vanhempia jos tosiaan kiellätte kaiken mikäli lapsenne viihtyy jonkun toisen seurassa...
[/quote]
Meillä ei ole lapsilla puhelimia. Minulla on useita ja lapseni saavat käyttää puhelimiani. lapseni voivat ostaa omat puhelimensa ihan milloin haluavat (tai heillä on rahaa siihen), mutta niin kauan kuin minä maksan puhelinlaskut ja ostan puhelimet, ne kapistukset ovat minun. Ihan riippumatta siitä, kenen käytössä ne ovat.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:19"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:51"]
Huhhuh miten sairasta porukkaa täällä on :D Ensinnäkin se, kuinka moni tarkkailee lapsen puhelinta? Rikos, niinkuin joku jo sanoikin. Toisekseen miksi ihmeessä kaikki pitää kieltää ?! Jos ette halua lapsenne seurustelevan selittäkää hänelle miksi, ja kuunnelkaa mitä mieltä hän itse on. Jos minua olisi kielletty olisin kyllä halunnut selityksen! Oma äitini oli vain iloinen kun viihdyin myös poikien seurassa ala- ja yläasteella :) ja jos lapsi kokee, että hänen pitää salata seurustelu, joka tuossa iässä ei tarkoita heti seksiä, ei hän mistään muustakaan kerro vanhemmilleen.
Olette hirveitä vanhempia jos tosiaan kiellätte kaiken mikäli lapsenne viihtyy jonkun toisen seurassa...
[/quote]
Meillä ei ole lapsilla puhelimia. Minulla on useita ja lapseni saavat käyttää puhelimiani. lapseni voivat ostaa omat puhelimensa ihan milloin haluavat (tai heillä on rahaa siihen), mutta niin kauan kuin minä maksan puhelinlaskut ja ostan puhelimet, ne kapistukset ovat minun. Ihan riippumatta siitä, kenen käytössä ne ovat.
[/quote]
Voi vittu millainen ihminen olet. Sääliksi käy sun lapsia.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:19"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lapseni ovat kuule ihan iloisia siitä, että heillä on käytössään älypuhelimet, joiden laskun minä maksan. Halutessaan he voisivat olla ilmankin. Joten ihan turha sääliä.
Mulla äiti saarnasi aina etteo hyväksy seurustelua kun olin 17v. Se oli huoran hommaa ja ei hänkään tuon ikäisenä seurustellut, ei se ole järkevää. Mutta ei se sitä konkreettisesti estänyt. Henkisesti ehkä kiristi.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 23:16"]Meillä on ihan selkeät säännöt, että jos pientäkään vinkkiä tällaisesta asiasta tulee, niin
- Viikkoraha katkeaa
- Kotiintuloajat heti koulun jälkeen
- Illalla ei menoa minnekään, ei edes kavereille
- Meikit otetaan pois
- Tietokone takavarikkoon
Ja jos siltikin sääntöjä uhmaa, niin eipä heru rahaa harrastusmaksuihin eikä vaatteisiinkaan. Voin kertoa, että toimii. Viestiä on lähtenyt myös poikien kotiin, että turha mitään yrittää. Ei ole mitään "ei voida estää" -tilannetta. On vain tahdon puutetta.
-Mami- :)
[/quote]
Kun sun lapses pääsee pois teidän kodista (lue: vankilasta), on paljon tod.näkösempää että se antaa kaikille kaikkea.
Kannattais kieltojen sijaan jutella lapsen kanssa.
Näistä viesteistä näkee miten perseelleen Suomessa kasvatetaan lapsia... :(
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:52"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lapseni ovat kuule ihan iloisia siitä, että heillä on käytössään älypuhelimet, joiden laskun minä maksan. Halutessaan he voisivat olla ilmankin. Joten ihan turha sääliä.
[/quote]
Ai luoja... kamala äiti :(
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:52"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:26"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ai luoja... kamala äiti :(
Kysymys: ettekö ikinä ole olleet nuoria ja tunteneet ihastusta ketään kohtaan? Minusta on hyvä jos 16-vuotias "harjoittelee" seurustelua, eikä sitten 18-vuotiaana hyppää ensimmäisen baarituttavan kanssa sänkyyn! Sen sijaan että näyttäisin mitään aborttivideoita kävin hommaamassa tyttäreni kanssa pillerit ja kerroin ehkäisystä. Eipä ole lapsia näkynyt ja onnellisesti ovat olleet muutaman vuoden jo yhdessä. Ja minulle hänen poikaystävänsä on jo osa perhettä.
Hankala sitä on seurustella, jos on normaalit rajat: eli vanhemmat tietävät aina, kenen kanssa lapsi on ja missä. Näin oli itselläni lapsena.
Eipä toisaalta, että olisi ollut ketään, jonka kanssa seurustellakaan. Mutta se oli vaan ihan hyvä, oli paljon mukavampi löytää se elämänsä rakkaus sitten, kun oli jopäässyt pahimmasta keskenkasvuisuudesta ohi.
On pöljä ajatus, että ihmisellä kuuluisi olla teininä ensirakastuminen, josta sitten väistämättä erotaan, kun elämä kuljettaa eri suuntiin(esimerkiksi -miten pysyä yhdessä, jos lähdetään eri kouluihin tai peräti eri puolille Suomea opiskelmaan). EN olisi halunnut kokea sitä teininä.
Seurustelua en kieltäisi tyttäreltäni, mutta enpä päästäisi yökyläilemään tai epämääräisiin kotibileisiin tai mnuihin rientoihin ennen kuin olisi ainakin lähellä täysi-ikäisyyttä.
Ja muuten: opettajat tarkastaa kyllä välituntivalvonnassa usein ne koulun vessatkin, joten taitaa olla urbaanilegendaa nuo panoväitteet. Väitti eräskin nuori poromies panneensa "tyttöystäväänsä" shellin baarin vessassa 13-vuotiaana, mutta epäillä sopii. Eivät edes seurustelleet sen jälkeen.
-laphilainen
Huh huh mita vanhempia viela 2014-luvun Suomesta loytyy :( luulin oman aitini olleen paastaan vialla, kun pojat ja seksi oli se suuri saatana, niin suuri etta 12-vuotiastakin piti huoritella kun oli tullut jutelleeksi pojan kanssa. "Kullin perassa pitaa nyt juosta" jne.
En seurustellut alaikaisena enka ikina tuonut ketaan poikaa kotiini, epamaaraisia kaveri/poikaystavasuhteita tosin oli muutama. Hammentavaa pojille, ja omalle suhdekehitykselleni! Kavereistani monet saivat seurustella, eika yhta lukuunottamatta kukaan ole jaanyt maha pystyssa kulkevaksi lahioaidiksi. Olemme nyt tavallisia yo-opiskelijoita, useimmat asumme jo avosuhteessa.
En yhtaan ymmarra, mista aitini ummehtunut suhde poikaystaviin tuli! Voisiko joku keskustelija kertoa miksi seksi on se suuri piru? Itse olin jarkeva teini, ja vauvojen syy-seuraussuhteet olivat minulle hyvin selvilla. En juossut riennoissa tai kannannyt, miksi kaltaiseltani nuorelta pitaisi kieltaa suhteiden harjoittelu jo teini-iassa?
Itse en siis nae ongelmaa teinien seurustelulle, enka halua kieltaa tulevien lasteni luonnollista kehitysta, jos minulle jalkikasvua suodaan!
En oikein ymmärrä miksi seurustelu pitäisi kieltää? Itse seurustelin ensimmäisen kerran vasta 19-vuotiaana, mutta kyllä antaisin lapseni seurustella nuorempanakin. Pitäisin vaan toki jonkinlaisen saarnan ehkäisyn pakollisuudesta ja muutenkin kävisin läpi kaikki skenaariot että jos seksiä harrastaa mitä voi käydä. Se saarna täytyisi oikeasti sisäistää ennenkuin minun siunaukseni saa, mutta sitten miksi ei? Jotenkin tuntuu että avoimuuden ja luvan kanssa välttyy siltä ettei lapsi kerro yhtään missä menee, kenen kanssa kulkee ja ei tule jakorasia ongelmaa.. Olenko mielestänne ihan hakoteillä vai en?
Mua hämmentää todella paljon ja sai jopa kiehumaan tämä palsta. Siis ette voi olla tosissanne että haluatte estää 15-16vuotiaitten seurustelun, oletteko edes tietoisia tuosta iästä? Jos olette todella tuota mieltä että haluatte esim estää 16vuotiaan lapsenne seurustelun, kannattaa tuolloin levittää perse sinne sohvalle ja alkaa oikeasti miettimään sitä aikaa kun itse oli nuori.. ja nyky aikaa. Nykyään moni on paksuna ja kihloissa 16vuotiaana, ja jos tiedätte ja olette seksuaalisesti valistaneen lastanne niin ei pitäisi olla ongelmaa ja olisitte tietoisia että niin ei tule käymään vaan kyse on puhtaasta nuoresta rakkaudesta. Itse menetin tyttäreni tuossa jonkin aikaa sitten koska tein samoja virheitä kuin te koska en pitänyt pojasta. Nyt en voi enää muutakun katua ja mutista yksikseni että kumpi olisi ollut parempi; estää nuorirakkaus ja menettää oma tytär vaiko sietää se ja pitää tytär vierelläni. Menkää välillä itseenne, tuo käytös on sairasta
ei mitään voi estää/ehkäistä kokonaan jos nuori seurustelee niin seurustelee mutta tuollanen ylisuojeleva kyttääminen on sairasta paskaa.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 20:17"]ja hyvän kasvatuksen eli pienestä pitäen on keskusteltu lapsen kanssa, ohjattu hyviin harrastuksiin ja nuorella on elämässä korkeat tavoitteet, niin kyllä hän kunnioittaa vanhempiaan & kodin arvoja sillä lailla, ettei edes halua ruveta seurustelemaan liian varhain. Esim. urheilijoilla ei ole aikaakaan seurustella tai hengailla kaupungilla. Eli jos nuori tekee jotain täysin kotimme arvojen vastaista, niin sillon olen kyllä epäonnistunut kasvattajana.
[/quote]
Siinä kuule kun lihan himo ja hormoonit jyllää niin siinä ei kodin arvot auta. Se on menoa silloin.
Panemismahdollisuuksiakin löytyy luokkaretkistä lähtien.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2012 klo 20:50"]
Ihan varmasti jokaisella yläasteella. En väittänytkään että joka päivä, mutta tapahtuu.
linkki tutkimukseen tai kerro sen nimi. Minä kun en usko siihen, että sinä olet joka yläasteen vessassa naimassa käynyt (ihan varmasti!).
Eli oma elämäsi on vain sinun mittapuusi, normaalit nuoret käyttäytyvät toisin.
:)
T.14v poika
Eihän sitä satavarmasti voi estääkään, kuten ei voi estää sitäkään, etteikö ukko kävisi vieraissa. Mutta voi tehdä ne rangaistusskenaariot sellaisiksi, ettei teiniä huvita seurustelu. Teinitytöille on tosi tärkeää ulkonäkö, joten jos uhkaa laittaa rahahanat kiinni ja tarjota teinille jatkossa vain halpahallin vaatteet, Pirkan suihkugeelin, mummolta vanhaksi jääneen 90-luvun kännykän ja harrastukseksi kirjaston kirjat, niin siinä tyttö voi ihan itse tehdä valintansa. Tämä tietysti edellyttää, että vanhemmat ovat aiemminkin toteuttaneet uhkauksensa eikä uhkaus ole pelkkää sanahelinää. Pojan kohdalla tietysti lähtee myös kännykkä. Jääkiekonkin voi halutessaan vaihtaa kirjaston kirjoihin ja tyttöystävään.