Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen riittävyydestä..Meidänkin perhettä aina ihmetellään.

Vierailija
30.10.2012 |

Parikin kaveria on ihmetellyt, miksi meillä riittää rahat matkusteluun ja heillä ei. Tämä aihe tuli siis tuolta toisesta ketjusta mieleen, jossa valitettiin, että rahat ei riitä kuin pakollisiin menoihin.

Meillä on tulot nettona miehen kanssa yhteensä alle 3000 euroa. Sanotaan nyt vaikka että 2800€, en ihan tarkkaa summaa tiedä koska mun voi hiukan vaihdella kuukausittain. 1 auto ja lisäksi 1 kalliskustannuksinen harrasteauto. 1 lapsi. Matkustetaan yleensä 2 kertaa vuodessa, tai sitten tehdään 1 pidempi ja kalliimpi reissu. Lisäksi voidaan käydä laivalla, viettää hotelliöitä Suomessa jne. ilman suurempi rahaongelmia.

Syyt tulee tässä:

Käyttöautomme on maksanut meille 2 vuotta sitten 1000 euroa. Ihan siis käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Siitä maksetaan vero ja liikennevakuutus. Veron määrää en muista, liikennevakuutus on noin 100€ vuodessa. Huoltoja ei tehdä. Mies vaihtaa polttimot ja renkaat, lisäilee öljyt jne. mutta ei osaa korjata. Jos tulee isompi vika, tämä myydään nettiauton kautta muutamalla satkulla ja ostetaan uusi vastaava tilalle.

Aiemmin tarvitsimme kaksi autoa ja silloinkin tehtiin näin, eli tätä on tehty jo 10 vuotta. Ollaan säästetty tällä tavalla ihan varmasti tuhansia ja tuhansia euroja, verrattuna siis siihen että meillä olisi kallis autolaina, maksettais täyskaskoa ja käytettäisiin autoa hintavissa huolloissa.

Mun työmatka on 50km suuntaansa ja sen kuljen autolla, eikä kertaakaan ole nämä autot tielle jättäneet. Miehellä oli aiemmin 25km ja silloin oli kaksi autoa, nykyään hän pääsee pyörällä töihin.

Asuntolaina 600€ kuussa, yhtiövastike + sauna ja vesi on 300€/kk. Sähkö on kilpailutettu ja otettu Vaasan sähkösta vaikka asutaan Etelä-Suomessa. Sähkölasku siirtoinen ehkä noin 50€ kuussa.

Mun puhelimen maksaa työpaikka, miehen ja lapsen puhelinlaskut yhteensä noin 30€/kk. Nettimaksu 30€ kk.

Lehtiä ei tule, kanavapaketteja ei tarvita jne.

Lapsella on vain ilmaisia harrastuksia. Minä käyn salilla, mutta se maksaa vain 20€/kk kun en ottanut paikkakunnan kalleita saleja, vaan pienen yksityisen.

Kaupassa käydään kerran viikkoon, jolloin on suunniteltu etukäteen koko viikon ruuat. Täydennystä toki leivän, maidon ja vihannesten osalta viikolla, mutta isoimmat ostokset kerralla. Ja usein käydään esim. sunnuntaina klo 12 kun kauppa aukeaa, jolloin on 30% alennuksessa paljon lihaa ja kanaa. Näitä sitten pakastamme ja käytämme pakastimesta pois ja ostamme uutta aletuotetta tilalle.

Ruuaksi siis meillä ihan perusruokaa, lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/riisiä/pastaa ja jotain kastiketta ehkä. Salaattia/kasviksia on joka aterialla. Minä saan töistä lounarit eli syön niillä lounaan, mies ottaa joskus eväät töihin mutta läheskään aina ei syö mitään päivällä, lapsi syö päivällä koulussa.

Minä käyn kampaajalla, halvin jonka löysin (siis pl. kotiparturit, joille en mene) on 25€/kerta. Värjään hiukset itse, se on tosi helppoa oikeasti.

Mies ei tarvitse parturia, lapsen parturi maksaa 20€/kerta.

Vaatteita ostetaan alesta, ja monesti noilta ulkomaanmatkoiltamme (halpaketjut euroopassa C&A, Primark jne., joista saa kivoja vaatteita tosi halvalla). Ja vaatteita ei ole pakko olla järjetöntä määrää, vähemmälläkin pärjää!

Noilla säästökeinoilla siis pystymme maksamaan kalliit vakuutukset jne. tuohon harrasteautoon ja matkailemaan pari kertaa vuodessa, Euroopassa ja välillä kauempanakin.

Kommentit (253)

Vierailija
41/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ajaa ihan älyttömästi työmatkoja autolla, nytkin puolessa vuodessa tullut 30 000km ajoa uudella autolla. Ei kai kukaan tuollaista määrää jaksaisi ajaa jollain vanhalla kotterolla? Ja toiseksi, kun kilometrit tulee täyteen, niin työsuhdeautoa vaihdetaan. Ei se ole munanjatke, vaan ihan työväline ja siitä maksetaan kuukausittain.

Työkseen ajava on eri asia kuin pelkkiä työmatkoja ajava. Työsuhdeautoa ei myöskään osteta omalla rahalla (toki siitä jotain joutuu myös "maksamaan"), monelle ei välttämättä olisi varaa tai halua omalla rahalla ostaa samantasoista autoa kuin mitä työn kautta saa.

Ja silloin ei ole mitään järkeä ajella vanhalla kotterolla ja silloin uusi auto alla ei ole statuksen vuoksi.

Vierailija
42/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mikäs siinä, ajatte sitten halvemmalla ja huonommalla autolla. Mutta ne joilla on on varaa niin ettei tarvitse priorisoida niin valitsevat kyllä menopelikseen jonkun muun kuin vanhan romun. Tai en sitten tiedä onko aluekohtaisia eroja, jos asutte jossain Kihniössä niin en tiedä jos siellä on vaikka tällainen vapaaehtoinen romuautokulttuuri ;)

Ja vielä kulta pieni, usein kun joku oikein väittää ja inttää että "kun meillä olisi varaa mutta ei vaan haluta" niin totuushan siellä taustalla on ettei sitä rahaa niin kovin paljon olekaan :)

Sinähän näköjään provoat oikein olan takaa, mutta on mulla tässä aikaa =) Kuvailin jo meidän toista "romuautoa" ja usko tai älä, mutta mä en halua vaihtaa sitä uuteen. Rautalangasta väännettynä, mieheni on joka ikinen päivä tekemisissä niiden uusien ja uudehkojen autojen kanssa ja ehkä juuri siksi ei halua uutta autoa. Sillä ei ole minkäänlaista mielenkiintoa niitä kohtaan, ei myöskään minulla. On jopa niin, että tietyillä uusilla autoilla on huonompi ajaa kuin minun "romullani" Ja väitän, että miehelläni on laajempi kokemus kuin monilla muilla =) Sinusta on varmaan myös aivan käsittämätöntä se, että rakensimme pienen omakotitalon. Siis PIENEN. Nykypäivänä. Koska halusimme juuri sellaisen. Mutta sinun mukaanhan me oikeasti olisimme halunneet isomman, mutta ei ollut vaan rahaa rakentaa, eikö? :D Mitähän muuta meidän elämästä löytyisikään, jota teemme vaan pakon edestä emmekä oikeasta tahdosta :D ps. voisimme ostaa uuden auton vaikka käteisellä, mutta kun me emme edelleenkään halua. Me ostamme mieluummin näitä 10 vuotta vanhoja rotteloita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että vaikka provoiletkin niin aika jännä heittää vastakkain harrasteauton ja käyttöauton osto, koska nehän ostetaan aivan eri tarkoituksiin.

Vierailija
44/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne joilla on OIKEASTI varaa ostavat harrasteautoja, uusia autoja ja matkustavat yms. Tule tänne Espooseen katsomaan meidän lähiympäristöä, ei vanhoja autonromuja näy ja syy siihen on se, että ihmiset ovat varakkaita. Mutta eipä minun eikä naapureidenkaan miehissä yhtään autonasentajaa löydy, tiedän kyllä mieheni työn kautta mitä asentajat tienaavat ja jotkut pääsevät provikoilla sinne keskipalkan tuntumiin, toiset ei.

Vierailija
45/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nauroin ääneen kun olit laittanut tuon "voisimme ostaa uuden auton vaikka käteisellä" uuu, tehän ihan uitte rahassa ;) Uskoo ken tahtoo..

Vierailija
46/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nauroin ääneen kun olit laittanut tuon "voisimme ostaa uuden auton vaikka käteisellä" uuu, tehän ihan uitte rahassa ;) Uskoo ken tahtoo..

Aika erikoisia tyyppejä siellä Espoossa. Pakko ostaa sitä sun tätä, kun naapureillakin on. Luojan kiitos, meillä on terveet itsetunnot niin ei ole tarvinnut tuohon ryhtyä =) Me emme tykkää haaskata rahaa ja MEILLE uuden auton osto olisi silkkaa rahan haaskausta. Ajat sen ulos liikkeestä niin sinne meni jo useita, useita tonneja. Ja koska emme tykkää haaskata rahaa niin ehkä juuri siksi meiltä löytyy säästöjä =) Uusia autoja saa 40-50000 euroon ja me käytämme ne rahat mieluummin vaikka sijoitusasunnon ostoon kuin uuteen autoon =) Jännä tarve sulla lynkata muita.

Vierailija
47/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan tarvitsevat uuden auton ja omakotitalon ja merkkivaatteet. Ihan vaan voidakseen hyvin ja turvallisuuden nimissä.

Meillä on perheen nettotulot n. 5000e/kk. Kaksi lasta ja kaksi aikuista. Muutama vuosi sitten myytiin omakotitalo ja muutettiin rivariin lähemmäs keskustaa. Uusi auto myytiin. Mies sai työsuhdeauton, ajaa ympäri Suomea työkseen. Mulla on alle 1000e maksanut "romu", joka on hyvin toiminut jo kolme vuotta. En halua uutta autoa syömään rahojani, tämä riittä mulle (ja myös lapsille) ihan hyvin.

Minulla olisi kaupungille lähtiessäni mahdollisuus ajaa miehen uudella autolla, mutta uskokaa tai älkää, ajan mieluummin "romullani". Se on pienempi ja paljon kätevämpi.

Olen itse elänyt lapsuuteni niin, että kulissit oli kunnossa. Suuri omakotitalo ja uudet autot. Kuitenkaan yhteistä aikaa ei vanhempien kanssa ollut koskaan, eikä matkusteluun tai muuhun "turhuuteen" ikinä ollut rahaa.

Olen nyt itse tarkoituksella valinnut toisin. Keskituloinen ei voi saada kaikkea ja me satsaamme asioihin, joista nautimme ja saamme hyvää oloa. Meille ne asiat eivät liity autoon eivätkä omakotitaloon :)

Vierailija
48/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne joilla on OIKEASTI varaa ostavat harrasteautoja, uusia autoja ja matkustavat yms. Tule tänne Espooseen katsomaan meidän lähiympäristöä, ei vanhoja autonromuja näy ja syy siihen on se, että ihmiset ovat varakkaita. Mutta eipä minun eikä naapureidenkaan miehissä yhtään autonasentajaa löydy, tiedän kyllä mieheni työn kautta mitä asentajat tienaavat ja jotkut pääsevät provikoilla sinne keskipalkan tuntumiin, toiset ei.

Kun et malta näköjään lukea kommentteja loppuun kun kiire päästä taas kommentoimaan jotain nasevaa, niin laitanpas uudelleen. En ymmärrä miksi vertaat harrasteauton ja uuden auton ostoa. Toinen ostetaan harrastuksen vuoksi ja toinen ostetaan (ainakin me ostetaan) siksi, että päästään paikasta A paikkaan B. Ei sen tarvitse olla priorisointia, jos toiseen kohteeseen on kiinnostusta ja toiseen ei. Aivan eri käyttötarkoitukset.

Vierailija
49/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan tarvitsevat uuden auton ja omakotitalon ja merkkivaatteet. Ihan vaan voidakseen hyvin ja turvallisuuden nimissä.

Meillä on perheen nettotulot n. 5000e/kk. Kaksi lasta ja kaksi aikuista. Muutama vuosi sitten myytiin omakotitalo ja muutettiin rivariin lähemmäs keskustaa. Uusi auto myytiin. Mies sai työsuhdeauton, ajaa ympäri Suomea työkseen. Mulla on alle 1000e maksanut "romu", joka on hyvin toiminut jo kolme vuotta. En halua uutta autoa syömään rahojani, tämä riittä mulle (ja myös lapsille) ihan hyvin.

Minulla olisi kaupungille lähtiessäni mahdollisuus ajaa miehen uudella autolla, mutta uskokaa tai älkää, ajan mieluummin "romullani". Se on pienempi ja paljon kätevämpi.

Ihan sama mun miehellä. Ottaa allensa sen vielä vanhemman kotteron kun lähtee asioille. Ja tuosta matkustelusta vielä. Me ei haluta matkustaa ulkomaille. Kotimaassa matkustamme jonkin verran ja itse asiassa kotimaan matkailu se vasta kallista onkin. Mutta siis OIKEASTIHAN mekin haluaisimme matkustella enemmän ja ulkomaille, koska...? :D Niin, että saisi naapureille kerskua, mutta hitto kun tuolla meidän alueella ei ole kilpavarustelua lainkaan.

Vierailija
50/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ajaa ihan älyttömästi työmatkoja autolla, nytkin puolessa vuodessa tullut 30 000km ajoa uudella autolla. Ei kai kukaan tuollaista määrää jaksaisi ajaa jollain vanhalla kotterolla? Ja toiseksi, kun kilometrit tulee täyteen, niin työsuhdeautoa vaihdetaan. Ei se ole munanjatke, vaan ihan työväline ja siitä maksetaan kuukausittain.

Työkseen ajava on eri asia kuin pelkkiä työmatkoja ajava. Työsuhdeautoa ei myöskään osteta omalla rahalla (toki siitä jotain joutuu myös "maksamaan"), monelle ei välttämättä olisi varaa tai halua omalla rahalla ostaa samantasoista autoa kuin mitä työn kautta saa.

Ja silloin ei ole mitään järkeä ajella vanhalla kotterolla ja silloin uusi auto alla ei ole statuksen vuoksi.

No kyllä miehesi työkseen tai "työkseen" ajaa, jos 60 000 tulee vuodessa... en siis tarkoittanut taksikuskia tms. vaan kyllähän se esim. myyntimiehen työ sitä ajamista pitkälti on ;)

Vierailija
51/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

romuatoillanne, ymmärrän kyllä että kateushan se siellä monella nostaa päätään kun on olemassa meitä joilla rahat riittää kaikkiin elämän eri osa-alueisiin ilman että niitä tarvitsee sen kummemmin laskeskella. Ei Espooseen ainakaan meidän kulmille monella ole edes varaa muuttaa, luojan kiitos, en jaksaisi kuunnella sitä metakkaa kun ne teidän köyhien autonrähjäkkeet tuossa tiellä pärryyttäisivät.

Vierailija
52/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

romuatoillanne, ymmärrän kyllä että kateushan se siellä monella nostaa päätään kun on olemassa meitä joilla rahat riittää kaikkiin elämän eri osa-alueisiin ilman että niitä tarvitsee sen kummemmin laskeskella. Ei Espooseen ainakaan meidän kulmille monella ole edes varaa muuttaa, luojan kiitos, en jaksaisi kuunnella sitä metakkaa kun ne teidän köyhien autonrähjäkkeet tuossa tiellä pärryyttäisivät.

Olen kyllä tosi iloinen, etten asu Espoossa :D

Vierailija
53/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[]

Ja näin sujahti pussillinen herneitä nenään :D Joo, varmasti on kallista tuo kilpavarustelu naapureiden kesken siellä Espoossa. *hali* Hiljaisia harrasteautoja teillä siellä =)

Vierailija
54/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 12 vuotta vanha Volvo, joka on ostettu melkein uutena. En pidä sitä lainkaan romuna. Ei ole ruostetta, on yksi turvallisimmista ja tilavimmista autoista. MIes ajaa sillä ja tekee siihen kaikki rempat itse. Melkein harrastaa tuota volvoilua. ;)

MInulla on viisi vuotta vanha auto, jonka ostimme uutena eikä sekään ole mielestäni romu. Ei ole jättänyt tien päälle, teemme vuosihuollot tietysti ihan mittarin kehoitusten mukaan ja maksamme mukisematta sen. Tulen ajamaan tällä varmasti vielä ainakin toiset viisi vuotta, luultavasti 10, kun on osoittautunut luotettavaksi. Vaikka joku toinen ostaa parin vuoden välein vanhoja autoja, niin tokihan täytyy laittaa hintaa sille omalle ajankäytölle, kun etsitään sopivaa autoa, käydään katsomassa (matkakulut) jne. Ei sekään ihan ilmaista ole. Ja jäähän ne aina välillä tien päälle, jos kerran siitä tiedätte, että on aika vaihtaa autoa. En halua autoa, joka jättää tien päälle tai edes voi tehdä sen. Kaikkea ei voi ennakoida, mutta tärkeintä on se, että pääasiassa tiedän autoni olevan kunnossa eikä tarvitse murehtia vaihtoa. Pidän siitä, että autoni huolletaan ajoissa eikä tule yllätyksiä. Olen töissä, josta en voi myöhästyä enkä olla yllättäen poissa ilman pahoja seurauksia.

Vierailija
55/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa, että ap:n kirjoituksissa on perässä "ap" eli esimerkiksi Suzuki Alto ei ole ap:n auto. Täällä on siis kyllä muitakin keskustelijoita kuin ap.

Ap:n auto on vuodelta -99 eli eipä juuri vanhempi. Ihan tavallinen viisiovinen auto.

Ap ei myöskään sanonut sitä, että itse olette lapsenne ja asuinpaikkanne valinneet. Tottahan se on, mutta täysin turha "argumentti" tällaisessa keskustelussa.

Päivähoitomaksuja maksoimme mekin toki aikanaan lapsesta, ja kaikkien lapset kyllä ohittavat sen ajan jossain vaiheessa :) Ei se kuitenkaan mielestäni ole mikään jättimäinen säästö kun lapsi menee kouluun, silloin on kuitenkin muita hankintoja edessä.

Tottakai olisimme valmiita maksamaan jos lapsi haluaisi harrastaa. Mutta tajuat varmaan että harrastuksia on myös edullisempina, aina ei ole pakko harrastaa just sitä ratsastusta tai jääkiekkoa.

Minun harrastukseni ovat tosiaan tuo kuntosali ja lisäksi lenkkeily, lukeminen ym. Jos haluaisin harrastaa lisäksi jotain muuta, meillä kyllä riittäisi rahat siihen. En vain ole löytänyt mitään erityistä harrastusta johon haluaisin mennä. Eli kyse ei ole sinnittelemisestä, vaan ihan siitä, että mulle riittää kun käyn liikkumassa sen 4-5 kertaa viikossa, olen mielelläni lopun ajan kotona perheen kanssa.

ap

Missasit pointtini, vaikka autosi ei olisikaan Suzuki Alto. Pointtini on se, että ketju, johon viittaat, ei ole vertailukelpoinen omaan elämääsi, koska sinulla on yksi 13-vuotias ja vertailevan jutun ap:llä taas useampia ja päiväkoti-ikäisiäkin. Näin ollen siis ainoa, millä tavalla voisit hämmästellä kyseisen ketjun ap:tä tai muita, jotka siihen vastasivat, olisi se, että muistelisit elämää silloin, kun lapsesi oli pieni ja maksoit päivähoitomaksuja yms. Väitän, ettei sinulla mene 13-vuotiaan lapsen elämään 500 euroa kuukaudessa, mikä on siis pelkästään kahden lapsen päivähoitomaksu. Päälle sitten polkupyörät, luistimet, sukset, vaatteet, lelut, harrastukset jne. 500 euroa kuukaudessa on 6000 euroa vuodessa, ja tuolla nelihenkinen perhe tekee takuulla matkan aika pitkällekin. Toisin sanoen erosi tähän toisen ketjun ap:hen voisi selittyä pelkällä päivähoitomaksulla!

Toki voidaan olettaa, että teini haluaa kalliimpia vaatteita ja lahjatkin varmasti kalliimpia, mutta kuten sanottua, tuskin 500 euroa kuukaudessa menee teinin kännykkään, läppäriin ja viikkorahoihin. Meneehän niiden pienten lasten vaatteisiin ja tarvikkeisiin rahaa (vaipat, rattaat, vaunut, syöttötuolit, turvaistuimet) ja kyllä ne pienetkin käyvät konserteissa, elokuvissa, lastensynttäreillä ja tarvitsevat leluja.

Lapsille on edullisia harrastuksia, mutta jos lapsesi haluaa välttämättä harrastaa pianonsoittoa, kiellätkö, kun haluat mieluummin etelään...

Vierailija
56/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mikäs siinä, ajatte sitten halvemmalla ja huonommalla autolla. Mutta ne joilla on on varaa niin ettei tarvitse priorisoida niin valitsevat kyllä menopelikseen jonkun muun kuin vanhan romun. Tai en sitten tiedä onko aluekohtaisia eroja, jos asutte jossain Kihniössä niin en tiedä jos siellä on vaikka tällainen vapaaehtoinen romuautokulttuuri ;)

Ja vielä kulta pieni, usein kun joku oikein väittää ja inttää että "kun meillä olisi varaa mutta ei vaan haluta" niin totuushan siellä taustalla on ettei sitä rahaa niin kovin paljon olekaan :)

Meillä on paljon harrasteauto- ym kalustoa. Yllättäen meidän käyttöautot on uusia ja suht hintavia, koska olemme aika hyvätuloisia niin emme viitsi ajella millään kotteroilla. Kai tuo mies osaisi niitä korjailla, mutta uusilla mennään. Ja yllättäen huollot teetetään liikkeessä. Kyllähän se usein niin on, että jos rahaa pystyy käyttämään, niin aika yksinkertainen tapa helpottaa arkea on se, että on suht uusi auto käyttöautona.

Vierailija
57/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4400 euroa. Asumme Helsingissä. Kaksi alle kouluikäistä lasta. Asumme kolmiossa, jonne mahdumme mainiosti. Tilaa reilu 70 neliötä. Lapsilla on yhteinen huone ja aikuisilla makuuhuone. Asumismenot (vastike + lainan lyhennys) n. 700-800 eur/kk.

Meillä on auto, josta velkaa. Autoon menee n. 400 euroa kuussa bensoineen. Mies käyttää autoa työmatkaan, minä kuljen julkisilla.

Emme juuri matkustele, paitsi kesällä kävimme risteilyllä ja olimme pari yötä hotellissa. Huvipuistoissa toki kävimme. Ulkona (siis "oikeissa" ravintoloissa) ei juuri ole varaa syödä, mutta hampurilaisella tai pizzalla käymme kerran-pari kuussa.

Käymme uimahallissa ja lapset harrastavat yhtä urheilulajia. Meillä on kesämökki (yhteinen sukulaisten kanssa), johon menee jonkin verran rahaa vuodessa, ehkä n. 400 euroa/vuosi.

Rahaa ei jää säästöön perusmenojen jälkeen. Vaatteisiin menee vuodessa ehkä n. 1500 euroa. Sitten kun minäkin olen töissä (nyt opiskelen) ovat bruttotulomme n. 6500 euroa ja on ehkä varaa matkustella ja sisustaa ym.

Vierailija
58/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4400 euroa. Asumme Helsingissä. Kaksi alle kouluikäistä lasta. Asumme kolmiossa, jonne mahdumme mainiosti. Tilaa reilu 70 neliötä. Lapsilla on yhteinen huone ja aikuisilla makuuhuone. Asumismenot (vastike + lainan lyhennys) n. 700-800 eur/kk. Meillä on auto, josta velkaa. Autoon menee n. 400 euroa kuussa bensoineen. Mies käyttää autoa työmatkaan, minä kuljen julkisilla. Emme juuri matkustele, paitsi kesällä kävimme risteilyllä ja olimme pari yötä hotellissa. Huvipuistoissa toki kävimme. Ulkona (siis "oikeissa" ravintoloissa) ei juuri ole varaa syödä, mutta hampurilaisella tai pizzalla käymme kerran-pari kuussa. Käymme uimahallissa ja lapset harrastavat yhtä urheilulajia. Meillä on kesämökki (yhteinen sukulaisten kanssa), johon menee jonkin verran rahaa vuodessa, ehkä n. 400 euroa/vuosi. Rahaa ei jää säästöön perusmenojen jälkeen. Vaatteisiin menee vuodessa ehkä n. 1500 euroa. Sitten kun minäkin olen töissä (nyt opiskelen) ovat bruttotulomme n. 6500 euroa ja on ehkä varaa matkustella ja sisustaa ym.

No mihin te sitten oikein rahanne lykkäätte? Noiden mainitsemiesi kulujen jälkeen teille jää varmaan jotain 1700 euroa vielä rahaa.

Vierailija
59/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt niin halpaa? Kymppitonnillahan saa uuden auton, ja ei kai sitä jatkuvasti tarvi huollossa käyttää?

Minulla on yli 20 vuotta vanha auto, en ole huolloissa käyttänyt, mutta toistaiseksi on joku tutun tuttu edullisesti löytynyt katsastuskorjaukset tekemään. Tai jos on jättänyt tien päälle tai jotain, akkua tms. on saanut uusia jonkun kerran.

Samanlaista pommia en ala tonnilla ostamaan, sekin raha on aika tiukassa kyllä.

Ja ei sunkaan siellä parturissa tartte käydä.

Mutta en kyllä ihmettele että pystytte jonkun reissun käymään. Minä en pysty, mutta jos näillä tuloillani jotenkin selviän, ja pystyn asuntolainani ja sähköni jotenkin maksamaan, niin ihmettelen, jollei paremmin toimeentulevilla ole varaa joku matka tehdä.

Mutta toisaalta en välttämättä ymmärrä sitä, että pienituloinen haluaa ne vähät säästönsä johonkin matkaan laittaa, eikä esimerkiksi uuteen autoon. Se matka kestää hetken vaan, autoa tarvitsee läpi vuoden.

Vierailija
60/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tarkoitit tuolla kysymyksellä, mutta siis kyllä ensinnäkin uudet autot maksavat enemmän kuin kymppitonnin ja toisekseen kyllä niitä tarvitsee käyttää huollossa jos haluaa että takuut jne. pysyy. Ja jos ottaa rahoituksella, niin pitää olla täyskasko.

En tiedä _tarvitseeko_ mun käydä parturissa, voihan sitä ihminen kulkea ihan missä pehkossa vaan mutta mulla on lyhyet hiukset, joten ne tarvitsevat säännöllisen parturoinnin, ja koska mulla on rahaa käydä siellä niin käyn.

Ja tuohon viimeiseen kommenttiin siitä matkailusta: Meillähän on auto, emme tarvitse yhtään uudempaa, eli siksi voimme ihan hyvin käyttää rahamme matkailuun :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän