Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen riittävyydestä..Meidänkin perhettä aina ihmetellään.

Vierailija
30.10.2012 |

Parikin kaveria on ihmetellyt, miksi meillä riittää rahat matkusteluun ja heillä ei. Tämä aihe tuli siis tuolta toisesta ketjusta mieleen, jossa valitettiin, että rahat ei riitä kuin pakollisiin menoihin.

Meillä on tulot nettona miehen kanssa yhteensä alle 3000 euroa. Sanotaan nyt vaikka että 2800€, en ihan tarkkaa summaa tiedä koska mun voi hiukan vaihdella kuukausittain. 1 auto ja lisäksi 1 kalliskustannuksinen harrasteauto. 1 lapsi. Matkustetaan yleensä 2 kertaa vuodessa, tai sitten tehdään 1 pidempi ja kalliimpi reissu. Lisäksi voidaan käydä laivalla, viettää hotelliöitä Suomessa jne. ilman suurempi rahaongelmia.

Syyt tulee tässä:

Käyttöautomme on maksanut meille 2 vuotta sitten 1000 euroa. Ihan siis käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Siitä maksetaan vero ja liikennevakuutus. Veron määrää en muista, liikennevakuutus on noin 100€ vuodessa. Huoltoja ei tehdä. Mies vaihtaa polttimot ja renkaat, lisäilee öljyt jne. mutta ei osaa korjata. Jos tulee isompi vika, tämä myydään nettiauton kautta muutamalla satkulla ja ostetaan uusi vastaava tilalle.

Aiemmin tarvitsimme kaksi autoa ja silloinkin tehtiin näin, eli tätä on tehty jo 10 vuotta. Ollaan säästetty tällä tavalla ihan varmasti tuhansia ja tuhansia euroja, verrattuna siis siihen että meillä olisi kallis autolaina, maksettais täyskaskoa ja käytettäisiin autoa hintavissa huolloissa.

Mun työmatka on 50km suuntaansa ja sen kuljen autolla, eikä kertaakaan ole nämä autot tielle jättäneet. Miehellä oli aiemmin 25km ja silloin oli kaksi autoa, nykyään hän pääsee pyörällä töihin.

Asuntolaina 600€ kuussa, yhtiövastike + sauna ja vesi on 300€/kk. Sähkö on kilpailutettu ja otettu Vaasan sähkösta vaikka asutaan Etelä-Suomessa. Sähkölasku siirtoinen ehkä noin 50€ kuussa.

Mun puhelimen maksaa työpaikka, miehen ja lapsen puhelinlaskut yhteensä noin 30€/kk. Nettimaksu 30€ kk.

Lehtiä ei tule, kanavapaketteja ei tarvita jne.

Lapsella on vain ilmaisia harrastuksia. Minä käyn salilla, mutta se maksaa vain 20€/kk kun en ottanut paikkakunnan kalleita saleja, vaan pienen yksityisen.

Kaupassa käydään kerran viikkoon, jolloin on suunniteltu etukäteen koko viikon ruuat. Täydennystä toki leivän, maidon ja vihannesten osalta viikolla, mutta isoimmat ostokset kerralla. Ja usein käydään esim. sunnuntaina klo 12 kun kauppa aukeaa, jolloin on 30% alennuksessa paljon lihaa ja kanaa. Näitä sitten pakastamme ja käytämme pakastimesta pois ja ostamme uutta aletuotetta tilalle.

Ruuaksi siis meillä ihan perusruokaa, lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/riisiä/pastaa ja jotain kastiketta ehkä. Salaattia/kasviksia on joka aterialla. Minä saan töistä lounarit eli syön niillä lounaan, mies ottaa joskus eväät töihin mutta läheskään aina ei syö mitään päivällä, lapsi syö päivällä koulussa.

Minä käyn kampaajalla, halvin jonka löysin (siis pl. kotiparturit, joille en mene) on 25€/kerta. Värjään hiukset itse, se on tosi helppoa oikeasti.

Mies ei tarvitse parturia, lapsen parturi maksaa 20€/kerta.

Vaatteita ostetaan alesta, ja monesti noilta ulkomaanmatkoiltamme (halpaketjut euroopassa C&A, Primark jne., joista saa kivoja vaatteita tosi halvalla). Ja vaatteita ei ole pakko olla järjetöntä määrää, vähemmälläkin pärjää!

Noilla säästökeinoilla siis pystymme maksamaan kalliit vakuutukset jne. tuohon harrasteautoon ja matkailemaan pari kertaa vuodessa, Euroopassa ja välillä kauempanakin.

Kommentit (253)

Vierailija
21/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaletjuista ostamista en vaan voi käsittää millään muotoa järkevänä. Vaatteet pitää mielestäni pystyä vielä kierrättämäänkin eteenpäin.

voi löytyä ihan kohtuulaatuista tavaraa. Minulla on esimerkiksi H&M:stä ostettu t-paita, joka on ollut kaksi kesää käytössä, ja aion pitää sitä vielä ensi vuonnakin. On pitänyt värinsä ja kuosinsa. Kyllä sitä laatua pystyy vähän hiplaamallakin arvioimaan, enkä siksi tee sellaista jakoa ostopaikoille, että en voisi jostain ostaa, koska kaikki siellä on p...aa. Ostan esimerkiksi suurimman osan alusvaatteistani Lindexiltä, eikä niissä ole laadun suhteen ollut mitään valittamista. Mieheltä olen saanut silloin tällöin lahjakortin erikoisliikkeeseen, missä olen maksanut jostakin maltaita, eikä tuote ole ollut yhtään Lindexin tuotteita laadukkaampi.

Vierailija
22/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ajaa ihan älyttömästi työmatkoja autolla, nytkin puolessa vuodessa tullut 30 000km ajoa uudella autolla. Ei kai kukaan tuollaista määrää jaksaisi ajaa jollain vanhalla kotterolla? Ja toiseksi, kun kilometrit tulee täyteen, niin työsuhdeautoa vaihdetaan. Ei se ole munanjatke, vaan ihan työväline ja siitä maksetaan kuukausittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jotain 90-luvun alun malli) ei ole jättänyt kertaakaan tielle,

mutta vm 2007 Chysler on jättänyt monta kertaa.

Harmi kun joutui pösöstä luopumaan. Näppärä pikkuauto ja käynnistyi varmasti pakkasella kuin pakkasella. Mutta pakko ostaa isompi.

miten ostaa tonnin auto joka ei koskaan jätä tielle? minkä merkkinen mitä vuosimallia, bensa/kiisseli mitä?

t eräs joka ajaa 10000€ autolla joka on alvariinsa kanttu vei...

Meidän auton "romuista" (huvittavaa nämä "romu"yleistykset jos auto ei ole maksanut vähintään 10000 euroa ) toinen on Ford,vm-00 ja toinen Passat, vm-93. Monta vuotta palvelleet, koskaan ei ole tielle jättäneet tai muutakaan isompaa tullut. Tosin mieheni onkin se autonasentajajamppa, joka osaa ostaa muuta kuin romuja =)

Meillä nettotulot 2500-3000 euroa, 4 henkeä ja juuri rakennutimme omakotitalon. Ei sen suuret tulot...=)

Vierailija
24/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jotain 90-luvun alun malli) ei ole jättänyt kertaakaan tielle,

mutta vm 2007 Chysler on jättänyt monta kertaa.

Harmi kun joutui pösöstä luopumaan. Näppärä pikkuauto ja käynnistyi varmasti pakkasella kuin pakkasella. Mutta pakko ostaa isompi.

Miehellä on työautoina (7 km töihin) ollu useampikin halpoja "rotteloita" ja yksikään ei ole koskaan jättänyt tielle. Tosin nyt tämä Passat on farmarimallia, itse asiassa tehty pakettiautoksi niin dieselvero olematon. Työkseen rassaa uusia /uudehkoja autoja päivät pitkät ja ehkä juuri siksi ei missään nimessä halua uutta autoa.

Vierailija
25/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten erottuu ne kaverit, joilla on harrastuksia ja jotka varsinkin harrastavat liikuntaa. Meno on ihan erilaista, eikä heitä näy tuolla roikkumassa leikkipuistoissa sätkä suussa iltaisin tai nuuska toisessa suupielessä.

Ihanko sä tosissaan luulet, että urheilua harrastavat nuoret eläisivät jotenkin esimerkillisemmin kuin ei-harrastavat :D? Sieltähän kuule pukukopista ne pahimmat nuuskaajat ja ryypiskelijät löytyvät ;)

Vierailija
26/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorelle parempi vaihtoehto kuin notkuminen ympäriinsä.

Vierailija
27/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha ja halpa auto vs uudehko kalliimpi auto keskustelua voidaan jatkaa sitten kun kunnon pakkaset ja lumet tulevat, sitten on tien varret täynnä näitä "aina niin luotettavia" vanhoja peltipurkkeja, jos ovat siis parkkipaikkaa pidemmäs edes päässeet ;)

Vierailija
28/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha ja halpa auto vs uudehko kalliimpi auto keskustelua voidaan jatkaa sitten kun kunnon pakkaset ja lumet tulevat, sitten on tien varret täynnä näitä "aina niin luotettavia" vanhoja peltipurkkeja, jos ovat siis parkkipaikkaa pidemmäs edes päässeet ;)

Jatketaan vaan =) Just niitä uusia ja uudehkoja autoja hinataan miehen työpaikalle talvisin kun eivät lähde käyntiin. Meidän "kotterot" on lähteneet AINA talvella käyntiin, vaikka asutaan pohjoisessa, jossa on vielä oikeat talvet. On lähteneet vaikkeivat olisi olleet lämmityksessäkään, joka ei tietenkään fiksua ole.

- se jolla passat ja ford-

Vierailija
29/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ajaa ihan älyttömästi työmatkoja autolla, nytkin puolessa vuodessa tullut 30 000km ajoa uudella autolla. Ei kai kukaan tuollaista määrää jaksaisi ajaa jollain vanhalla kotterolla? Ja toiseksi, kun kilometrit tulee täyteen, niin työsuhdeautoa vaihdetaan. Ei se ole munanjatke, vaan ihan työväline ja siitä maksetaan kuukausittain.

Työkseen ajava on eri asia kuin pelkkiä työmatkoja ajava. Työsuhdeautoa ei myöskään osteta omalla rahalla (toki siitä jotain joutuu myös "maksamaan"), monelle ei välttämättä olisi varaa tai halua omalla rahalla ostaa samantasoista autoa kuin mitä työn kautta saa.

Vierailija
30/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minunkin mies on autoalalla ja toki uusissakin autoissa vikoja löytyy, mutta kyllä talvella epäluotettavimpia ovat juuri nämä vanhat ja halvat menopelit ja nimenomaan jättävät tienvarsille ja niitä siellä näkeekin paljon enemmän kuin uudempia autoja.

Vierailija
31/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minunkin mies on autoalalla ja toki uusissakin autoissa vikoja löytyy, mutta kyllä talvella epäluotettavimpia ovat juuri nämä vanhat ja halvat menopelit ja nimenomaan jättävät tienvarsille ja niitä siellä näkeekin paljon enemmän kuin uudempia autoja.

Niin, minähän en väittänyt että vanhoissa autoissa ei ole vikoja. Huvittaa vaan nämä vastaajat, jotka kuvittelee että se uusi on auto on tae sille, ettei vikoja tule ja kulkee kuin unelma :D Joka on nykypäivänä kyllä melkoista bullshittia ihan jo sen takia, että kaiken maailman sähköjuttuja löytyy. Yhdelläkään miehen työkaverilla ei ole uutta autoa, että kai se jostain kertoo :D Harrasteautoja en sijaan on, kun joku lohkaisisi kuitenkin seuraavaksi rahasta.

Vierailija
32/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan itse empiiristä tutkimusta siitä, minkälaisia autoja löytyy tienvarsista, kyllä ne aika romuja yleensä on mitä ollaan pysähdytty auttamaan.

ei meilläkään ole uutena autoa koskaan ostettu, aina käytettynä, mutta vuosimalliltaan ovat suht tuoreita.

Vierailija
33/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei yhdelläkään miehesi työkavereista ole uutta autoa.. kaikilla kun ei ole varaa.

Vierailija
34/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä selvästi joku ärsyyntyy siitä, etteivät kaikki aja uusilla autoilla? Mun puolesta voidaan jatkaa tätä keskustelua vaikka joka talvi. Aina on mun romut lähteneet käyntiin ja vieneet perille, oli pakkasta tai ei. Harmittaako?

Olen keskituloinen ja mun palkalla pitää tehdä valintoja. Auto ei ole mun listalla todellakaan ykkösenä. Jos joku toinen priorisoi auton muiden asoiden edelle, niin ok.

Vierailija
35/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

auton turvallisuus ja nykyaikainen tekniikka on tärkeää, toisille taas ei. Minä priorisoin lasteni turvallisuuden todella korkealle, sen takia meillä ei ajeta vanhoilla romuilla ja tämä näyttää olevan romuautojen omistajille punainen vaate.

Vierailija
36/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei yhdelläkään miehesi työkavereista ole uutta autoa.. kaikilla kun ei ole varaa.

Olisit lukenut loppuun ennen kuin innostuit sohaisemaan. Harrasteautoja kyllä löytyy ja voin vinkata sen verran, että niihin saa rahaa vasta uppoamaan. Me voisimme myös ostaa uuden auton, mutta ei takuulla osteta, koska ei haluta. =)

Ja sen tuntuu olevan kovin vaikea joidenkin ymmärtää.

Vierailija
37/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne joilla oikeasti on varaa omistavat sekä harrasteautoja että uuden auton, näin se vaan menee.

Vierailija
38/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kyllä koko ketjun läpi ja minusta kyllä "romuautoja" arvosteltiin huomattavasti enemmän. Mikä muuten se romuauto on? Meillä on n. tonnin "romuauto", aina mennyt katsastuksista läpi, sellainen kone että kulkee johonkin, menee tasaisesti, puolinahkapenkit, ilmastointi, abs-jarrut ja airbagit joten mä en koe että olisi mitenkään romu.

Vierailija
39/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne joilla oikeasti on varaa omistavat sekä harrasteautoja että uuden auton, näin se vaan menee.

:D Sinulle on siis ihan oikeasti mahdoton ajatus se, että jotkut ei halua uusia autoja. Vaikka ajavat niillä päivittäin ja korjaavat niitä työkseen? Mitähän muita juttuja on, jotka on vaan pakko omistaa, kun rahat riittää. Veikkaan nimittäin, että meiltä puuttuu aika moni näistä must jutuista :D

Vierailija
40/253 |
31.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mikäs siinä, ajatte sitten halvemmalla ja huonommalla autolla. Mutta ne joilla on on varaa niin ettei tarvitse priorisoida niin valitsevat kyllä menopelikseen jonkun muun kuin vanhan romun. Tai en sitten tiedä onko aluekohtaisia eroja, jos asutte jossain Kihniössä niin en tiedä jos siellä on vaikka tällainen vapaaehtoinen romuautokulttuuri ;)

Ja vielä kulta pieni, usein kun joku oikein väittää ja inttää että "kun meillä olisi varaa mutta ei vaan haluta" niin totuushan siellä taustalla on ettei sitä rahaa niin kovin paljon olekaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä