Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahojen riittävyydestä..Meidänkin perhettä aina ihmetellään.

Vierailija
30.10.2012 |

Parikin kaveria on ihmetellyt, miksi meillä riittää rahat matkusteluun ja heillä ei. Tämä aihe tuli siis tuolta toisesta ketjusta mieleen, jossa valitettiin, että rahat ei riitä kuin pakollisiin menoihin.

Meillä on tulot nettona miehen kanssa yhteensä alle 3000 euroa. Sanotaan nyt vaikka että 2800€, en ihan tarkkaa summaa tiedä koska mun voi hiukan vaihdella kuukausittain. 1 auto ja lisäksi 1 kalliskustannuksinen harrasteauto. 1 lapsi. Matkustetaan yleensä 2 kertaa vuodessa, tai sitten tehdään 1 pidempi ja kalliimpi reissu. Lisäksi voidaan käydä laivalla, viettää hotelliöitä Suomessa jne. ilman suurempi rahaongelmia.

Syyt tulee tässä:

Käyttöautomme on maksanut meille 2 vuotta sitten 1000 euroa. Ihan siis käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Siitä maksetaan vero ja liikennevakuutus. Veron määrää en muista, liikennevakuutus on noin 100€ vuodessa. Huoltoja ei tehdä. Mies vaihtaa polttimot ja renkaat, lisäilee öljyt jne. mutta ei osaa korjata. Jos tulee isompi vika, tämä myydään nettiauton kautta muutamalla satkulla ja ostetaan uusi vastaava tilalle.

Aiemmin tarvitsimme kaksi autoa ja silloinkin tehtiin näin, eli tätä on tehty jo 10 vuotta. Ollaan säästetty tällä tavalla ihan varmasti tuhansia ja tuhansia euroja, verrattuna siis siihen että meillä olisi kallis autolaina, maksettais täyskaskoa ja käytettäisiin autoa hintavissa huolloissa.

Mun työmatka on 50km suuntaansa ja sen kuljen autolla, eikä kertaakaan ole nämä autot tielle jättäneet. Miehellä oli aiemmin 25km ja silloin oli kaksi autoa, nykyään hän pääsee pyörällä töihin.

Asuntolaina 600€ kuussa, yhtiövastike + sauna ja vesi on 300€/kk. Sähkö on kilpailutettu ja otettu Vaasan sähkösta vaikka asutaan Etelä-Suomessa. Sähkölasku siirtoinen ehkä noin 50€ kuussa.

Mun puhelimen maksaa työpaikka, miehen ja lapsen puhelinlaskut yhteensä noin 30€/kk. Nettimaksu 30€ kk.

Lehtiä ei tule, kanavapaketteja ei tarvita jne.

Lapsella on vain ilmaisia harrastuksia. Minä käyn salilla, mutta se maksaa vain 20€/kk kun en ottanut paikkakunnan kalleita saleja, vaan pienen yksityisen.

Kaupassa käydään kerran viikkoon, jolloin on suunniteltu etukäteen koko viikon ruuat. Täydennystä toki leivän, maidon ja vihannesten osalta viikolla, mutta isoimmat ostokset kerralla. Ja usein käydään esim. sunnuntaina klo 12 kun kauppa aukeaa, jolloin on 30% alennuksessa paljon lihaa ja kanaa. Näitä sitten pakastamme ja käytämme pakastimesta pois ja ostamme uutta aletuotetta tilalle.

Ruuaksi siis meillä ihan perusruokaa, lihaa/kalaa/kanaa ja perunaa/riisiä/pastaa ja jotain kastiketta ehkä. Salaattia/kasviksia on joka aterialla. Minä saan töistä lounarit eli syön niillä lounaan, mies ottaa joskus eväät töihin mutta läheskään aina ei syö mitään päivällä, lapsi syö päivällä koulussa.

Minä käyn kampaajalla, halvin jonka löysin (siis pl. kotiparturit, joille en mene) on 25€/kerta. Värjään hiukset itse, se on tosi helppoa oikeasti.

Mies ei tarvitse parturia, lapsen parturi maksaa 20€/kerta.

Vaatteita ostetaan alesta, ja monesti noilta ulkomaanmatkoiltamme (halpaketjut euroopassa C&A, Primark jne., joista saa kivoja vaatteita tosi halvalla). Ja vaatteita ei ole pakko olla järjetöntä määrää, vähemmälläkin pärjää!

Noilla säästökeinoilla siis pystymme maksamaan kalliit vakuutukset jne. tuohon harrasteautoon ja matkailemaan pari kertaa vuodessa, Euroopassa ja välillä kauempanakin.

Kommentit (253)

Vierailija
61/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todella alhainen liikennevakuutus on, jos maksaa vain 100 euroa vuodessa! Yleensä se on 500-650 euroa vuodessa, ihan pienellä vanhalla ritsallakin.

Vierailija
62/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todella alhainen liikennevakuutus on, jos maksaa vain 100 euroa vuodessa! Yleensä se on 500-650 euroa vuodessa, ihan pienellä vanhalla ritsallakin.

Tarkistin äsken tuon, se on 150€ vuodessa. Siis pelkkä liikennevakuutus vanhalle autolle, bonukset on maksimissa meillä koska ei ole ollut kolareita ikinä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi jo täyttänyt 18v, muut alakoululaisia, pelkkiin lainoihin menee kuussa 2800 jne. Harrastuksia kaikilla useampi, myös vanhemmat harrastavat meidän perheessä. Ja sähköönkin menee kuukaudessa 150e.

Vierailija
64/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 e? Jos teillä on bonukset tapissa (mikä on lain mukaan -70%), niin aluhinta on siis vain 500e. Mäkin haluan noin halvan vakuutuksen.

Vierailija
65/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se lapsi kasvaa ja haluaa harrastuksen, muotivaatteita, lukiokirjoja, lapsilisä loppuu ja opintotukea ei tule. Mutta joo, toki pääsee halvalla kun asumisesta ei tarvitse maksaa ja perheessä on kaksi pihiä. Itse en haluaisi elää noin. Tuhlaan sumeilematta lehtiin ja lasten harrastuksiin, kulttuuriin ja kirjoihin myös vaikka muuten olen aika ekologinen. kesämökkikin vie aika siivun vuodessa. Mutta on se sen arvoista. t.yh

Vierailija
66/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 e? Jos teillä on bonukset tapissa (mikä on lain mukaan -70%), niin aluhinta on siis vain 500e. Mäkin haluan noin halvan vakuutuksen.

Katsokaa nyt itse vaikka Nordean sivuilta. Siellä on laskuri. Laitoin vielä äsken piruuttaan meidän auton tiedot sinne ja ilmoittaa vuotuiseksi summaksi 200€, ja siitä saa sitten vielä keskittämisalennukset kun meilläkin on kaikki muutkin vakuutukset siellä.

ap

Vierailija
67/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökkikin on mielestäni parempi sijoituskohde, kuin matkat.

Tosi halpa oli sitten toi vakuutus. Kai se kahtasataa mullakin lähenee vuodessa.

Vierailija
68/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se lapsi kasvaa ja haluaa harrastuksen, muotivaatteita, lukiokirjoja, lapsilisä loppuu ja opintotukea ei tule. Mutta joo, toki pääsee halvalla kun asumisesta ei tarvitse maksaa ja perheessä on kaksi pihiä. Itse en haluaisi elää noin. Tuhlaan sumeilematta lehtiin ja lasten harrastuksiin, kulttuuriin ja kirjoihin myös vaikka muuten olen aika ekologinen. kesämökkikin vie aika siivun vuodessa. Mutta on se sen arvoista. t.yh

No se lapsi on nyt 13-vuotias, eikä vieläkään ole halunnut muotivaatteita, vaan käy ihan tavalliset vaatteet, H&M jne. joita kavereillakin on. Koulukirjat on peruskoulussa ilmaiset, mutta toki sitten jossain vaiheessa saattaa kirjojen ostoa tulla, riippuen siitä mihin menee.

Asumisesta maksamme 900€ kuussa + sähköt ja vakuutukset päälle, kuten tuossa ekassa viestissä kerroin.

Lehtiä meillä ei kukaan kaipaa. Lapselle tuli Pelaaja-lehti mutta ilmoitti itse, että sen saa lopettaa kun ei kiinnostanut enää. Hän käy liikkumassa, sählyssä joka on ilmainen ja sitten kavereiden kanssa liikkuu pyöräillen. Uimahallissa käydään mutta sitä en nyt erikseen tuohon laittanut kun ei käydä säännöllisesti. Se toki maksaa joka kerta.

ap

Vierailija
69/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

200, taasko se nousi:)

Vierailija
70/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

200, taasko se nousi:)

Mutta siitä tulee meille ne keskittämisalennukset, kuten mainitsin! Ja jotkut avainasiakashässäkät myös. Eli meille maksaa vähemmän kuin 200. Ja paljon vähemmän kuin 500-600 minkä joku väitti.

ap

Vierailija
71/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kaikki eivät voi asua niin halvalla seudulla että asuntomenoista pääsisi tuolla summalla, varsinkin jos täytyy kuten meidän asua pk-seudulla.

Itse en viitsisi myöskään tuommoisilla vanhoilla autonritsoilla ajella, minulle on tärkeää auton luotettavuus ja se ettei tarvi koko ajan pelätä että koska jättää tien päälle tai tulee joku vika. Nuorena tuli semmoisilla ajeltua, ei enää ikinä kiitos.

Vierailija
72/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu ihan jokaisesta itsestään, ja siitä mitä elämältään haluaa.

Meiltä on mennyt tänä vuonna harrasteajoneuvoihin vähän vajaa kymppitonni, matkusteluun seitsemän tuhatta. Lehtiä meille ei tule, en värjaa hiuksiani ja kampaajalla käyn kerran vuodessa. Maksullisia kanavia emme tarvitse, emmekä harrasta sisustusta. Huonekalut on ne mitä on, jos joku menee rikki, ostetaan uusi tilalle, mutta minun ei tarvitse ostella esim. mitään "ihania kynttilälyhtyjä" joka kuukausi.

Näin meillä, joku muu voi arvostaa erilaisia elämänvalintoja.

Vierailija
73/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se lapsi on nyt 13-vuotias, eikä vieläkään ole halunnut muotivaatteita, vaan käy ihan tavalliset vaatteet, H&M jne. joita kavereillakin on. Koulukirjat on peruskoulussa ilmaiset, mutta toki sitten jossain vaiheessa saattaa kirjojen ostoa tulla, riippuen siitä mihin menee. Asumisesta maksamme 900€ kuussa + sähköt ja vakuutukset päälle, kuten tuossa ekassa viestissä kerroin. Lehtiä meillä ei kukaan kaipaa. Lapselle tuli Pelaaja-lehti mutta ilmoitti itse, että sen saa lopettaa kun ei kiinnostanut enää. Hän käy liikkumassa, sählyssä joka on ilmainen ja sitten kavereiden kanssa liikkuu pyöräillen. Uimahallissa käydään mutta sitä en nyt erikseen tuohon laittanut kun ei käydä säännöllisesti. Se toki maksaa joka kerta. ap

Minä varsinkin haluan hesarin joka aamu, lapsille tulee Akkarin lisäksi muutama lehti. Ja kyllä meilläkin lapset pyöräilevät ja käyvät uimahallissa mutta myös tanssivat ja pelaavat koripalloa ja ovat kuvataidekerhossa. Käyvät elokuvissa ja välillä myös ulkona syömässä kavereiden kanssa. Me käymme etelässä vain 2-3 vuoden välein mutta penskat ymmärtävät sen kyllä. Ja joo, en valita rahan puutetta. t.yh

Vierailija
74/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kaikki eivät voi asua niin halvalla seudulla että asuntomenoista pääsisi tuolla summalla, varsinkin jos täytyy kuten meidän asua pk-seudulla. Itse en viitsisi myöskään tuommoisilla vanhoilla autonritsoilla ajella, minulle on tärkeää auton luotettavuus ja se ettei tarvi koko ajan pelätä että koska jättää tien päälle tai tulee joku vika. Nuorena tuli semmoisilla ajeltua, ei enää ikinä kiitos.

Pk-seudulla on ihan toinen meininki. Pikkupaikkakunnilla ei ole paikkoja, mihin rahaansa syytää. Kun kävelee Aleksia pitkin töihin joka päivä, on houkutuksia paljon. Aleksilla ei myöskään kävellä rupuvaatteissa... Eikä kaikkien työpaikoilla riitä "crocksit, farkut ja tukka ponnarilla..."

Nämä ovat kaksi AIVAN eri maailmaa. Jo työnteosta ja sen kiireestä lähtien.

Been there seen that!

Vierailija
75/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se lapsi on nyt 13-vuotias, eikä vieläkään ole halunnut muotivaatteita, vaan käy ihan tavalliset vaatteet, H&M jne. joita kavereillakin on. Koulukirjat on peruskoulussa ilmaiset, mutta toki sitten jossain vaiheessa saattaa kirjojen ostoa tulla, riippuen siitä mihin menee. Asumisesta maksamme 900€ kuussa + sähköt ja vakuutukset päälle, kuten tuossa ekassa viestissä kerroin. Lehtiä meillä ei kukaan kaipaa. Lapselle tuli Pelaaja-lehti mutta ilmoitti itse, että sen saa lopettaa kun ei kiinnostanut enää. Hän käy liikkumassa, sählyssä joka on ilmainen ja sitten kavereiden kanssa liikkuu pyöräillen. Uimahallissa käydään mutta sitä en nyt erikseen tuohon laittanut kun ei käydä säännöllisesti. Se toki maksaa joka kerta. ap

Minä varsinkin haluan hesarin joka aamu, lapsille tulee Akkarin lisäksi muutama lehti. Ja kyllä meilläkin lapset pyöräilevät ja käyvät uimahallissa mutta myös tanssivat ja pelaavat koripalloa ja ovat kuvataidekerhossa. Käyvät elokuvissa ja välillä myös ulkona syömässä kavereiden kanssa. Me käymme etelässä vain 2-3 vuoden välein mutta penskat ymmärtävät sen kyllä. Ja joo, en valita rahan puutetta. t.yh

No ihmiset ovat erilaisia tietenkin. Minä en kaipaa lehteä. Töihin se meille tulee mutta silloinkin silmäilen sen ehkä pari kertaa viikossa, joten olisi aika turha tilata. Lapsi on kasvanut Aku Ankasta ohi, se tuli kyllä kun lapsi oli pieni (lahjalehtenä). Harrastuksia on yritetty mutta ainoastaan tuo sähly kiinnostaa ja se on tosiaan ilmainen kun eivät kilpaile tms. vaan käyvät vain kerran viikossa pelaamassa kaupungin hallilla.

Tietty meilläkin elokuvissa käydään, syödään joskus ravintolassa ja joskus pikaruokaa jne. mutta ne on vaihtuvia kuluja, joten en listannut tuohon. Ja ne mahdollistaa just se, että kiinteät kulut ovat pienet.

ap

Vierailija
76/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kaikki eivät voi asua niin halvalla seudulla että asuntomenoista pääsisi tuolla summalla, varsinkin jos täytyy kuten meidän asua pk-seudulla. Itse en viitsisi myöskään tuommoisilla vanhoilla autonritsoilla ajella, minulle on tärkeää auton luotettavuus ja se ettei tarvi koko ajan pelätä että koska jättää tien päälle tai tulee joku vika. Nuorena tuli semmoisilla ajeltua, ei enää ikinä kiitos.

Pk-seudulla on ihan toinen meininki. Pikkupaikkakunnilla ei ole paikkoja, mihin rahaansa syytää. Kun kävelee Aleksia pitkin töihin joka päivä, on houkutuksia paljon. Aleksilla ei myöskään kävellä rupuvaatteissa... Eikä kaikkien työpaikoilla riitä "crocksit, farkut ja tukka ponnarilla..."

Nämä ovat kaksi AIVAN eri maailmaa. Jo työnteosta ja sen kiireestä lähtien.

Been there seen that!

No tuo nyt on vain typeryyttä jos perustelee rahanmenoa sillä, että Aleksin varrella on niin paljon houkutuksia.

Meillä ei kuljeta crocseissa tai muissa "rupuvaatteissa", vaan ihan tavallisissa siisteissä vaatteissa. Joo, eivät ole merkkituotteita, mutta ihan siistejä fiksuja vaatteita.

ap

ap

Vierailija
77/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ilmeisestikään teillä ei ole sähkölämmitystä kun sähkölasku on tuota luokkaa?

Ette myöskään sairasta tai mikään ei koskaan hajoa? Jos auto hajoaa niin tonni on pieni summa korjaamolle. Jos pesukone ja kuivausrumpu hajoaa niin sama juttu.

Lääkärit on kalliita, lääkkeet on kalliita, kiropraktikot on kalliita jne.

Bensat maksaa, autoverot maksaa, tv-luvat maksaa.

Lemmikkien pito maksaa, eläinlääkärit maksaa, ruuat maksaa, lääkkeet maksaa, päivähoito maksaa, iltapäiväkerho maksaa, harrastukset maksaa. Kyllä meillä menee kaikki mikä tulee.

Hyvä teille.

Vierailija
78/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on yksi lapsi ja asuu jossain maakunnassa.

Meillä on kolme ja asutaan Helsingissä.

Vierailija
79/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan nettona 890 euroa ja mies 1270 euroa.

Hyvin riittää rahat. Matkustetaan kaksi kertaa vuodessa ulkomailla ja kaksi autoa on töiden ja lasten harrastusten takia.

Asutaan 250 euron omakotitalossa.

Ollaan perus aaveeperhe, jota kaikki ihmettelee, miten osataan olla näin säästeliäitä ja riittää rahat. Kerron vinkit.

Kerätään marjoja ja sieniä ja metsästetään joka syksy hirvi, pari.

Vanhemmat auttaa pikkuisen ostamalla lapsille vaatteet ja pyörät ja sukset ja panemalla heidän tililleen rahaa tonnin kuukaudessa ja antavat meille taskurahaa parituhatta kuukaudessa.

Kyllä meillä kaverit ihmettelee, miten me tullaan näin pienillä tuloilla toimeen, mutta me ollaan sanottu, että elämä on valintoja. Meille merkkaa muut arvot kuin rahan perässä juoksu ja ollaan sillai vihreitä ja aatteellisia, että tullaan pienellä toimeen.

Elämä on valintoja, mihin rahansa tuhlaa.

Vierailija
80/253 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joutuu rahasta puhumaan kun raha ei meille merkkaa mitään kun me hei ollaan sillai tehty valintoja

Minä saan nettona 890 euroa ja mies 1270 euroa.

Hyvin riittää rahat. Matkustetaan kaksi kertaa vuodessa ulkomailla ja kaksi autoa on töiden ja lasten harrastusten takia.

Asutaan 250 euron omakotitalossa.

Ollaan perus aaveeperhe, jota kaikki ihmettelee, miten osataan olla näin säästeliäitä ja riittää rahat. Kerron vinkit.

Kerätään marjoja ja sieniä ja metsästetään joka syksy hirvi, pari.

Vanhemmat auttaa pikkuisen ostamalla lapsille vaatteet ja pyörät ja sukset ja panemalla heidän tililleen rahaa tonnin kuukaudessa ja antavat meille taskurahaa parituhatta kuukaudessa.

Kyllä meillä kaverit ihmettelee, miten me tullaan näin pienillä tuloilla toimeen, mutta me ollaan sanottu, että elämä on valintoja. Meille merkkaa muut arvot kuin rahan perässä juoksu ja ollaan sillai vihreitä ja aatteellisia, että tullaan pienellä toimeen.

Elämä on valintoja, mihin rahansa tuhlaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi