***** TAMMIQ:n MAMIT TÄNNE, JOULUKUUN 1 PVÄ***
Kommentit (28)
Niin no tuohon sun matkaan verrattuna 250 km on lyhyt matka. Enkä mä nyt tiedä, että olisko se niin kauheaa synnyttää siellä, itse olen syntyny samassa sairaalassa. Ja toisaalta kun tää raskaus on menny niin helposti, kipeitä tai säännöllisiä supistuksia ei ole ollut kertaakaan (harjoitussuppareita kylläkin), niin jotenki epäilyttää et tulisko se synnytys sitten niin vauhdilla tai yllättäen (ensimmäinen raskaus mullakin, joten kokemusta ennestään ei ole). Ajattelin huomenna kuitenkin kysellä neuvolatädin mielipidettä, tai ainakin sitten jos vauva ei ole kääntynyt raivotarjontaan. Mulla on kuitenkin viimeinen lääkärin tarkastus ennen joulua, jolloin sitten selviää viimeistään miten synnytän ja onko tää nyt jotenkin " erikoistilanne" .
-Niiga
viimeinen lääkärintarkastus suoritettu..Vähän jäi sellanen olo,et tässäkö se sit oli? Vaavi on rt;ssä.Ei kuulemma ole iso eikä pieni,tavallisen kokoinen.Lapsivettä luultavasti sopivasti.Pehmeet paikat,kohdunkaulaa n.2cm,ulkosuu auki,sisäsuu kiinni.Voi kuulemma ottaa ihan normaaliin malliin ei tartte enään varoa liikkumisia.Uimassa ei kuulemma kumminkaan saa käydä,kun ulkosuu on auki.Pissapuhdas,alapaine hieman koholla..ja painoa 1kg/viikko! Kiva homma..Nyt kyllä pitää rajoittaa tätä syöntiä..mähän joudun pyörimään synnärille.Jotenkin jäi sellanen outo olo tosta lääkäri hommasta..Kait ne ny hommansa osaa.Niin ja pikkasen rupes tuo sf-mitta arveluttaan.2viikkoo sitten sf-oli 28,5cm (neuvolantäti ottí kuten aina)nyt oli sitten huimat 34cm! Lääkäri sanoi ettei kannata ihan luottaa tuohon mittaan,olis sit mittanut uudestaan,sanoi vaan et hyvin on kumminkin kasvanut..ihan yläkäyrää vetää..sitä itte aattelin et varmaan sf-mitta olis laskenut kun kerta vaavikin on laskeutunut.
En tiijä enään mistään mitään,paitsi sen et joka ilta rupeen käymään kävelyllä.Mulla on sellanen " jännä " juttu..Silloin kun tulin raskaaksi mulla tuli kurkkuun sellanen " palantunne" kurkkuun.sitä jatkui n2kk .no nyt se on palannut takas,liekköhän kuuluu tähän raskauteen.varmaan ei mulla ennen oo mitään siellä tuntunut..
Joo,alanpa koristeleen yhden pikku kuusen ja vien sen sit pihalle ,ossoo sit joskus joulupukki tulla meillekin.
lettis73 34+6
Mulla juuri alkanut hepatoosi ja nyt siis kolmatta kertaa. Ollut siis kahdessa edellisessäkin raskaudessa eli ei ole mulle uusi juttu. Mulla oireena aika lievä kutina ja tänään juuri neuvolassa täti sanoi, että pissa on " hepatoosipissaa" eli semmoista todella tumma oikeastaan oranssia! Lähete lähti sairaalaan ja varmaan viimeistään ensi viikolla joudun muutamaksi päiväksi osastolle. Ainakin Taysissa käytetään lääkityksenä kortisonia, joka ei varsinaisesti paranna hepatoosia, mutta ainakin mulla aiemmin toiminut hyvin ja laskenut maksa-arvot alaspäin.
Mulla aiemmat raskaudet käynnistettty kun 37 vkoa tullut täyteen ja terveitä lapsia olen saanut:) Tosin seuranta on tosi tiivistä ollut koko loppuajan(verikokeet+äitipoli kerran viikossa).
Kysy jos tulee jotain mieleen!!!
Talvikki 33+3
Tänne kuuluu ihan hyvää. Pari päivää sitten vauva liikkui mahassa niin rajusti että en meinannut saada nukutuksi...ajattelin että mahtaakohan olla kääntymässä. En osaa itse yhtään arvioida missä asennossa mahtaa tällä hetkellä olla. Välillä potkut tuntuvat niin eri kohdissa.
Viimeyönä näin unta synnytyksestä. Oli ihan positiivinen uni ja tuli hyvä mieli siitä. Päällimmäiseksi jäi kuva kivuttomasta ja nopeasta synnytksestä. Sellainen olisi unelma!!
Kun olin nukuttamassa esikoista päiväunille...nukahdin minä myös ja heräsin siihen että käteni oli puuduksissa neitokaisen pään alla. Samalla havahduin siihen että vatsassa värisi hassusti tai tuntui että koko kroppa värisi...Muistan lukeneeni noista tärinä jutuista joskus näillä palstoilla mutta ei mielikuvaa mistä kyse. Oli kyllä todella ovela olo. Toivottavasti ei mitään vaarallista. Ainakin vauva liikkuu ja potkii normaalisti.
Tuli muuten kova makean himo ja muakin janottaa välillä kovastikin! Muuten kaikki ok. Miten painoarvioiden kanssa on? Minulle ei ole vielä koskaan tehty sitä eikä kummemin ollut puhetta neuvolassa. Pitäisikö siinä olla itse aktiviinen vai tehdäänkö se jostain erityisestä syystä? Meillä ei ole neuvolatäti kertaakaan sanonut mitään vauvan mahdollisesta painosta. Pitänee kysyä seuraavalla kerralla mitä tuumaa!
Iloista odotusta ja jos joku muistaa siitä värinäkeskustelusta jotain niin kirjoittakaa infoa! t. untis 32+6
Värinästä asiaa, mullakin oli viime viikonloppuna mahassa sellasta että vauva värisi jonkin aikaa masussa. Heräsin siihen oikein yöllä. Kysyin sitä nuevolassa mut terveydenhoitaja ei osannut sanoa mitään selitystä sille!!!!
Muistan itekkin et täällä ois ollu keskustelua asiasta mutta en muista mitä, jos joku muistais...???
Olin tänään vihdoin kampaajalla. Laitettiin uusi väri ja leikkaus. Huomenna ja ylihuomenna ois pikkujoulujuhlat. Kaupungillakin oli tarkotus ostaa joululahjoja mut löysin vaan kaks lahjaa, plääh, ei jaksais väkisin ettii jotain kivaa, pitäs vaan ostaa jotain ja sitte olla tyytyväinen ostoksiin mutkun yrittää jokaiselle löytää just sen oikeen lahjan ja oikeeseen hintaan.
Pitäs tästä lähtee vielä kynttilä- ja tupperikutsuille, on vaan veto ihan pois. Viime päivinä on alkanu hiukan sillon tällön vihlomaan tuolta alhaalta, inha tunne.
Maariska 34+1
ja yllätyin kun terkkari sanoi et neuvolalääkärille aikaa en enää ennen laskettua-aikaa saa kun kaikki ajat on menny. Jos kuuulemma joku asia huolettaa, kuten mulla vauvan koko ja synnytystapa niin pitää varata yksityislääkärille aika. No onneksi olin jo varannutkin ajan ensi viikon perjantaille kun viime raskaudessa ei neuvolalääkäristä ollut mitään apua, vaikka raskausmyrkytys oireet veikin mut sairaalaan... yksityislääkärin lähetteellä tosin.
Alkaa ärsyttää tämä neuvolasysteemi kun itte saa olla tietoinen kaikesta kun terkkari ei tunnu tietävän mitään. Nytkin ihmettelin sille miksi mun leposyke huitelee 110 kieppeillä ja yli ja vastaukseksi sain vain hartioiden heilautuksen ja " emmä tiiä" kommentin. No en jaksa olla huolissaan kun se erikoislääkärin vastaanotto on jo viikon päästä.
Tässä raskaudessa paino on onneksi pysyny kurissa ...viisi kiloa on lisää tullut koko aikana ku esikoisesta tuli kaikkiaan yli kakskymmentä. Ja síihen jano asiaan voin yhtyä minäkin. Juon vettä varmaan useamman litran päivässä kun koko ajan on jano. Sokeriakin tietty on pissassa kahella plussalla, mutta kun sokerirasituksesta sain puhtaanpaperit niin asiaa ei sen kummemmin tutkita enää.
Ja jotkut tais mainita vauvan tärinästä masussa. Mulla kans useamman kerran jo tuntunut selvää tärinää, joka toistuu muutaman kerran...tosi outo tunne.
Vielä pakko valittaa täälläkin...mulla menee totaalisesti hermot ton ukon kanssa. Nytkin olin lähössä lenkille koiran kanssa ja tyttö vonkas mukaan...pakko oli ottaa kun ukko ei tehny elettäkään hakeakseen sitä pois mun jaloista...sitten jouduin ite vielä tytön pukemaankin vaikka olin ite jo toppavaatteet yllä. Ukko istu sohvalla ja kahto touhua tekemättä elettäkään auttaakseen. Muutenkin kaikki kotihommat ruuanlaitosta tiskaukseen ja koiranhoitoon on sysäytynyt mulle kun ukko kuulemma väsyy niin töissä käydessään. Ei aatelkaa edes saa astioita laitettua astainpesukoneeseen saati sitten vietyä ruokaa koiralle ulos mennessään. Koira on ollu meillä nyt kaksi kuukautta ja ukko on käyttäny sitä lenkillä koko aikana ehkä viis kertaa, minä joka päivä kahdesti. Grrhhh...ärsytttää. Toivottavasti joudun osastolle makaamaan tässäkin raskaudessa niin saan olla hetken yksin.
Enpä ollut tietoinen tuosta vyöhyketerapiahommelista elikkäs että tekevät kääntämisyrityksiä. Pitäneepä ottaa asiasta selvää. Luulis, että täältä Uudeltamaalta joku löytyisi tai sit oikeen pääkaupungista ;).
Ai niin. Unohdin päivällä mainita, että kerroin neuvolan tätsylle mun kamalasta joulutorttu- ja konvehtihimosta ja sain " synninpäästön" . Jipii! Hain heti kaupasta torttutaikinaa ja hillua ja eiku mässäämään. Oli sit niin niin maan perusteellisen namia. Miksi kaikki rasvainen onkin niin hyvää??
Nopsasti tulin kertoilemaan äitipolin kuulumiset ennen pojan muskariin lähtöä.
Meidän armas kasvaa pikkuruisena, kuitenkin onneksi lineaarisesti omalla käyrällään. Eli vaikka on pieni, nini paino ja pituus lisääntyvät oikeassa suhteessa, napanuoravirtaukset on kunnossa. Painoarvio tällä hetkellä 1600 g ja syntymäpaino laskettuna aikana olisi max 2800 g.
Paras uutinen oli, et armas on kääntynyt raivotarjontaan. Toissailtana oli mahassa mieletön mylläkkä, ja eilen tuntui hikka ekaa kertaa ihan alhaalla. Silloin jo miehelle sanoinkin, et oliskohan vaavi älynnyt kääntyä oikein päin. Toivottavasti nyt pysyis kans pää alaspäin. Kyllähän tuommoinen kirppu tietty mahtuu pyörimään vielä sataan kertaan ympäri...
Kasvukontrolleissa ja ktg-käyrillä joudun käymään äpolilla varmaan loppuun asti kerran viikossa, mutta hyvä että seurataan. Justhan mä
täällä purnasin, kun meidän neuvolantäti vähät välittää! Neuvola onkin maanantaina, eikä paljon kiinnostas edes sinne mennä :(
Nyt pitää rientää.
Toukoaarre ja armas 33+5