Neuvolatäti kielsi Fetan, Mozzarellan, tonnikalan... mitä saan syödä enää? Entäs joulunkalapöytä?
Hei,
Menossa on 12+1. Neuvolatäti (tiukkis vai?) kun kävi läpi mitä saa syödä ja mitä ei, niin sen lisäks mitä siis normaalit maksaruoat, mäti, katkaravut sun muut kielletyt ruoat, niin se sano et ei saa sit syödä Fetaa, Mozzarellaa, tonnikalaa eikä mitään lihaa mikä ei ole läpikypsää. Hämmästyin siis täysin, ja kysyin vielä et eikö edes pastöroitua, niin se sano et periaatteessa ei.
Eli onko muille kerrottu samaa? Musta tämä oli kumma sääntö. Niinkun myös ettei tonnikalaa. Eli sit sais jos ne on käynnyt uunissa tai lämmitetty/keitetty kunnolla. Oon kyl vähän syönyt kuitenkin fetaa ja mozzarellaa, niitä kun on joka salaatissa....mut vähän huonolla omalla tunnolla.
Mietin jo nyt kans jo tulevia jouluruokia... tulee vähän köyhät alkupalat. Kun ei saa mitään rakaa kalaa syödä, siis kaikki mun herkut kielletty kuten kylmäsavulohi, graavi kala, sillit, MÄTI...sit tuorejuustot...
Mitäs olette keskineet tilalle? Löysin lohipateen reseptin mitä ajattelin valmistaa ainakin, kun se on semmoinen mikä laitetaan uuniin. Onko muita ideoita?
Kommentit (74)
eikä kummallakaan kerralla neuvolassa ole kielletty syömästä YHTIKÄS MITÄÄN! Nyt toissa päivänä kun kävin, täti vaan sanoi ettei keinomakeutettuja limuja suositella paljoa juotavaksi, enpä kyllä juo muutenkaan. Eikä nuo niin terveellisiä ole ei-raskaana olevillekaan. Neuvolatäti kertoi eräästä naisesta, joka ei pahoinvoinniltaan voinut alkuraskaudessa syödä mitään muuta kuin maksalaatikkoa. Täti vain totesi, että jotainhan sitä on syötävä.
Paska säkä voi aina sattua, oli miten varovainen tahansa. Tietenkään en kannata lapsen tai kenenkään muunkaan vaarantamista ehdoin tahdoin, mutta rajansa hysteriallakin. Tosiaan tuo suurin listeriavouhotuskin sai alkunsa niistä voinapeista. Ensin on koko raskauden välttänyt graavikaloja ja homejuustoja ja sitten pöpö tulee voinapista.. voi voi. Puhumattakaan multaisista juureksista yms.
Mann@:
Minä olen toista kertaa raskaana eikä kummallakaan kerralla neuvolassa ole kielletty syömästä YHTIKÄS MITÄÄN!
Samat sanat! Maksan täti mainitsi siinä vaiheessa, kun se luetteli ruoka-aineita, joissa on rautaa (Hb oli vähän alhainen). Että tuotahan ei raskauden aikana suositella, vaikka rautaa paljon sisältääkin.
Muualta olen sitten kuullut mm. homejuustojen vaaroista. Nyt " lintuinfluenssan aikana" olen sitten jättänyt käsittelemättä rakaa kanaa ja muutenkin kaikki lihat ja kalat syön kypsinä (no kalasta nyt en juuri perusta). Myös raakaa kananmunaa pyrin välttämään.
Viikonloppuna aion tehdä isommalle porukalle alkupalojan Halloumi-juustosta. Itselleni ja pienimille lapsille sitten valmistan annoksen pastöroidusta maidosta tehdystä Fetasta. Viiniä ajattelin juoda 1/4 lasillista ruoan kanssa.
Aika yllättävää on, että minä en ole saanut neuvolasta mitään ohjeita ruokailuun! Sen minkä tiedän, olen itse ottanut selvää, so. lukenut foorumeilta ja netistä. Ennen ulkomaan matkalle lähtöä kysyin tädiltä, mitä pitäisi ottaa huomioon matkalla, esim. ruokaillessa. (Toki tiedän mitä välttää, halusin tietää, oliko jotain jota en tiennyt)...edelleenkään ei täti puhunut mitään ruoista vaan piti pitkähkön esitelmän siitä, mihin kannatti koskea, mihin ei. (" Katso vähän ettet koske kaikkiin kaiteisiin ja annat avata itsellesi oven, ettei tarvi koskea kahvaan..." ). Taitaa olla omanlaisensa tämä neuvolatäti.
Niin että, jos ainoa tiedonlähteeni olisi neuvola, ja olisin tietämättäni syönyt ei-suositeltavia ruoka-aineita ja jotain kohtalokasta olisi tapahtunut niin....mitä?
ensinnäkin vastaisin eräisiin syytöksiin näin,
kenen etu pistettään edelle?
jos todennäköisyys on 1/10000 eikö se tarkoita että vuosittain suomessa " syntyvistä" lapsista jää muutama syntymättä tai syntyy keskosina ja saa välittömiä tai välillisiä seuraamuksia?
eikö jokainen tarpeeton riski ole liikaa?
miksi alatte puolustus kannalle ja sitten puolustaudutte mutu tuntumalla ammattilaisten tekimiä tutkimuksia vastaan?
ketä syytätte kun se 3. niin itsestään selvästi onnistuva raskaus meneekin kesken?
en tarkoita syytellä ketään teitä joille niin on käynyt, syy on voinut olla tuhat muuta asiaa kuin listeria yms. helposti vältettävä syy, mutta eikös jokainen mahdollinen syy olisi hyvä karsia pois?
kai te lototessakin haluatte mahd. hyvät mahikset voittaa?
ja kysymys suomen holhoavassa järjestelmässä on puhtaasti näkökannasta, suurin osa valtioista esim. USA perustuu näkemykselle äidin oikeudet, suomen linja on syntymättömän lapsen oikeudet, kumpi on mielestänne parempi? kumpi kykenee päättämään omasta puolestaan ja on vastuussa molemmista?
eikö yhteiskunta saa puuttua narkkariäidin touhuihin, vaikka se todistetusti vaarantaa sikiön kehityksen ja hengen?
kärjistän, mutta oletteko erimieltä,
ja edelleen korostan tarkoitus ei ole loukata tai pelotella ketään, kaikki voivat oman ajattelevan mielensä avustuksella lukea kymmeniä tutkimuksia netistä ja kirjastotkin on keksitty, ja aina voi pyytää toista mielipidettä terveyskeskuksen lääkäriltä jos epäilee neuvolan tädin ohjeita, + asuinpaikka vaikuttaa lääkärien/tätien näkemyksiin, ja ikä jne... ohjeet muuttuvat koska asioita tutkitaan nykyään enemmän kuin ikinä ennen, totta kai noudatetaan viimeisimpiä tutkimuksia... mitä varten tutkitaan jos ei hyödynnetä?
anteeksi vaan mutta te raskaana olevat äidit olette vastuussa lapsenne hyvin voinnista, kantakaa vastuunne niinkuin aikuiset ihmiset, itsellenne voitte tehdä mitä halutte mutta puolustuskyvytöntä lasta ei saa kaltoin kohdella,
esim te raskaana tupakoivat? työnnättekö 6kk vanhalle vauvalle sätkän suuhun? ette, ja kuitenkin aiheutatte hänelle tarpeen siihen jo kohdussa, syntyessään vauva on nikotiini addicti, arvatkaa onko kiva alkaa lakkoon ensimmäisenä syntyessään?
tähän päättyy moraalisaarnamme toinen osa.
-Jani
Periaatteesta en ole syönyt maksaa ja tuorejuustoja. Tiedän kyllä, että pästoroituja voi syödä. Kiva kuitenkin kurittaa itseään ja odotan innolla synnäriltä pääsyä kotiin. Olen nimittäin sanonut, että jääkaapissa pitää olla maksalaatikkoa ja sinihomejuustoa. Joulu tulee varmaan olemaan inhottavaa, kun olen niin perso noille molemmille.
En ole kuullut mistään tuosta tonnikalasta. Vähän ihmeellistä?! Sillin kuitenkin tiedän, ettei sitä suositella. On niin suolaista ja se on merivesikala. Katkaravutkin hieman kummastutti. Niitäkin olen syönyt. Viime kesän olisikohan ollut Odotus- lehdessä erilaisia reseptejä ja siinä oli tehty katkarapuleipiä. En usko, että se resepti olisi ollut siinä jos se olisi ns. kielletyllä listalla... Graavilohtakin olen syönyt, mutta aika kurinalaisesti. Olen aina kysynyt, että onko kala suomalaista, tuoretta ja graavattu kaupassa. Vakuumipakattuja ei suositella nimittäin suuren bakteerikantojen vuoksi.
Mutta luulisin kuitenkin että kaikkea voi syödä, jos käyttää maalaisjärkeä!
Ainut mitä neuvolatäti kielsi minulta oli tuorejuustot, myös pästoroidut!!
Hanna rv 32+5
ratpack:
ketä syytätte kun se 3. niin itsestään selvästi onnistuva raskaus meneekin kesken?
anteeksi vaan mutta te raskaana olevat äidit olette vastuussa lapsenne hyvin voinnista, kantakaa vastuunne niinkuin aikuiset ihmiset, itsellenne voitte tehdä mitä halutte mutta puolustuskyvytöntä lasta ei saa kaltoin kohdella
Tuo se alkaa todellakin mennä syyllistämisen puolelle. Siinä olen samaa mieltä, ettei puolustuskyvytöntä lasta saa kaltoin kohdella, mutta koska täydellinen suojeleminen on mahdotonta, jokaisen on vedettävä raja jonnekin. Oikein kärjistäen voisi sanoa, että raskaana olevien olisi syytä pysytellä kotona, esimerkiksi kaupungillahan voi joku tönäistä nurin = aiheuttaa keskenmenon tms. Lapsivesipunktioon ei kukaan voi mennä, sehän se suoranainen lapsenmurha olisi yms yms yms
Entäpä sitten jotakin perinnöllistä sairautta kantavat vanhemmat, joilla on esimerkiksi 50/50 mahdollisuus saada sairas lapsi? Saavatko he mielestäsi hankkia lapsia ollenkaan?
Ja jo olemassaolevat lapset on tietysti syytä eristää tehokkaasti muusta maailmasta, se kun on ainoa keinoa lähes täydellisesti suojella lapsiaan.
Anteeksi kärjistelyni ja vetoni sivuun alkuperäisestä asiasta, mutta todellakin ahdistaa tuollainen syyllistäminen.
Minuakin ahdistaa syyllistäminen joistain asioista, kuten sektio/alatiesynnytys-aiheesta tai imetyksestä. Mutta nämä vältettävät ruoka-aineohjeistukset kyllä miellän ihan asiallisiksi. Itse sain neuvolasta listan vältettäviä ruoka-aineita, mutta olen etsinyt tietoa oma-aloitteisesti muualtakin. Se tuntuu vähän niin kuin perusasialta, yleistiedolta, jota olettaisi kaikilla olevan.
Tietysti aina osalla ihmisistä on huonot elintavat, vaikka he periaatteessa tietäisivätkin, miten toimia, eikä sille sitten mitään voi. Varmaan kaikki tupakoitsijat esim. tietävät, että tupakka on vaaraksi omalle ja muiden terveydelle, mutta silti puolet vai kolmasosa suomalaisista miehistä polttaa. Ja ylipainoisiahan löytyy varmaan yhtä monia Suomesta. Väärin syömällä nekin kilot ovat tulleet, vaikka hekin todennäköisesti hyvin tietäisivät, mikä olisi oikeaoppinen ruokavalio. Eiköhän tässä ole ihan samantyyppisestä ilmiöstä kyse.
Omakohtaisesti olen kiellettyjä ruokia välttänyt, vaikka joulusta tulee vähän tiukkaa... Sen kompensaatioksi olen päättänyt, että haalin kaupasta ennen synnärille lähtöä jääkaapin täyteen kaikkea, mitä en sitä ennen ole saanut syödä. Sen jälkeen niitä kai saa ahmia, vai tietääkö joku siitä tarkemmin? Kun synnytys muuten stressaa, niin on kiva ajatella, että tällainen " palkinto" odottaa sen jälkeen.
ja siellä sanottiin, että kiellettyjen listalla ovat tuorejuustot (tosin sitäkin saa syödä, jos kuumentaa kunnolla ruuassa..), maksa, vakuumipakattu savu- ja graavikala ja uutena on tullut hauki. Söin esikoista odottaessa kerran pari koko raskausaikana maksapihvejä, koska ne on niiin hyviä, eikä sitä tuossa meidän nelivuotiaassa kyllä huomaa! Jouluna aion graavata lohta, koska en voi olla ilman sitä jouluna! Mutta se onkin " luvallista" , kun sen graavauksen tekee itse.
Savukalaakin saa syödä, jos itse savustaa..
Pari-kolme viikkoa sitten oli lehdessä (Etelä-Suomen Sanomat) juttu listeriasta. Terveysviranomaiset olivat tutkineet kaupoissa myynnissä olleita vakuumipakattuja kalatuotteita. Joka kolmannesta oli löytynyt listeriabakteeria viimeisenä myyntipäivänä. Osassa bakteerien määrä oli tietenkin pieni eli alitti turvarajan, joka koskee terveitä aikuisia. Samassa jutussa todettiin, että ns.riskiryhmille kuten raskaana olevat, HIV-positiiviset, heikkokuntoiset vanhukset ym joilla vastustuskyky huono, ei ole olemassa turvallista rajaa, eli parasta välttää kyseisiä tuotteita kokonaan.
Ja vaikka bakteerimäärä ostettaessa olisi pieni, saattaa se kasvaa nopeasti, jos tuotetta kuljetetaan tai säilytetään liian lämpimässä tai jos tuotetta säilytetään useita päiviä avaamisen jälkeen.
Tuorejuustoja olen välttänyt molemmissa raskauksissa, ja vasta tämän toisen raskauden aikana olen kuullut, että pastöroidusta maidosta tehtyjä tuotteita voisikin käyttää. Neuvolassa kehotettiin yksiselitteisesti välttämään tuorejuustoja, joten asiasta näyttää olevan monenlaisia mielipiteitä. Itselläni ei mitään himoja juustoihin ole muulloinkaan, joten niitä on helppo välttää, mutta ymmärrän kyllä että jollain tekee tiukkaa, jos ne kuuluvat suosikkeihin. Jos vaikka joku asiantuntija sanois mulle että jäätelö ja mandariinit kuuluvat ehdottomasti kiellettyjen listalle raskaudessa niin kyllä mäkin saattaisin vähän protestoida =)
syyllistämisestä aika heikosti on kysymys, lähinnä oman moraalisen näkemykseni julkituomisesta.
se kuka sitten puheeni henkilökohtaisesti ottaa tai tuntee piston sydämessään lienee tietoinen tekemiensä valintojen oikeutuksen kyseen alaisuudesta, tässä en tarkoita että oma näkemykseni olis ainoa oikea, ehei, todennäköisesti kaukana oikeasta, ja kuten eräät tahot ovat maininneet johonkin on raja vedettävä, kukin vetää rajansa itse, jokainen valitsee itse ottamansa riskit,
vaimoni on tällä hetkellä raskauden alkavilla metreillä (toista kertaa), ja tiedän että moni nainen vetää herneet nenään kun kerron että tein vaimolleni ekaa lasta suunniteltaessa, hänen tupakointinsa olevan ohi,
mutta koska kyseessä oli tasapuolisesti myös minun lapseni mielestäni oikeuteni oli moinen " käsky" antaa, tosin hän itse olisi lopettanut joka tapauksessa mutta...
ensinnäkin monestikko kysytte miehienne mielipidettä näihin kysymyksiin? ei sikäli että käsitykseni meistä miehistä on että mielellään luistetaan vakavista kysymyksistä ja ilmoitetaan että oma asiasi...
aiheena elämäntavat:
ensinnäkin lihavat tupakoivat miehet ja naiset vahingoittavat " vain" itseään, raskaana oleva vahingoittaa myös lasta, tuskin kukaan ainakaan väittää että esim tupakka tekisi hyvää lapselle?
en ole ikinä tupakoinut joten voin rehellisesti sanoa että en tiedä miten vaikeaa siitä on eroon päästä toiset kuulemma pääsevät helposti irti ja toiset...
edelleen korostan vaikka niin moni on jo henkilö kohtaisuutena nämä asiat ottanut, kyseessä on jokaisen oma asia, ja kukin kasvattaa lapsensa niinkuin parhaaksi näkee, ja syöttää niille mitä haluaa,
mun mielipiteeni ovat tiukkoja, mutta virheitä, epäkohtia, ja pahoja tapoja on varmasti omassa kasvatustyylissäni jne... en ole virheetön kukaan meistä ei ole, se taas ei tarkoita etteikö siihen voisi pyrkiä...
ja pienet virheet on niin helppo korjata...
jos joku on sitä mieltä että muiden ohjeet ei kelpaa, ei tarvitse kuunnella, on meitä niitäkin joiden asenne kaikkeen on " mua ei muut määrää, mä teen mitä mä haluun" aivan vapaasti....
-Jani
Tarkoitukseni oli kaivaa nappulanäidin siteerama tutkimus, mutta hyvä että tuli esille. Minun korvaani nimittäin särähtää pahasti sentyyppiset perustelut, että edellisissä raskauksissa olen syönyt sitä ja sitä eikä tullut mitään, mutta esim. jos ajatellaan juuri noita vakuumipakattuja graavilohia niin jos syöt kerran jokaisessa raskaudessa niin yksinkertaistetun todennäköisyyden mukaan se pitäisi viimeistään siinä kolmannessa raskaudessa napsahtaa kohdalle. Ja tietysti, jos syö usein niin vielä todennäköisempää.
Tiedän kyllä, että riskit ovat pieniä, mutta itse mieluummin vältän riskejä, jotka tiedetään, olivatpa ne kuinka pieniä tahansa, mutta jonkin kohdalle se sitten osuu. Varmasti taas ensi vuonna tulee joku uusi riski, jota ei vielä nyt tiedetä ja listerian voi saada voista jne. mutta ei kai sitä riskiä tarvitse tietoisesti alkaa kasvattamaan.
Monet eivät ota listeriaa vakavasti mutta tässäpä yksi esimerkkitarina:
Raskausaikana oli pitkään lämpö ja flunssaa, varmasti kuukauden ainakin. Sitten kuume pomppasi yli 40 astetta ja lääkäriin mentiin. Lääkärissä ei heti tiedetty mikä on vialla ja lääkäri määräsi antibioottia.
No, listeria ja oli tämä antibiootti väärää joten se vain " yllytti" bakteeria tekemään tuhojaan.
Molemmat olivat hengenvaarassa, sekä äiti että lapsi. Äidin vatsakalvo alkoi listerian seurauksena märkimään ja lapsi jouduttiin leikkaamaan ja vauvalla painoa 500g. Siitä alkoi pitkä ja kivinen keskosuuden tie, lapsi onneksi terve mutta tuon kokoisena syntyessään pitkään jännitettiin ja tutkittiin onko terve.
Tämä tarina siis on tosi. Jokaisella itsellään on vastuu siitä mitä syö, mutta muistutan että kyse ei todellakaan mistään hysteriasta vaan kohdalle sattuessaan voi tehdä todellakin pahoja tuhoja! Ja sitten kun se kohdalle sattuu, se on kans oikeesti menoa...
mutta minä ainakin syön niin kuin tähän asti tuorejuustoa, fetaa, aurajuustoa ja graavilohta. tuntuu että nykyaikana ollaan jo vähän liiankin varovaisia.
Mua kans ihmetyttää hieman tuo relailijoiden asenne, ihan kuin se, että joskus on saanut yhden tai useammankin terveen lapsen olisi joku tae siitä, että mitään pahaa ei voi tulevissa raskauksissa tapahtua (monestihan perheissä, joissa on koettu keskenmenoja tai on vammainen lapsi on myös terveitä lapsia). Ei kai aina tarvi sattua ensin omaan nilkkaan ennenkuin oppii varomaan. Kuvittelisin, että ne, joilla jotain dramaattista on tapahtunut raskauksien aikana suhtautuvat vakavammin riskeihin. Vielä tuosta muutosvastarinnasta uusia tieteellisiä tuloksia kohtaan ja maalaisjärjestä. Useimmat meistä palstailijoista on varmaan yhtämieltä siitä, että alkoholinkäyttö (siis tällä en tarkoita niitä puolia lasillisia viiniä pihvin kanssa) tai tupakointi ei oo kovin hyvä juttu sikiön kannalta. Kuitenkin omana aikanaan nämä ovat olleet uusia mullistavia tutkimustuloksia, joita on aikansa väheksytty ja nieleskelty kuten nyt näitä vakuumi- ja homejuustotuloksia. Vuosien kuluessa asiat on sisäistetty ja niitä pidetään nyt ns. maalaisjärkenä. Kuitenkin sekä alkoholia että tupakointia on pidetty jossakin vaiheessa terveellisenä (60-luvulla aamupahoinvointiin suositeltiin konjakkia, muutama vuosikymmen aiemmin tupakan arveltiin suojaavan tuberkuloosilta ja vahvistavan keuhkoja). 1800-luvulla maailman etevimmät lääkärit ja kätilöt aiheuttivat massoittain lapsivuodekuolemia kun eivät tienneet, että kantsii pestä kädet ennenkuin koskee potilaaseen, varsinkin jos on juuri tullut ruumiinavauksesta. Jos ns. maalaisjärki ei ole aiemminkaan ollut kovin luotettava suojaamaan meitä riskeiltä, niin miksi se olisi nyt?
On varmasti totta, ettei aikoinaan ole varottu haitallisia ruoka-aineita yhtä paljon kuin nykyään. Se on osaltaan johtanut historiassa myös isompaan lapsikuolleisuuteen ja vammautuneisiin lapsiin. Nykylääketiede on niin kehittynyttä, että sitä ilmeisesti helposti tuudittautuu uskoon, että mitään pahaa ei voisi tapahtua.
Tulee mieleen se vertailukohta, että jotkut jättävät jopa lapsensa rokottamatta nykyään. Jotenkin ei tajuta, että tietyt sairaudet ja terveysriskit ovat vähentyneet nimenomaan uusien hoitokäytäntöjen takia. Eivät ne ole itsestään kadonneet maailmasta ja jos ennaltaehkäisystä luovutaan, ne nopeasti palaavat.
Miten muuten kukaan voi perustella listeriariskisten elintarvikkeiden syömistä sillä, että meidänkin äidit söivät, eikä meille mitään tapahtunut? Haloo... Ne sikiöt, jotka saivat silloin tartunnan, eivät ole täällä siitä kertomassa. Ehkei listeriaa flunssaisine oireineen edes osattu tunnistaa aikoinaan, joten kuka sen tietää, moniko sen sai.
Sitäpaitsi vain puolet synnynnäisistä epämuodostumista/ kehityshäiriöistä havaitaan heti syntymän jälkeen, puolet vasta myöhemmin. Niistä n. 10% johtuu ulkoisista tekijöistä, kuten säteilystä tai viruksista, jopa 70%:ssa tapauksista syytä ei enää saada selitettyä vaan se jää tuntemattomaksi.
Jokainen tekee miten parhaaksi nakee, neuvolatati neuvoo kun hanella on kokemusta useammasta raskaudesta kuin monella odottavalla.
Ei se neuvolatadin ansiota/syyta yksin ole jos sinulle syntyy terve lapsi tai tulee keskenmeno.
Itsesi ja lapsesi takia han neuvoo, ihan vaan teidan parhaaksi.
elenoora,
jolla takana toxoplasmoosi tartunta onneksi ennen raskautta!
Vakuumipakatut graavikalat, maksa, pellavansiemenet, merilevä, pastöroimattomat tuorejuustot, yli 3kuppia kahvia tai 2 litraa kokista päivässä, sakariinia ja/tai syklamaattia sisältävät tuotteet(aspartaami ja asesulfaami k sallittuja), raaka liha(tartarpihvit, jauhelihataikina), yrttiteet(ei tarkoita näitä mustaherukkateetä ja vastaavia, vaan yrteistä tehtyjä juomia joilla itseasiassa ei ole teen kanssa mitään tekemistä)
Tuntuu olevan aika puhuttava aihe nää ruoka asiat. Eikä ihme. Mulle neuvolan täti sano, että vältä maksaa ja alkoholia. Mihinkään nuista mulla ei oo mitään vaikeuksia olla koskematta : ). Maksaa tulee muutenkin syötyä harvoin vaikka siitä tykkäänki. Tosin onko jotain " kielletyn hedelmän" makua, kun just nyt on tavallista usemmin tehnyt mieli maksaa..:)
Itse oon kans hankkinut sitten vähän tarkempaa tietoa ei suositeltavista raaka-aineista, joita oon sitte välttänyt. Mutta esim.josain juhlisa en oo kieltäytynyt, jostain homejuustopohjasista ruoista, jotka kuitenkin on kuumennettu/keitetty.
Tonnikalasta sen verran, että isäni on lukenut tarkemmin niistä ja kertonut miten ihanissa olosuhteissa " kuravesissä" niitä ulkomailla kasvatetaan, jolloin niihin myös jää niitä elohopea yms. metallijätteitä, joten just niitä purkkitonnikaloja itse nyt raskausáikana varsinkin niitä kyllä vältän!
On monia juttuja, joista tykkään ja normaalisti syön, mutta raskausaikana pystyn oleen ilman, koska jos jotenkin voin edistää vauvelin terveyttä niin se n kyllä mielelläni teen.
Tottahan sekin on että äitini ja muut ikätoverit on syöny " mitä hyvänsä" raskausaikana ja terveitä vauvoja on sillonkin syntynyt, mutta nykyäänhän tiedetään monista asioista paljon enemmän.
Hyvää ruokahalua " kohtalotoverit" ! : )
Edellisessä raskaudessa 2003 sain neuvolasta listan, jossa oli nämä aiemmin mainitut " kielletyt aineet" .. Silloin olin ensikertalainen ja noudatin kiltisti kieltolistaa. Nyt odotan toista ja kun kävin neuvolassa, sain sieltä listan, missä täysin kiellettyä on vaan alkoholi ja noita muita ennen kiellettyjä aineita (maksa tuorejuustot ym.) kehoitettiin välttämään tai käyttämään vain vähäisissä määrin!? Eli neuvolan ohje tuntui lieventyneen parin vuoden takaisesta. Tätille sitä ihmettelin, että nää oli ennen koonaan kielletty ja hänkin neuvoi minua, että voihan niitä silloin tällöin syödä, kunhan ei säännöllisesti.. Että ota tästä sitten selvää.
Itse ajattelen, että ei Elintarvikevirasto näitä rajoituksia piruuttaan ole tehnyt vaan kyllä kaikella paapomisella on aina taustalla joku tutkittuun tietoon pohjautuva fakta. Itse laitan kylmäsavulohet, homejuustot, fetan ja mozzarellan esim. uunin kautta suuhun (esim. pizzan päällä). Muistelisin, että tämä listeria kohu pohjautuu johonkin pienen meijerin kämmiin muutaman vuosi sitten kun heidän juustoistaan löytyi listeriaa.
Muistaakseni listeria tuhoutuu noin 70-75 asteessa, tosin jälkikontaminaatiovaara on aina olemassa.
Neuvolan tädit ovat varmaan saaneet ohjeet, että asiat pitää tulla selväksi, ettei tule mitään jälkipyykkiä jos joskus sattuisi käymään jollekin huonosti.