Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolatäti kielsi Fetan, Mozzarellan, tonnikalan... mitä saan syödä enää? Entäs joulunkalapöytä?

30.11.2005 |

Hei,

Menossa on 12+1. Neuvolatäti (tiukkis vai?) kun kävi läpi mitä saa syödä ja mitä ei, niin sen lisäks mitä siis normaalit maksaruoat, mäti, katkaravut sun muut kielletyt ruoat, niin se sano et ei saa sit syödä Fetaa, Mozzarellaa, tonnikalaa eikä mitään lihaa mikä ei ole läpikypsää. Hämmästyin siis täysin, ja kysyin vielä et eikö edes pastöroitua, niin se sano et periaatteessa ei.

Eli onko muille kerrottu samaa? Musta tämä oli kumma sääntö. Niinkun myös ettei tonnikalaa. Eli sit sais jos ne on käynnyt uunissa tai lämmitetty/keitetty kunnolla. Oon kyl vähän syönyt kuitenkin fetaa ja mozzarellaa, niitä kun on joka salaatissa....mut vähän huonolla omalla tunnolla.

Mietin jo nyt kans jo tulevia jouluruokia... tulee vähän köyhät alkupalat. Kun ei saa mitään rakaa kalaa syödä, siis kaikki mun herkut kielletty kuten kylmäsavulohi, graavi kala, sillit, MÄTI...sit tuorejuustot...

Mitäs olette keskineet tilalle? Löysin lohipateen reseptin mitä ajattelin valmistaa ainakin, kun se on semmoinen mikä laitetaan uuniin. Onko muita ideoita?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikin olen samaa mieltä muutaman kirjoittajan kanssa siitä, että oma ruumis on kyseessä, oma lapsi, oma asia. Jos tietoisesti ottaa riskin, voi syyttää vain itseään.

Sitten on tullut muutamissa kirjoituksissa esille epätieto siitä, mikä liha on raakaa ja mikä on kyspää. Jos pihvi on puolikypsä, eiko se tarkoita, että osa siitä on raakaa??? Jos sitä ei ole kokonaan kypsennetty, osassa voi olla bakeeri, mikä aiheuttaa toxoplasmoosia!

Täällä muutamat ovat sitä mieltä, että kun synnytys on ohi, voi syödä mitä vain. No ensimmäisen raskauden aikana olin samaa mieltä. Toisin kuitenkin minua valistettiin eri tahoilta. Imettävä äiti siirtää maidon mukana listerian lapseensa, mikä puolestaan on, kuten on tullut edellä seväksi, vaarallista vastasyntyneelle.

Sitten teille kirjoittajille, jotka olette ehdottomasti sitä mieltä, että syötte mitä haluatte. Se todella on teidän asianne, mutta ihmettelen vain, käytättekö autossa turvavyötä? Älkääkä kirjoittako, että on ihan eri asia. Ei niitä kolareitakaan kaikille satu. Entä sitten suojatien käyttö tai tien ylitys vain vihreillä valoilla? Onko se tiukkapipoisten touhua?

Joku täällä vertasi 50/50 mahdollisuutta saada sairas tai vammainen lapsi. Se nyt on mielestäni ihan eri asia kuin kuollut sikiö. Sairas tai vammainen lapsi on elävä, oma lapsi kuitenkin.

Kahden keskenmenon kokeneena (tuulimua ja kohdun ulkoinen raskaus) tiedän, että km:sta toipuminen on vaikeaa ja aikaavievää. En tiedä, selviäisinkö keskenmenosta mitenkään, jos saisin selville, että syy on ollut siinä, mitä olen suuhuni laittanut. Saatika sitten, että joutuisin synnyttämään tietäen, että lapsi on kuollut kohtuun.

Raskaus on muutenkin täynnä epävarmuutta ja epätietoisuutta, en omalta osaltani halua lisätä riskiä uuteen keskenmenoon enkä sikiövaurioon. Elämä on muutenkin niin pienestä kiinni. Ja niin kuin moni lapsettomuudesta kärsivä tietää, raskautuminenkin on hyvin epävarmaa.

En missään nimessä halua syyllistää ketään, ihmettelen vain, jos tietoisesti valitsee toistuvasti sen masuasukillenne vaarallisen vaihtoehdon.

Sinuule Jani sanoisin, että ihailen sinua siinä, että haluat olla puolisosi tukena ja mukana myös odotuksen tällä alueella. Minua toisaalta harmittaa toisten miesten puuttumattomuus puolison puuhiin. Vaikka nainen kantaakin lasta 9 kk, on se alusta asti osa molempia ja synnytyksen jälkeen, myös isän vastuulla fyysisestikin.

Vaikka vuosia aikaisemmin ihmettein ihmisten kommentteja siitä, että elämän alku on pieni ihme, olen viimeisen vuoden aikana tullut siihen tulokseen, ettei se ole pieni ihme vaan suuri sellainen. Kaikki elämässä on niin sattumanvaraisia, hoitakaa kohtuvauvaanne ja lapsianne sen mukaisesti.

Triku

Vierailija
42/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea kohtuudella, paitsi ulkomaisia juttuja, eli esim pastöroimattomat maitotuotteet ja kalat. Kotimaisesta lohesta tehty graavi ja kylmäsavulohi käyvät, kunhan ei ole vakuumipakattua. Saa syödä kotimaisia fetajuustojakin, toki kohtuudella kun on suolaista. Ulkolaiset lihat ja kasvikset kypsennettävä huolella ja samoin marjat. Sanoi vielä, että maalaisjärjellä kun ajattelee, niin pääsee pitkälle jo...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

herhiläinen:

Kieltolistalla Helsingissä:

... yrttiteet (ei tarkoita näitä mustaherukkateetä ja vastaavia, vaan yrteistä tehtyjä juomia joilla itseasiassa ei ole teen kanssa mitään tekemistä)

Aaaaaggh, tämä oli minulle täysin uusi ja ällistyttävä tieto!

Osaatko herhiläinen kertoa, mistä kielto mahtaa juontaa?

Itse en juo kahvia enkä alkoholia ja noita muitakin puheena olleita ruoka-aineita vältän tällä hetkellä. Ainoa " nautintoaineeni" on ollut tee ja mustan teen juomista olen nyt odotusaikana laskenut minimiin (haittaa kuulemma raudan imeytymistä). Tilalle ovat tulleet juuri yrttiteet, kun kuvittelin että niistä nyt ei ainakaan minkäänlaista haittaa voi olla. Mutta nyt sitten tämä - ou nou...

Antakaa ihmeessä lisätietoa, jos jollakulla sellaista on!

Vierailija
44/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseesi vastaus, vaikka kuuluttamasi henkilö en olekkaan.

Yrttiteessä on sellaisia aineita, jotka saattavat käynnistää synnytyksen ennenaikaisesti. Vihreä tee on myös muistaakseni kiellettyjen listalla. Tavallisia teesekoituksia voi nauttia kohtuudella samoin kuin kahvia.

Terveisin Triku

Vierailija
45/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomittajalle tarjotaan töiden jälkeen kahvit, ja tosi harvassa on ne karjanomistajat, jotka kaupasta maitoa kantaisi. siis tankkimaitoa juodaan ja sehän vasta aivan ihanaa on... rasvaa parhaimmillaan 4-7%... listeriavaara on tietysti melkoinen, mutta en toisaalta viitsinyt joka isännälle kertoo että tiineenä ollaan... lisäksi hurahdin alkuraskauden aikana kitti/valkohomejuustoon (brie), jota ainakin VAU-kirjan mukaan saa tuoreena syödä. joulupöydässä ajattelin jättää kalat väliin, jos pystyn, graavilohi on ihanaa.

nyt jo tekis mieli joulukinkkua! kai se on pakko odottaa, ei kehtaa kovin montaa kinkkua ostaa enää...

leenu ja pyry 28+4

Vierailija
46/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa vähän ihmeteltiin, kun kerroin juovani neljästä kuuteen kuppia kahvia päivän aikana. jos enemmän juo niin tulee tosi kauhee olo illalla. ja hemoglobiini on 108...

leenu

Vierailija
47/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut tietosi koskien maidon välityksellä tarttuvaa listeriaa? En ole kuullut siitä aikaisemmin, ja olen ollut siinä ihanassa luulossa, ettei sentää tästä mitään puolentoista vuoden home-ja tuorejuustokieltoa tulisi..

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että turhia riskejä kannattaa välttää, sikäli kun se on itsestä kiinni. Aion kuitenkin käyttää jossain määrin pastöroidusta maidosta tehtyjä tuorejuustoja, koska mielestäni niissä riski on jo aivan häviävän pieni.

Kommenttiasi keskenmenoista jäin sikäli miettimään, että eihän kohdunulkoinen ja tuulimuna (joka ei edes ole keskenmeno, koska sikiötä ei ole), liity mitenkään ruokavalioon tai mihinkään muuhunkaan mitä äiti tekee tai jättää tekemättä..Mutta sitä et varmaan tarkoittanutkaan:)

Vierailija
48/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä masentaa, mutta ei sitä imettävä äitikään voi ihan kaikkea YLEENSÄ napaansa laittaa. Toisten äitien maidosta " menee kaikki läpi" ja toiset vauvat ovat hyvin herkkiä reagoimaan vatsallaan. Enkä nyt edes puhu allergioista, vaan puhtaasti vatsakivuista.

Vuosi sitten kesällä olin sairaalassa ja vieruspetiin osui suklaalle perso äiti. Maito oli jo noussut ja äiti veteli iltapalaksi 2 Fazerin sinistä levyä. Vauva huusi miltei koko yön! Seuraava yö olikin rauhallinen " vinkattuani" suklaan huutoa aiheuttavasta efekstistä...

On lukemattomia ruoka-aineita, joista vauva voi saada vatsavaivoja. Toki vauvat kasvavat ja alkavat sietää paremmin. Ja kuten sanottu, voihan juuri sinun vauvasi olla se onnellinen piltti, jolla on teräsvatsa alusta asti.

Janin oli kovin vaikea ymmärtää, miksi naiset eivät pysty raskausaikana hillitsemään ruokahimojaan. Eipä elämässä ihan hirveesti niitä muita himoja jäljelle jää, kun " vähän kaikki" karsitaan odottavalta. ;) Ruoka on yksi suuri nautinnon aihe. Säälittävää kyllä, ehkä jopa se suurin...

Ja että YKSI joulu menee ilman herkkuja. No kerronpa sinulle, että omalla kohdallani tulee NELJÄ joulua peräkkäin menemään ilman herkkuja. Eka odotin, seuraavana imetin. Nyt odotan taas ja seuraavan imetän. Ja voi voi, tämä tulokas on puhdas vahinko, ehkäisystä huolimatta. Joten ns. omasta valinnasta ei kyse...

Että tälläisen asian haluan tuoda ilmi. Vaikka en haluakaan missään tapauksessa vauvalleni mitään pahaa, ja tietoisesti vältän taas kerran kiellettyjä ruokia, en jaksa enää surra viikkotolkulla, jos vahingossa syön kahvikutsuilla tuorejuustosta tehtyä kakkua, tai jos himoissani vetäsen yhden maksamakkaravoileivän nassuuni. Muuten, synnyttämättömien osastolla oli viimekesänä ruokana MAKSAKASTIKETTA. :O

Vierailija
49/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratpack:

ensinnäkin monestikko kysytte miehienne mielipidettä näihin kysymyksiin? ei sikäli että käsitykseni meistä miehistä on että mielellään luistetaan vakavista kysymyksistä ja ilmoitetaan että oma asiasi..

Mä olen kysyny usein mieheni mielipidettä näistä ravinto asioista/hysterioista ym. ja mun miehen mielipide on aika lailla kuin omani. Kultainen keskitie kaikessa on parasta meidän molempien mielestä, ja se toimii myös meidän kohdalla rajoina.

Vierailija
50/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, mistä tai keneltä sain tietoni listerian tarttumisesta imettävältä äidiltä lapselle. Muistaakseni sairaalassa luin ainakin jostain esitteestä, että imettävän tulee vältää tässä asiassa samoja ruoka-aineita, kuin odottavan äidinkin. Välittyyhän maidon mukana allergisoivat aineet, alkoholi, huumeet vielä paremmin, kun ei ole istukkaa välissä edes vähän suodattamassa. Samahan käytäntö on lääkkeissä. Ei imettävälle määrätä kaikkia lääkkeitä ja sittenkin vain harkiten.

Keskenmenosta kirjoittaessani tarkotin sitä, että kun keskenmeno ei johdu itsestä (tuulimuna, kohdun ulkoinen ym vastaavat) on toipuminen vaikeaa. Sitä syyttää itseään ja pohtii, miksi maailmassa juuri meille kävi näin. Mitä sitten tapahtuu, jos syy onkin itsessä. Edelliset pystyy jossain vaiheessa antamaan itselleen anteeksi, koska ei itse ole voinut vaikuttaa raskauden lopputulokseen.

Ja kommenttiisi siitä, ettei tuulimuna ole eden raskaus, olen kanssasi eri mieltä. Kuukautiset jäävät pois, teet raskaustestin, joka on positiivinen. Elät elämääsi, niin kuin olisit raskaana. Vasta rv 13+ np-ultrassa, jos sitä edes kaisikssa kunnissa tehdään, huomaatkin, ettet olekkaan raskaana. Koita siinä sitten itsellesi selvittää, ettet ollenkaan ole ollut raskaana. Sulla on ollut jo laskettu aika, vaaleanpunaiset suunnitelmat siitä tulevasta vauva-arvesta, talkintuoksusta ja maidonhuuruisesta ihanuudesta. Se on kyllä suuri menetys, vaikka tieteellisesti ei sulla lasta ole koskaan ollut sisälläsi. Voin sanoa, että tipahtaa todella korkeelta.

Hauskaa itsenäisyyspäivää kaikille palstailijoille

Triku

Vierailija
51/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä teehän on ihan samaa kasvia kuin musta tee, mutta sitä ei ole fermentoitu. Vihreää teetä saa juoda kohtuudella.

Yrttiteet puolestaan on kielletty (kuten myös yrteistä tehdyt luontaislääkkeet) siksi, ettei niiden vaikutusta sikiöön ole riittävästi tutkittu.

Vierailija
52/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ymmärrän nyt, mitä tarkoitit keskenmenoista puhuessasi. Olisi tietysti hirveää tietää mahdollisesti itse aiheuttaneensa keskenmenon, joten toki on järkevää välttää tarpeettomia riskejä.

Hyvä tietää, että pitää kytätä ruokavaliotaan sitten imettäessäkin..mä oon aina haaveillut pitkästä imetyksestä, mutta toi kyllä pisti ajattelemaan, että puolikin vuotta saattaisi riittää...

En halunnut mitenkään loukata sinua puhuessani tuulimunaraskaudesta, ja ymmärrän, että on varmasti todella vaikeaa kokea sellainen. Olen kuitenkin kuullut, että jos nainen esim kokee useampia keskenmenoja, ja joku raskaus on tuulimunaraskaus, sitä ei lasketa keskenmenoksi..Olen kyllä samaa mieltä, että se on tietynlainen raskaus, mutta mielestäni se ei ole mitenkään sama asia, kuin oikean, alkaneen elämän menettäminen. Ymmärrän kuitenkin mitä ajoit takaa, että tunnetasolla, kun on jo aivan valmistautunut saamaan vauvan ja luulee vauvaa odottavansa, on tieto tuulimunasta varmaan hyvin järkyttävä.

Vierailija
53/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kertomasi kokemus naisesta, joka söi kaksi suklaalevyä päivässä...on tietysti ihan selvää, että ei noin järjettömiä määriä maitoa sisältävää suklaata kannata vetää..mutta ei se nyt tarkoitakaan sitä, että laittaisi " mitä tahansa suuhunsa" , koska voi suklaata imettäessä hyvin omin tunnoin kohtuudella syödä. Erikseen tietysti sitten vauvat, jotka eivät siedä maitoproteiinia, joka välittyy äidinmaidon kautta...

Ihmettelyni koski juuri tuota listeria-aihetta, olen aikaisemmin ymmärtänyt,että juuri syntymätön sikiö on vaarassa, jos saa listeriatartunnan..Mutta kysäisen itsekin tuota vielä neuvolasta, niin tulee varmempi olo..

Maksakastikkeesta, mitä sairaalassa oli tarjottu sen verran, että eihän maksa ole mitenkään täysin pannaan julistettu. Sitä vaan ei pidä paljoa syödä, runsaan A-vitamiinipitoisuuden vuoksi. Aivan hyvin voi silloin tällöin syödän maksamakkaraa tai maksalaatikkoa, jossa sitä maksaa on muuten hyvin vähän. Itse en kyllä noita syö ollenkaan, koska en voi sietää maksaa..mutta ajattelin nyt vaan niitä, joiden herkkuihin se kuuluu:)

Pointtini oli siis kohtuus kaikessa. Listeriabakteeria ja toksoplasmoosia ajatellen ymmärrän, että ollaan varovaisia, ja että ihan hippusellinenkin niitä sisältävää tuotetta voi riittää. Mutta muuten todella maalaisjärkeä voidaan käyttää:)

Vierailija
54/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin on ihan äitiyskorttiin merkitty aina tuulimunaraskaus keskenmenoksi. Tuulimunaraskaus on 99% raskaus, kaikki muu kehittyy mutta sikiö jää vain uupumaan.

Se miten sitte jokainen ottaa sen tunnetasolla on eri juttu. Itse koin nimenomaan positiivisena sen etten onneksi menettänyt vauvaa, tuhraantui vain ns. peliaikaa... Mutta kyllä se ihan raskaus on ja siitä seuraava keskenmeno :)

Vierailija
55/74 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pitää syödä kohtuudella. Siinä kun on sitä suolaa...eli sen vuoksi ei suositella syötävän paljoa.

tonnikalaakin voi kunhan se on kypsennetty

Vierailija
56/74 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee jo kovasti ohi alkuperäisen aiheen, mutta MAITO ei ole välttämättä se aine, joka suklaassa vauvaa itkettää...

Kuinka paljon maitoa on suklaalevyssä verrattuna vaikka ruuan kanssa kumottuun maito/piimälasiin? Välipalaviiliin? Iltajogurttiin?

Pointti oli, että moni ei varsinkaan esikoista odottaessa TIEDÄ, että synnytyksen jälkeenKÄÄN ei välttämättä voi syödä kaikkea mitä haluaa. Enkä tässä tarkoita lääkkeitä, alkoholia jne. vaan ihan ihan tavisruokaa.

Pitkästä imetyksestä haaveilevien on turha tätä nyt kovin pelästyä. Vauva kasvaa ja myös sietokyky kasvaa. Suolisto kehittyy. Meillä esim. kakkosen kanssa kahvi oli pahis nro 1. Siis HETI alussa. Siihen palasin muistaakseni 2 kk;n imetyksen jälkeen.

Kolmonen olikin sitten juttu erikseen pahoine allergioineen, joihin EI edes korvikkeelle siirtyminen auttanut. Sopivaa ei löytynyt edes apteekin erikoismaidoista.

Että näinkin voi käydä.

Tiitu, kera katraan

Vierailija
57/74 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siis ihan sama, mikä siinä sulklaassa sitten itkettääkin, mutta joka tapauksessa mun pointti oli se, ettei oo kohtuudella syömistä, jos vetää kaks levyä päivässä:)tuskin siis ainakaan yhtä paljon itkisi, jos vetäisi vaikka muutaman palan päivässä..

Joo, toivottavasti ei saa vauvaa, jolle kaikki äidin syömiset on pahasta..ei voi kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta..

justagirl rv 7+0

Vierailija
58/74 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan vältettävästä asiasta, kannattaako siihen suhtautua kohtuudella vai jyrkästi. Esim. kun kyse haitallisuudessa on määrästä, eli liian paljon suolaa, rasvaa, sokeria, kofeiinia, A vitamiinia tms. on pahasta, mutta näitä aineita voi syödä joskus pieninä määrinä tai juhlapäivinä, kuten silli jouluna, maksaruoka heikkona hetkenä jos siihen on hulluna jne. (Oma lukunsa on ne, joiden on jostain erityisestä syystä oltava varovaisia esim. sokerin suhteen.) Oma joukkonsa on sitten ne vakavammat riskit, joiden saadessaan on kyse ns. kerrasta poikki tilanteesta. Se, että saako esim. listerian tai toksoplasmoosin ei riipu ollenkaan nautitun ruuan määrästä, vaikka riski onkin tietysti isompi jos syö suuria määriä. Kuitenkin huonolla säkällä sen pöpön voi saada ihan pienestä murusestakin, vaikka kysessä olisikin raskauden ainoa homejuuston syöntikerta.

Vierailija
59/74 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuota peräänkuulutin tuolla edellisellä sivulla:) mutta et varmaan huomannut.

Vierailija
60/74 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis, tällä sivulla, kommentissani Tiinulle viittaan juuri tuohon aiheeseen.