Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolatäti kielsi Fetan, Mozzarellan, tonnikalan... mitä saan syödä enää? Entäs joulunkalapöytä?

30.11.2005 |

Hei,

Menossa on 12+1. Neuvolatäti (tiukkis vai?) kun kävi läpi mitä saa syödä ja mitä ei, niin sen lisäks mitä siis normaalit maksaruoat, mäti, katkaravut sun muut kielletyt ruoat, niin se sano et ei saa sit syödä Fetaa, Mozzarellaa, tonnikalaa eikä mitään lihaa mikä ei ole läpikypsää. Hämmästyin siis täysin, ja kysyin vielä et eikö edes pastöroitua, niin se sano et periaatteessa ei.

Eli onko muille kerrottu samaa? Musta tämä oli kumma sääntö. Niinkun myös ettei tonnikalaa. Eli sit sais jos ne on käynnyt uunissa tai lämmitetty/keitetty kunnolla. Oon kyl vähän syönyt kuitenkin fetaa ja mozzarellaa, niitä kun on joka salaatissa....mut vähän huonolla omalla tunnolla.

Mietin jo nyt kans jo tulevia jouluruokia... tulee vähän köyhät alkupalat. Kun ei saa mitään rakaa kalaa syödä, siis kaikki mun herkut kielletty kuten kylmäsavulohi, graavi kala, sillit, MÄTI...sit tuorejuustot...

Mitäs olette keskineet tilalle? Löysin lohipateen reseptin mitä ajattelin valmistaa ainakin, kun se on semmoinen mikä laitetaan uuniin. Onko muita ideoita?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoloiden viesti että tuorejuustoja homejuustoja yms. voisi syödä kohtuudella. Eihän se listeria ole syödyn ruuan määrästä riippuvainen. Se voi tulla siitä ainoasta kerrasta kun syöt raakaa kalaa, lihaa tai homejuustoa. Ymmärän tuon kohtuuden näissä maksaruuissa ja vastaavissa. En tosin ole sitä mieltä että jos vahingossa syö niin kannattaisi suotta stressata, riski on pieni että sen saa. Mutta en kyllä tarkoituksella syö näitä ns. kiellettyjä ruokia ollenkaan. Mielestäni pienikin riski on turha riski.

Niin ja itsellänikin menee nyt toinen joulu tässä raskaana ollessa samoin 2x uusivuosi 2xpääsiäinen 2xvappu ja viime juhannuksena imetin nyt olen raskaana vielä silloin. Samoin toivottavasti vielä ens vuodenkin joulun imetän ja silti pystyn olemaan ilman " kiellettyjä" ruokia. Myös tupakanpolton lopetin kun esikkoa ruvettiin edes harkitsemaan ja alkoholiakaan en ole yli puoleentosita vuoteen juonut paria sauna olutta enempää ja vielä ainakin vuosi menee juomatta. Nämä asiat nyt vain on minulle itsestäänselviä. Lapseni vuoksi teen ihan mitä tahansa. En ikinä halua heitä omien mielitekojeni vuoksi saattaa minkään näköiseen vaaraan.

Tämä siis minun mielipiteeni, en kaipaa selittelyjä tai saarnaa keneltäkään. Jokaisen oma päätös on tämäkin asia.

Vierailija
62/74 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoranaisesti ymmärrä miten voidaan saada ruuasta näin suuri haloo. Miten ennen on saatu terveitä lapsia, kun on syöty mitä sattuu, kun ei ole tiedetty miten mikäkin on vaikuttaa sikiöön.

Ennen maito on juotu täysin pastoroimattomana " suoraan lehmän tissistä" , ei ole ollut kunnon kylmäsäilytyksiä. Sama koskee monen muun ruuan säilytystä ja käsittelyä.

Ja silti ollaan saatu terveitä lapsia!!!!

Tänä päivänäkään ei kaikkialla maailmaa odottavat äidit saa edes ruokaa, jotta olisi riittävästi rakennusaineita uudelle elämälle ja siltikin vielä syntyy terveitä lapsia.

Itse sain neuvolasta listan vältettävistä ruoka-aineista, joiden perässä luki syy minkä vuoksi tulee välttää. Pääasiassa olen pyrkinyt välttämään kyseisiä aineita, muttä olen syönyt niistä osaa satunnaisesti kuten: pellavansiemeniä leivässä, maksamakkaraa, juustoja, graavilohtakin taisin kerran palan syödä...

En osta kyseisiä tuotteita kotiin mutta jos jossain on ollut tarjolla olen saattanut vähän ottaa ja syödä. Mielestäni asioissa pitää pitää kohtuus ja pysytellä kultaisella keski tiellä.

rv 27+2 sikiö ja äiti voivat hyvin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oikeasti ehkä ole tietoinen uusista suosituksista, jos suosittelee sellaista mitä toisessa neuvolassa kielletään. Jos olisin niin vastuullisessa asemassa, en todellakaan uskaltaisi ruveta lieventämään suosituksia. Mutta kuten tiedetään terveydenhuollossa on kaikenlaista persoonaa. Lääkäritkin tekee virheitä, miksei neuvolantädit... En myöskään kehottaisi tälläisellä palstalla ihmisiä viis veisaamaan tutkimuksista ja uusista jutuista ihan mutu-tuntumalla. Jotkut kun tosiaan uskovat, mitä heille täällä neuvotaan.

Vierailija
64/74 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikös tuossa listeriassa ollut kyse siitä että se aiheuttaa (saattaa aiheuttaa) keskenmenoja...

eli, laspen terveene syntymisestä ei siinä ollut kyse... vaan siitä että tuleeko keskenmeno... eli Kuoleeko lapsi vaiko eikö....

se siitä tällä kertaa

krisse rv 12+4

Vierailija
65/74 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Listeriabakteeria kantavasta äidistä syntyvä lapsi voi sairastua aivokalvontulehdukseen synnyttyään, eli se ei aiheuta pelkästään keskenmenoja, vaikka km on se paljon yleisempi näistä vaihtoehdoista.

M

Vierailija
66/74 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vertaukseni 50/50 suhteella sairaana syntyvistä lapsista oli tarkoitettu Janille, joka pyhimysmäisesti syytti tuorejuustoja syöviä äitejä siitä, että nämä tarkoituksella aiheuttavat lapselle vakavan sairauden. Mutta se siitä, ainakaan itse en koe oikeudekseni saati sitten asiakseni syytellä ketään, kukin tekee omat valintansa omassa elämässään ja raskaudessaan.

Halusin tuoda esille sen, että listeriabakteeri ei todellakaan ole mikään pastöroimattoman maidon tai graavilohen " sairaus" , vaan sitä esiintyy maaperässä. Listerian voi siis saada myös esimerkiksi juureksista. Ja kuten jo sanottu, listeriaa on löydetty voinapeista kuten myös monista muista elintarvikkeista. Listerian voi siis saada vaikkei söisi hippustakaan tuorejuustoa tai graavilohta. En ehdoin tahdoin suosittele kenellekään " vaarallisten" ruoka-aineiden syöntiä, mutta tuskin tästä kannattaa tämänkaltaista meteliä nostaa. Omalta kohdaltani... olen muutaman kerran tämän raskauden aikana syönyt graavilohta noutopöydästä, en siis tiedä oliko vakuumipakattua vai ei, kotiin en ole ostanut. Kotimaisia tuore- , home- ja fetajuustoja olen syönyt hyvällä halulla, ne kun sattuvat olemaan suuri intohimoni. Maksaa syön muutenkin melko vähän, maksakastiketta ja-pihvejä olen tainnut pari kertaa syödä. Muutaman lasin siideriäkin olen nautiskellut. Nämä ovat omia valintojani, jos toki olen asioista miehenikin kanssa keskustellut. Meillä on ollut onnea, meillä on kolme perustervettä lasta ja neljäs (toivottavasti terve) tulossa. Omaksi ansiokseni en tätä paljoltikaan lue, vaikka toki yritän terveellisiä elämäntapoja lapsilleni opettaa ja itsekin noudattaa.

Täällä tuntuu olevan ihmisiä, joiden elämäntehtävänä on syyllistää toisia oli sitten kyse syömisistä, turvaistuinten sijoittamisesta, lasten päivähoidosta tai imetyksestä. Neuvoa ei kohta enää uskalla kysyä kukaan kun asiallisten vastausten lisäksi saa niskaansa syyllistäviä kommentteja ja superäitien ja -isien ylenkatsetta. Muistuupa mieleeni eräskin kerta kun kyselin vaipparoskiksen käyttöohjetta ja ainakin parissa vastauksessa minua suunnilleen syyteltiin ekoterroristiksi.

Mutta se siitä, mukavaa joulunodotusta ja herkkuhetkiä kaikille!

Vierailija
67/74 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on iso näköharha. Ei ennen saatu aina terveitä lapsia. Osa lapsista kuoli ja osa syntyi elävinä. Elävistä osa oli terveitä ja osa vammautuneita.

Lapsikuolleisuus on saatu pohjoismaissa painettua nykyisenkaltaiseksi lähes olemattomaksi ilmiöksi juuri siksi, että lääketiede on niin kehittynyttä ja monia riskejä osataan nykytiedon avulla ehkäistä ennalta.

Vierailija
68/74 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mann@ pyydän sinua ystävällisesti lukemaan viestini sana sanalta uudestaan, tarkoitukseni ei ole syyttää yhtäkään yksittäistä äitiä tai ruoka-ainetta mistään, en myöskään edelleenkään halua syyllistää ketään, pyhimysmäisyydestä taas ei voi millään puhua koska heikosti yksikään mies pyhimystä muistuttaa,

ensinnäkin haluan korostaa sitä että suurin osa miehistä on heitä jotka luistavat ekojen kuukausien aikana kaikesta vastuustaan (jo raskauden alussa voi tehdä paljon), mukaan lukien minä,

toiseksi en millään ikuna voi ymmärtää mitä naisten päässä liikkuu ja miltä mikäkin asia tuntuu,

mutta silti minulla on silmät ja näen mitä tapahtuu, ja osaan myös lukea, toinen asia on että ehkäpä kykenen käsittelemään asiaa eritavalla ajatuksissani koska se ei konkreettisesti kosketa omaa ruumistani,

jotta kukaan nyt enää ei luulisi että haluan syyllistää tai että en arvostaisi teitä hyvät naiset ja äidit niin haluan nyt sanoa että te olette ihme!

jos lapset ja perheet olisivat miesten huolehdittavina puoliksikaan niin paljon kuin naisilla nyt niin oivoi,

tsemppiä ja onnea kaikille oikeasti ja vilpittömästi,

joka ainoa teistä on ainut laatuinen ja ihmeellinen, pitäkää huolta itsestänne ja lapsestanne,

se on se mitä olen yrittänyt sanoa.

Vierailija
69/74 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listerian voi tosiaan saada vaikka ihan tavallisesta valmisruuasta (valmiit kana-liha-kasvisruuat pakattuina), salaateista, juureksista jne.

Oikeesti, kaikesta löytyy vaaniva peikko, jos haluaa etsiä. Siten ei kannattaisi syödä ikinä ulkona, kun ei voi tietää kylmäsäilytyksestä, työntekijöiden käsihygieniasta jne.

Majoneesi hampurilaisessa, salaatti noutopöydässä...

Listeria on ihan kamala tauti ja todellakin sitä kannattaa yrittää välttää maalaisjärjen käytöllä.

Mutta kohtuus kaikessa. Jos siitä yhdestä graavilohesta jouluna saa tartunnan, on se mielestäni sarjassamme " oli tarkoitettu" . Toki sen olisi voinut välttää jättämällä kokonaan syömättä, mutta entäs jos sen saikin lohen sijaan lasillisesta piimää? Tai voista? Korkeemman kädessä nämä ovat. Eri juttu jos tieten tahtoen haluaa elää hälläväliä, käyttää päihteitä jne.

Ja ne jotka ajattelevat ja elävät kohtuudella, on turha syylistää sikiöntappajiksi.

Ahdasmielisyys valitettavasti pesii ja voi hyvin.

Vierailija
70/74 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee jo vähän toistoa joidenkin edellisten sanomiin, en saanut vietiä lähetettyä eilen kun tämä ketju oli jotenkin tukossa:

Vielä 100 vuotta sitten lapsikuolleisuus on Suomessa ollut aivan valtavan suuri nykypäivään verrattuna, samoin synnytys/lapsivuode on ollut naisten yleisin tai yksi yleisimpiä kuolinsyitä. Sama tilanne on edelleen suurimassa osassa maailmaa, kun taas Suomessa hyvän neuvolajärjestelmän, hygienian, elintason yms. syiden takia lapsikuolleisuus on jo vuosia ollut maailman pienin. Eli ennen terveen lapsen saaminen oli ihan onnenkauppaa. Näistä samoista syistä johtuen niin Suomen kuin koko maailmankin väkiluku on muuten noussut ihan räjähdysmäisesti viimeisen sadan vuoden aikana. Toisaalta, kuten mainitsit, ennen ruoka sekä tuotettiin että syötiin pitkälti omassa kotitaloudessa, joten ruoka oli erittäin tuoretta, eikä vaarallisen suuria bakteerikantoja ehtinyt kehittyä. Nykyään paremmasta hygieniasta huolimatta ruokaa kuljetetaan pitkiä matkoja ja säilytetään pitkiä aikoja, joten pastöroinnista huolimatta jokin voi mennä vikaan ja vaarallisen suuri bakteerikanta kehittyä. Esim. homejuusto voi herkästi saada listerian jääkaapissa olevista juureksista. Ja taas toisaalta, maatalousyhteiskunnassa eläessämme useimmat saivat immuniteetin esim. toksoplasmaa vastaan jo lapsina, joten sitä ei raskaana ollessa tarvinnut erityisesti varoa, eikä olisi tietysti osattukaan. Nykyään suomalaisista vain n. 20% on immuniteetti toksoplasmaa vastaan, kun esim. etelä-ja keski-euroopan väestöstä se on n. 80-90% (syövät paljon pehmeitä pastöroimattomia juustoja).

Joku muu mainitsi, että onhan sitä listeriaa juureksissakin kun se tulee maaperästä. Eihän tätä kukaan ole kieltänytkään! Kuten sanoin, homejuustot ovat erittäin herkkiä saamaan ns. sekundaaritartunnan esim. jääkaapin juureksista. Ja varmasti siellä Suomenkin neuvoloissa kehotetaan syömään vain erittäin hyvin pestyjä vihanneksia ja hedelmiä (joissa on siis sekä toksoplasma- että listeriariski). Se, että välttää näitä tyypillisimpiä listerianlähteitä pientää riskiä, mutta ei kokonaan poista sitä. Eikähän esim. homejuusto, toisin kuin juurekset, ole mikään perusruoka-aine mistä olisi edes erityisen hankalaa pidättäytyä, ainahan sen voi syödä esim. kypsennetyssä ruoassa jos ei muuten voi olla ilman.

Syyllistämisestä vielä, en muista enää kuka siitä kirjoitti. En ymmärrä, miksi jotkut tuntuvat olevan niin herkkiä aistimaan syyllistämistä tällä palstalla. Mielestäni esim. tässä ketjussa useimmat ovat oikein painottaneet sitä, että jokainen valitsee oman elämäntapansa ja on itse vastuussa omasta ja lapsensa terveydestä. Mehän ollaan ihan anonyymejä täällä. Ainakaan itseäni ei ihan oikeasti hirveästi purista mitä kukin omassa elämässään tekee tai jättää tekemättä, enhän minä ole se, joka kärsii/nauttii valintojen seurauksistakaan. Kuitenkin jokaisella olisi hyvä olla tiedossa faktat, että osaa niitä valistuneita valintoja tehdä ja tämä pitkä ketju alkoi muistaakseni kysymyksellä näiden juustojen turvallisuudesta kun kysyjä ei tiennyt pitääkö niitä varoa, ja jos pitää niin millä perusteella.

Vierailija
71/74 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ystäväni asuu Englannissa ja olemme huviksemme verranneet ruokasuosituksia siellä ja täällä, pari kertaa ottaneet yhteenkin aiheesta. Hänellä ehdottomasti kiellettyjä olivat ainakin pähkinät ja sinihomejuustot. Juureksia tuli välttää ja hedelmät pestä hyvin, kuten Suomessakin. Pähkinät kuulemma aiheuttavat pähkinäallergiaa lapselle ja saattavat käynnistää synnytyksen, olla yhteydessä keskenmenoihin jne.

Sen sijaan suositeltavia tai sallittuja olivat kalat eri muodoissaan, erityisesti merilohi ja vaalealihaiset kalat, sushi, sisäelinruuat (saa rautaa), kaikki maitotuotteet (joista siis Suomessa saa listerian?), juustot (myös muut homejuustot paitsi sinihome = blue veins). Maksaa oli jopa kehoitettu syömään. Raakaa lihaa ei mainittu, ei siis myös kielletty. Maustettu ruoka on kuulemma hyväksi, lisää vastustuskykyä.

Samoin Enkuissa suositellaan jo raskautta yrittäville foolihappoa, huomattavasti isompia määriä kuin Suomessa, muistaakseni 800 mikrogrammaa, kun Suomessa raskaana oleville suositellaan 400 mikroa. Samoin foolihappoa täytyy syödä läpi koko raskauden. Lekurissa oli oikein erikseen kysytty joka kerta että olethan muistanut foolihapon. Suomessa kun kerroin ottavani extrafoolihappoa neuvolatädit ja lekuri vain naurekelivat asialle.

Tottakai Britanniassa on eri bakteerikanta, mutta listeriaa ja toksoplasmoosia on sielläkin. Silti asennoituminen sallittuun ja kiellettyyn on erilainen ja perustelutkin eriävät. Edelleen olen sitä mieltä, että terveellä järjellä pärjää pitkälle.

Ai niin! Saunominen oli ehdottomasti kiellettyjen listalla -> sikiön kehitysvauriotm, keskenmeno ja ennenaikainen synnytys. Olisiko meitä suomalaisia jos noin olisi?

- tp

Vierailija
72/74 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin neuvolassa että perus-suomalaisesta ruokavaliosta kuulemma saa foolihappoa tarpeeksi kunhan syö riittävästi lihaa, tuoreita kasviksia ja täysviljatuotteita.

Tässä muuten on linkki brittiläisille sivuille, jossa ainakin itse löysin samat asiat kuin suomestakin. Ainoa ero oli nuo pähkinät jos suvussa on pähkinä-allergiaa... ja tuolla oli rajoitettu tonnikala 170g/viikossa... ja Haita ei kuulemma suositella :D (ilmeisesti saman syyn takia kuin ei muitakaan petokaloja suositella).

http://www.bbc.co.uk/parenting/having_a_baby/pregnancy_diet.shtml

Vierailija
73/74 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös asunut Britanniassa, ja foolihapon painotus siellä johtuu siitä, että siellä syntyi paljon lapsia , joilla on se foolihapon puutteesta johtuva selkärankavaurio (spina bifida?). Silloin kun asuin siellä n. 10 v. sitten, tämä oli ilmeisesti juuri huomattu, koska silloin tästä oli paljon kohua siellä. Kuten jokainen Britanniassa joskus asunut suomalainen on varmasti pannut merkille, useimmat britit eivät keskimääräisesti ottaen syö läheskään yhtä terveellisesti kuin suomalaiset ja erityisesti siitä johtuu tämä siellä yleinen foolihapon puute. Ja saunasta, itseänikin huvitti tämä ylenmääräinen varovaisuus saunomisen suhteen. Ne yritykset, joissa on sauna tietääkseni välttävät varoitusplakaateilla mahdolliset valtavat korvausvaatimukset, joita joku voi esittää jos sattuisi jotain vahinkoa tulemaan saunassa. UKssa tällaiset korvausvaatimusskandaalit ovat yleisiä ja summat tosi suuria Suomeen verrattuna.

Vierailija
74/74 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatäteillä sitten saattaa olla näitä omia versioita, joita sitten kyllä voin järkeni mukaan ja tietoa etsimällä/kyselemällä kyseenalaistaa.

Neuvoloissa jaetaan informaatiolehtistä, jossa selitetään kielletyt/vältettävät ruoat.

Kiva kun kerrotaan miten muissa maissa on, mutta minä edelleenkin luotan Suomen järjestelmään, sanokoon Briteissä, usassa tai Ambomaalla mitä haluavat ;)

Ystäväni on asunut Englannissa ja se ruoka mitä esim. kouluissa syötetään niin... blaah. Eihän en tiedä edes miltä broileri näyttää oikeasti...kuulema...

Minä olen aina syönyt tonnikalaa, koska sitä ei ole kielletty, kaksi tervettä lasta on. Tämä tietenkään ei ole tieteellistä faktaa, mutta ajattelin mainita.