Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolatäti kielsi Fetan, Mozzarellan, tonnikalan... mitä saan syödä enää? Entäs joulunkalapöytä?

30.11.2005 |

Hei,

Menossa on 12+1. Neuvolatäti (tiukkis vai?) kun kävi läpi mitä saa syödä ja mitä ei, niin sen lisäks mitä siis normaalit maksaruoat, mäti, katkaravut sun muut kielletyt ruoat, niin se sano et ei saa sit syödä Fetaa, Mozzarellaa, tonnikalaa eikä mitään lihaa mikä ei ole läpikypsää. Hämmästyin siis täysin, ja kysyin vielä et eikö edes pastöroitua, niin se sano et periaatteessa ei.

Eli onko muille kerrottu samaa? Musta tämä oli kumma sääntö. Niinkun myös ettei tonnikalaa. Eli sit sais jos ne on käynnyt uunissa tai lämmitetty/keitetty kunnolla. Oon kyl vähän syönyt kuitenkin fetaa ja mozzarellaa, niitä kun on joka salaatissa....mut vähän huonolla omalla tunnolla.

Mietin jo nyt kans jo tulevia jouluruokia... tulee vähän köyhät alkupalat. Kun ei saa mitään rakaa kalaa syödä, siis kaikki mun herkut kielletty kuten kylmäsavulohi, graavi kala, sillit, MÄTI...sit tuorejuustot...

Mitäs olette keskineet tilalle? Löysin lohipateen reseptin mitä ajattelin valmistaa ainakin, kun se on semmoinen mikä laitetaan uuniin. Onko muita ideoita?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tonnikala ja katkaravut?? Ja onko sillikin tosiaan " kielletty" ?

Mä oon ymmärtänyt, että kotimaisia pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja fetaa ja mozzarellaa voi huoletta syödä.

Joulumenu tosiaan kärsii näistä rajoituksista, varsinkin kun lihaa en normaalioloissakaan syö.. Savulohta ja juurespateeta ainakin meinasin alkuruokiin laittaa, mutta ei ne taida mätiä ja graavikaloja voittaa.. Mutta eiköhän niillä yhden joulun pärjää.

mallariina ja masulainen rv 7+2

Vierailija
2/74 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei sit tonnikalaakaan? Kuulostaa kyl aika tiukalta.. Mulla on eka neuvolakäynti viel edessä et saas sitten nähdä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin raskausaikana kaikki juustot mitkä oli tehty pastöroidusta maidosta. Tonnikalaa söin mutta graavatut kalat jätin väliin. Mätiäkin tuli syötyä. Homejuustoja söin jos oli kypsennetyssä ruoassa. Punaviinikastike oli muuten suurinta herkkuani. Rakastan punaviinin makua ja kastikkeessa keitettäessä alkoholihan häviää.

77mm ja terve poika vajaa 5 kk

Vierailija
4/74 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein tonnikaupalla! kun pahoinvointi loppui niin teki mieli vain spagettia ja tonnikalaa. sanoin tästä neuvolassa eikä hän reagoinut mitenkään. eli kai jokaisella neuvolatädillä on omat mieltymykset mitä ei saa syödä.

Vierailija
5/74 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan muakin alko ihmetyttää et mikäs se tällanen sääntö on.. Mua ei ole koskaan kielletty syömästä muutakun maksaa koska se sisältää A-vitamiinia. Purkitettua tonnikalaa, katkarapuja, jusstoja jne. olen syönyt hyvällä omatunnolla koko raskauden ajan =) ja nyt menen 25viikolla ja hyvin on asiat. Taitaa olla turhamaista pelottelua vaan.

Vierailija
6/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä oon syönyt graavisuolattua lohta ja fetaa ja tonnikalaa, ja vaikka mitä, oon jopa paistannu maksapihvejä ja syönyt hyvällä ruokahalulla.

jos nyt muutaman kerran raskausaikana herkuttelee niin ei se minun mielestäni ole pahasta, kannattais neuvolan tätienkin keskittyä enempi näihin tupakoiviin, alkoholia nauttiviin ja huumeita käyttäviin äiteihin, siellä sitä työsarkaa olisi vaikka kuinka.

Vierailija
7/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki helistimen sivuille, mistä löytyy tietoa, mitä ei kannata syödä ja miksi.

http://www.helistin.fi/?page=9535402

Mm pastoroimattomasta maidosta valmistetuissa juustoissa, tuorejuustoissa, vakumpakatussa kalassa saattaa olla listeriaa, mikä puolestaan aiheuttaa keskenmenoja. Jokainen kohdallaan päättää itse, mitä riskejä haluaa ottaa oman raskautenska kanssa.

Vierailija
8/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kaikki ole kiellettyä. Fetaa, mozzarellaa ja tuorejuustoja voit ihan huoletta syödä, kunhan ne on pastöroitu. Tonnikalaa en ole kuullut kiellettävän, tosin taitaa olla hieman suolaista. Mulla oli yhdessä vaiheessa ihan himo siihen. Pihvejäkin olen syönyt hieman mediumina, tosin kotimaista lihaa vain.

Graavikalaa voit syödä, kun teet sen itse eli vain vakuumipakatut on kielletty. Mädistä en osaa sanoa, mutta olen sitä itsekin syönyt jonkin verran. Maksalaatikkoakin on tullut syötyä muutamia kertoja, siinä kun on maksaa niin vähän.

Kyllä tuo neuvolantätisi kuulostaa hieman tiukkikselta. Silloin kun meitä on odotettu, niin neuvoloissa on kehoitettu syömään mm. maksaa, että veriarvot kohoaa. Ja eipä meistä tämän kummempia ole tullut. Ja esikoisen odotusaikana söin itse graavattua lohta jouluna ja ihan terve pojan viikari tuo on.

Tiitiäinen 24+6

Vierailija
9/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalassa ja katkaravuissa ei ainakaan pitäisi olla listeriavaaraa, eli itse olen syönyt niitä huoletta. Tonnikalassa tosin on aika paljon elohopeaa, joten sitä ei kai kannattaisi syödä ihan tolkuttomia määriä. Mutta kohtuulisesti käytettynä on varmasti ok.

Itse olen syönyt myös kotimaisia tuorejuustoja, esim Hovi-juustoja ja pastöroidusta maidosta tehtyä mozzarellaa ja fetaa. Mieleenikään ei ole tullut alkaa näitä välttelemään. Ainoa mistä olen kieltäytynyt on käytännössä raaka kala ja liha, pastöroimattomat maitotuotteet ja maksaruuat. Niin, ja pakastevihannekset olen kuumentanut ennen käyttöä.

Eli siis merkillinen tiukkis taitaa neuvolantätisi olla!

Vierailija
10/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kysynyt neuvolasta noista juustoista ja kalasta ja juustoista sanottiin että pastoroituja voi syödä. Kuitenkin Valion sivuilla sanotaan Aurajuuston kohdalla seuraavaa:

" Voiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?

Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi). Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa."

Kun tiedustelin ihan Valion asiakaspalvelusta että saako syödä vai ei niin heidän vastauksensa oli puolestaan seuraava:

" Aura-juusto sekä tuorejuustomme on herkempiä saamaan listeriaa ns. jälkikontaminaationa. Sen takia viranomaiset suosittelevatkin ko. juustoja käytössä huomioimaan riittävän kylmän säilytyksen, eli mielellään +4-+6 astetta ja avatussa pakkauksessa juusto voi saada listeriasta tartunnan jääkaapista, jossa hyvin usein esiintyy listeriaa. Listeria on maabakteeri, joka elää maaperässä ja esim. juureksista voi tarttua.

Syytä huoleen ei mielestäni kuitenkaan ole hyvää keittiöhygieniaa

noudatettaessa ja riittävän kylmässä paikassa tuotteita säilytettäessä."

Ota tuosta nyt sitten selvää. :)

Sitten ne kalat. Koska minunkin jouluherkkujani ovat niin kysyin juuri tällä viikolla neuvolalääkäriltä että voiko itse graavattua kalaa syödä ja hän oli sitä mieltä että siinäkin on listeriariski. Pieni kyllä mutta kuitenkin. Koska koskaan ei voi tietää onko kylmäketju kuljetuksen ja kaupan säilytyksen aikana ollut kunnossa.

Pieniähän nuo riskit on mutta mä olen niin höppänä, että päätin jättää nuo suosiolla väliin.

Vierailija
11/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen tätä käymäänne keskustelua, tietysti näin miehenä on hyvä sanoa kun saan syödä ja juoda mitä haluan, mutta hyvät naiset syy miksi esim kala, (raaka sellainen) puolikypsä liha jne ovat kiellettyjen listalla on hyvin yksi selitteinen, Listeriabakteeri joka esiintyy erittäin yleisenä edellämainituissa tuotteissa on aikuiselle ihmiselle pääosin vaaraton mutta nostaa tutkitusti sikiökuolleisuus, ja keskenmeno riskiä selvästi, saatte ihan oman harkintanne mukaan syödä mitä haluatte, mutta minulta ei löydy sääliä naisille jotka omalla kulinaristisella asenteellaan tai muilla elämän tavoillaan itse ottavat riskin ja " aiheuttavat" lapsen kuoleman tai vakavan vammautumisen, ettekö oikeesti pysty 9kk olemaan vähemmillä herkuilla lapsen takia?

anteeksi saarnaava sävy ja tarkoitus ei ole loukata ketään, kuten aloitin helppo mun sanoa, mutta oikeesti kannatte sisällänne maailman suurinta ihmettä, älkää vaarantako sitä vain siksi että se kylmäsavu lohi tai silli on niin hyvää, kohta saatte taas syödä sitä niin paljon kuin haluatte,

oikeesti, miettikää hetki ennenkuin päätätte...

-Jani

Vierailija
12/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kanssa sitä mieltä että kukin päättää mitkä riskit ottaa...

ite en ole (nyt menossa kolmas raskaus) ottanut koko raskauden aikana kuin ehkä pienen lasillisen siideriä, maksaa en ole syönyt missään muodossa, kraavikaloja, mätiä,tuore/home/fetajuustoja en ole syönyt ollenkaan, en raakaalihaa yms yms...

eikä ole tehnyt ollenkaan vaikeeta!

tonnikalaa ei ole multa ainakaan ikinä kielletty syömästä...

ja noista juustoista: mun neuvola lääkäri sanoi kanssa tuosta että myös niissä pastoroiduissa juustoissa voi olla sitä bakteeria ja siksi sanoi että jos haluu olla varma eikä ottaa riskiä niin älä syö!

enkä siis syö...

noh, kukin taplaa tyylillään :)

krisse rv 11+5

Vierailija
13/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kaksi neuvolatätiä ja lääkäri antoi kaikki luvan syödä myös sushia (Suomessa). Se kun on ainoa mieliteko, joka mulla on ollut läpi raskauden. Vakuumipakattua kalaa en syö, mutta muut menee kyllä. Äyriäisiä vältän kyllä.

- t

Vierailija
14/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole tyhmä. Jos naiset syö raskauden aikana mitä haluaa, se ei tarkota että ne vaarantais lapsen sisällään, eletään sentään suomessa. Eri asia jos menette ulkomaille, siellä kannattaa miettiä mitä laittaa suuhun. Fetaa, mozzarellaa tonnikalaa, sinihomejuustoa ym. syövillä EI OLE TULLUT keskenmenoja tai vammaisia lapsia yhtään enempää kuin naurettavilla pelkääjillä, jotka ei uskalla syödä mitään ja saa keskenmenon pelkojensa takia. Pelot ja stressi aiheuttaa lapsille mittaamattomia kehityshäiriöitä, kuten oppimisvaikeuksia, ylivilkkautta, koliikkia ym. Mitään näistä ei aiheuta fetan syönti.

Vierailija
15/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissa71:

Fetaa, mozzarellaa tonnikalaa, sinihomejuustoa ym. syövillä EI OLE TULLUT keskenmenoja tai vammaisia lapsia yhtään enempää kuin naurettavilla pelkääjillä, jotka ei uskalla syödä mitään ja saa keskenmenon pelkojensa takia.

-semmosta vaan halusin sulle sanoa että en pelkää, stressaa tms. koska mun ei tarvii pelkää kun en syö noita kyseisiä tuotteita...

-ja mun mielestä on aika liioiteltua sanoa ettei uskalla syödä mitään??? onhan noitten parin elintarvikkeen jälkeen aika paljon kaikkea mitä voi syödä, eikö??

-onko sulla muuten tutkimustuloksia jossain saatavilla siitä ettei keskenmenoja ole tullut enempää äideille jotka ovat noita syöneet?

-ja kiitos tuosta luokittelusta: " naurettavilla pelkääjillä" ...

:(

no omapahan on mielipiteesi

Vierailija
16/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tonnikalakielto tarkoittaa tuoretta tonnikalaa, ei purkkitonnikalaa!

Eli purkkitonnikalat vain kehiin ja hyvällä omalla tunnolla nauttimaan kevyttä hyvää =)

Minua taas mietityttää tuo läpikypsä liha... olen itse kova syömään medium kypsiä pihvejä ja minulle ei kukaan ole kertonut, että niissäkin olisi jotain vaaraa! Minua ohjeistettiin vain raa' an lihan käytöstä!

Noh, enköhän syö jatkossakin pihvini mediumina, ehkä on parempi olla pelkäämättä kaikkea(siis omalla kohdalla)!!!

Vierailija
17/74 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 2 edellisessä raskaudessa syönyt mitä ikinä mieleen tulee (suurinpiirtein ;D) MUTTA silloin ei ollut kummassakaan vielä näin paljon kiellettyjen listalla.

Esikoista oottaes oli vain maksa (mitä en muutoinkaan syö kun en tykkää).

Kuopusta oottaes oli maksa ja tuo tuorejuusto lisättynä.

Ja nyt tosiaan on jo pitkä lista.

Itse kuitenkin noudatan ns. kultaista keskitietä. Meidän neuvolatäti sanoi ettei esim. 2-3 kertaa koko raskauden aikana maksan syöminen haittaa, kunhan ei viikoittain napostele. Ja itse uskon siihen myös. Itse olen saanut 2 tervettä lasta (no nyt pekkään voiko kolmaskin olla terve, suoko Luoja mulle asiat niin hyvin) ja uskon että en saa ruokavaliolla sairasta lasta, jos sairas lapsi on mulle tarkoitettu.

Meillä ei myöskään ole pästöroidusta maidosta valmistetut tuotteet ja olen syönyt minäkin fetaa ja mozzarellaa, ja aion syödä edelleen, tuntematta kenekään tuomiota niskassa ;)

Musta tuo on hieman hysterian puolella etenkin kun ajatellaan et listeria bakteerin saanti riski on aivan älyttömän pieni -> 1/700 000.

Esim. paljon yleisempiä keskenmenoriskejä aiheuttavat on:

Ensimmäisen raskauskolmanneksen keskenmenoissa syy on yleensä sikiöperäinen. Yli 50% tapauksista syynä on kromosomipoikkeavuudet. Muina sikiöperäisinä syinä voivat olla sikiön ja istukan rakenteelliset poikkeavuudet. Muita yleisiä keskenmenon syitä ovat tulehdukset ja infektiot: esim. toksoplasma, herpes, klamydia tai jopa vaaraton emätintulehdus levitessään kohtuun. Näiden lisäksi myös ulkoiset tekijät kuten alkoholi, tupakka tai säteily. Myös kohdun rakenteelliset ja hormonaaliset syyt voivat johtaa keskenmenoon. Harvinaisena myös naisen ja miehen immunologiset syyt.

Mutta jokainen tekee omalla kohdalla parhaimmaksi näkemänsä ratkaisun ja lupaa elää stressaamatta, eikös ;)

Vierailija
18/74 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissa71:

Älä ole tyhmä. Jos naiset syö raskauden aikana mitä haluaa, se ei tarkota että ne vaarantais lapsen sisällään, eletään sentään suomessa. Eri asia jos menette ulkomaille, siellä kannattaa miettiä mitä laittaa suuhun. ...

Kyllä täällä ulkomaillakin ihan terveitä lapsia saadaan ilman kilometrin pituista kiellettyjen ruoka-aineiden listaa. Täällä Saksassa lääkärini mainitsi kielletyiksi vain tupakan, alkoholin ja raa' an lihan ja kaikki on mennyt loistavasti.

Ihmettelen tuota Suomessa olevaa vouhotusta. Esikoisemme syntyi Suomessa 2003, eikä vielä silloin ainakaan minulle vouhotettu asiasta tuolla tavalla. Olenkin antanut itseni ymmätää, että jos joskus joku on saanut jostain ruoka-aineesta listerian tms. se laitetaan kiellettyjen listalle. Ja jos jotain tuotetta ei ole tutkittu, niin silloin ainakin se kuuluu listalle.

Eiköhän tässäkin tapauksessa terve maalaisjärki ole paikallaan ja kohtuus kaikessa.

Nauttikaa raskaudesta älkääkä ottako liikaa sressiä. :-)

Vierailija
19/74 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen periaatteessa ihan samaa mieltä kanssasi, mutta luulisin että meidän kaikkien ongelmana on se, että asiat eivät ole niin yksiselitteisiä. Neuvolat antavat vähän erilaisia ohjeita, eri maissa annetaan erilaisia ohjeita, ohjeet muuttuvat ihan muutaman vuoden sisällä - varsinkin jos on useampaan kertaan raskaana niin on vähän hämmentävää jos saa ihan eri ohjeet joka kerralla ja sitten tietysti huolestuu, että onko jo jotain voinut sattua. Tämä ei koske pelkästään ruokaa, vaan melkein kaikkia muitakin elämän osa-alueita, alkoholia, kahvia (USAssa ei tietääkseni suositella ollenkaan), liikuntaa, hiusten värjäämistä tai permanenttaamista (olen lukenut tästäkin puolesta ja vastaan), synnytyksen kivunlievitystä jne.jne. Siksihän näitä keskusteluja ja kiistoja näistä syntyykin. Tuosta maalaisjärjestä vielä, mielestäni maalaisjärki ei läheskään aina kerro mikä on oikea tai turvallinen tapa toimia ja hoitohenkilökunnan tehtävänä on tiedottaa siitä mikä tutkimusten mukaan (jotka koskevat tuhansien yksilöiden joukkoa, ei yhtä naapurin tätiä, " joka sai 5 terevttä lasta vaikka teki niin ja näin" ) voi olla vahingollista sikiölle. Kun faktat on tiedossa on jokaisen oma valinta mitä riskejä ottaa ja mitä ei. Jos joku meistä olisi se 1:700 000 joka menettää lapsensa homejuuston syönnin takia niin kuvitelkaapa miltä tästä äidistä tuntuisi jos hän jälkeenpäin kuulisi, että on tiedossa oleva fakta, että homejuustoissa voi olla listeriaa, joka aiheuttaa keskenmenoja, mutta siitä ei vaan ole viitsitty tiedottaa kun se on niin harvinaista eikä viitsitä hysterisoida raskaanaolevia?

Vierailija
20/74 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainattua tekstiä:

" Listeria-bakteeri infektoi herkästi istukan ja sikiön. Listeria-bakteeria esiintyy luonnostaan maaperässä, ilmassa ja vedessä, joista se siirtyy eläimiin ja kasviksiin. Kasvisten lisäksi bakteeri voi esiintyä pastöroimattomasta maidosta valmistetuissa tuotteissa kuten homejuustoissa ja tyhjiöpakatuissa kylmäsavustetuissa tai graavatuissa kalatuotteissa. Listeriaan sairastuu vuosittain 30 - 50 suomalaista. Raskaana olevat naiset ja pikkulapset kuuluvat riskiryhmään.

Raskaana olevien on turvallisinta välttää kaikkia homejuustoja. Listeria voi johtaa keskenmenoon tai siirtyä istukan kautta lapseen "

Ja sitten vielä omia tietoja...Listeria voi aiheuttaa aivokalvon tulehduksen, joten jos se siirtyy sikiöön luulisin että sikiökin on vaarassa saada aivokalvontulehduksen.

Tiedän että riski saada listeria on pieni, mutta tämäkin pieni riski on niin helppo minimoida. Jotenka minä ainakin olen raskuden ajan syömättä pastoroimattomia juustoja ja raakaa kalaa ja lihaa. En ikinä antaisi itselleni anteeksi jos lapseni menehtyisi tai sairastuisi vakavasti vain sen takia että minun teki milei homejuustoa vaikka tiesin riskit. Enhän minä juo alkoholiakaan raskauden aikana, ja tupakan polton lopetin kun ruvettiin esikoista harkitsemaan. Mielestäni lapsen terveys nyt vain menee omien mielihalujeni edelle...