Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mua ahdistaa se, millaista ruokaa nykylapset syövät

Vierailija
26.10.2012 |

Tosi moni syöttää yksivuotiaista teineihin lapsille ihan kamalaa kuraa. Monen ruokaympyrä koostuu pelkistä eineksistä (kaikki eivät toki ole kovin pahoja, mutta esim. nakit, teolliset lihavalmisteet, pussijutut joissa ei ole kuin suolaa, lisäaineita ja jauhoja yms), sokeroiduista karkeista, muroistaa, jugurteista ja leivonnaisista sekä järkystä määrästä suolaa. mikään ei ole pahaksi (tosin ei musta erityisen hyväksikään) JOSKUS syötynä, mutta kun monet syövät joka päivä näin.

"Mistä sä tiedät mitä jengi kotonaan syö?" Siitä, että annan vuodessa kymmenien ja taas kymmenien perheiden lapsille vanhempien "valmistamaa" ruokaa. Monien perheiden jääkaapissa ei ole muuta kasvista kuin tomaattiketsuppi 1% persikkaa jugurtissa. En voi käsittää, miten joku haluaa syödä joka päivä nakkeja, jauhelihaa, pussiperunamuusia, ranskalaisia, jugurttia, lauantaimakkaraa, cocista, karkkia, kalapuikkoja, valkoisia viljoja, karkkia...

Mulla ei ole vielä lapsia (tässä meni siis loppukin uskottavuus;)), mutta tiedän, että vaikka joskus turvautuisinkin kaupan pinaattilettuihin, niin terveellinen ruoka on mulle isossa arvossa. Ei ole yhtään sen vaikeampaa laittaa lapselle tummaa pastaa tai salaattia tuoreista aineksista kuin valkoista pastaa ja nakkeja ranskalaisilla. Noin niin kuin esimerkiksi.

Muita saman ajatuksen jakavia? Eriävätkin mielipiteet ovat tervetulleita keskusteluun!

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko noissa lapsissa havaittavissa mitään eroa niihin lapsiin, jotka eivät syö eineksiä? Siis kasvussa, kehityksessä ja yleisessä hyvinvoinnissa, jotka voidaan johtaa tuohon einesten syöntiin?

Meillä ei syödä eineksiä, sattuneesta syystä. Teen joka päivä (olen kotiäiti) vähintään yhden kerran tasapainoista kotiruokaa, usein riistasta tai kalasta, joka on pyydetty erittäin puhtaista vesistä. Lapsissani ei ole mitään, ei siis kerta kaikkiaan mitään havaittavaa eroa niihin lapsiin, jotka syövät joka päivä vähintään kerran eineksiä (päiväkodissa siis) ja usein kotonakin. Jos se einesruoka olisi oikeasti vahingoksi, niin kyllä se näkyisi lapsissa ja aikuisissakin. Eihän sitä "tuorettakaan" ruokaa tuoreena syödä (poislukien vihannekset ja hedelmät). Meillä ainakin se on ensin pakastettu, sitten kypsennetty, sitten ehkä vielä pyöräytetty mikrossa tms.

Vierailija
62/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä ihmeestä tiedät, mitä siellä syödään? Meilläkin on joskus viinaa litratolkulla ja tupakkakartonkeja yksi hyllyllinen, silti meillä ei juoda alkoholia eikä kukaan polta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun haluamasi ruokia, hyvä. Meillä kukaan lapsista ei syö kokolihaa, kala menee kyllä kaikessa muodossa, nakit joskus, hedelmät ja jotkut salaatit kyllä, itsetehty muusi ja uudet perunat ovat suosikkeja. Mutta toki lämpimät sämpylät, pullat ja muut "mössöleivonnaiset" ovat suurta herkkua. lempiruoka on muuten pinaattikeitto.

Vierailija
64/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v ei sitä syönyt koska siinä on kasviksia.Ja sama pätee useimpiin ruokiin.

Että minkäs hitto soikoon teet kun EI KELPAA?

Hyvä se on jeesustella kun ei kokemusta ole

Vierailija
65/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas nykyään on ruokauskovaisia enemmän kuin koskaan aiemmin. Meganipoja terveysmutseja on maa pullollaan, jotka saa slaagin jos lapsi on 3-vuotiaana syönyt rusinan.

Vierailija
66/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tänään kanakeittoa jossa oli mm.paprikaa ja kesäkurpitsaa 8v ei sitä syönyt koska siinä on kasviksia.Ja sama pätee useimpiin ruokiin.

Että minkäs hitto soikoon teet kun EI KELPAA?

Hyvä se on jeesustella kun ei kokemusta ole

ja ymmärrän kyllä senkin, että jotkut lapset ovat vaan hirmuisen nirsoja, mutta monesti syy lapsen (etenkin kasvisten kanssa) nirsoiluun on kyllä se, että kotona ei tarjota niitä kasviksia säännöllisesti joka ruualla, jolloin lapset eivät totu niiden makuun.

En tosin tiedä, miten teillä, valota sitä toki tilannetta!

(Meillä lapsi syö mieluummin vaikka kaaliwokkia kuin makaroonilaatikkoa.)

Vierailija
67/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luulen ap, että sun ahdistuksesi helpottaisi, jos vertailet ravitsemustilannetta vaikkapa kahden sukupolven taakse. Nykypäivän ravitsemustilanne on kokonaisuutena hyvä, koska sitä ruokaa ylipäänsä on! Lapset eivät kärsi enää riisitaudista, ovat paljon pitempiä ja terveempiä kuin isovanhempansa samassa iässä, heillä on harvemmin anemiaa ja puutostauteja. Asiat voisivat olla paljon, paljon huonommin.

Vierailija
68/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen töissä näissä perheissä. Olen siis hoitanut arviolta sadan perheen lapsia ja näin ollen nähnyt liki sataan jääkaappiin ja antanut sieltä vanhempien määräämää ruokaa lapsille. Tosin eräässäkin perheessä, jossa välipala ja iltapala on usein suklaavanukas+keksi+mehua, annan pienimmille (11kk ja 1,5v) jotain muuta, kun tulee muuten niin huono omatunto.

Tällaisten perheiden lisäksi työskentelen myös laatutietoisten, itse ruokaa laittavien ja usein vieläpä luomua suosivien perheiden luona. Eräskin juuri kaksi vuotta täyttänyt syö ennakkoluulottomasti IHAN KAIKKEA ja nimeää lempiruuikseen bataatin, pinaatin, mustat linssit, munakoison ja parmesanin. Toki ennakkoluulottomasti ja terveellisestikin syövässä perheessä saattaa kasvaa kasviksia karttava nirso, mutta lapsista niin häviävän pieni prosentti on oikeasti ruokapelkoisia, loput saa totutettua syömään sitä, mitä muukin perhe syö. Ei se 11-kuinenkaan ekalla maistamisella nakkia ja bicmacia syönyt, mutta tottui, koska se nyt vaan on sitä mitä himassa tarjotaan.

AP