mua ahdistaa se, millaista ruokaa nykylapset syövät
Tosi moni syöttää yksivuotiaista teineihin lapsille ihan kamalaa kuraa. Monen ruokaympyrä koostuu pelkistä eineksistä (kaikki eivät toki ole kovin pahoja, mutta esim. nakit, teolliset lihavalmisteet, pussijutut joissa ei ole kuin suolaa, lisäaineita ja jauhoja yms), sokeroiduista karkeista, muroistaa, jugurteista ja leivonnaisista sekä järkystä määrästä suolaa. mikään ei ole pahaksi (tosin ei musta erityisen hyväksikään) JOSKUS syötynä, mutta kun monet syövät joka päivä näin.
"Mistä sä tiedät mitä jengi kotonaan syö?" Siitä, että annan vuodessa kymmenien ja taas kymmenien perheiden lapsille vanhempien "valmistamaa" ruokaa. Monien perheiden jääkaapissa ei ole muuta kasvista kuin tomaattiketsuppi 1% persikkaa jugurtissa. En voi käsittää, miten joku haluaa syödä joka päivä nakkeja, jauhelihaa, pussiperunamuusia, ranskalaisia, jugurttia, lauantaimakkaraa, cocista, karkkia, kalapuikkoja, valkoisia viljoja, karkkia...
Mulla ei ole vielä lapsia (tässä meni siis loppukin uskottavuus;)), mutta tiedän, että vaikka joskus turvautuisinkin kaupan pinaattilettuihin, niin terveellinen ruoka on mulle isossa arvossa. Ei ole yhtään sen vaikeampaa laittaa lapselle tummaa pastaa tai salaattia tuoreista aineksista kuin valkoista pastaa ja nakkeja ranskalaisilla. Noin niin kuin esimerkiksi.
Muita saman ajatuksen jakavia? Eriävätkin mielipiteet ovat tervetulleita keskusteluun!
Kommentit (68)
Jaan ap:n huolen. Erot einesperheiden ja muiden lapsissa todellakin näkyvät. Keskittymisvaikeudet, oppimisvaikeudet, masennus, ylipaino, sairastuvuus jne. Ruokavaliolla on suuri merkitys näissä kaikissa. Perheiden erot vain kasvavat koko ajan. Samaan aikaan kun suurempi ryhmä vanhempia panostaa yhä hienommin monipuoliseen ja laadukkaaseen ruokavalioon, on pienempi ryhmä, jonka ruokavalio on to-del-la huono. Ja sen kyllä sitten huomaa...
Mä söin lapsena vain eineksiä, eikä ollut ylipainoa, masennusta, sairauksia saati oppimisvaikeuksia tai keskittymisvaikeuksia. Kiitettäviä arvosanoja sain.
8v ei sitä syönyt koska siinä on kasviksia.Ja sama pätee useimpiin ruokiin.
Että minkäs hitto soikoon teet kun EI KELPAA?
Hyvä se on jeesustella kun ei kokemusta ole
Niin me tehtiin.
Kai tiesit, että tarhassa syödään vain eineksiä muuhun ei ole varaa. Esim. perunsasose tehdään suoraa pussista keskuskeittiössä.
ja sekin ahdistaa mua. onneksi on jo päiväkoteja, joissa tehdään itse ruokia, jopa luomupainotteista. mutta ymmärrän hyvin, että jotkut lykkäävät lapsen päiväkotiin laittamista huonon ruuan vuoksi. olen ollut myös pk:ssa töissä ja nähnyt, kun 1-vuotiaille ja jopa alle annetaan lihapiirakoita ja vanukkaita välipalaksi. tai vaihtoehtoisesti jätetään antamatta, kun ei sen ikäisille voi niitä syöttää, mutta nälkähän niille paroille tulee.
ap
Tämä on tutkimuksesta, jossa vanhemmat ja lasten hoitajat merkitsivät lapsen syömät ruoat ylös suupalan tarkkuudella. Kotona hoidetut pienet lapset saavat yksipuolista ravinneköyhää ruokaa, Suomessa. Pk-hoidossa lapset saivat monipuolisemmin ja myös kasviksia.
On meillä jääkaapissa, joko itse tehty ruoka valmiina tai sitten annan ohjeistukset hoitajalle juuri johonkin helppoon (esim. just niihin ranskalaisiin ja nakkeihin) koska minusta ei voi hoitajalta vaatia ruoan tekoa hoidon lisäksi. Ymmärtäähän ap, että aina vain EI OLE sitä aikaa, tehdä se ruoka valmiiksi?
Turhaanpa nyt tulet tänne yleistämään, koska et tiedä mitä kaikilla lapsiperheillä on jääkaapissa. Jotkut lapset ovat jo luonteeltaan nirsoja ja jotkut syövät kaikkea.
Samasta perheestä voi löytyä nirso ja sellainen joka syö kaikkea! Minun sisaruksistani minä ja veljeni olemme ainoita, ketkä syövät kaikkea ja maistavat uusia ruokia ennakkoluulottomasti, mutta isosiskoni eivät syö kaikkea, vaan suhtautuvat ennakkoluuloisesti. Ja nyt varmaan väität, että meillä ei ole tarjottu monipuolisesti ruokaa kaikille, kun puolet syö kaikkea ja puolet ei?
Asiat eivät ole niin mustavalkoisia ap hyvä, että menes ja vaihda alaa, kun noin ahdistaa ;)
jos haluaa tarjota kunnon kotiruokaa lapsilleen täytyy olla kotiäiti! Kotiruuan teko vie aikaa, koska siihen sisältyy kuorimiset ja haudutukset. Kotiäidin muussikin on ns. juuresmuussia jossa monia eri ainesosia. Toki kotiäiti myös leipoo hyvistä jauhoista pullat ja piiraat sekä leivät!
On aivan eri juttu tehdä se pikaruoka kotiin tultua! Ja minä olen ollut kotiäiti sekä työläinen!
Ja tosi usein lastenhoitajailtoina olin ostanut jääkaappiin jonkun eineksen lämmitettäväksi, esim. makaroonilaatikon tai pastavuokaa. Harvemmin oli lämmitettävää muilta päiviltä jäänyttä ruokaa. Ranskalaisia ja nakkeja ei kyllä ollut koskaan kun syödään niitä kotona alle kerran vuodessa. Me syödään iloisen sekaisin itsetehtyä safkaa ja einesruokia, arki on niin kiireistä ettei ehdi ja jaksa tehdä asiasta sen suurempaa numeroa. Lastenhoitaja kyllä varmasti huomasi jääkaapin sisällöstä että aika usein kokkailemme vaikka eineksia tarjolla usein niinä iltoina olikin kun hän oli lapsia hoitamassa.
Suurimmasta osasta voi päätellä perheiden lasten tottuneen roskaruokaan.
Ikävä tilanne.
E-koodi dokumentteja talvella. Suoranaisia kemikaalicocktaileja oli nämä lisäaineet eikä KUKAAN tiedä miten ne reagoivat muiden E-koodi cocktailien kanssa ihmiskehossa. Syy: koska on mahdotonta tutkia niitä kaikkia miten reagoivat yhdessä kun pääsevät ihmiskehoon!!!!! Saatikka lapsen kehoon!
Tosiasia on, että nykyisten säilöntäaineiden vuoksi, on nykyään paljon vähemmän erilaisia ruokamyrkytyksiä. Onhan terveellisempää syödä hyvin säilöttyä ruokaa versus esim. pilaantunutta lihaa.
Mausteitahan on ruvettu käyttämään siksi, että peitettäisiin esim. lihan pilaantunut maku. Jos ei olisi saatu osittain pilaantunutta ruokaa alas, olisi väestö monessakin paikkaa Euroopassa kuollut nälkään.
Ruoka pitää arvostaa koska huonoa ruoka ei voi ikimaailmassa mitenkään olla olemassa. Kaikki saatavilla oleva ruoka on hyvää ja terveellistä ruokaa. Pois meistä se ajatus että ruoka voisi olla epäterveellistä.
Kuule, me ollaan aika lailla luomusyöjiä ja meidän pennut rakastaa ruisleipää, hirvenkäristystä ja karjalanpaistia ja pottumuusia.
Ai niin, mutta se ei kuulostakaan niin hienolta kuin parmesan ja linssit:D
että olen töissä näissä perheissä. Olen siis hoitanut arviolta sadan perheen lapsia ja näin ollen nähnyt liki sataan jääkaappiin ja antanut sieltä vanhempien määräämää ruokaa lapsille. Tosin eräässäkin perheessä, jossa välipala ja iltapala on usein suklaavanukas+keksi+mehua, annan pienimmille (11kk ja 1,5v) jotain muuta, kun tulee muuten niin huono omatunto.
Tällaisten perheiden lisäksi työskentelen myös laatutietoisten, itse ruokaa laittavien ja usein vieläpä luomua suosivien perheiden luona. Eräskin juuri kaksi vuotta täyttänyt syö ennakkoluulottomasti IHAN KAIKKEA ja nimeää lempiruuikseen bataatin, pinaatin, mustat linssit, munakoison ja parmesanin. Toki ennakkoluulottomasti ja terveellisestikin syövässä perheessä saattaa kasvaa kasviksia karttava nirso, mutta lapsista niin häviävän pieni prosentti on oikeasti ruokapelkoisia, loput saa totutettua syömään sitä, mitä muukin perhe syö. Ei se 11-kuinenkaan ekalla maistamisella nakkia ja bicmacia syönyt, mutta tottui, koska se nyt vaan on sitä mitä himassa tarjotaan.
AP
munakoiso-ja linssipataa:)
niin silloin on lapsien suosikkiruokaa. Saatan just ostaa nakkeja ja ranskiksia, koska ajattelen, että olisi liikaa vaadittu hoitajalta laittaa jotain muuta. Lisäksi haluan, että lapset ovat varmasti kylläisiä, niin ei tarvitse sen takia kiukutella. Yleensä myöskin, kun hoitaja tulee, niin on joku härdelli meneillään ja silloin jääkaappi saattaa olla aika tyhjä.
Ap on tyypillinen nuuskiva, toisten asioita siunaileva huonosti koulutettu perhetyöntekijä.
Kananpersetukka ja läskinen perse. Paljostako lyödään vetoa.
suurin osa länsimaisista ruokasnobeista ja nillittäjistä voisi yrittää ajatella vähän laajemmin.
ja ymmärrän kyllä senkin, että jotkut lapset ovat vaan hirmuisen nirsoja, mutta monesti syy lapsen (etenkin kasvisten kanssa) nirsoiluun on kyllä se, että kotona ei tarjota niitä kasviksia säännöllisesti joka ruualla, jolloin lapset eivät totu niiden makuun.En tosin tiedä, miten teillä, valota sitä toki tilannetta!
(Meillä lapsi syö mieluummin vaikka kaaliwokkia kuin makaroonilaatikkoa.)
On tainnut monilla mennä syy-seuraussuhde nurinpäin: kun on kaksi vuotta tarjonnut joka aterialla kasviksia/hedelmiä/täysjyvätuotteita/linssejä/sitä tai tätä superruokaa eikä mikään kelpaa niin helpompi on aikuisen antaa periksi ja antaa alipainoiselle lapselle sitä mitä se syö (jopa joskus nakkeja, hui!).
Kummasti muuten einekset ja herkut maistuvat lapsille heti ensimmäisestä kokeilusta, vaikka niitä ei ole tarjottu joka aterialla... Mitenkäs tämä sopii arvon mallioppimisteoreetikoille? Entä miksi meillä toinen lapsi syö ihan mitä vaan ja toinen nirsoilee kaikesta, vaikka aina on tarjottu ihan samaa ruokaa?
Vaadin selityksiä!
Jokainen varmaan tekee valintansa omien arvojen ja resurssien mukaan. Kaikki ei tietysti edes ajattele asiaa kovin paljon. Mutta kyllä itse tuntemissani lapsiperheissä syödään enimmäkseen kotona tehtyä ruokaa. Kyllä meilläkin oikaistaan toisinaan ranskanperunoilla tms., mutta jokapäiväiseen ruokavalioon ei kuulu puolivalmisteet, saati einekset joita ostetaan kyllä ihan tosi harvoin. Sokerijugurtteja ostetaan joskus, enimmäkseen on maustamatonta jugurttia johon sitten voi sekoittaa mysliä, itse tehtyä omppuhilloa tms.
Ihan varma en enää ole, mutta oletan että kotona tehty ruoka tulee edullisemmaksi, on terveellisempää pidemmän päälle, ja osin on kyse myös ruokakulttuurin ja kädentaitojen eteenpäin siirtämisestä. 9v. tekeekin meillä kerran viikossa itse ruuan, leipoo yms. Ruuanlaitto on myös yksi yhdessä olemisen tapa.
Ap on tyypillinen nuuskiva, toisten asioita siunaileva huonosti koulutettu perhetyöntekijä.
Kananpersetukka ja läskinen perse. Paljostako lyödään vetoa.
En ole AP mutta olen myös hoitanut perheissä lapsia (tosin niissä syödään pääasiassa luomua ja oikeaa ruokaa), en nuuski toisten asioita (kun hoidan lapsia niin annan heille ruokaa ja OHHOH, joudun katsomaan JÄÄKAAPPIIN!! oh my god!), minulla on keskipitkä vaalea tukka ja ihan hyvin treenattu perse. Niin ja korkeakoulutettu. Se älähtää johon kalikka kalahtaa vai miten se meni..
Olen töissä päiväkodissa ja niin huolissani ja järkyttynyt siitä ruuasta mitä lapsille tarjotaan. Valmista sitä ja valmista tätä, e-koodeja pitkä lista ja ruuat niin täynnä säilöntäaineita että niitä syövien ruumiit ei mätäne ikinä. Itsekin koko lapsuuteni jäätävää sontaa syöneenä (onneksi aikuiselämällä vihdoin tajusin alkaa lukemaan ruokien sisällysluetteloita) en todellakaan halua tarjota samaa omille/hoitolapsilleni. Toistaiseksi varaa ei ole valita mutta tulevaisuudessa asiat ovat toivottavasti toisin.
Ihanaa AP, että löytyy muitakin järkeviä. Suurinta osaa ei tunnu kiinnostavan mitä suuhunsa pistää, tai mikä hirveämpää; mitä lapsensa suuhun pistää.
Lapset syö järkyttävää paskaa. Lapsipuolen äiti syöttää 7 vuotiaalle vain eineksiä ja sen kyllä huomaa. On läski eikä mikään meidän tekemä ruoka kelpaa, jos se ei ole nakit ja ranskalaiset tai aamupalana muromysli. Oma lapseni syö ennakkoluulottomasti kaikkia kasviksia jne.
että luulen ap, että sun ahdistuksesi helpottaisi, jos vertailet ravitsemustilannetta vaikkapa kahden sukupolven taakse. Nykypäivän ravitsemustilanne on kokonaisuutena hyvä, koska sitä ruokaa ylipäänsä on! Lapset eivät kärsi enää riisitaudista, ovat paljon pitempiä ja terveempiä kuin isovanhempansa samassa iässä, heillä on harvemmin anemiaa ja puutostauteja. Asiat voisivat olla paljon, paljon huonommin.
kotiäiti. Meillä ei todellakaan syöty eineksiä, ei niitä tainnut ollakaan. Sen sijaan saimme kotona tehtyä ruokaa eli makaronia, makaronivelliä, näkkileipämaitoa (= murustettua näkkäriä ja kuumaa maitoa) ja vastaavaa lounaaksi. Päivällinen oli lähes joka päivä perunaa ja ruskeaa kastiketta. Kasviksina oli suolakurkkua, etikkapunajuuria ja puolukkasurvosta. Ja ihan tavallinen lapsiperhe oltiin, kotona ei käytetty edes alkoholia.
Tutkitusti lasten saaminen vaikuttaa parantavasti koko perheen ruokailutottumuksiin. Lapsiperheet käyttävät suhteellisesti suuren osan tuloistaan esim . luomutuotteisiin.
En tiedä kuka niitä eineksiä lappaa, väittäisin että opiskelijapojat kalapuikkoviiksissään mussuttaa roiskeläppää ja huuhtoo sen pepsi maxilla alas.
Ruokailutottumukset liittyvät myös sosiaaliluokkaan, ylemmissä sosiaaliluokissa syödään terveellisemmin.
Ihan turha yleistys sulla!