Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mua ahdistaa se, millaista ruokaa nykylapset syövät

Vierailija
26.10.2012 |

Tosi moni syöttää yksivuotiaista teineihin lapsille ihan kamalaa kuraa. Monen ruokaympyrä koostuu pelkistä eineksistä (kaikki eivät toki ole kovin pahoja, mutta esim. nakit, teolliset lihavalmisteet, pussijutut joissa ei ole kuin suolaa, lisäaineita ja jauhoja yms), sokeroiduista karkeista, muroistaa, jugurteista ja leivonnaisista sekä järkystä määrästä suolaa. mikään ei ole pahaksi (tosin ei musta erityisen hyväksikään) JOSKUS syötynä, mutta kun monet syövät joka päivä näin.

"Mistä sä tiedät mitä jengi kotonaan syö?" Siitä, että annan vuodessa kymmenien ja taas kymmenien perheiden lapsille vanhempien "valmistamaa" ruokaa. Monien perheiden jääkaapissa ei ole muuta kasvista kuin tomaattiketsuppi 1% persikkaa jugurtissa. En voi käsittää, miten joku haluaa syödä joka päivä nakkeja, jauhelihaa, pussiperunamuusia, ranskalaisia, jugurttia, lauantaimakkaraa, cocista, karkkia, kalapuikkoja, valkoisia viljoja, karkkia...

Mulla ei ole vielä lapsia (tässä meni siis loppukin uskottavuus;)), mutta tiedän, että vaikka joskus turvautuisinkin kaupan pinaattilettuihin, niin terveellinen ruoka on mulle isossa arvossa. Ei ole yhtään sen vaikeampaa laittaa lapselle tummaa pastaa tai salaattia tuoreista aineksista kuin valkoista pastaa ja nakkeja ranskalaisilla. Noin niin kuin esimerkiksi.

Muita saman ajatuksen jakavia? Eriävätkin mielipiteet ovat tervetulleita keskusteluun!

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luulen ap, että sun ahdistuksesi helpottaisi, jos vertailet ravitsemustilannetta vaikkapa kahden sukupolven taakse. Nykypäivän ravitsemustilanne on kokonaisuutena hyvä, koska sitä ruokaa ylipäänsä on! Lapset eivät kärsi enää riisitaudista, ovat paljon pitempiä ja terveempiä kuin isovanhempansa samassa iässä, heillä on harvemmin anemiaa ja puutostauteja. Asiat

voisivat olla paljon, paljon huonommin.

Olen oikeasti aika tarkka ruokavaliostani ja mietin usein, että vähän voisi relatakin:) pienempi paha silti tehdä itse alusta asti ja käyttää aikaa miettimiseen, kuin syödä sitä, mikä kaupasta helpoiten tarttuu mukaan.

Menneillä polvilla ei ehkä ollut aina tarpeeksi ruokaa, mutta se mitä oli, oli enimmäkseen hyvää ja laadukasta. Juuri näitä perusaineita pitäisi nykyään käyttää enemmän. Riistaa, kasviksia ja maitotuotteita.

AP

Vierailija
2/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä siihen, että kaurapuuro olisi kaikille ihmisille ehdottoman terveellistä, ja

liha toisille.

Mä uskon siihen, että ihmisen pitäisi osata kuunnella omaa kroppaansa, ja syödä sen mukaan mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei tunnu.

Annan lastenikin syödä noin.

Jos ei ole turruttanut itseään roskaruoalla, eikä ole pakotettu lapsenakaan syömään ruokia mitä ei halua, tuo toimii.

Mä saatan esimerkiksi, syödä viikon verran ihan hulluna lohta. Sitten pari päivää parsakaalia, sitten punajuurta. Sitten haluan vaan pinaattia.

Ne ruoka-aineet mitä syön joka päivä, ovat sipuli ja valkosipuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan vain silloin, kun on vieras hoitaja?

Mä saatan jättää lapsillekin jotkut herkut, kun hoitaja tulee. Esim. pillimehut iik.

Jos siis sadoissa perheissä olet käynyt, tuskin olet pidempää aikaa ollut.

Monet lapset on kuitenkin päiväkodeissa, joissa käsittääkseni saa perusruokaa.

Vierailija
4/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen töissä näissä perheissä. Olen siis hoitanut arviolta sadan perheen lapsia ja näin ollen nähnyt liki sataan jääkaappiin ja antanut sieltä vanhempien määräämää ruokaa lapsille. Tosin eräässäkin perheessä, jossa välipala ja iltapala on usein suklaavanukas+keksi+mehua, annan pienimmille (11kk ja 1,5v) jotain muuta, kun tulee muuten niin huono omatunto. Tällaisten perheiden lisäksi työskentelen myös laatutietoisten, itse ruokaa laittavien ja usein vieläpä luomua suosivien perheiden luona. Eräskin juuri kaksi vuotta täyttänyt syö ennakkoluulottomasti IHAN KAIKKEA ja nimeää lempiruuikseen bataatin, pinaatin, mustat linssit, munakoison ja parmesanin. Toki ennakkoluulottomasti ja terveellisestikin syövässä perheessä saattaa kasvaa kasviksia karttava nirso, mutta lapsista niin häviävän pieni prosentti on oikeasti ruokapelkoisia, loput saa totutettua syömään sitä, mitä muukin perhe syö. Ei se 11-kuinenkaan ekalla maistamisella nakkia ja bicmacia syönyt, mutta tottui, koska se nyt vaan on sitä mitä himassa tarjotaan. AP

Jos tulet meille hoitamaan sairasta lasta, on jääkaapissa suklaavanukasta ja jaffaa ihan siksi, että meillä sairaat lapset saavat syödä juuri sitä, mitä halauavat. Tai jos meillä on jääkaapissa nakkeja, ei se tarkoita, että meillä syödään nakkeja joka päivä.

Usko tai älä, perheiden jääkaapeissa ei ole joka päivä samoja ruokia.

Ja jos lapsi haluaa syödä bataattia, linssejä, munakoisoa ja parmesania, kuolee hän aika pian nälkään, jos ulkomailta ei tuoda ruokaa. Kannattaisi opettaa lapset syömään sitä, mitä oma maa tuottaa.

Vierailija
5/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuhun ei ole varaa. Esim. perunsasose tehdään suoraa pussista keskuskeittiössä.

Vierailija
6/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toki ap, että tarkoitat käsittelemätöntä ruokaa. Tartun kuitenkin tähän että se ruoka ei ennen ollut laadukasta sillä tavalla, miten me sen nykyään näemme. Se ruoka oli sellaista oikeasti, jota moni tämän päivän ihminen ei suostuisi syömään. Ei ollut juuri muita keinoja säilöä ruokaa kuin suolaaminen tai savustaminen, joten suolaa ruuissa riitti. Kasviksia tai sieniä ei rahvaan keskuudessa käytetty (4H-yhdistykset näkivät paljon vaivaa että suomalaiset saatiin viljelemään esimerkiksi porkkanoita ja sienien syöminen levisi vasta evakoiden mukana) ja koska Suomen maaperästä puuttuu tärkeitä hivenaineita, puutostilat olivat yleisiä. Ruoka on ollut aika pitkälle pottua, voita, leipää ja läskiä. Ja silakkaa. Se on toki terveellistä. Pohjois-Karjala-projekti tuli aikanaan ihan tarpeeseen, koska tuon ruokavalion seuraukset olivat tosi kurjia.

Vierailija
7/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin on lapsien suosikkiruokaa. Saatan just ostaa nakkeja ja ranskiksia, koska ajattelen, että olisi liikaa vaadittu hoitajalta laittaa jotain muuta. Lisäksi haluan, että lapset ovat varmasti kylläisiä, niin ei tarvitse sen takia kiukutella. Yleensä myöskin, kun hoitaja tulee, niin on joku härdelli meneillään ja silloin jääkaappi saattaa olla aika tyhjä.

Vierailija
8/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta monissa olen joka viikko. En ymmärrä, miksi joku perhe ostaisi joka tiistailounaalle kalapuikkoja tai nakkeja, koska hoitaja tulee hoitamaan. Toki joku iltapalavanukas saattaa sellainen olla, mutta näen toki myös, mitä jääkaapeissa on. Vanhemmat siis laittavat ruuat valmiiksi, helpommin mä lämmitän mikrossa itse tehdyn pinaattikeiton kuin uunissa ranskalaiset ja nakit..

ap

Vierailija
9/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiesit, että tarhassa syödään vain eineksiä muuhun ei ole varaa. Esim. perunsasose tehdään suoraa pussista keskuskeittiössä.

ja sekin ahdistaa mua. onneksi on jo päiväkoteja, joissa tehdään itse ruokia, jopa luomupainotteista. mutta ymmärrän hyvin, että jotkut lykkäävät lapsen päiväkotiin laittamista huonon ruuan vuoksi. olen ollut myös pk:ssa töissä ja nähnyt, kun 1-vuotiaille ja jopa alle annetaan lihapiirakoita ja vanukkaita välipalaksi. tai vaihtoehtoisesti jätetään antamatta, kun ei sen ikäisille voi niitä syöttää, mutta nälkähän niille paroille tulee.

ap

Vierailija
10/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta monissa olen joka viikko. En ymmärrä, miksi joku perhe ostaisi joka tiistailounaalle kalapuikkoja tai nakkeja, koska hoitaja tulee hoitamaan. Toki joku iltapalavanukas saattaa sellainen olla, mutta näen toki myös, mitä jääkaapeissa on. Vanhemmat siis laittavat ruuat valmiiksi, helpommin mä lämmitän mikrossa itse tehdyn pinaattikeiton kuin uunissa ranskalaiset ja nakit..

ap

Se on paljon vaarallisempaa säteilynsä vuoksi kuin ne nakit kerran viikossa.

Siis ihan oikeastiko lämmittäisit lapsille ruuat mikrossa???

Vierailija
11/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Se on paljon vaarallisempaa säteilynsä vuoksi kuin ne nakit kerran viikossa.

Siis ihan oikeastiko lämmittäisit lapsille ruuat mikrossa???

ei "tartu" säteilyä ruokaan:

http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ukk/kodin_sateilevat_laitteet/mikr…

Vierailija
12/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä tutussa perheessä vauvakin sai pitkästi ennen 1 v synttäreitään Lidlin valmismuffinssia, joka säilyisi varmaan ydinräjähdyksen jälkeen, kun ovat niin kyllästettyjä lisäaineilla. Mun suuhun maistuvatkin kuvottavilta, mutta perhe kehui että hyviä ovat ja täytyy pienenkin saada, kun muutkin saavat... Pari lapsista on jo varsin ylipainoisia ja käytösongelmia riittää. Uskon vakaasti, että ruokavaliolla on vaikutuksensa.

Ja saivartelijoille tiedoksi, että tyo muffinssi oli vain esimerkki. Ruokavalio on äärimmilleem käsiteltyä, valkoista hiilaria, sokeria, kovetettua rasvaa ja kaikkea täyttä kuraa. Valtavasti energiaa, hirveästi lisäaineita, makeutteita ja sokereita, väriaineita, vain minimaalisesti kasviksia.

Olen todella huolissani noista lapsista, mutta vanhemmat eivät näe mitään vikaa missään tässä.

Vierailija
13/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vaan niitä lapsia. Vanhemmat eivät varaa ranskalaisia ja nakkeja, jotta sinun olisi helppo ruokkia lapset, vaan jotta lapset varmasti söisivät myös "poikkeutilassa".

Itse laitan aina lasten herkkuruokaa jo vaikka mummi tulisi kylään. Saati jos lapset jäisivät yksin hoitajan kanssa. Ihan jotta malttavat syödä. (Paitsi että meillä toinen ei syö ranskalaisia ja toinen nakkeja, meillä herkkuruokaa on esim uunilohi kermassa, broilerpasta tms.) Pointtihan ei siis ole terveellisyys vaan lempiruoka, eli syömisen varmistaminen.

Vierailija
14/68 |
26.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi kerran perhetyöntekijä hoitamassa vauvaa ja kaksivuotiasta, kun minulla oli välttämätön lääkärikäynti ja miehelle tuli yllättäen työmatka. Perhetyöntekijä oli meillä vain pari tuntia, joten olin varannut vain aamupalaa isommalle ja pumpannut maitoa vauvalle. En halunnut, että vieraan lastenhoitajan aika menee kaappeja tonkiessa sopivaa kippoa etsien, joten ostin varta vasten kahden desin sokeri(!!!!)jogurtin ja neuvoin antamaan lisäksi hedelmiä pöydältä. Jääkaapissa perhetyöntekijä saattoi bongata myös paketin nakkeja, joita uhmis joskus saa. Muita eineksiä ei varmaankaan näkynyt.

Jos olet perhetyöstä, kannattaisi ottaa huomioon, että valtaosa asiakkaista on ihmisiä, joiden elämäntilanne on hankala. Silloin ei ehkä jaksa panostaa ruokaankaan.

Vierailija
15/68 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olen töissä näissä perheissä. Olen siis hoitanut arviolta sadan perheen lapsia ja näin ollen nähnyt liki sataan jääkaappiin ja antanut sieltä vanhempien määräämää ruokaa lapsille. Tosin eräässäkin perheessä, jossa välipala ja iltapala on usein suklaavanukas+keksi+mehua, annan pienimmille (11kk ja 1,5v) jotain muuta, kun tulee muuten niin huono omatunto.

Tällaisten perheiden lisäksi työskentelen myös laatutietoisten, itse ruokaa laittavien ja usein vieläpä luomua suosivien perheiden luona. Eräskin juuri kaksi vuotta täyttänyt syö ennakkoluulottomasti IHAN KAIKKEA ja nimeää lempiruuikseen bataatin, pinaatin, mustat linssit, munakoison ja parmesanin. Toki ennakkoluulottomasti ja terveellisestikin syövässä perheessä saattaa kasvaa kasviksia karttava nirso, mutta lapsista niin häviävän pieni prosentti on oikeasti ruokapelkoisia, loput saa totutettua syömään sitä, mitä muukin perhe syö. Ei se 11-kuinenkaan ekalla maistamisella nakkia ja bicmacia syönyt, mutta tottui, koska se nyt vaan on sitä mitä himassa tarjotaan.

AP

Meillä on kaksi lasta, 7v ja 4v, joiden ruokiin joudun piilottamaan kasvikset. Eivät syö muuten.

Kumpikin on alkanut nirsoilemaan noin reilu kaksivuotiaana, syötyään siihen asti hyvällä ruokahalulla kasviksia. En ole pakottanut.

Joka ruualla oli siihen asti ja sen jälkeen aina kasviksia tarjolla.

Vierailija
16/68 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jo isojen lasten äitinä muistan hyvin miten ruuanlaitto oli paljon kiireisempää kuin lapset olivat pieniä ja varsinkin kuin olivat kouluikäisiä ja lähes joka illalle riitti harrastuksia.

En pidä yhtään parempana laatutietoisen kaksi vuotiaan ruokaa, suolaista parmesania, bataattia joka on kasvanut, niin mistä Suomeen tuodaan bataattia? miten vanhaa se on tultuaa Suomeen? Onko siinä enää mitään ravintoarvoa? Munakoison ja papujen kanssa sama juttu, tulilabra ei taida enää tehdä edes pistokokeita mitä myrkkyjä löytyy maahantuoduista elintarvikkeista?

Selasin juuri tuossa Saaroisten makaronilaatikon tuoteselostetta ei siinä mitään lisäaineita ole.

Vierailija
17/68 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinhuoltaja ja tarvitsen usein hoitoapua. Meillä on varattuna usein jotain valmisruokaa niille päiville, kun hoitaja tulee kotiin. Syödään usein lapsien kanssa viikolla mm; papuja, linssejä, tofua, siemeniä, marjoja, hedelmiä ja välillä myös kalaa. Hoitopäiville varaan aina jotain helppoa.

En ymmärrä, miksi kukaan lapsi vierastaisi kasviksia tai hedelmiä, jos niitä on aina normaalisti ollut tarjolla ruokailun yhteydessä...

Vierailija
18/68 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta, 7v ja 4v, joiden ruokiin joudun piilottamaan kasvikset. Eivät syö muuten.

Kumpikin on alkanut nirsoilemaan noin reilu kaksivuotiaana, syötyään siihen asti hyvällä ruokahalulla kasviksia. En ole pakottanut.

Joka ruualla oli siihen asti ja sen jälkeen aina kasviksia tarjolla.

[/quote]

Lasten ollessa pienempiä ajattelin melko omahyväisesti opettaneeni lapset syömään monipuolisesti. Ja pah!

Viisivuotiaan kanssa käytiin keskustelu tänään ruokapöydässä, että tykkääkö hän mistään laittamastani (monipuolisesta, kasvispainotteisesta) ruuasta. Kuulemma tykkää kakusta ja spagetista. Muita herkkuja ovat ranskalaiset ja kaupan eineslihapullat. Lievästi masentavaa, kun päivittäin käyttää melko paljon aikaa ruuan laittamiseen ja monipuolisen ruuan suunnitteluun :(.

Vierailija
19/68 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on, että nykyisten säilöntäaineiden vuoksi, on nykyään paljon vähemmän erilaisia ruokamyrkytyksiä. Onhan terveellisempää syödä hyvin säilöttyä ruokaa versus esim. pilaantunutta lihaa.

Mausteitahan on ruvettu käyttämään siksi, että peitettäisiin esim. lihan pilaantunut maku. Jos ei olisi saatu osittain pilaantunutta ruokaa alas, olisi väestö monessakin paikkaa Euroopassa kuollut nälkään.

Vierailija
20/68 |
27.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvää ruokaa!