Luovutatko verta? Miksi ja miksi et?
Mietin tässä syitä miksi jotkut ihmiset luovuttaa verta ja toiset eivät. Oletko luovuttanut verta SPR veripalvelussa ja miksi teet näin?
Entäs jos et ole koskaan luovuttanut niin miksi et ole? ja mikä saisi sinut luovuttamaan verta?
Kommentit (84)
Raskauksien myötä on tullut veriryhmävasta-aine, joka estää luovutuksen.
Kerran olen luovuttanut ja olo oli sen jälkeen karmea, ei olis ehkä kannattanut mennä samana päivänä kun menkat alkoi. Huonosti oon muistanut käydä sen jälkeen, tosin välissä pari raskautta ja imetystä, joten enpä olis päässytkään.
Tää nyt ei varsinaisesti ole syy suuntaan eikä toiseen, mutta mua ihan tosissaan suututtaa se, ettei voi luovuttaa verta jos on harrastanut seksiä miehen kanssa, joka on harrastanut seksiä toisen miehen kanssa (edes kerran joskus vuonna papu) - saati sitten, että homosekuaalit miehet voisivat luovuttaa verta. Musta se on syrjintää.
Minulla oli sitä synnytyksen jälkeen, ja verni ei kelvannut. pyysivät tulemaan uudestaan vuoden pääsä. Siinä meni liki kaksi vuotta, ja silloin vereni oli taas ihan hyvää.
Mutta nyt on monta vuotta välissä. Oli raskaudet ja imetykset. Sitten en kelvannut ihottumani takia. Nyt olen taas raskaana, mutta toivon, että tämän raskauden jälkeen voisin taas luovuttaa. Koen sen tärkeänä, sillä veriryhmäni on harvinainen.
En osaa sanoa syytä sille. En ole mitenkään erityisen avulias tai muita huomioiva ihminen.
Vasta-aine on mulla edelleen. Kaksi viikkoa sitten tutkittiin veriryhmä, kun jouduin leikkaukseen.
muuten olisin itse pulassa... Pakko sanoa, että ihmettelen, miksi terveet ihmiset eivät luovuta.. ei se iso juttu ole.. on siinä toki oma vaivansa.. (en ole lukenut ketjua, jos siis joku jo saman kommentin kirjoittanut)
olen viime vuodet viettänyt niin kiireistä ja aikataulutettua elämää, että tuntuu, että sellaista päivää ei ole, johon sopisi käydä verenluovutuksessa ja loppupäivän olla heikko olo (työssäni, joka on iltatyötä ei tällainen ole hyvä juttu). Tuttuni, jotka ovat verenluovutuksessa käyneet, ovat valitelleet tätä.
Minulla on myös molemmat herpesvirukset, en tiedä onko kivaa, jos sitten passaan ne eteenpäin. Herpes ei toki ole kamala vaiva ja varmasti on mukavampi jäädä henkiin ja saada herpes kuin kuolla.
Voisin luovuttaa verta, jos se olisi tehty helpoksi siten, että verenluovutus olisi jossain matkan varrella, jossa normaalisti käyn.
muutoin on aina ollut joku este, antibioottikuuri, raskaus, imetys, tatuointi tai jokin muu lääkitys....
Ja silloinkin nippanappa, hemppa oli 126, kun 125 pitää olla :D Mutta pääsinpäs! Aion mennä taas joskus...
Menin ekaksi yhteen joukkoluovutukseen ja sen jälkeen olen käynyt suht säännöllisesti. Aiemmin kävin joukkoluovutuksissa, jos olin terve, ja nykyisin käyn verenluovutuspisteessä, joka muuti liki töitä. Nyt en ole käynyt yli vuoteen, koska olen syönyt niin paljon lääkkeitä ja olin joku aika sitten leikkauksessa. Aion käydä taas jatkossa.
Sain synnytyksen jälkeen todella monta litraa verta ja kaltaisesi enkelit pelastivat siis henkeni.
minulla on sellaisia perussairauksia, joiden vuoksi en voi luovuttaa verta. Lisäksi hemoglobiinini oli pitkään liian alhainen.
Mielelläni luovuttaisin jos olisin kelvollinen.
Olen luovuttanut verta useampaan otteeseen. Melkein kymmenen kertaa, mutta nyt ole lopettanut.
Painan nykyään vain hiukan yli 50kiloa ja minulle tulee todella huono olo verenluovutuksesta. Ennen painoin enemmän ja kaikki meni silloin hyvin. Tulevaisuudessa toivon olevani laiha.
Nooalle sanottiin, että veri on pyhää 1. Mooses 1:4, 16
Lakiliitto kielsi veren syömisen 3 Mooses 7:26,27
Kielto toistettiin kristityille Apostolienteot 15:28,29 ja 21:25
Jos verta piti karttaa eikä sitä saa syödä vaan piti vuodattaa maahan niin eikö se muka pidä sisällään ettei ota sitä kehoonsa letkua pitkin???? Omantunnon kysymys!
Jos ja jos ja jos mullekin sanottiin aikanaan, että voin kuolla kun hemo oli 90 ja tarjottiin lisäverta sanoin hupsis älä narraa! Nyt tehdään jo Suomessakin suuria leikkauksia ILMAN verta. On kyllä lääkärien asenteesta ja taidoista paljon kiinni. Ystäväni toipui tosi nopeasti ilman komplikaatioita kun ei ottanut verta. Ja tietääkseni on tehty leikkauksia kun hemo alle 10!!!
Haluan, että edistykselliset tiedemiehet kehittävät korvikkeita, kuten ovat tehneetkin. Juuri heidän ansiostaan pystytään tekemään suuria leikkauksia ihmisille, joiden hemo on vain 30!! Vielä alhaisemmassakin on tehty onnistuneita leikkauksia. Toipuminenkin on nopeaa ja ilman jälkisairauksia.
Myös Raamattu keltää veren käytön.
t. kristitty, joka ei syö veriruokia
5-6 kertaa, ja jokaisen kerran jälkeen tuli ripuli ja todella huono olo. Onko joku muu kokenut vastaavaa?
Verenluovutus on kiireiselle hyvä tapa osallistua hyväntekeväisyyteen - joka tippa menee perille.
Ainakin akuutti imusolmukeleukemia (Saksassa) ja akuutti promyelosyyttinen leukemia on hoidettu ilman verensiirtoja!!
Että silleen ja voi olla muitakin.
Haluan, että edistykselliset tiedemiehet kehittävät korvikkeita, kuten ovat tehneetkin. Juuri heidän ansiostaan pystytään tekemään suuria leikkauksia ihmisille, joiden hemo on vain 30!! Vielä alhaisemmassakin on tehty onnistuneita leikkauksia. Toipuminenkin on nopeaa ja ilman jälkisairauksia.
Myös Raamattu keltää veren käytön.
En siis ole käynyt, mutta kovasti kiinnostaisi.Veljeni kuoli hiljattain ja tarvitsi sairastaessaan usean pussin verran verta.Siksikin kovasti haluaisin luovuttaa ja olla näin avuksi.Kysynkin, että miten luovutuksen jälkeen onko olo heikko tai käsi kipeä tms?