Luovutatko verta? Miksi ja miksi et?
Mietin tässä syitä miksi jotkut ihmiset luovuttaa verta ja toiset eivät. Oletko luovuttanut verta SPR veripalvelussa ja miksi teet näin?
Entäs jos et ole koskaan luovuttanut niin miksi et ole? ja mikä saisi sinut luovuttamaan verta?
Kommentit (84)
että luinko Iltalehdestä vai mistä miten oli tehty iso leikkaus ilman verta hemon ollessa 5!! Joka tapauksessa joku iso lehti (ulkom.) oli kyseessä.
Mielestäni Iltalehden terveysosasto on todellakin ajantasalla. Siellä käsitellään niin erilaista/vastakkaista tietoa terveydestä. Suosittelen!!
Verestö taikauskon perusteella kieltäytyvät voisi saman tien jättää hoitamatta. Onneksi sentään lapsensa otetaan tarvittaessa huostaan, etteivät tapa niitä kiduttamalla.
siis väittää että 5:n hemolla on joku yleensä hengissä... Ja lähteeksi mainitsee "jonkun iltalehden jutun". Valehtelija siis. Joko uskoo itsekin mitä kirjoittelee (jolloin nuppitotorin pitäisi määrätä lääkkeet) tai sitten valehtelee tarkoituksella tietäen että jutut on propagndaa ja valhetta ja on siten joko trolli, tai niin vaarallinen lapsilleen että jos niitä on pitää ottaa huostaan. Ja kirjoittajalle itselleen M1-lähete, koska muille vaaraksi.
Ei vaan ole tullut mentyä.
En tiedä mikä saisikaan menemään, jos siitä saisi vaikka päivän-pari vapaata..
Saako siitä muuten vapaata?
Menin ekaksi yhteen joukkoluovutukseen ja sen jälkeen olen käynyt suht säännöllisesti. Aiemmin kävin joukkoluovutuksissa, jos olin terve, ja nykyisin käyn verenluovutuspisteessä, joka muuti liki töitä.
Nyt en ole käynyt yli vuoteen, koska olen syönyt niin paljon lääkkeitä ja olin joku aika sitten leikkauksessa. Aion käydä taas jatkossa.
Luovutan säännöllisesti. Veljeni kuoli kun olin nuori ja tarvitsi paljon verensiirtoja sairaana. Näin autan
Olen luovuttanut säännöllisesti siitä asti kun täytin 18. Nyt vaan on ollut lastenteon takia useampi vuosi taukoa, kun ei voi tietenkään luovuttaa raskauden ja imetyksen aikana eikä suositella myöskään jos yrittää tulla raskaaksi.
Siellä luovutuksessa on aina mukava käydä. Tuntuu että tekee jotain tärkeää, ja henkilökunta on niin mukavaa ja kaikin puolin asiallista että tuntuu että hekin arvostavat meitä luovuttajia. Joka kerta jää hyvä mieli.
Suosittelen kaikille, joille terveyden puolesta sopii. Jos ei ole varma, sopiiko, niin silti voi mennä paikan päälle ja asia selviää. Jos luovutukselle onkin jokin este, henkilökunta on ihan yhtä superystävällistä ja pullakahvit saa hymyn kanssa vaikkei edes pääsisi luovuttamaan.
ja menen taas, kun seuraavan kerran Veripalvelu saapuu tänne meillepäin.
Syy luovuttamiseen on, että nyt jo edesmennyt äitini sairasti pitkään ja tarvitsi sairautensa hoidossa luovutusverta. Haluan tavallaan nyt korvata sen, että oma äitini sai silloin apua, kun tarvitsi.
Ei siitä verenluovutuksesta saa mitään vapaata. Kahvit saa luovutuksen jälkeen ja joskus jotakin pikkusälää, esim. rintaneulan, kassin tms. Olen koko ikäni pelännyt kaikenlaista piikittämistä ja verenluovutus on yksi tapa ylittää itsensä ja tehdä päivän hyvä työ. Hulluutensa kullakin :)
pelkään helvetisti neuloja ja verenluovutus pakottaa mut kohtaamaan pelkoni kerta kerran jälkeen.
..tomaatti-mozarella-kolmioleivät on hyviä, siksi luovutin viimeksi tiistaina.
Syyt: alipaino, astma johon jatkuva lääkitys sekä verensiirto.
Karu tapa tajuta asia mutta perille meni.
Tiedän, että ainakin muutama läheinen kävi luovuttamassa verta heti tuon minulle tehdyn kiireellisen verensiirron jälkeen. Tapahtunut "kolahti". Tajusivat, että luovuttamalla verta voi pelastaa ihmishengen. Jonkun toisen ihmisen läheisen.
En halua että vereni avulla pelastetaan jonkun rattijuopon henki, vain jotta hän voisi ajaa humalassa joskus tulevaisuudessa uudelleen, tuntien karkeasti Suomen lainsäädännön. En halua että siihen olisi edes pienintäkään mahdollisuutta. Haluaisin, että minulla olisi valta päättää keneen vertani saataisiin laittaa. Lähinnä lapset asettaisin etusijalle. En luovuttaisi verta ennen kuin käyttökohde on selvä.
jos vain voisin, mutta minulla on "krooninen" anemia, eli hempparit luonnostaan tosi alhaiset vaikka söisin rautalisiä.
En ole koskaan käynyt. Olen liian alipainoinen. Kerran yritin luovuttaa verta, pukemalla monta kerrosta vaatteita päälle ja valehtelemalla painoni, mutta hoitsu näki jo naamasta että olen liian laiha. Halu auttaa olisi kova, siitä syystä raahaankin mieheni luovuttamaan verta säännöllisesti.
ja se loppui siihen, kun ujoa suonta jahdattiin neulalla kun ei ottanut heruakseen. Olin todella pahoinvoiva ja pyörryin tuon luovutuskerran jälkeen.
Nyt, 20 vuoden tauon jälkeen aloitin uudelleen kun oma isäni sai punasoluja.
Hb oli 137, mutta siitä huolimatta sain Retaferia mukaan. Söin koko kuurin ja työpaikan viime mittauksessa Hb oli jo 144. Uusi luovutus tulee työpaikalle marraskuussa ja aion mennä myös sinne. Osasivat pistää kunnolla ujoon suoneen viimeksi ja luotan ettei tule enää sellaista neulanheiluttelua suonessa kuin mihin homma tyssäsi 20 vuotta sitten.
Aiemmin luovutin verta suht säännöllisesti, mutta sitten tuli vauvat ja muut enkä ehtinyt/jaksanut käydä. Nyt olen taas aktivoitunut. Pieni homma ja iloinen mieli (+ ilmaiset lounassämpylät).
ja olin sitten Napolissa lomamatkalla. Siellä eräällä torilla oli eräässä rekassa verenluovutuspiste ja torilla hyöri ainakin parikymmentä eri ikäistä ihmistä houkuttelemassa ihmisiä verenluovutukseen. Perheen sukulaislapsi tarvitsi sitä, mutta verta ei ollut riittävästi saatavissa. Se oli jotenkin niin kamalaa ja riipaisevaa, katsoa näiden ihmisten, lapsen sukulaisten ja naapureiden yms epätoivoa. minusta on upeaa että Suomessa verta on saatvavilla, sitä ei tarvitse kerjätä hädän hetkellä tuntemattomilta.
Ja itse en silloin voinut luovuttaa, koska olin luovuttanut Suomessa kolme viikkoa aiemmin.
Luulen ettei se onnistuis, koska mulla on todella matala verenpaine ja nopea pulssi. Yhtään jännittäessäni pulssi nousee helposti ainakin lukemaan 130. Luulen, että tulisin liian huonovointiseksi tai minusta ei saisi hyvin verta. Lisäksi oon vaan pari kiloa yli sen luovutusrajan.
ennen sanottiin, että ei kannata, niin surkiat suonet, verikokeet oli jo niin vaikeat, nykyään ei kelpaa
sitä kun suositeltiin korkean hemoglobiinin (lähes 160) ja veriryhmän takia (O-). Tulin ihan hirveän huonoon kuntoon, ilmeisesti painoa sitten liika vähän. Paha ja heikko olo kesti jopa pari päivää. Paino on 50 kilon kieppeillä. Enää en mene luovuttamaan.