Luovutatko verta? Miksi ja miksi et?
Mietin tässä syitä miksi jotkut ihmiset luovuttaa verta ja toiset eivät. Oletko luovuttanut verta SPR veripalvelussa ja miksi teet näin?
Entäs jos et ole koskaan luovuttanut niin miksi et ole? ja mikä saisi sinut luovuttamaan verta?
Kommentit (84)
Olen ollut myös perustamassa työpaikalleni ns veriryhmää, eli menemme kimpalla luovutukseen. Saamme merkitä sen työajaksi.
Britannia-taustani lopetti luovuttamisen.
Ikuinen luovutuskielto, vaikka tupakoijat ja muut luuserit saavat luovuttaa verta.
Noloa.
ei tällä terveydellä. Muuten kyllä, olen itsekin saanut luovutettua verta.
Viisi kertaa olen yrittänyt, kaksi kertaa on huolittu, kaksi pussia olen saanut takaisin. Nyt on verensiirrosta jo reippaasti aikaa ja olokin on hyvä (hemoglobiini luultavasti ok) joten vois käydä tarjoamassa. Mulla on jatkuva lääkitys, mutta katsoin spr:n sivuilta että tuo lääke ei ole este kunhan elimistö on siihen jo tottunut (syönyt vähintään 6kk).
Ei tullut sitten hihhulilta lähteitä. Taitaa olla että muutamat muut lähteet ovat oikeassa ja nämä jehovien "verettömät" leikkaukset ovat puhdasta propagandaa...
mutta elimistö meni niin sekaisin että makasin migreenissä toista päivää - en uskalla mennä toiste
katson niitä veripalvelun puutelistoja, eikä B-verestä ole koskaan pulaa. Mitäpä minä sitten menisin vertani sinne tyrkyttämään.
Nooalle sanottiin, että veri on pyhää 1. Mooses 1:4, 16
Lakiliitto kielsi veren syömisen 3 Mooses 7:26,27
Kielto toistettiin kristityille Apostolienteot 15:28,29 ja 21:25Jos verta piti karttaa eikä sitä saa syödä vaan piti vuodattaa maahan niin eikö se muka pidä sisällään ettei ota sitä kehoonsa letkua pitkin???? Omantunnon kysymys!
Jos ja jos ja jos mullekin sanottiin aikanaan, että voin kuolla kun hemo oli 90 ja tarjottiin lisäverta sanoin hupsis älä narraa! Nyt tehdään jo Suomessakin suuria leikkauksia ILMAN verta. On kyllä lääkärien asenteesta ja taidoista paljon kiinni. Ystäväni toipui tosi nopeasti ilman komplikaatioita kun ei ottanut verta. Ja tietääkseni on tehty leikkauksia kun hemo alle 10!!!
Haluan, että edistykselliset tiedemiehet kehittävät korvikkeita, kuten ovat tehneetkin. Juuri heidän ansiostaan pystytään tekemään suuria leikkauksia ihmisille, joiden hemo on vain 30!! Vielä alhaisemmassakin on tehty onnistuneita leikkauksia. Toipuminenkin on nopeaa ja ilman jälkisairauksia.
Myös Raamattu keltää veren käytön.
t. kristitty, joka ei syö veriruokia
olen itse evl- sairaanhoitaja kirurgisella osastolla, mutta suhtaudun hiukan kriittisesti verensiirtoihin, niitä annetaan monesti hiukan löyhin perustein- mielestäni. MUTTA miten KUKAAN voi olla hengissä 10:n hb:lla? Tai edes 30:n?Sen mukaan mitä vähänkään tiedän ihmisen anatomiasta jne, en niele tuota ilman että kirjoittajalla on osoittaa lähde väitteensä perusteeksi!
En mene vapaaehtoisesti mihinkään missä haisee desinfioimisaine. En hoida mitään muitakaan "puolipakollisia" asioita (verenluovushan olisi tärkeää mutta ei pakkollista) mitkä olisivat tärkeämpiäkin terveydelleni. Lisäksi jännitän mahakuralla, jos tiedän etukäteen tälläisestä tapahtumasta.
Minäkin asuin Briteissä hullun lehmän taudin aikaan ja nyt on vissiin ikuinen verenluovutuskielto. Olisi vielä yleinen A+.
vajaa 2v sitten Helsingin ykkössairaalassa. Hemo oli 30 ja suoliston syöpäkasvain kyseessä. Ei siis mikään pikkujuttu!
Lääkäritkin painostivat verensiirtoon mutta suostuivat leikkaamaan ilman verta ja leikkaus onnistui superhyvin sekä toipuminen siitä, jota kirurgit ihmettelivät kovin. Oli siis todellakin paljolti kirurgien TAIDOISTA kiinni ja tekoveren eli epon!!!! Kiitos edistyksellisten tutkijoiden.
Sairaanhoitaja ystäväni sanoi minulle ettei lekurille, joka ei leikkaa ilman verta kannata edes mennä! Arvatkaapa miksi?
että luinko Iltalehdestä vai mistä miten oli tehty iso leikkaus ilman verta hemon ollessa 5!! Joka tapauksessa joku iso lehti (ulkom.) oli kyseessä.
Mielestäni Iltalehden terveysosasto on todellakin ajantasalla. Siellä käsitellään niin erilaista/vastakkaista tietoa terveydestä. Suosittelen!!
Luovutan säännöllisesti, nyt taitaa olla nelisenkymmentä kertaa kaikkiaan käyty. En muista miksi aloitin, mutta nykyään se on ihan kalenteriin merkattu vapaaehtoistoimeni :). Se on konkreettista ja minulle helppo ja vaivaton tapa auttaa. Muuten en sitten osallistukaan mihinkään rahankeräyksiin tms. avustusjuttuihin.
että luinko Iltalehdestä vai mistä miten oli tehty iso leikkaus ilman verta hemon ollessa 5!! Joka tapauksessa joku iso lehti (ulkom.) oli kyseessä.
Mielestäni Iltalehden terveysosasto on todellakin ajantasalla. Siellä käsitellään niin erilaista/vastakkaista tietoa terveydestä. Suosittelen!!
Verestö taikauskon perusteella kieltäytyvät voisi saman tien jättää hoitamatta. Onneksi sentään lapsensa otetaan tarvittaessa huostaan, etteivät tapa niitä kiduttamalla.
on vain liian alhainen verenpaine, eikä lääkityksen takia veri edes kelpaisi.
Ja sinä hihhuli: ei nuo raamatunkohdat kiellä veren luovuttamista tai sen vastaanottamista. Ja syöminenkin on kiellettyä vain koska (eläimen)veri on hyvä kasvatusalusta taudeille. Nykyään se ei ole ongelma.
Ja saiskos lähteitä noille verettömille isoille leikkauksille ja niille, jossa hemoglobiin alhainen. En oikein usko horinoitasi.
Olen luovuttanut verta kerran ja siihen se jäi. Haluaisin luovuttaa mutta sen yhden kerran jälkeen meinasin pyörtyä monta kertaa päivän aikana ja oli huono olo. Mun Hb on yleensä niin matala etten oikein sovi luovuttajaksi.
Ei muuten ole särkylääkkeet mikään este, kunhan et ole niitä samana päivänä syönyt. Itse otin eilen Panacodin ja tänään luovuttamassa, eipä estänyt.