Mies työmatkalla ja minä kotona kahden alle 2-vuotiaan kanssa.
Ja nyt mä sitten sairastun oikein kunnolla.
Tuntuu kuin pää olisi täynnä räkää, kaikkia lihaksia jomottaa, välillä iskee hinkuva yskäkohtaus ja silmissä meinaa sumentua. Päätä on särkenyt jatkuvasti jo kolme päivää, eivätkä mitkään särkylääkkeet auta. Uhmaikäinen kiukuttelee jatkuvasti, koska äiti ei yksinkertaisesti jaksa lähteä puistoon vapisemaan ja vauva roikkuisi koko ajan tissillä. Ei jaksa.
Meidän normaalisti ihan hyvät tukiverkostotkin on nyt kadonneet. Sekä appivanhemmat että omat vanhempani ovat reissussa. Ainoa lähellä asuva ystäväni on synnyttänyt vasta pari päivää sitten ja miehen siskokin on sairaana.
Antakaa selviytymisvinkkejä, miten pärjätä lauantaihin asti.
Kommentit (25)
Saatko näkyviin Yle Areenan telkkarilta tai tietokoneelta, sieltä laitat uhmikselle ohjelmat pyörimään. Tai laita kylppäriin vesileikit pystyyn, on hauskaa eikä tarvitse mennä ulos.
Ikävää. Meilläkin on kaksi alle kaksivuotiasta ja mies matkustaa paljon työn vuoksi. En ole itse ollut vielä sairaana työmatkan aikana, mutta se on suurin pelkoni... Meidän turvaverkot on 200km päässä...
Ensinmäinen neuvoni on että soita huomenna neuvolaan ja kysy onko heillä neuvoa ketään? Itse sain neuvoladta apua, siis vinkkejä minne soittaa. Tuo mll on hyvä tai sitten yksityinen firma jodta hoitoapua. Olen itse joutunut käyttämään ykdityistä kerran, kallista joo, mutta sain koulutetun lastenhoitajan kotiin. Yksi neuvo on soittaa kaupungin kotipalveluun, hoitavat yleensä vain vanhuksia mutta jos heillä on resursseja niin auttavat lapsiperheitäkin. Tämän neuvon sain neuvolasta...
Vauvalle korviketta, täyttää vatsaa paremmin, eikä tarvitse koko ajan roikkua rinnassa kiinni.
kukas ne pullot pesee jne?
Olen antanut esikoisen katsoa pikkukakkosen lisäksi vähän muumeja, mutta voisin varmaan etsiä muutakin katsottavaa, kun muumit eivät enää pidä vipeltäjää paikoillaan.
Vauva ei valitettavasti osaa syödä pullosta, vaikka olen yrittänyt tarjota. Huutaa vaan kurkku suorana, muttei tajua imeä.
ettei vaan ois keuhkokuume tulossa. jos tarvit antibiootteja niin jaksat paremmin kun syöt niitä.
Yritä saada isommalle jotain liikunnallista virikettä. Leikkipuisto olisi tietenkin paras, mutta, jos ei mahdollisuuksien rajoissa niin sitten virikettä sisällä. On sitten rauhallisempi ja nukkuu paremmin, kun saa purkaa tarmonsa johonkin.
Onko teillä päin HopLoppia tms. Meillä käynti siellä vie 2,5v mehut loppupäiväksi tehokkaasti (ei tietenkää tee hyvää sinun päänsärylle, mutta voisi olla vaivan arvoista).
Tälläisinä päivinä unohda kaikki muu. Riittää kun huolehdit kaikille mahat täyteen ja nukkuma-ajat kohdilleen, bonuksena vielä kuivat vaipat pienille niin loppu ei ole niin tarkkaa. Pyykit eivät pahastu, vaikka joutuisivatkin odottamaan pesua pari päivää, villakoirat eivät pure ja einekset eivät lyhennä elinikää merkittävästi.
perheapua, mutta pelkään, ettei ehkä näin nopeasti onnistu.
Eilen sain haettua kioskilta muutaman maitotölkin, koska maidon loppuminen kesken olisi ton uhmaikäisen kanssa ihan katastrofi. Ruuaksi voisin tilata vaikka pitsaa. Ei kai toi kirppu kuole vaikka pari päivää syötäisiin vähän epäterveellisemmin. Ruuan on pakko olla aika valmista nautittavaksi, koska en jaksa tässä kunnossa kokkailla.
Hirvittää, jos kunto vielä tästä huononee, niin en enää usko pysyväni pystyssä. Uhmaikäinen vielä välillä yrittää satuttaa vauvaa, joten hetkeksikään en voi isomman hereillä ollessa sulkea silmiäni.
mutta rattiin en taida tässä kunnossa rohjeta, jos sääennusteet pitävät paikkansa. Kesärenkaathan meillä tietysti on vielä alla. Voisin kuitenkin väsätä vaikka sohvatyynyistä jonkun pomppupaikan ja vaikka päiväpeitosta ja pöydästä majan.
Miestäkin surettaa meidän tilanne. Olen yrittänyt esittää reipasta, kun en halua miehen murehtivan satojen kilometrien päässä.
Tänään tuli itku, kun uhmaikäinen vaan huusi ja raivosi ja tuntui, että voimat loppuvat juuri nyt ja tässä.
vaivattomampaa kuin joku korvikkeiden ja pullojen kanssa pelleily. Sitä vain voi kökkiä paikoillaan kun vauva on tississä kiinni. Ap:n pointti oli kai se, ettei jaksa lähteä ulkoilemaan.
Missä päin asut? Täältä varmaan joku voisi hoitaa vaikka kauppareissun, jos asuisit vaikka naapurissa! Munkin mies reissussa ja olen kotona kahden 2-vuotiaan kanssa. Mun pelko on aina se, et lapsista toinen sairastuu niin tukkoiseksi, et pitää lähteä yöllä sairaalaan, taipumusta on. Tukiverkkoa ei ole lähellä.
Meillä oli tuollainen kamala tilanne viime keväänä muutaman kerran. Aluksi joku kylpy tai riehuntaleikki uhmaikäiselle.
Sitten lastenleffa tai pikkukakkoset netistä, elisaviihteelta yms. ja jotain paikoilleen vangitsevaa syötävää esim poppareita. Ei tule sokerihumalaa vaikka esi hirveän terveellistä olekaan.
Helposti menee 1-3 h. Voimia kamalasti.
saada vauva nukkumaan kunnon unipätkiä antamalla korviketta kuin roikuttaa kiinni rinnassa. Mutta täällähän tietysti kenenkään vauva ei nuku sen pidempään, vaikka korviketta erehdyksessä saisikin...
Terv. Äiti, joka on saanut puolen tunnin ja tunnin unipätkät vaihtumaan yhdeksän tunnin yhtäjaksoisiin yöuniin vaihtamalla ajoittain imetyksen korvikkeeseen
Ja meidän kuopuksen unipätkät muuttui kahdesta tunnista puoleen tuntiin kun annettiin korviketta. Olikin maitoallerginen... En kyllä rupeaisi korviketta kokeilemaan vauvalle ekaa kertaa tuollaisessa tilanteessa jos ei ole pakko. Meinaan allergiat on nykyään aika yleisiä...
lapsen kanssa. Itse olen yh ja aina kun oon kipee joutuu ite hoitaa kaupat ja ruanlaitot ynm. Sukulaisia on, mutta ei avuliaita
Keskity siihen että saisitte kaikki ruokaa ja vessatouhut hoidettua. Ja tietty nukuttua.
Minä olen joskus hätätilanteessa sairastaessani pyytänyt naapuria tai työkaveriani käymään kaupassa. Ulkoista kaupassakäynnit. Käytä eineksiä ym. helppoja ruokia. Koeta huoelhtia että syöt ja juot riittävästi niin pysyt paremmassa kunnossa.
Onko varastossa leluja jotka olisi ollut vähän aikaa poissa näkyvistä. Meillä lapset on aina leikkineet "uusilla" leluilla aivan innoissaan eli osa leluista piiloon ja välillä vaihdetaan uusia kehiin. Tällaisina sairastamispäivinä aina kassillinen vaihtoleluja on ollut pelastus.
Esikoiselle netistä jotain sopivia videoita katsottavaksi esim. puuha-peteä, teletappeja jne.
Anna esikoiselle vaikka sanomalehtiä revittäväksi tai teippaa sanomalehdistä ja keittiön tuoleista maja jossa leikkiä. Jos saat jonkun käymään kaupassa niin pyydä vaikka tuomaan dublopalikoita paketti, piirtotaulu tai jotain muuta helppoa tekemistä esikoiselle.
Koeta järjestää vauvalle paikka jossa on turvassa esikoiselta. Tämä olisi hyvä jatkossakin kun joskus tulee niitä hetkiä että pakko laittaa vauva hetkeksi turvaan esim. häkkisänkyyn ja ovi kiinni. Meillä käännettiin ovenkahvat muutamasta ovesta ylöspäin niin esikoinen ei osannut/yllännyt varmasti avata ovia ja vauva oli tarvittaessa "turvassa".
Kun sinulla on voimia niin syö ja syötä lapset. Sitten lepää aina kun mahdollista. Sängystäkin voi kehua makkarin lattialla dubloilla leikkivää esikoista ja kertoa "mitä dubloukko nyt voisi tehdä".
Jaksamisia kovasti.
Tuli paljon parempi mieli, kun tulin vielä imetyksen jälkeen vilkaisemaan kommenttejanne. En olisi uskonut, että näin ystävällisiä ja kannustavia viestejä saa av:llä. Päätin kommenttejanne luettuani asennoitua tilanteeseen sisukkaasti, kyllä tästä jotenkin selvitään.
Vastikeen kanssa en nyt kyllä lahde kokeilemaan. Yksi purkki on kyllä kaapissa hätätilanteisiin, mutta vauva ei vaan kertakaikkiaan tajua imeä pullosta. Imettäminen on ainakin tällä hetkellä tehoikkain tapa saada vauva syötettyä ja ei tosiaan tarvitse pelätä mitään allergista reaktiota.
Piirretyt, kylvyt ja teltta olohuoneeseen otetaan käyttöön. Samoin yritän saada vauvan nukkumaan edes vähän esikoisen päiväuniaikaan, että saisin itsekin nukuttua.
Nyt painun takaisin pehkuihin. Kiitos ja hyvää yötä.
Mun mies matkusti paljon kun lapset oli pieniä ja se oli tosi rankkaa etenkin jos joku sairastui!
Ei mulla mitään ihme neuvoja ole, vaatimustaso minimiin, teletapit repeatille ja nuudeleilla ja suklaalla voi kyllä elää muutaman päivän poikkeusoloissa. Teet kaiken mahdollisimman helpoksi itselles.
Pääsiskö kukaan kaveri käymään kaupassa sulle hakemaan välttämättömät? Vaippoja, sitä suklaata, särkylääkettä ja pari naistenlehteä? Kylpy rentouttaa jos jaksat kylvettää lapsia. Voisiko naapuri tai joku kaveri lainata paria lelua, uudet lelut kiinnostavat lasta usein muutaman päivän ja isommalla olisi touhua.
Koitahan jaksella!
Mullakin mies reissas paljon kun lapset oli pieniä, ja reissaa edelleen. Tiedän tilanteen kyllä turhankin hyvin :) Pahin muistoni on kun esikoinen oli 2v, seuraava 7kk ja mulla alkuraskaus ja kaikilla yrjötauti.... Aika ei ole kullannut niitä muistoja :)
Hyviä vinkkejä täällä. Mulla vielä semmonen että kasaa kaikki mahdolliset kirjat sänkyynne ja lukekaa. Jos saat esikoisen makoilemaan edes hetkeksi sinne.. Toisena kaikki askartelujutut, ainakin muovailuvaha voisi toimia hetken.
Ja soita ihmeessä sinne kunnan kotipalveluun, kyllä sieltä saattaa apua löytyä. Samalla voit kysyä saisitko joskus muulloinkin (etukäteen sovitusti) miehen reissun ajaksi jonkun käymään. Laittavat ruokaa, ulkoiluttavat lapsia, siivoavat jne kaikkea mitä tarvitaan. Meillä kävi pari kertaa silloin aikoinaan ja tuli kyllä tarpeeseen.
Voimia ja paranemista!
Minä ainakin mielelläni tuollaisessa tilanteessa auttaisin ja ottaisin vaikka parivuotiaan uloilemaan oman katraani kanssa. Tai kävisin kaupassa. Jos vaan jonkun tunnet, rohkeasti vaan pyytämään . Voihan sitä sitten luvata vastapalvelukseksi ulkoiluttaa toisen lasta kun on tervehtynyt.
Toisaalta onneksi flunssa menee ohi ja tukijoukotkin palaavat aikanaan. Hyviä ohjeita olet täältä saanut. Tsemppiä !
Vauvalle korviketta, täyttää vatsaa paremmin, eikä tarvitse koko ajan roikkua rinnassa kiinni.