Sanotko kutoa vai neuloa? Mistä päin olet?
Itse sanon kutoa ja Kymenlaaksossa asun.
Kommentit (39)
Kudon sukkia ja kintaita ja Hämeestä ollaan. Kanganpuilakin kudotaan, mutta silloin 'kudotaan kangaspuilla' eikä vain 'kudota'.
Singerilläkö teillä sitten ommellaan?
Kudon. Neulominen on sitä, että on neula ja lanka. Satakunnasta.
neulalla ja langalla, samoin ompelukoneella. Sitten ompelen, jos tarvitsee puhua fiinisti.
tai tikkuan kun teen sukkia. Neulomisen mäkin miellän käsin ompeluksi.
Pohjanmaa
Neulalla neulotaan, senhän sanoo jo nimikin.
Myös mattoja kudotaan, mutta kangaspuilla, olen kyllä myös virkannut mattoa, virkkuukoukulla.
Eteläpohjanmaalta kotoisin.
tai tikkuan kun teen sukkia. Neulomisen mäkin miellän käsin ompeluksi.
Pohjanmaa
uusimaalainen nykyään
tietysti neulon sukkia! Eikä ne mitkään kutimet oo, vaan (sukka)puikot =D Matot kudotaan. Ja itä-suomesta oon =)Ja tuo tikuttaminen (vai mikä se nyt oli) on ihan uusi termi mulle =)
kudon sukkaa enkä neulo, vaan parsin niitä sukan reikiä
ja kun on kyseessä matonkutominen kangaspuilla niin se sana kangaspuut liittyy siihen oleellisesti.
olen satakunnasta ja joskus olen asunut uudellamaalla ja savossa ja savossa vinoiltiin murresanoistani aina ja joka käänteessä, hiekka ei saanut olla santaa eikä saanut sanoa mää kun ois pitänyt sanoa mie, naurettiin että lammas on mää ja ilma on sää
No, niiden savolaisten murre nyt on muka niin vitsikästä, mutta sehän on vaan tyhmää.
ja neuloilla ommellaan. Näin yleiskielellä. Itse olen toiminut kansalaisopistoissa kudonnanopettajana ja silloin on aina kyse kangaspuilla kutomisesta.
Väärinkäsityksiä syntyy kun käytetään näitä eri murteiden muotoja. Niinpä aikoinaan eräs opiskelija tuli käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen kudontalinjalle (nyk. tekstiili) luullen tulevansa neulomaan. Ihmetteli kangaspuita että mitä ne on.Ko. oppilaitoksessa sattui sinä syksynä alkamaan myös neulontalinja mutta opiskelija ei ollut osannut hakeutua sinne.
kun nyt oikein mietin niin sukka olisi se poikkeus. Sanoisin varmaan kutovani sukkaa, vaikka neuloisinkin villapaitaa.
Pohjoisessa kudotaan, sekä puikoilla että väävispuilla.
Tikkuri ja sukat kudotaan ja matto myös, mutta neulomalla tehdään vain ompelua.
Näin pohjoisessa.
kutoisi myös mattoa, langalla ja neulalla neulon ja koneella ompelen.
Varsinais-suomalainen Kannaksen evakon tytär.
on neula ja lanka. Satakunnasta.