Miten kukaan kehtaa pukea vauvaansa äitiyspakkauksen vaatteisiin?
Oma äitini piti itsestäänselvänä, että otan äitiyspakkauksen. Tein niin, enkä edes ajatellut asiaa sen kummemmin. Oletin, että siinä on kivoja tavaroita ja vaatteita. Mutta herraisä minkänäköisiä ne ovat! Värit ihan outoja, kuoseista puhumattakaan!
Enkä todellakaan ole mikään nirso muodin perässäkulkija, vaan ihan tavallinen nuori äiti.
Suurin osa vaatteista jää käyttämättä, kirpparille vaan. Kukaan ei kyllä niitä sieltä osta, koska kaikilla suomalaisilla on jo ne samat. Harvalla vauvalla kyllä olen nähnyt pakkausvaatteita päällä! Yleensä silloin on kyseessä monilapsinen, kenties työtön perhe tms.
Voisiko toivoa pientä tuotesuunnittelua? Suomessakin on ihan kelvollisia suunnittelijoita. Eikö olisi kestävän kehityksen mukaista käyttää vaikkapa heidän ammattitaitoaan? Se olisi tuskin edes kalliimpaa, koska olisi taiteilijoille etu päästä suunnittelemaan jotain noin suomalaista ja kaikkialle leviävää.
Kommentit (206)
AP:n kaltaiset, oletettavasti kaupunkilaispimut, muuttaisivat vähän näkemystään jos elämässä olisi muuta sisältöä kun ulkonäkö, habitus ja shoppailu.
Velliperseitä..
En myöskään pidä äitiyspakkauksesta, vaikka rahaa ei hirveästi olekaan. Miksi köyhän pitäisi nöyrästi sietää kaikkea sontaa vaan siksi, että se on ilmaista tai halpaa??
Kai sinä perinteistä kotiruokaa saadessa sanot sitä SONNAKSI?
ÄP:n sisältö on osaksi? kotimaista, syytäkää te vaan rahanne ulkomaiset lapsiorjien tekemiin rätteihin.
En myöskään pidä äitiyspakkauksesta, vaikka rahaa ei hirveästi olekaan. Miksi köyhän pitäisi nöyrästi sietää kaikkea sontaa vaan siksi, että se on ilmaista tai halpaa??
Kai sinä perinteistä kotiruokaa saadessa sanot sitä SONNAKSI? ÄP:n sisältö on osaksi? kotimaista, syytäkää te vaan rahanne ulkomaiset lapsiorjien tekemiin rätteihin.
kaikki vaatteet jää kuitenkin pieneksi alta aikayksikön.
Mutta joo, kyllähän sen äitiyspakkauksen saisi lopettaa kokonaan. Turhaa rahantuhlausta ja nirppanokat ei arvosta mitään.
Ap:ta ei tainnut aloituksen jälkeen enää näkyä ja muuta tappelee omista mielipiteistään :D
Miten kotiruoka liittyy tässä mihinkään??
kai vähän yksinkertainen kun et ymmärtänyt?
Kotiruoka=tavallinen, toimiva
ÄP:n sisältö=tavallinen, toimiva
paino sanalla TOIMIVA, täyttää tehtävänsä
ahhhh... Olet niiiiiiin oikeassa. Kyllä Cap, Hilfingeri, Läcöste ja muut vaan on niin in, ja si haalarin pitää olla Tikettii tai Mulk...eiku Moloa! (tuttavallisemmin kyrpästä, toim. Huom)
Minusta juuri köyhillä on usein sitä järjenköyhyyttä, kun ei mikään kelpaa ja ollaan niin pirun kranttuja. Sen sijaan fiksut ja hyvävaraisetkin ihmiset käyttää äitiyspakkauksen ihan kivoja perusvaatteita ilman stressiä.
Ylipäätään tuntuu köyhimmillä olevan kovin tarve ostaa ylihintaista vaatetta. Ehkä se elämä on kovin suppeaa ja ajatukset pyörii pienten asioiden ympärillä?
En myöskään pidä äitiyspakkauksesta, vaikka rahaa ei hirveästi olekaan.
Miksi köyhän pitäisi nöyrästi sietää kaikkea sontaa vaan siksi, että se on ilmaista tai halpaa??
Ap:ta ei tainnut aloituksen jälkeen enää näkyä ja muuta tappelee omista mielipiteistään :D
Ei vain ole paljoa sanottavaa. Alussa kerroin mielipiteeni, eikä se ole muuttunut.
Makuasioista ei voi kiistellä, mutta minun luonteenpiirteitäni tai varallisuustasoani on mielestäni lähes mahdotonta lukea tämän aloituksen rivien välistä. Siihenkin kuitenkin kovin moni tuntuu kykenevän.
Toisaalta on hyvä, että aihe kerää mielipiteitä laidasta laitaan. Keskustelu on aina toivottua yhteiskunnan suurehkoa osaa koskevissa asioissa.
Kaikki vaatteet eivät toki olleet juuri minun makuuni, mutta kyllä niille käyttöä oli. Kaiken kaikkiaan olin siis oikein tyytyväinen kumpaankin pakkaukseen (vuosien 2008 ja 2011). Tämän vuoden pakkauksen sisällön olen nähnyt ystävälläni, ja ihan kivalta näytti.
Naurattaa lähinnä tuollaiset ihmiset, jotka pitävät äitiyspakkauksen vaatteita rumina ja "noloina". Itseäni lähinnä nolottaisi, jos pitäisi jostain noin triviaalista asiasta valittaa. Ja vielä siitä syystä, että "otin äitiyspakkauksen, koska äiti käski". Sillä jos joku on noloa niin tuo :D
Jos saaa olla vähän ilkeä, niin kirjoittajasta ja näistä muista "noloudesta" höpöttäjistä tulee valitettavasti mieleen (nuori) kypsymätön ihminen, joka yrittää päteä esim. lapsensa pukeutumisella, kun ei ole oikein vielä mitään omaa, saavutettua "sisäistä kompetenssia".
Ka Jos saaa olla vähän ilkeä, niin kirjoittajasta ja näistä muista "noloudesta" höpöttäjistä tulee valitettavasti mieleen (nuori) kypsymätön ihminen, joka yrittää päteä esim. lapsensa pukeutumisella, kun ei ole oikein vielä mitään omaa, saavutettua "sisäistä kompetenssia".
En ole kuullutkaan tuollaisista ihmisistä. Oletko sinä itse kenties sellainen? Miten lapsen pukeutumisella "voi päteä"?
En myöskään pidä äitiyspakkauksesta, vaikka rahaa ei hirveästi olekaan.
Miksi köyhän pitäisi nöyrästi sietää kaikkea sontaa vaan siksi, että se on ilmaista tai halpaa??
Sen äitiyspakkauksen sisällön tosiaan voi käydä katsomassa Kelan sivuilta, ja jos se ei miellytä, niin sitten voi ottaa pakkauksen sijasta tuon rahasumman ja ostaa vaatteita joista itse pitää.
Ei köyhänkään pidä olla uusavuton.
, Ja vielä siitä syystä, että "otin äitiyspakkauksen, koska äiti käski". Sillä jos joku on noloa niin tuo :D .
Mistä päättelet, että äitini "käski" minua ottamaan pakkauksen? Minulla ei ollut raskauden aikana aikaa ajatella pakkauksia eikä paljoa muutakaan kuin opiskelujani ja gradua. Äiti kertoi jotain äitiyspakkauksen eduista (myönnettäköön, minulla ei ollut hajuakaan, mikä se on ja mitä se sisältää, koska asia ei ole koskaan tullut vastaan, enkä ole koskaan ollut perehtynyt kyseisiin asioihin ennen lapsen syntymää), joten suurempia ajattelematta otin pakkauksen. Mistään käskemisestä ei ollut kyse.
Itse otin pakkauksen esikoiselle 2010. Nyt kuopukselle en enää ottanut, koska edellisen pakkauksen vaatteet ovat niin hyvässä kunnossa kovasta käytöstä huolimatta, ja muutenkin tietty on lastenvaatteita jo ehtinyt kertyä.
Pakkaus oli etenkin ensimmäisen vauvan vanhemmille aivan korvaamaton, kun oli aivan pihalla siitä, mitä ja kuinka paljon pitäisi vaatteita olla vastasyntyneelle. Pääsi liikkeelle vauvan hoidossa ilman, että tuli tuhlattua rahaa sellaisiin asusteisiin, mitä ei sitten olisi kuitenkaan tullut käytettyä.
Sen takia olen sitä mieltä, että pakkaus on aivan loistava juttu. Painotus saisi ehkä vielä enemmän olla 0-3 kk:n kokoisissa vaatteissa, sen jälkeen monet jo haluavat ja osaavat ostaa itse, vuodenaika vaikuttaa vaatetarpeeseen jne. Lisäksi pieni vauva kuluttaa vaatteita sitä tahtia, että on vaan hyvä, mitä enemmän niitä bodeja on, ettei kaikki kortilla oleva aika mene pesukoneen pyörittämiseen.
Ja ai niin, perheen molemmilla vanhemmilla on vakituinen hyväpalkkainen työ, eikä päähäni ole koskaan pälkähtänytkään ajatella, että vauvaani halveksittaisiin sen takia että on äitiyspakkauksen vaatteet päällä! Saatika vetää yhtään mitään johtopäätöksiä muista vastaantulevista äideistä, joiden vauva edustaa pakkauksen toppapuvussa tms.!
Ei vain ole paljoa sanottavaa. Alussa kerroin mielipiteeni, eikä se ole muuttunut.
Makuasioista ei voi kiistellä, mutta minun luonteenpiirteitäni tai varallisuustasoani on mielestäni lähes mahdotonta lukea tämän aloituksen rivien välistä. Siihenkin kuitenkin kovin moni tuntuu kykenevän.
Toisaalta on hyvä, että aihe kerää mielipiteitä laidasta laitaan. Keskustelu on aina toivottua yhteiskunnan suurehkoa osaa koskevissa asioissa.
Sinun varallisuustasoasi ei voi arvata viestistä (niin ei voikaan), mutta sinä itse kuitenkin kuvittelet äitiyspakkauksen vaatteiden käytön kertovan jotain lapsen sisarusten määrästä ja vanhempien työllisyystilanteesta :)
Huomaatko edes miten hassuja kirjoittelet? ;)
Joo joo, hienosti sait ihmiset mukaan väittelemään :)
, Ja vielä siitä syystä, että "otin äitiyspakkauksen, koska äiti käski". Sillä jos joku on noloa niin tuo :D .
Mistä päättelet, että äitini "käski" minua ottamaan pakkauksen? Minulla ei ollut raskauden aikana aikaa ajatella pakkauksia eikä paljoa muutakaan kuin opiskelujani ja gradua. Äiti kertoi jotain äitiyspakkauksen eduista (myönnettäköön, minulla ei ollut hajuakaan, mikä se on ja mitä se sisältää, koska asia ei ole koskaan tullut vastaan, enkä ole koskaan ollut perehtynyt kyseisiin asioihin ennen lapsen syntymää), joten suurempia ajattelematta otin pakkauksen. Mistään käskemisestä ei ollut kyse.
Äitisi siis ei käskenyt vaan neuvoi sinua ottamaan äitiyspakkauksen, ja sinä teit niin vaikka sinulla ei ollut hajuakaan mitä se mahtaa sisältää. Eikä silti tullut mieleenkään tarkistaa asiaa Kelan sivuilta? Muutama minuuttihan siinä toki olisi mennyt arvokasta graduntekoaikaa ;)
No... Jos ostaa sian säkissä, niin ei sitten pitäisi marmattaa kun se sika ei olekaan juuri sellainen mistä itse pitää.
Surkea provoyritys!
Etkö sinä tiedä, että me suomalaiset olemme suorastaan ylpeitä siitä, meillä on näin ainutlaatuinen etu.
Et taida tietää sitäkään, että vain toiset saman pakkauksen saaneet tietävät, mitkä vaatteet ovat äitiysavustuspakkauksesta ja mitkä eivät.
Se voi olla sinulle täysin uusi ja peräti järkyttävä tieto, että tässä takametsien maassa monet merkkituotteet menevät aivan hukkaan. Suuri yleisö ei tunnista kuin Marimekon unikon.
Eli suurinta osaa en käyttäisi ja siihen lukeutuu ulkopuvut myös. Eli ainakaan minulle ei olisi tullut halvemmaksi ottaa pakkausta kun ei olisi käyttöä. Olen ottanut yhdelle lapselle ja se riitti, sekin oli 20v sitten. Muille en ole ottanut enkä ota. Kirpparilta saa paljon kauniimpaa vaatetta, makuupussit ym ja halvalla. Toisekseen osa noista vaatteista on kamalan isoja eli joutuu kuitenkin ostamaan lisäksi sopivaa vaatetta. Tuo ulkopukukin käy 1 vuotiaalle eikä tuossa ole minkäänlaista kosteussuojaa eli on läpämärkä ulkona kun käppäilee/kaatuilee ja konttailee. Meillä 1 v tarvitsee jo kosteussuojaa koska lapset alkaneet kävellä 8-10 kk:tta vanhoina.
ostatti miehensä mummolla, eli minun äidilläni lapselleen aivan kaiken, vaatteet, vaunut, sängyt, jalkineet, auton turvaistuimet. Mummolla oli vähän säästöjä pienestä eläkkeestään, mutta pojan miniä tyhjensi tilin. Huomattiin vasta, kun mummolta loppuivat rahat kokonaan. Ei kehdannut kenellekään kertoa.
Että pistää vieläkin vihaksi, vaikka tuo liitto on jo onneksi ohi.