Miksi lääkäreillä on usein ilkeä luonne ja mistä juontuu heidän haluansa piilovittuilla?
Kommentit (118)
<a href="http://www.laakariliitto.fi/tilastot/laakaritilastot/sairaala.html" alt="http://www.laakariliitto.fi/tilastot/laakaritilastot/sairaala.html">http://www.laakariliitto.fi/tilastot/laakaritilastot/sairaala.html</a>
Esim. kaikkien sairaalalääkärien keskipalkka 5585 euroa säännöllisellä työajalla.
tuossa on siis johtavaa ylilääkäriä myöten kaikki.
Erikoislääkäri tai osastonlääkäri 5 419
Eli keskipalkka 12 v opintojen jälkeen tuo.
Eikä lahjakortteja ravintoloihin ole tullut. Paljon mainoskyniä kyllä.
Eräs hajoitti kiukuspäissääm työkaverini hammassillan, kun joutui puhdistamaan hammaskiveä.
olen niin vitun tärkeä ihminen! Ja siksi en ota potilaita asiakkaina, vaan mun tehtävä on jakaa vuohet ja lampaat. Ja tämä ei päde kaikkiin, vaan niihin kusipäihin...
Eräs hajoitti kiukuspäissääm työkaverini hammassillan, kun joutui puhdistamaan hammaskiveä.
ja koska itsekään en usko kymppitonnin "helposti" tienaaviin lääkäreihin niin tarkistin asian.
sh
Sen takia se olikin kiukkuinen.
olen niin vitun tärkeä ihminen! Ja siksi en ota potilaita asiakkaina, vaan mun tehtävä on jakaa vuohet ja lampaat. Ja tämä ei päde kaikkiin, vaan niihin kusipäihin...
[/quote]
Se lääkäri, joka tienaa vain 3120e kuussa, saa syyttää kyllä ihan vaan itseään, sinua on nyt kyllä pissitty pahasti silmään. Minä tienaan puheterapeuttina enemmän. Valtaosa lääkäreistä tienaa hurjasti enemmän, ja todellakin ne päivystykset lasketaan siihen mukaan. Varsinkin nuoret lääkärit tuntuvat tekevän sitä, että päivystetään 1-2 viikkoa putkeen ja sen jälkeen on varaa pitää kahden kuukauden loma. Kyllä minäkin siihen lähtisin, jos olisi omalla alalla mahdollisuus. Lääkäreistä on niin kova pula, että palkka on mahdollista "kiristää" ylös ja sitten viipyä vain hetki ja lähteä maailmanympärimatkalle. Varsinkin siis nuorista löytyy näitä.
[/quote]
Jep, niin kyllä saa syyttää itseään, mitäs haluaa erikoistua. Kas kun tuo 3120e/kk on jo yläkantsissa erikoistuvalle lääkärille. Jos puheterapeuttina tienaat enemmän, niin olepa onnellinen vain, turhaan sinä tyhmyydestä käyt syyttelemään. Edelleen, tunnen ne n. 200 lääkäriä, joista kukaan ei tee kuvaamasi kaltaista viikko töissä - kaksi kuukautta lomalla -kuviota. Kyllä se nuorisossakin näyttää menevän niin, että ensiksi tehdään yhdeksän kuukauden PAKOLLISET terveyskeskuspalvelut alta pois, ja sitten mennään sairaalaan erikoistumaan.
Ihmisten kuvitelmat ovat ihan kummallisia, näköjään jopa akateemisesti koulutettujen.
miten te käännätte nyt asiat ihan miten sattuu?
- en ole väittänyt että lääkäreiden korkeat palkat olis helposti tienattavissa, mutta toin esiin sen MAHDOLLISUUDEN, et halutessaan on mahdollisuus korkeisiin ansiotuloihin. SIKSI laskin päivystykset, jotka muuten on erilaisia nekin, kuten varmaan tiedätte (voi olla paikalla tai tarvittaessa kutsuttavissa paikalle ym.. no, joka tapauksessa rankkaa varmasti sekin! kyllä uskon)
- Tämän kaiken sanoin siksi, että halusiin korjata epäkohdan etteikö kyseiselle alalle hakeutuisi myös niitä, jotka ovat maineen, kunnian ja rahan perässä, niin kuin kirjoittaja nro 3 (?) arveli. Kyllä niitä on, kyllä se pitää voida ääneen sanoa.
- Ihmetyttää miksi aina lähes kaikki ketjut täällä, jossa mainitaan "lääkäri" kääntyy kummasti siihen,et lääkärit päätyy ketjuun rypemään itsesäälissä huonojen palkkojen (ja työolosuhteiden) takia.
Musta alkaa oikeesti vaikuttaa silrä et lääkärit on ammattikuntana sellasta porukkaa, jotka ei osaa ottaa krittiikkiä vastaan. EI KAIKKI tietenkään, mutta valitettavan monet.
Se lääkäri, joka tienaa vain 3120e kuussa, saa syyttää kyllä ihan vaan itseään, sinua on nyt kyllä pissitty pahasti silmään. Minä tienaan puheterapeuttina enemmän. Valtaosa lääkäreistä tienaa hurjasti enemmän, ja todellakin ne päivystykset lasketaan siihen mukaan. Varsinkin nuoret lääkärit tuntuvat tekevän sitä, että päivystetään 1-2 viikkoa putkeen ja sen jälkeen on varaa pitää kahden kuukauden loma. Kyllä minäkin siihen lähtisin, jos olisi omalla alalla mahdollisuus. Lääkäreistä on niin kova pula, että palkka on mahdollista "kiristää" ylös ja sitten viipyä vain hetki ja lähteä maailmanympärimatkalle. Varsinkin siis nuorista löytyy näitä.
Jep, niin kyllä saa syyttää itseään, mitäs haluaa erikoistua. Kas kun tuo 3120e/kk on jo yläkantsissa erikoistuvalle lääkärille. Jos puheterapeuttina tienaat enemmän, niin olepa onnellinen vain, turhaan sinä tyhmyydestä käyt syyttelemään. Edelleen, tunnen ne n. 200 lääkäriä, joista kukaan ei tee kuvaamasi kaltaista viikko töissä - kaksi kuukautta lomalla -kuviota. Kyllä se nuorisossakin näyttää menevän niin, että ensiksi tehdään yhdeksän kuukauden PAKOLLISET terveyskeskuspalvelut alta pois, ja sitten mennään sairaalaan erikoistumaan.
Ihmisten kuvitelmat ovat ihan kummallisia, näköjään jopa akateemisesti koulutettujen.
Vain lääkärit saa käyttää tuota "Mitäs et kouluttaudu/valitse viisaammin"-argumenttia. (ja syyttää kateudesta) Mutta toisaalta he saavat myös samaan hengenvetoon valittaa omia työolosuhteitaan, ironista eikö totta?! ;)
Ehkä kuitenkin on niin, että lääkärit itse tietävät tilanteen todellisen luonteen paremmin ja haluavat korjata virheelliset käsitykset. Jos tässä (ja muissa keskusteluissa) tulleiden lääkäreiden kertomukset asioiden todellista tilasta kuulostavat itsesäälissä rypemiseltä, niin mitäpä, jos oikeasti on niin, ettei se todellisuus ole ihan niin gloriaa kuin kaikki tuntuvat meitä lääkäreitä paremmin tietävän?
Minä pidän työstäni todella paljon, ja tuo 3120 euron kuukausipalkka riittää kyllä elämiseen, varsinkin kun päivystyksiä on se 100 tuntia kuukaudessa, niin kyllähän se palkassa jo näkyy. En vain jaksa tätä nykypäivän lynkkausmielialaa, joka lääkäreihin tuntuu jatkuvasti kohdistuvan. Jos nämä yleiset käsitykset edes perustuisivat joihinkin faktoihin, niin ok, mutta kun kaikki ovat ihan tuulesta temmattua mutua.
Muistan muuten vielä ekan viikon lääkiksessä, kun jokainen 135:sta kurssilaisestamme esittäytyi ja kertoi motiivinsa lääkäriksi ryhtymiseensä. Ehkä 80% ilmoitti haluavansa auttaa ihmisiä ja loput kertoivat olevansa kiinnostuneita itse lääketieteestä. Kaksi tyyppiä (veljekset) sanoi tulleensa alalle, koska haluavat "helpon duunin ja paljon rahaa". Heilläkin käsitys on tainnut vuosien varrella työn helppoudesta ja paljosta rahasta vähän muuttua.
Kehtaisitko muka itse sadan ihmisen edessä juuri opiskelemaan tulleena sanoa, että tulit alalle vain rahan vuoksi? Moni ei kehtaa... Siksi siellä kuullaan noita kliseitä.. Ja tietysti varmaan moni ihan aidosti noiden juttujen takia tuleekin.
Minä ainakin valitsin opiskelualani varmahkon rahan ja työpaikan perusteella. Ei sillä että alaani vihaisin, olen kyllä erittäin kiinnostunut siitä mutta kouluun hakiessani en edes tiennyt, mitä ko. työ on!
"Ehkä kuitenkin on niin, että lääkärit itse tietävät tilanteen todellisen luonteen paremmin.."
Paremmin kuin ketkä? toiset lääkärit? Mun informaatiolähde on nimenomaan lääkärit. Ikävää, että sulla on sen kanssa jotain ymmärtämisvaikeuksia.
Toisekseen: kuinka moni jotain omaa ahneuttaan alkaa julkisesti julistamaan? Missään. Ikinä. Jotkut uskaltaa 135:n ihmisen edessä hädintuskin oman nimensä sanoa.. huoh.
Esimerkkejä myös lääkäreiden harjoittamasta veronkierrosta ymymym löytyy kyllä ihan faktaa mustaa valkoisella, jos niitä haluaa etsiä, et kyllä kaikenlaista rahankiilto silmissä tehdään.
Mun mielestä tollanen asioiden pimittely ja pään pensaaseen pistäminen vaan pahentaa asioita. Olis hyvä avoimesti käydä tietyistä asoista keskustelua, eikä aina lähtee kiivaasti puolustuskannalle. Se vois auttaa lääkäreitä saamaan sitä arvostusta takaisin, jota on ehkä vuosien aikana menetetty.
Lääkäreillä pitkät jonot ja niitä, kyllä. ja pinna kiristyy kun ei ehdi tauolle!?Niin on hoitajillakin sama homma. Mutta kun kysyttiin, että miksi lääkärit ovat ilkeitä. Vesittyy vähän mun mielestä tuo peruste. Hoitajat löytää yleensä edes jonkilaisen empatia murun, vaikka olisikin kiire.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreillä pitkät jonot ja niitä, kyllä. ja pinna kiristyy kun ei ehdi tauolle!?Niin on hoitajillakin sama homma. Mutta kun kysyttiin, että miksi lääkärit ovat ilkeitä. Vesittyy vähän mun mielestä tuo peruste. Hoitajat löytää yleensä edes jonkilaisen empatia murun, vaikka olisikin kiire.
Tein juuri 14h yövuoron. Ei löytynyt empatian murusia. Tuon 14h aikana pidin yhteensä 15min taukoa ja senkin pätkissä. Ei hymyilyttänyt. T. Sh
Lääkärit vaikuttaa olevan usein hieman autistisia tai muuten sosiaalisilta taidoiltaan vajavaisia robotteja joilla on se sama puinen ilme naamallaan kokoajan. Joten eipä ihme jos eivät tiedä miten ihmisiä pitäisi käsitellä sen lääkärikirjan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
ovat halunneet lääkäreiksi vain hyvän liksan, statuksen, yleisen lääkäreitä ympäröivän gloorian sekä lääkefirmoilta saatavien etuuksien takia. Luonteeltaan lekurit voivat olla miten veemäisiä vain.
Rahan takia alalle tulleita en tiedä, lääkefirmoilta saa kyllä kivoja mainoskyniä, mutta en usko, että sekään ketään alalle on tuonut.
Ei ne mainoskynät vaan se kymppitonnin palkka ja lahjakortit hienoihin ravintoloihin. Mut eipä sillä.. Hyvinhän noilla teikäläisten kynilläkin kirjottelee..ei ne kaikki ollenkaan siellä puhtaasta auttamisen halu sydämessään työskentele :D
Mitkä lahjakortit hienoihin ravintoloihin? Mikä kymppitonnin palkka? 3120 euron peruspalkalla ei nyt vielä kuuhun mennä, ja ajat, jolloin lääkefirmat ovat jotain sponsoroineet, ovat kyllä kaukana takanapäin.
Usko tai älä, se on se lääketiede, mikä ihmiset alalle ajaa, kukaan ei tätä duunia rahan takia kyllä jaksaisi.
Höpöhöpö peruspalkallesi kun se todellinen palkka nousee keskimäärin noin 6500 euroon.
https://www.laakariliitto.fi/site/assets/files/1269/palkkataso_laakari…
Mä tapaan työssäni jonkin verran lääkäreitä (olen psykologi, en sairaalassa, mutta paljon yhteyksissä erikoissairaanhoitoon asiakkaiden takia ja erilaisissa palavereissa). Olen tavannut todella empaattisia lääkäreitä (kaikki tosin ihan siviiliminuna eli itse potilaana) ja vastaavasti täysiä cuzip ä itä. Yhden pahimman loukkauksen elämässäni on minulle sanonut lääkäri, kun olin itse asiakkaana.
Lääkäreissä yksi hyvin häiritsevä asia on se, että heidän ajattelutapansa on usein hyvin putkinäköinen. Heidän on vaikea hahmottaa asioita muusta kuin omasta näkökulmastaan ja ehkä vastoin yleistä luuloa, hahmottaa kokonaisuuksia. He tuijottavat asioita aika mustavalkoisesti: joko jokin asia on viitearvojen sisällä tai ei ole, noin karrikoiden. En kiellä sitä, etteivätkö he useimmiten hallitsisi omaa näkökulmaansa hyvin, mutta joustavuus ja sen suhteuttaminen muuhun tietoon on usein puutteellista. Moni tapaamani lääkäri on todella itsepäinen, mikä toki on myös eduksi kys. ammatissa. Moni lääkäri on myös päättäväinen ja selvitäkseen eteenpäin siinä kollegoiden kanssa kilpaillessa on käytettävä kyynärpäätaktiikkaa.
Potilaat lääkärit näkevät useimmiten vain kävelevinä oireenkuvina. Kun he tutkivat potilasta, eivät he näe sitä ihmistä siinä, jolla on se ja se ongelma tai oire, vaan he näkevät sen oireen. Se oire on ikään kuin itsenäinen ja siksi tosi moni lääkäri esim. mutisee itsekseen sitä tutkaillessaan. Oman arvioni mukaan monella lääkärillä tuntuu olevan haasteita vuorovaikutuksessa, mutta toki joukkoon mahtuu myös mahtavia tyyppejä, eli havaintoni on enemmän yleinen kuin kaikkiin yleistävä.
Tuossa nyt jotain ajatuksia.
3000 PALKKA?? VITTU ETTÄ ON PALJON. Mää teen 800e kuukaudessa ja myyntityö että haistappa vittu kun sanot 3 tonnia vähäksi
Ei se silti mitään ihan helppoa rahaa ole, jos esim. erikoistumisaikana päivystää koko ajan ja saa sitten 70-80h työviikoista vaikka 6500e brutto/kk. Ei se noilla työtunneilla kovin häpönen palkka ole, eikä sitä kukaan normaalijärkinen rahan vuoksi lähtis tekemään. Helpommallakin voi elämässä päästä, aivan varmasti. Ehkä eniten vituttaa nämä "epäilijät", jotka arvelee, että yhdelläkään lääkärillä ei ole puhtaat jauhot pussissa. Kun tällaisen epäilijän kohtaa esim klo 03 aamuyöllä, saattaa tulla pientä piilovittuilua kommunikaatioon (jos ei ole kysymys henkeä tai terveyttä uhkaavasta käynnin syystä).