"Neljän lapsen elättäminen on hyvätuloisellekin valtava taakka. "
Miten niin on?
Ei ainakaan minulle ja en ole edes hyvätuloinen.
Kommentit (85)
tai ylipäätänsä tarvetta autolle. Siinä käy usein niin (varsinkin tytöille) että autolla ei ajeta vuosiin ja kohta ei enää uskalletakaan ajaa.
miten nuorten pitää itse tienata ajokorttinsa, autonsa, matkansa, ruokansa jne. Tosiasia kuitenkin on, että nykyaikana nuorille mahdollisista töistä maksetaan hyvin vähän, jos ensinnäkään mitään töitä löytyy. Ajokorttiakin säästää aika pitkään mäkkärin palkoista. Tietenkin jos nuori pääsee heti 16-vuotiaana ilman tutkintoa tai minkään alan koulutusta parin tonnin kuukausipalkalle, on kohtuullistakin, että maksaa itse ajokorttinsa, tietokoneensa, ja muut kustannuksensa.
Isolle perheelle sopivia autoja saa halvemmallakin kuin 45 000 eurolla
Mutta jos uusista miettii, niin harvassa tuota edullisemmassa on tilaa sekä lapsille että tavaroille samanaikaisesti. Meillä lähimmät sukulaiset on 200 km:n päässä. Galaxya käytiin myös kokeilemassa ja se on suurinpiirtein samoissa hinnoissa, mutta vaunut ja samanaikaisesti kaksi matkalaukkua eivät mahtuisi sinne. Kaikki muut edullisemmat on vielä pienempiä tiloiltaan.
Käytettyjä Transportereita saa yli 300000 ajettuna noin 20000 EUR. Emme kuitenkaan sen ikäistä autoa halunneet, koska liikkuminen täälläpäin on joka tapuksessa tärkeää ja noilla kilometreillä ei voi tietää mitä kaikkea moottorin tai muun tekniikan kanssa joutuu tekemään.
Ihan siinä, kun joku pienempi perhe haluaa toimivan, uudehkon farmari Golfin tai Focuksen jonne mahtuu, mekin halusimme auton jolla päästään liikkumaan.
no vaikkapa tuotepäällikkö.
Työ Espoossa ja lähes päivittäin kokouksia, kuvauksia ja tapahtumia ympäri pääkaupunkiseutua. Joukkoliikenteessä meni päivät jos ei olisi omaa autoa enkä iedä millä kuljettaisin kaiken kuvausrekvisiitan yms jos ei olisi autoa ja korttia. Firmasta auto mutta kyllä kaikilta martkkinointi ja myyntihenkilöiltä odotetaan ajokorttia.Sä keksit yhden ammatin, johon tarvitaan ajokorttia.
Mä sain ajokortin vanhemmiltani, turhaan. Muutin heti lukion jälkeen Helsinkiin ja täällä en ole korttia tarvinut. Ja työttömänä en ole ollut päivääkään. Ai joo, mutta kun mulla on se kortti! :D Se riittää, vaikka autoa en olekaan ajanut 20 vuoteen.
Mietin, että jokainen ystäväni joka sitä korttia on tarvinut, on ajanut sen itse omilla rahoillaan sitten myöhemmin.
Olen täällä periferiassa työssä n. 1700 henkilöä työllistävässä firmassa. Tuotantolaitos on suomeksisanottuna maalla. N. 5 % henkilöstöstä on mahdollisuus kulkea jalan tai pyörällä töihin. Julkista liikennettä? Ei ole ollenkaan. Osa väestä tulee jopa 60 km päästä töihin.
Onko ajokortti (ja auto) siis meidän firmaamme työllistymisen vaatimuksena? Eihän nyt toki. Voihan sitä tulla taksillakin töihin, mutta...
By the way, tulee helposti mieleen sellaisia ammatteja, että ajokortti on tarpeellinen. Myyntiedustajat, kotipalvelun väki maaseudulla, maatalouslomittajat ja postinkantajat näin alkuunsa. Voin luetella enemmänkin jos tarve vaatii.
Meitä on 6 sisarusta. Ja me olemme maksaneet itse omat ajokorttimme. Ei ollut rahasta puutetta, mutta vanhemmat opettivat elämään omillaan. Onkin ollut positiivinen opetus: ei ole mennyt luottotietoja ja osaan käyttää rahaa. Eikä tarvitse olla ruikuttamassa lisää vanhemmiltani.
itse en olisi halunnut 18-vuotiaana ajaa korttia, mutta onneksi äiti pakotti ja maksoi. Elämäni olisi ollut todella vaikeaa ilman korttia, eikä sen ajaminen aikuisena enää olisi kovin helppoakaan. Naapurin rouva ajoi 35-vuotiaana kortin viime vuonna, ja suoritus oli hänelle kuulemma verrattavissa laskuvarjohyppyyn.
Lisäksi jos en osaisi ajaa autoa, en uskaltaisi varmaan lähteä minnekään pois kaupunkien keskustasta auton kyydissäkään siinä pelossa, että miten hiivatissa pääsisin jostain korvesta kotiin jos kuskille tulisi sairauskohtaus, tapaturma tms.
Ja tosiaankaan nykyaikana ei nuoret suurilla palkoilla juhli, eli itse olen varautunut maksamaan parille lapselle ajokortit, tietokoneet opiskelu-uran (toivottavasti pääsevät opiskelemaan) alkuun, ja kaikenlaista muutakin pientä nuoret aikuiset tarvitsevat ennen valmistumistaan. Kaikki eivät työllisty silloinkaan.
Siitä huolimatta kaikilla lapsilla on harrastuksia; jalkapalloa, taitoluistelua, musiikkiopistoa jne. Koskaan ei ole kielletty harrastamasta siksi ettei ole rahaa. Asumme omakotitalossa ja molemmilla on vakituinen työ (ja jopa ihan yliopistotutkinto minulla, vaikka onkin pieni palkka, nämähän aina rinnastetaan pieni palkka=huono koulutus)Olemme myös matkustelleet ulkomailla ja Suomessa ja kaikilla on oma huone. Lapset olivat tietoinen valinta ja meillä tingitään kaikesta muusta paitsi lasten hyvinvoinnista, esim. itse en käy kampaajalla, emme osta itsellemme uusia vaatteita juuri koskaan, emme käy baarissa jne. Mitään ihmeempiä etuuksia emme lapsista saa, kuin lapsilisät.
johon säästävät lapsille kuukausittain tietyn summan. Sillä saa rahalla saa varmasti aikanaan jokainen ajokortin ja vaikkapa lainan takauksen opiskelijakämppään tms. Toki itsekin säästämme kuukausittain lasten tileille rahaa että jokainen taatusti saa tarvittaessa jotain isompaakin.
äskeinen neljän äiti
Meitä on 6 sisarusta. Ja me olemme maksaneet itse omat ajokorttimme. Ei ollut rahasta puutetta, mutta vanhemmat opettivat elämään omillaan. Onkin ollut positiivinen opetus: ei ole mennyt luottotietoja ja osaan käyttää rahaa. Eikä tarvitse olla ruikuttamassa lisää vanhemmiltani.
Ei saatu ajokortteja -> ei ruinata rahaa, eikä mene luottotiedot.
Noh, miehelläni on kolme aikuista lasta. Kaikille on kustannettu ajokortit, ekat tietokoneet, kännykät ynnä muut vempeleet, yhdelle jopa kaksi rumpusettiä.
Vanhimmat heistä ovat yli 30-vuotiaita. Eivät ruikuta rahaa, luottotiedot on kunnossa ja yksi tienaa enemmän kuin isänsä, toinen saman verran kuin isänsä ja kolmas sen verran kuin valtion virkamiehenä saa ( ei siis mitenkään erityisen paljon).
Niin ja sun pointti on mikä? Tarttee päästä ulkomaanmatkoille ja ostaa kaikkea uutena? Entä saako ostaa kirpparilta?
Meillä on 4 lasta ja menee kaikki tuossa hyvin. Ehjät vaatteet, urheiluvaatteet jne periytyy lapselta toiselle. En ole antanut taasenkaan pieneksi käyneitä vaatteita kavereiden lapsille koska ne menee pian taas seuraavalle. Mutta siis pitäisi jotenkin toisin tehdä? Huonot heitän hukkaan tai jemmaan muistoihin.
Tottakai joskus tulee hetkiä että pitää saada kaikkien jotain uutta. Vaikka meillä on nuorin vauva ja isoin on ollut tovin jo koulussa. Eihän se mikään juju ole että lapset ei koskaan mitään uutta saa tai juuri yhtä ajatellen!! Tosi tyhmästi ajateltuna. Ei minulle lapset ole mikään kasvoton lauma jossa ei saa muuta kuin isoimmalta pieneksi jääneitä. :( Hyvässä suhteessa sitä käytettynä on lapset vaan onnellisia että SAAVAT isoveljen tai isosiskon tavaroita.
Meillä ei ole tarkoitus aina liikkua joka paikkaan koko perhe ja mikä kiinnostaa isointa on vauvalle vähän vielä tarpeetonta ja menemällä vaan osan kanssa perheestä niin saadaan antaa huomiota ihan eri lailla lapsillekin.
Me ei olla nähty vielä tarvetta viedä lapsia ulkomaille mutta usko, jokkut menee jo vauvan kanssa mutta onko pakko lähteä jos ei ole tarvetta?
Meille on riittänyt laivamatkustelut tähän, harrastustoimintakin joskus on ulkomailla ja se kasvaa luonnollisesti ajan mukaan.Minusta ala-asteella ei järin tarvita rantalomia vaan siihen riittää vielä Suomi ja mukavat harrastukset sekä leirit alkuun.
Eihän lapsi itsessään aja ketään konkurssiin, vaikka niitä olisikin neljä. Voisin kuvitella että lapsissa maksaa nimenomaan nämä kalliit harrastukset, kielikurssit ja muut arvokkaat yksityiskohdat, joista jokainen saa päättää itse onko valmis maksamaan.
Esim, kertokaa MIHIN 10-vuotias tarvitsee älypuhelinta? Mielestäni lapsen perustelu "nokun kaikilla muillakin on" ei ole missään määrin pätevä syy.
hyvin selvisin ilmankin. Ajoin ajokortin sitten mieheni opettamana aikuisena. Tuli tosi halvaksi.
Ehkä mieheni opettaa neljä lastammekin, niin pääsemme halvemmalla. Lapset pärjäävät myös ilman kortteja jos niikseen tulee.
Meillä ei jää kyllä yhtään rahaa säästöön, joten ei voida säästää ajokortteihin sun muihin, Mutta lapset tekee työkeikkaa (mainoksia) ja saavat ne rahat itselleen omille tileilleen. Eiköhän niillä ajokortit osta kun 18 vuotta täyttää..jos sellaisen haluavat.
helpostihan tuollaisen nyt 18-vuotias maksaa itsekin! Jos asuu vuokralla opiskelupaikkakunnallaan, ei hänen pakolliset kulunsa ole kuin noin 1000 euroa kuussa, joten nopeastihan tuon säästää!
Eihän lapsi itsessään aja ketään konkurssiin, vaikka niitä olisikin neljä. Voisin kuvitella että lapsissa maksaa nimenomaan nämä kalliit harrastukset, kielikurssit ja muut arvokkaat yksityiskohdat, joista jokainen saa päättää itse onko valmis maksamaan.
Liikkumiseen tarvitaan isompaa autoa -> vähintään polttoaine ja huoltokulut nousevat. Päivähoitomaksut tulevat täytenä. Tarvitaan enemmän kuin kaksio tai kolmio. Vaatteet maksavat ja sellaiset vaatteet, jotka kestäisivät neljän konttauksen on todella vähissä, suurinosa on kahden käytön jälkeen puhki. Tänä kesänä poikamme potki loppuun kolmet kengät.
Lisäksi harrastusvälineet: polkupyörät, sukset, luistimet ja muut. Lelut kuluvat kuten hyödykkeetkin. Suurin osa niistä kestää parin lapsen käytön, ne jotka eivät kulu eivät ole juurikaan käytössä.
Lomamatkat kotimaassakin maksavat. Hotelleissa tai muissa yksi tavallinen huone ei riitä 2 aikuiselle ja 4 lapselle, vaan isoimmat on mitoitettu 2+2 koolle. Lomareissujen ruokailutkin tulevat kalliiksi. Lomarahat saa helposti häviämään jo loman alkumetreillä.
helpostihan tuollaisen nyt 18-vuotias maksaa itsekin! Jos asuu vuokralla opiskelupaikkakunnallaan, ei hänen pakolliset kulunsa ole kuin noin 1000 euroa kuussa, joten nopeastihan tuon säästää!
Vanhemmiltaanko? Vai onko joku opintotukiuudistus tullut, josta ei paljoa puhuta?
No, itse asiassa se on hyvätuloiselle paljon ISOMPI taakka kuin pienituloiselle. Mitään tukiahan ei saa, ja kaikesta maksaa korkeimman taksan mukaan, mm. päivähoidosta.
Lisäksi kannattaa muistaa, että hyvätuloinen on esim. kuntien vuokra-asuntojen ulkopuolella, joutuu hommaamaan joko omistusasunnon tai vapailta vuokramarkkinoilta asunnon. Mitkä - varsinkin jos isolle perheelle isoa asuntoa hommaa - maksaa stanasti.
JA - mieti, mitä menetit itse esim. hoitovapaan aikana tuloissa. Laske bruttotulot töissä ollessasi miinus kotihoidontuki ja mahdollinen kuntalisä. Erotus on pienempi kuin hyvä tuloisella. Itsekin menetin kuukaudessa noin kaksi tuhatta euroa, ja jos sitä kotonaoleilua olisi jatkunut neljän lapsen verran, menetys pelkän hoitovapaan takia olisi ollut (jos kukin lapsi olisi tietänyt vaikkapa vain vuoden kotonaoloa) KAKSI SATAA TUHATTA EUROA.
Tai ei tarvii olla edes isotuloinen, riittää kaksi aikuista, joilla palkka n. 3000e. Ja tää päätee ihan kaikkiin muihinkin elämän kustannuksii, ei vain lapsen kuluihin.
kun pitää ostaa se ensiasunto, ajokortti, i pod, tietokone, lumia ja kaikki merkkivaatteet.
Ai niin ja ne kielikurssit ja lukuisat ulkomaanmatkat.
Unohtuiko jotain?
kun pitää ostaa se ensiasunto, ajokortti, i pod, tietokone, lumia ja kaikki merkkivaatteet.
Ai niin ja ne kielikurssit ja lukuisat ulkomaanmatkat.
Unohtuiko jotain?
Tätä juuri hain kommentissani aikaisemmin. Totta kai iso asunto ja isompi auto ym maksavat, mutta miksi syytää lapselle niin kalliilla kaikkea mitä lapsi ei oikeasti _tarvitse_ ja sitten itkeä kun on niin helvetin kallista hyvätuloisena elättää neljää lasta. Jo sillä että ensipuhelin olisi joku ikivanha Nokia jota saa heitellä miten lystää, säästää satasia jne. Näiden arvokkaiden hankintojen väliin jättämisellä säästyisi pitkä penni!
Kumpikaan sairastua, tai olette heti konkurssissa. Tarkootan pitkäaikaissairautta. Jos teillä ei ole edes kampaajaan tai uusiin vaatteisiin varaa - olette pulassa ennen pitkää. Taloutenne romahtaa siis mitä pienimmästä tulonmenetyksestä. Ja joka vuosi lapsenne ovat isompia - ja syövät enemmän, haluavat kuluttaa enemmän, ette löydä vaatteitakaan kirpuilta.
Siitä huolimatta kaikilla lapsilla on harrastuksia; jalkapalloa, taitoluistelua, musiikkiopistoa jne. Koskaan ei ole kielletty harrastamasta siksi ettei ole rahaa. Asumme omakotitalossa ja molemmilla on vakituinen työ (ja jopa ihan yliopistotutkinto minulla, vaikka onkin pieni palkka, nämähän aina rinnastetaan pieni palkka=huono koulutus)Olemme myös matkustelleet ulkomailla ja Suomessa ja kaikilla on oma huone. Lapset olivat tietoinen valinta ja meillä tingitään kaikesta muusta paitsi lasten hyvinvoinnista, esim. itse en käy kampaajalla, emme osta itsellemme uusia vaatteita juuri koskaan, emme käy baarissa jne. Mitään ihmeempiä etuuksia emme lapsista saa, kuin lapsilisät.
Ja säästää???