Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Neljän lapsen elättäminen on hyvätuloisellekin valtava taakka. "

Vierailija
16.10.2012 |

Miten niin on?

Ei ainakaan minulle ja en ole edes hyvätuloinen.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ikäeroa noilla neljällä ettei ne ajokortin ajamiset tule samaan aikaan ajankohtasiks

harrastukset, kännykät, tietsikat, rippijuhlat, yo-juhlat (+vaatteet), mopot, (mopoautot), ja niiden bensat, leffaliput ja mäkkärit.

Hyvätuloinen maksaa 1-2 lapselle nuo tuosta vaan, mutta jos 4 lasta, jostain pitää tinkiä.

Tulonmenetys 4 äitiyslomastakin on jo melkoinen.

Minä en ihan ymmärrä, että MIKSI lapsella pitäisi olla omat tietokoneet, mopot tai mopoautot, ajokortit...?

Ei meillä ainakaan ole tarkoitus kustantaa noita lapsillemme. Yksi tietokone riittää. Se sijoitetaan olohuoneeseen ja sitä saa jokainen käyttää vuorollaan. Omiin huoneisiin ei koneita tule (ihan turvallisuus syistäkin). Mopoja ja mopoautoja emme tarvitse. Asumme sen verran lähellä palveluita, että ajakoot pyörillä harrastuksiin. (niin ajoin minäkin nuorena ja ihan hyvin olen selvinnyt)

Olemme aika pienituloisia, mutta 4 lasta olisi tarkoitus hankkia. Enemmänkin haluisin, mutta pakko pistää raja tuohon, että rahat riittäävät. Ja kyllä ne riittävät! Minusta kalleinta on nyt kun lapset on tarhassa ja niistä pitää maksaa aika isot päiväkotimaksut. Tulot on kuitenkin kovin pienet molemmilla mieheni kanssa.

Vierailija
42/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia on valtaisa tulonmenetys joka jo neljän lapsen kohdalla. Pienempiä menoeriä ovat sitten päivähoidosta harrastuksiin ja vaatteisiin ym kaikkeen mahdolliseen kuluvat rahat. Yhteiskunnnan elätteinä koko ikänsä olleiden ehkä vaikea ymmärtää että toiset maksavat itse eivätkä saa kaikkea ilmaiseksi.

Toisaalta hyvin toimeentulevat harvoin ovat suurperheellisiä juuri siitä syystä että joutuvat itse maksamaan elämisensä. Samalla verotus pitää vielä huolen että maksavat loisten elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas kirjoitetaan mitä kullannuput ehdottomasti tarvitsevat. Elämässä voi tehdä valintoja! Löytyy täysin ilmaisia harrastuksiakin lapsille. Tekosyy väittää miten paljon rahaa kuluu. Eikä lapsilla tarvitse olla uusimpia muotivaatteita tai pelejä ja vehkeitä. Tietysti jos haluaa kasvattaa kermaperseen niin onhan sitä kaikki annettava. Ajokortin nuori saa vasta täysi-ikäisenä joten on hänen oma asiansa hankkia rahat siihen.

Vierailija
44/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ikäeroa noilla neljällä ettei ne ajokortin ajamiset tule samaan aikaan ajankohtasiks

harrastukset, kännykät, tietsikat, rippijuhlat, yo-juhlat (+vaatteet), mopot, (mopoautot), ja niiden bensat, leffaliput ja mäkkärit.

Hyvätuloinen maksaa 1-2 lapselle nuo tuosta vaan, mutta jos 4 lasta, jostain pitää tinkiä.

Minä en ihan ymmärrä, että MIKSI lapsella pitäisi olla omat tietokoneet, mopot tai mopoautot, ajokortit...?

Ei meillä ainakaan ole tarkoitus kustantaa noita lapsillemme. Yksi tietokone riittää. Se sijoitetaan olohuoneeseen ja sitä saa jokainen käyttää vuorollaan. Omiin huoneisiin ei koneita tule (ihan turvallisuus syistäkin). Mopoja ja mopoautoja emme tarvitse. Asumme sen verran lähellä palveluita, että ajakoot pyörillä harrastuksiin. (niin ajoin minäkin nuorena ja ihan hyvin olen selvinnyt)

Olemme aika pienituloisia, mutta 4 lasta olisi tarkoitus hankkia. Enemmänkin haluisin, mutta pakko pistää raja tuohon, että rahat riittäävät. Ja kyllä ne riittävät! Minusta kalleinta on nyt kun lapset on tarhassa ja niistä pitää maksaa aika isot päiväkotimaksut. Tulot on kuitenkin kovin pienet molemmilla mieheni kanssa.

mutta aika monelle keskituloiselle nuo on ihan tavallisia asioita

Vierailija
45/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla ihan sama mitä lapset maksavat. Siellä ei kovin moni muukaan harrasta mitään kallista, eikä matkailu ole muutenkaan tarpeen. Aika moni isotuloinenkin pysyisi kotimaassa jos sattuisi olemaan pitkäaikaistyötön, jota ei työ rasita.

Mutta jos asut kalliimmalla alueella ja joudut itse vieläpä maksamaan asumisesi, lasten sosiaalinen viiteryhmäkin määräytyy vähän eri tavalla.

Vierailija
46/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika monelle keskituloiselle nuo on ihan tavallisia asioita

vaikka meillä olisi yksi lapsi ja rahat riittäisi, niin emme sitl ostaisi noita asioita lapsellemme.

Vierailija
47/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tuollaista on jos asuu Westensissä mutta suurin osa suomalaisista asuu paikkakunnilla, joilla ne hyvätuloiset asuvat ihan muiden seassa, lapset käyvät samaa koulua pienituloisten perheiden lasten kanssa jne.

kun pitää neljälle maksaa kaikki.

Samoin ajokortit sun muut. Onhan se nyt eri maksaako sen yhdelle vai neljälle, kielikursseista nyt puhumattakaan.

Tai ajokortti? Mitä jos se pikku kultamussukka menisi vaikka töihin tienaamaan niitä ajokorttirahoja?

mutta hyvätuloisen perheen lapsella kaverit kaikki matkustelevat ja harrastavat kalliita asioita. Siinä saa olla aika karski ja paatunut, joka vuodesta toiseen sanoo lapsilleen, että te ette saa, ettekä pääse.

Eli elämäntapa on toisenlainen, ja se on toisenlainen myös lasten sosiaalisessa ympäristössä.

Eivät nuo ole pakollisia, mutta aika tarpeellisia silti, ja nostavat sitä taloudellista taakkaa.

- muistaakseni nro 4-

Vierailija
48/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin on?

Ei ainakaan minulle ja en ole edes hyvätuloinen.

Meillä on neljä lasta, joista nyt toinen jo meni kouluun. Helpotti taas. Aikaisemmin suurin osa nettotuloista meni päivähoitomaksuihin, nyt lainanlyhennykset on suurinpiirtein samassa kokoluokassa.

Suuria investointeja on ollut turvaistuimet. Ei niitä ole suunniteltu useamman lapsen kulutettavaksi, joten on joutunut ostamaan paritkin. Halvin istuin kestänyt kaikki, kalleimmissa hyvä kun kestää yhden tai kaksi.

Rakensimme juuri lisätilaa taloon, kun koululaisia ei viitsi enää pitää samassa huoneessa pienempien kanssa. Pari lisähuonetta ja kylpyhuone käytännössä reilut 50000 eur. Autoksi ei kelpaa tavallinen henkilöauto, meillä Caddy Maxi Life, joka maksoi 45000.

Vierailija
49/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten nuorten pitää itse tienata ajokorttinsa, autonsa, matkansa, ruokansa jne. Tosiasia kuitenkin on, että nykyaikana nuorille mahdollisista töistä maksetaan hyvin vähän, jos ensinnäkään mitään töitä löytyy. Ajokorttiakin säästää aika pitkään mäkkärin palkoista. Tietenkin jos nuori pääsee heti 16-vuotiaana ilman tutkintoa tai minkään alan koulutusta parin tonnin kuukausipalkalle, on kohtuullistakin, että maksaa itse ajokorttinsa, tietokoneensa, ja muut kustannuksensa.

Vierailija
50/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin hyvin löytää työpaikan ilman ajokorttia.

Kerro toki mitä työtä ei voi tehdä ilman ajokorttia.

Ja ei, nyt ei kelpaa vastauksesksi taksi- ja rekkakuski.

mutta kun "tarvii kävellä 2km ja sitten 3 bussinvaihtoa ja lapsikin pitäisi vielä tarhaan ja sit ei ehdi."

Mun elinpiirissäni ajokortti ja auto on normaalia, ehkä sinä asut ison kaupungin keskustassa, jossa julkinen liikenne toimii ja ajokorttia ei tarvita. Mutta veikkaan, että silloin asumiskulut onvat huomattavasti suuremmat kuin täällä pikkukaupungissa.

Vierailija
51/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe ja meillä neljä. Teiniä. Kaikki menee mitä tulee. Ihmetyelen joskus av.n suurperheitä kun mihinkään ei kulu rAhaa. Oikeassa elämässä murkkuihin uppoaa

Vierailija
52/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos asut kalliimmalla alueella ja joudut itse vieläpä maksamaan asumisesi, lasten sosiaalinen viiteryhmäkin määräytyy vähän eri tavalla.

Onko jollakulla (isotuloisella/tyhmällä?) todellakin se käsitys, että esim. me matala/keskipalkkaiset työssäolevat emme maksaisi asumistamme itse? Minä ainakin asun omistusasunnossa hyvällä alueella, mutta toki ahtaammin, kuin mitä hyvätuloinen samalla alueella. Mitään asumistukia en saa enkä ole niihin oikeutettu, vaikka palkka onkin vaatimaton. Menot määräytyvät tulojen mukaan eli ei kerskakulutusta, mutta en todellakaan itke minkään materian perään. Lapsiluvunkin osaan itse säädellä.

Vierailija
53/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa on jo siksikin, että yleensä nainen on silloin pois työmarkkinoilta pidempään ja palkkakehitys jää jälkeen.

Tätä voi tutkia ihan absoluuttisena asiana, ei tuntemuksina siitä, onko lapset taakka vai eivät.

Vierailija
54/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään tukiahan ei saa, ja kaikesta maksaa korkeimman taksan mukaan, mm. päivähoidosta."

Tähän nyt ei paljoa tarvita. Saadaan miehen kanssa reilu 3000 yhteensä liksaa ja päivähoitomaksu yhdestä lapsesta on 100% 237€/kk

Vierailija
55/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ajokortti? Mitä jos se pikku kultamussukka menisi vaikka töihin tienaamaan niitä ajokorttirahoja?

ilman sitä olet vaarassa jäädä ilman työtä.

Keskituloiselle ei ole mikään ongelma maksaa sitä kahdelle lapselle.

Ja ei, nyt ei kelpaa vastauksesksi taksi- ja rekkakuski.

No vaikka toimittajan työtä. Juttukeikoille on pakko päästä outoihinkin aikoihin paikkoihin, mihin ei julkiset kulje. Ja ei, firma ei ala maksaa lähes päivittäisiä taksimatkoja.

Aika monen yrittäjän on pakko kuljetella erinäisiä tavaroita pitkin ja poikin työpaikoille ( esim. kaverini pyörittää pitopalvelua, eikä niitä kamoja millään busseilla juhlapaikoille kuljeteta).

Tässä nyt vain pari. Aika moni myyntiedustaja ajelee päivät ja viikot pitkät autolla ympäri suomea jne.

Vierailija
56/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon loma Keski-Euroopassa lentoineen ja hotelleineen 6-henkiselle perheelle alle 500 euroa.

Meillä on halvimmat lennot maksaneet alle yhden eurosentin/menopaluulento Kroatiaan!

Vierailija
57/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa mammoista sitä mieltä että teinien pitäisi maksaa menonsa. Niin harrastukset kuin ajokortit kuin matkat sekä kalliimmat vaatteetkin. Samaan aikaan viikosta toiseen ja kuukaudesta toiseen mammat vaahtoaa kun isovanhemmat eivät maksa heidän menojaan. Hmmm... Kyllä on näillä mammoilla itsekkyys huipussaan. Eivätkä nämä äidit varmasti tue myöskään taloudellisesti myöhemmin opiskelevia nuoriaan. Tärkeintä on vain tehdä mahdollisimman monta lasta. No kukin tyylillään.

Vierailija
58/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten ei kannata hankkia neljää."

Vierailija
59/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollakulla (isotuloisella/tyhmällä?) todellakin se käsitys, että esim. me matala/keskipalkkaiset työssäolevat emme maksaisi asumistamme itse? Minä ainakin asun omistusasunnossa hyvällä alueella, mutta toki ahtaammin, kuin mitä hyvätuloinen samalla alueella. Mitään asumistukia en saa enkä ole niihin oikeutettu, vaikka palkka onkin vaatimaton. Menot määräytyvät tulojen mukaan eli ei kerskakulutusta, mutta en todellakaan itke minkään materian perään. Lapsiluvunkin osaan itse säädellä.

En ole itsekään isotuloinen, mutta lapseni ovat koulussa, jonne tulee lähinnä hyvätuloisten lapsia. Tarkoitukseni oli vain sanoa, että jos lasten kaverit tällaisessa tilanteessa käyttävät runsaasti rahaa ja hehän usein käyttävät, joutuu se köyhäkin käyttämään lapsiinsa enemmän rahaa kuin ehkä joutuisi Kontulassa tai Tesomalla. Verotus vie isotuloisemmalta lähes kaiken, joten siinä mielessä keski- ja isotuloisen ero ei ole kovin suuri. Mutta verrattuna tuilla eläjiin ja hyvin pienituloisiin, eron kyllä huomaa.

Vierailija
60/85 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että moni kuvittelee että jos vanhemmat ei maksa lapselleen ajokorttia niin lapsi tulee koko elämänsä olemaan ilman ajokorttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme