Mitä sinä sanot puhelinmyyjälle?
Minä sanoin ennen aina, että en halua ostaa mitään, ja sain kuullakseni mahtavat myyntipuheet.
Nykyään sanon: "Kiitos soitosta, mukavaa päivänjatkoa" ja laitan luurin kiinni. Eikä tarvitse enää kuunnella mitään myyntipuheita.
Vain kerran on yksi puhelinmyyjä soittanut heti perään uudestaan.
Kommentit (51)
"Haista huora vittu!!" Ja luuri korvaan.
tuttavasi tytär tienaamassa opiskelurahoja...
tuttavasi tytär tienaamassa opiskelurahoja...
Niin sou? Ihan sama kuka sieltä soittaa, vaikka olisi kuningatar Elisabeth. Mä en ite huorittele, mutta mulle on herttaisen yhdentekevää, jos joku niin tekee, saa mun puolesta tehdä. Mä ite oon todennu toimivaks vaan sen, että TODELLA KOVAAN ÄÄNEEN sanon, että EI KIINNOSTA, EN OSTA MITÄÄN, ÄLÄ SOITA ENÄÄ.
"olet vanha asiakkaamme ja haluamme tarjota sinulle lahjan, mutta ensimmäiseksi haluan tarkistaa yhteystietonne...."
Niin minä keskeytän ja sanon, että anteeksi, lopeta spiikki nyt heti ja kerro mitä myyt.
Sitten myyjä yleensä hämmentyy, mutta kertoo lehden nimen.
Siihen minä sanon, että kiinnostaa tai ei kiinnosta. Ja jos sanon, että tuo lehti ei minua kiinnosta, niin puhelu loppuu siihen. Eivät yritä myydä mitään.
Kokeilkaa vaikka. Idea on siinä, että myyjän pasmat pitää saada sekaisin.
tuttavasi tytär tienaamassa opiskelurahoja...Niin sou? Ihan sama kuka sieltä soittaa, vaikka olisi kuningatar Elisabeth. Mä en ite huorittele, mutta mulle on herttaisen yhdentekevää, jos joku niin tekee, saa mun puolesta tehdä. Mä ite oon todennu toimivaks vaan sen, että TODELLA KOVAAN ÄÄNEEN sanon, että EI KIINNOSTA, EN OSTA MITÄÄN, ÄLÄ SOITA ENÄÄ.
siinä huorittelussa sen sijaan on.
"olet vanha asiakkaamme ja haluamme tarjota sinulle lahjan,
että miksi valehtelet, ette te mitään halua tarjota, vaan myydä. En ole kiinnostunut, kiitos.
Minä kerron että olen melkein sokea ja en näe kunnolla enää lukea.
Puhelinmyyjätkin tekevät vain työtään, jonka ovat ehkä joutuneet olosuhteiden pakosta ottamaan vastaan. Hei eivät soita sinulle sinua kiusatakseen, vaan siksi että siitä heille maksetaan palkkaa (joka usein vielä on provikkapalkkaa). Jos puhelinmyyntiä ei kertakaikkiaan halua, voi tehdä helposti puhelinmyynnin eston.
Luurin voit aina lyödä kiinni jos et halua mitään ostaa, mutta myyjien häirintä heidän vapaa-ajallaan ei ole oikein asiallista käytöstä vai mitä?
Ja ei, en ole itse koskaan toiminut puhelinmyyjänä, ja inhoan puhelinmyyntiä itsekin. Siksipä minulla onkin salainen numero ja markkinointiesto.
Tekeehän huorat ja palkkasotilaatkin vain työtään. Kukaan ei pidä puhelinmyyjistä. Mikä poikkeusoikeus heillä olisi häiritä ihmisiä? Miten puhelinmyyjä eroaa spämmääjästä, muuten kuin sillä, että hän on äänekkäämpi?
Systeemi on nurinkurinen. Sen sijaan että ihmisten pitää erikseen hankkia kielto puhelinmyyjiä varten, pitäisi systeemin olla sellainen, että ihmiset ilmoittautuvaisivat jollekin listalle puhelinnumerollaan (tunnistautumisen jälkeen) ja sitten puhelinmyyjillä olisi oikeus soitella vain ja ainoastaan niihin numeroihin.
Jätän lopuksi tämän linkin tähän. Olkaa hyvä.
http://www.amigazone.fi/blacklist/
Puhelinmyynti tosiaan on monen työtä ja se johtuu vain ja ainoastaan siitä että se on jokseenkin tehokas markkinoinnin ja myynnin tapa. Ei sitä olisi jos kukaan ei ostaisi. Myytävän tuotteen tulee olla toki kunnossa, jotta sitä pystyy myymään kohderyhmälle hyvin.
Suhtaututuminen puhelinmyyjiin on suurella osalla niuho ja oikeastaan speakit on tämän takia jotta edes alusta saadaan tehokas ja se menee kerralla nappiin. Speakeissa on myös tärkeät speksit siitä, millaisen kokonaisuuden ja mihin hintaan myyjä saa myydä ja ehkä jopa myös järjestys, miten eri kokonaisuuksia tulee tarjota. Myyjän tulee esitellä asia hyvin nopeasti (esimerkiksi speakin avulla), jotta asiakkaan kiinnostus saadaan pysymään puhelussa.
Lähes aina vastaus on en osta mitään ennenkuin myyjä saa kerrottua mitä on myymässä ja millasilla eduilla. Tämän takia asiakas jyrätään, jotta hän tahtomattaan tarjouksen kuulisi.
Vasta tämän jälkeen alkaa varsinainen myynti jossa myyjän taitoja koetellaan. Speakilla ei pääse enään tästä eteenpäin kovinkaan pitkälle vaan oman sanavaraston ja tietojen tulee olla kunnossa. Lisäksi ei vastaukset käsitellään eikä niitä uskota, sillä puhelinmyyjä kuulee ei jokaisessa välissä.
Yleensä asiakkaalta kysytään miksi ei. Syy voi olla todellinen, mutta siihenkin saadaan usein ratkaisu kun asiakas lopuksi haluaa ostaa myytävän asian.
Usein syy on kuitenkin tekosyy, joka johtuu vain siitä, että asiakasta ei vielä tarpeeksi kiinnosta. Eihän myyntiä olla päästy edes aloittamaan!
Myynnin tehtävä on saada asiakkaan kiinnostus heräämään, tuoda asiakkaan tarve esiin ja lopuksi klousata diili johon molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Hyvä puhelinmyyjä on aika mestari, sillä hän hoitaa tämän prosessin puhelun aikana, kun itsenäisesti asiakkaalla ja ulkopuolisilla vaikutteilla menee viikkoja, kuukausia ellei jopa vuosia.
Myynnissä tulee esitellä myytävien asioiden ominaisuudet ja niistä koituvat edut. Sitten asia pitää viedä käytännön tasolle eli kertoa mitä hyötyä tuotteen eduista on asiakkaalle. Tässä kohtaa vaaditaan ehdottomasti pientä asiakkaan tuntemusta tai asiakkaaseen tutustumista. Hyvä myyjä tietää kaiken tuotteesta, mutta ei mitenkään sitä miten se juuri kyseistä asiakasta hyödyttää. Eli hyvä myyjä kyselee ja kuuntelee asiakasta.
Parasta on jos myyjä saa vielä keskustelemalla tehtyä pienen tarvekartoituksen, jossa saadaan esiin asiakkaan tarve ottaa vastaan myytävä tarjous/paketti/tuote. Eli tuotteesta ei ole vain ylimääräistä hyötyä vaan asiakas tarvitsee sen!
Toisinaan myytävästä asiasta ei ole asiakkaalle mitään hyötyä eikä se ratkaise asiakkaan yhtäkään ongelmaa. Tällöin kauppoja ei vain synny. Tämä vaihtoehto on teoriassa kuitenkin harvinainen. Silti käytännössä läpi onnistunut klousaaminen on huomattavasti harvinaisempaa kuin torjutuksi tuleminen. Vika voi olla siis a) kohderyhmässä b) myyjässä. Usein myyjässä.
Eli hyvä myyntipuhelu ei ole muutaman minuutin homma. Jos asiakas on kiireinen, niin ensin kannattaa myydä vain uutta soittoaikaa. Kun asia kiinnostaa asiakasta niin uuden soittoajan klousaaminen on helppoa. Näin vapautuu asiakkaan aikaa ja myyjä saa enemmän ainaa hoitaa myyntityö hyvin.
Puhelu voi mennä helpoimmillaan muutamassa minuutissa ja nämä onkin niitä joilla moni elää kun taidot ei riitä pidemmälle. Speakki ei yksinään vie pidemmälle. Speakki saa asiakkaat vaan ärsyyntymään nopeasti, sillä valmis teksi ei voi mitenkään osata personoidusti myydä mitään. Hyvä myyjä osaa kuitenkin hyödyntää speakkia huomaamattomalla tavalla jollon se tarjoaa hyvää tukea myyjälle tilanteeseen.
Asiakkaana jos jaksaa yhtään käyttää aikaa tilanteeseen niin voi huomata, että tää onkin hyvä juttu.
Ja tämä ei päde pelkästään mihinkään hienouksien myyntiin. Olen myynyt tällä tavalla aikanaan myös lehtiä ja vakuutussoppareita ja sitten loppuaikanani klousaamisprosenttini niistä kenelle tarjouksen pääsin esittämään oli 70 luokkaa. Puhelinmyynti on mahtava oppikoulu josta suosittelen kaikkia myyjien alkuja ottamaan kaiken hyödyn irti. Käytössä on valtava massa asiakkaita joille pääsee kokeilemaan erilaisia tekniikoita ja huoletta treenaan sitä omaa tyyliä! :)
Vierailija kirjoitti:
Minä kerron että olen melkein sokea ja en näe kunnolla enää lukea.
Ja minä katson tilaamiesi lehtien listaa ja tiedän, että valehtelet. Siitä huolimatta toivotan sinulle oikein ihanaa syksyä
- Anna
Sanon: "Nyt on paha paikka, ei kerkee puhua." Ja sit, jos soittaa uudestaan, niin aina sanon saman.
Vierailija kirjoitti:
"olet vanha asiakkaamme ja haluamme tarjota sinulle lahjan, mutta ensimmäiseksi haluan tarkistaa yhteystietonne...."
Niin minä keskeytän ja sanon, että anteeksi, lopeta spiikki nyt heti ja kerro mitä myyt.
Sitten myyjä yleensä hämmentyy, mutta kertoo lehden nimen.
Siihen minä sanon, että kiinnostaa tai ei kiinnosta. Ja jos sanon, että tuo lehti ei minua kiinnosta, niin puhelu loppuu siihen. Eivät yritä myydä mitään.
Kokeilkaa vaikka. Idea on siinä, että myyjän pasmat pitää saada sekaisin.
Ammattitaitoiset myyjät eivät käytä mitään "spiikkejä" vaan esittelevät myymänsä lehden nopeasti, sillä parhaalla tarjouksella aloittaen.
- Anna
Mä sain jonkun puhelinmyyjän hämmentymään sillä, että kerroin, että minulla on kilpailukieltosopimus, jonka vuoksi en voi tehdä kauppoja kilpailijoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sanon: "Nyt on paha paikka, ei kerkee puhua." Ja sit, jos soittaa uudestaan, niin aina sanon saman.
Ei ne myyjät soita hyvänen aika. Viimeiset ainakin kymmenen vuotta on käytetty ohjelmistoja, jotka valitsevat asiakkaat.
Puhelu vaan yhdistetään myyjälle siinä vaiheessa kun asiakas vastaa
-Anna
Jos ei kiire niin kuuntelen ensin. Sitten alan jututtamaan kaikesta mitä mieleen tulee.
Ette ole robinsom-rekisteristä kuulleet? Ilmainen palvelu, kahden vuoden ajan, niin ei puhelinmyyjät soittele. Sen kyllä huomaa, kun kaksi vuotta on kulunut, ja soitot alkaa, sitten taas vaanuusi kahden vuoden kielto päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain jonkun puhelinmyyjän hämmentymään sillä, että kerroin, että minulla on kilpailukieltosopimus, jonka vuoksi en voi tehdä kauppoja kilpailijoiden kanssa.
Aijaa, mulla taas on yhteistyösopimus toisen firman myyjän kanssa :D Tilaillaan toisiltamme
- Anna
mä kerran niin panin muijaa samalla kun se yritti puhelimeen huohottaa että nyt ei voi tilata apu-lehtee
Totuus on, että ainakin lehtitarjouksista ne parhaat saa aina puhelinmyyjiltä.
- Anna
Kysy keneltä tahansa puhelinmyyjältä, että onko ne sitä mieltä, että ne tekee hienoa duunia ja myy hienoja juttuja. Ei oo. Oon ite ollu puhelinmyynnissä töissä ja kaikkien suhtautuminen siihen duuniin on ihan sama: myydään paskaa tyhmille ihmisille. Enimmäkseen puhelinmyyntiin mennään koska ei saada mitään muuta duunia. Osa taas nauttii siitä että pääsee häiritsee ihmisiä ja saa priceless vastauksia.
Ja mä oon kans sitä mieltä ku joku aiempi kirjoittaja: omaan puhelimeen saa sanoa ihan mitä vaan. Se on kuulijan vastuulla, miten sen ottaa.
Yhtä alhaista toi puhelinmyynti on ku joku ovelta ovelle -pölynimurikauppius. Kusetusta.