Olen miehen firmassa töissä, enkä kestä enää sekunttiakaan!
Aloitimme mieheni kanssa seurustelun reilu puoli vuotta sitten. Muutama viikko sitten aloitin työt mieheni omistamassa firmassa, jossa suurin osa alaisista naisia.
En ole mikään 8-16 työntekijä, vaan käy muutaman tunnin päivässä tekemässä paperitöitä jne. Muuten olen kotona lasten kanssa.
Työntekijät tekee siis paljon pidempää päivää kuin minä, ja tämähän heitä ärsyttää ja paljon. Samoin kuin myös se, että pääsin helposti töihin.
Olen yrittänyt olla työntekijöille mukava ja olla avuksi.
Saan vastaan vain pelkkää vittuilua. Ensimmäisestä päivästä lähtien muut työntekijät on mulkannut ja tiuskineet. Olen heille kuin ilmaa, koska en tee yhtä "rankkaa" duunia kuin he.
Mm. viimeviikolla tapahtunutta: jätin takkini taukohuoneen tuolille, josta joku työntekijä oli käynyt siirtämässä sen johonkin varastoon, pois "hänen tieltään". Kyselin takkini perään, ja yllättäen kukaan ei tiennyt missä se on.
Eräässä palaverissa eräs työntekijä tarjosi kaikille työntekijöille kahvia, mutta hyppäsi minun ylitse. Työpöydältäni on myös kadonnut pähkinäpussi, suklaapatukka ja pillimehu.
Alan olla tosi kyllästynyt tähän tilanteeseen, ei tuommoisessa paikassa jaksa olla töissä, edes sitä paria tuntia päivässä. Olen yrittänyt puhua heille, mutta kukaan ei ota sitä kuuleviin korviinsa. Esim. viimeviikolla ohimennen ihmettelin, mihin olen hukannut suklaapatukkani. Vastaukseksi sain, että luulisi aikuisten ihmisten osaavan pitää huolta tavaroistaan jne.
Miehellenikin olen tästä puhunut ja hän on puhunut tästä alaisilleen, mutta ei mitään tehoa...
Anteeksi tämä purkautuminen! Taidan siirtyä täysipäiväiseksi kotiäidiksi...
Kommentit (169)
alkaa potkia työvoimaa pois jonkun satunnaissuhteen kiukutteluiden vuoksi. Herranen aika. Kyllä se lähtee siitä, että nuo henkilöt osaavat työn ja ovat siten arvokkaita ap:n miesystävälle. Sinänsä kiusaamista ei tietenkään tarvi hyväksyä.
Mietin vaan, että oletko ap ymmärtänyt tilanteen vaikeuden? Ts. ethän vain kävele sinne ylimielisenä, kerro juttuja meidän "Matista" ja ole kuin puolipomo? Ihmiset on HIRVEÄN herkkiä näissä asioissa ja saattavat tehdä puolittaisestakin kommentista isoja johtopäätöksiä. Olen sitä mieltä, että sinä teet siellä duuniasi ja otat etäisyyttä noihin ihmisiin. Sanot heit ystävällisesti, vastasivat sitten tai ei, puhut työasiat, et käy kahvilla "kyyläämässä" tai muutenkaan pyri kontaktiin. Et sinä voi työpaikkakiusaamisesta nostaa meteliä, koska kyse on miesystäväsi firmasta. Sen lisäksi sinun pitää ajatella miehen etua eli pyrkiä siihen, että se kanalauma saa tehtyä työnsä mahdollisimman hyvin jatkossakin. Älä aiheuta liikoja tunnereaktioita, häslinkiä tai selvittelyä.
Naurettavaa käytöstä noilta naisilta, mutta niin tavallista ja se korostuu tuon sinun "pari tuntia" -päivässä asenteen jälkeen. Joskus on parempi, ettei sitten lainkaan kuin käydä siellä kääntymässä ja näyttämässä konkreettisesti, miten homma menee. (he tekevät työn, sinä nautit)
Esimieshän ei voi päättää irtisanomisista. Tarkoitan tällä sitä, että esim. isossa yrityksessä lähiesimies ei voi vaikuttaa siihen jos ylemmältä taholta sanellaan, että esim. 100 ihmistä saa nyt kenkää, tuotannollistaloudellisista syistä. Ei se esimiehestä syypäätä tee. Jos esim. firma menossa kovaa vauhtia menossa syvään tappiotilaan, niin pakkohan sitä on porukkaa heittää pihalle, se ei ole esimiehen henkilökohtainen syy, vaan syyt voivat olla maailmankaupan tilanteen, taloudellisten tilanteiden muuttuminen, eurokriisi jne jne. Tietenkin yrityksen hallitus on vastuussa miten yrityksessä menee, ja mitä päätöksiä tehdään. Mutta joku pikkupomo joka tekee mitä ylemmät sanoo, ei ole syypää mihinkään irtisanomisiin, voi korkeintaan vaikuttaa siihen ketkä irtisanotaan, ja sehän taas yleensä perustuu siihen, että ne sairaimmat, iäkkäimmät, kalleimmat ja huonoimmat työntekijät laitetaan ensin pihalle. Ihan järkeenkäypää. Taloon jäävät sitten ne työmyyrät, jotka ovat kaikista parhaimpia, ahkerampia ja asiantuntevampia, kuin pois potkitut. Ja kyllä pomo voi tukea työntekijää siinäkin tapauksessa, vaikka työntekijä irtisanotaan. Aika merkittävää on myös sillä, millä tavalla irtisanominen tehdään ja miten viestintä toimii, ja millä asenteella esimies kohtaa alaistensa pettymyksen ja ahdistuksen tunteet, kun tieto irtisanomisesta kerrotaan. Kriisitilanteissa punnitaan hyvä johtajuus ja johtajuustaidot! Hyvä johtaja osaa hoitaa homman sisäsiististi ja huomioonottavasti, myös ikävissä asioissa. Eri asia on jos katkera työntekijä haluaa nähndä kaiken negatiivisessa valossa, vaikka olisi kuinka hyvin asia hoidettu, esim. tiedotuksen suhteen.
Katsos se on ihan sama miten korkealta se määräys tulee. Jokainen ihminen vastaa omista teoista. Oli se sitten määryksestä tai ilman.
Erottaminen on AINA henkilökohtaista.
Tukeminen tarkoittaa sitä että ei edes saa potkuja ja/tai rahan antamista. Kauniit puheet ei merkitse mitään. Se on vain vittuilua.
Pomo on vastuussa siitä että yksiköllä menee hyvin tai huonosti. Jos se että yksiköllä menee huonosti tarkoittaa sitä että on surkea pomo. Silloin se pomo pitäisi erottaa. Tuotannolisiin syihin vetoaminen on täyttä paskaa. Suurin osa yrityksistä irtisanoo vaikka tekevät historiallisia voittoja. Pomo saa siitä bonuksia. Jos pomot ajattelesivat alaistensa hyvinvointia niin mitään liittoja ei edes tarvittaisi. Mutta niitä tarvitaan, koska esimiehet yrittävät kusettaa työntekijöitään niin paljon kuin kerkeävät.
Tosiasia on se että suurin osa ihmisistä ei halua olla siviilissä missään tekemisissä pomonsa kanssa.
Pomon kanssa ollaan töissäkin tekemississä vain pakollisisssa asioissa. Se on yksi hinta minkä esimies joutuu maksamaan asemastaan.
Missään tilanteessa kiusaaminen ei ole hyväksyttävää. Kysyisin silti, monesko reittä pitkin -sihteeri (vast.) ap on miehen firmassa? Itse suhtautuisin tapaukseen asiallisesti, mutta ammatillisesti pitäisin täysin tuottamattomana ja turhana resurssina. Ihmisenä pitää toki kunnioittaa ja olla ystävällinen (eli se kiusaaminen pitää saada loppumaan), mutta tämä rekrytointitapa, haloo!! Asiantuntijat ainakin isommissa paikoissa äänestäisivät jaloillaan noin huonosti johdetussa firmassa, ellei kyse ole jostakin pikkupaikkakunnasta.
Missään tilanteessa kiusaaminen ei ole hyväksyttävää. Kysyisin silti, monesko reittä pitkin -sihteeri (vast.) ap on miehen firmassa? Itse suhtautuisin tapaukseen asiallisesti, mutta ammatillisesti pitäisin täysin tuottamattomana ja turhana resurssina. Ihmisenä pitää toki kunnioittaa ja olla ystävällinen (eli se kiusaaminen pitää saada loppumaan), mutta tämä rekrytointitapa, haloo!! Asiantuntijat ainakin isommissa paikoissa äänestäisivät jaloillaan noin huonosti johdetussa firmassa, ellei kyse ole jostakin pikkupaikkakunnasta.
.
Minäkään en kyllä ihmettele, miksi ap saa tuollaisen vastaanoton. Jos on noin epäsiisti, että ättää tavaroitaan ja vaatteitaan lojumaan sinne tänne paikoille, jonne ne eivät ollenkaan kuulu, saa varautua siihen, että ne katoilevat ja siivotaan pois. Takit naulakkoon ja eväät laatikkoon!
Ei tulisi mieleenkään mennä ottamaan tai siirtämään TOISEN työpöydällä olevia tavaroita. Ketä ne siellä haittaa?
Miten ap voi olla kotiäiti ja nyt jo uusi mies kierroksissa? Ei se nyt kauhean kunnioitusta herättävää ole, kun nainen kotiäiti ja sitten tunkee muka-töihin uuden miesystävän firmaan.
Minusta tilanne on joko-tai. Joko ollaan töissä ja tehdään töitä tai sitten ollaan kotona. Erityisesti omistajalta (tai siipaltaan) odotetaan työpanosta ja sitoutumista. Eikä mies voi työvoimaa alkaa potkimaan pois tämän takia.
Itse olisin todella ärsyyntynyt tilanteeseen, mutta tietysti käyttäytyisin asiallisesti. Tapana ei ole kiusata ketään. Itse pyörin joskus miehen firmassa aputyövoimana, mutta kyse on miesvaltaisesta työpaikasta ja mulla on ihan oma työkin.
taatusti ne ei vaihda työpaikkaa.
Olen entinen yrittäjä ja laittaisin järjestykseen noi työntekijät päivässä.
Jos joku lähtee niin sitten lähtee.
Aika erikoista lähteä työpaikasta pois, jos kielletään kiusaaminen.
Ap:n ei tarvitse ansaita mitään paikkaa sillä hän on yrityksen omistajan kumppani.
Jumalauta jos palkan maksaja ei osaa vaatia ja saada aikaan normaalia käyttäytymistä kumppaniansa kohtaan.
MINUN FIRMASSA TUO EI ONNISTUISI. SE ON VARMA.
Tämä ketju taas kertoo suomalaisesta suhtautumisesta kiusaamiseen. Sivutolkulla märehditään sitä, että onkohan kiusatulla nyt oikeus tuntea itsensä kiusatuksi vai ei. Siinä on se suomalainen kiusaamiskeskustelun ydin sen sijaan, että kiusaaminen tuomitaan yksiselitteisesti ja se lopetetaan. Samaan aikaan kiusattu jätetään yksin ikävien tunteidensa kanssa, mutta sen kaikki unohtaa kun niin kovasti tapellaan siitä, että missä tilanteessa niinku kiusaaminen on ihan oikein ap:lle ja missä tilanteessa ei. Asiallisella työpaikalla missä on fiksu johto, kiusaamiseen puututaan ja se lopetetaan. Tilanne ei ainakaan helpotu, jos aikaa vain kuluu ja kaikkien tiedossa olevaa tilannetta katsotaan läpi sormien.
Se että menee ottamaan toisen huoneesta patukan ei ole sallittua. Mutta muut ovat.
Päivänselvä juttu että takkia ei jätetä yleisiin tiloihin. Kaikissa työpaikoissa missä minä ikinä olen ollut olisi takki heitetty menemään.
AP voi vaatia että hänelle puhutaan puhtaasti työhön liittyvistä asioista. Mutta ei mitään muuta. Hän ei voi vaatia että he edes moikkaavat häntä. Hän ei voi vaatia että työntekijät huomioivat häntä mitenkään muuten. Kenenkään ei siellä tarvitse pitää AP:sta.
Mutta en tiedä parantaako se yhtään asiaa että mieheltäsi / pomolta nyt vaaditaan toimenpiteitä?
Mä uskon, että se tehoaa paremmin kun ei välitä, kuin se, että nyt koko ajan haet huomiota asiaan mieheltäsi. Se vaan ärsyttää niitä toisia työntekijöitä lisää (vaikka se ei todellakaan ole oikein). He näkevät sinut heikkona.
Jos toiset työntekijät varastavat ruokiasi, mitä jos veisit niitä kaikille taukotilaan, samoja suklaapatukoita / leipiä kulhollisen jonkin lapun kera ja jos takkisi heitetään varastoon, osta sinne varastoon naulakko, voivat laittaa takin edes siististi roikkumaan.
taatusti ne ei vaihda työpaikkaa. Olen entinen yrittäjä ja laittaisin järjestykseen noi työntekijät päivässä. Jos joku lähtee niin sitten lähtee. Aika erikoista lähteä työpaikasta pois, jos kielletään kiusaaminen. Ap:n ei tarvitse ansaita mitään paikkaa sillä hän on yrityksen omistajan kumppani. Jumalauta jos palkan maksaja ei osaa vaatia ja saada aikaan normaalia käyttäytymistä kumppaniansa kohtaan. MINUN FIRMASSA TUO EI ONNISTUISI. SE ON VARMA.
Et näytä ymmärtävän mitä palkanmaksaja voi vaatia ja mitä ei. Hän voi vaatia että tehdään työtä AP:n kanssa. Mutta hän ei voi vaatia että hänene kanssaan ollaan missään muuten tekemisissä. Esimerkiksi tauon aikana kenenkään ei tarvitse edes puhua AP:lle.
Kun patukan ottamista ja ehkä takin siirtämistä lukuunottamatta ei ole mitään väärää tapahtunut. Niistäkin omistajan pitää tietää kuka ne on tehnyt. Muuten hän ei voi mitään tehdä. Hänellä pitää olla tapahtuneesta todisteet. Muuten asia menee oikeuteen.
AP:n mies olisi todela tyhmä jos hän laittaa pillun saannin tuottavien työntekijöiden edelle. Se olisi surkeata bisnestä.
Aina pitää ansaita kunnioitus. Sitä ei voi muuten saada. Kukaan ei kunnioita pomon vaimoa tai lasta. Koska he eivät ole ansainneet paikkaansa.
Juu, kyllähän se niin on, että noiden työntekijöiden käytös ap:tä kohtaan on juurikin TYÖPAIKKAKIUSAAMISTA sanan varsinaisessa merkityksessä. Sitä ei pidä missään muodossa hyväksyä, oli se sitten kenelle tahansa tarkoitettu ja sitä paitsi, se on lain mukaankin rikos ja siksi myös tuomittavaa. Kiusaajia tässä maassa riittää. Koeta jaksaa ap! T. Työpaikkakiusattu
Jos joku ei halua sinulle puhua niin onko se kiusaamista? Silloin tässä maailmassa on TODELLA paljon kiusaamista.Ketään ei voi pakottaa olemaan kaverisi. Jos olet ihminen josta kukaan ei pidä niin ehkä kannattaisi tehdä asialle jotain
sinä lapsonen, toi 2 ketään ei voi pakottaa olemaan kaveri" on varmaan totta, mutta perkele kyllä työpaikoilla pitää olla KOHTELIAITA, yatävällisiä ja asiallisia KAIKILLE ihmisille! Kasva sinäkin aikuiseksi.
Juu, kyllähän se niin on, että noiden työntekijöiden käytös ap:tä kohtaan on juurikin TYÖPAIKKAKIUSAAMISTA sanan varsinaisessa merkityksessä. Sitä ei pidä missään muodossa hyväksyä, oli se sitten kenelle tahansa tarkoitettu ja sitä paitsi, se on lain mukaankin rikos ja siksi myös tuomittavaa. Kiusaajia tässä maassa riittää. Koeta jaksaa ap! T. Työpaikkakiusattu
Jos joku ei halua sinulle puhua niin onko se kiusaamista? Silloin tässä maailmassa on TODELLA paljon kiusaamista. Ketään ei voi pakottaa olemaan kaverisi. Jos olet ihminen josta kukaan ei pidä niin ehkä kannattaisi tehdä asialle jotain
sinä lapsonen, toi 2 ketään ei voi pakottaa olemaan kaveri" on varmaan totta, mutta perkele kyllä työpaikoilla pitää olla KOHTELIAITA, yatävällisiä ja asiallisia KAIKILLE ihmisille! Kasva sinäkin aikuiseksi.
Onhan se asiallista että puhutaan vain ja ainostaan työasioista. Muuten ei olla missään tekemisissä. Eli jos toinen kysyy vaikka missä on paperi X niin toinen vastaa laatikko 1. Ei mitään muuta.
Kyllä se on aina sen syy kenen kaveri ei olla. Jos ihmiset eivät halua sulle puhua niin syy on sinussa.
Työpaikalla ei kuulu muutenkaan kaveerata vaan tehdä töitä.
Kiitos kaikille kommenteista, suurin osa on ihan oikeassa. Tuo on puhdasta kiusaamista, jota kenenkään ei pitäisi sallia.
Ennen minua mieheni firmassa ei ollut ketään, joka tekisi paperityöt, joita nyt siis itse teen. Se tarkoittaa, että työntekijöillä oli sillon enemmän duunia, kun he tekivät minunkin työt. Itse työntekijät olivat toivoneet, että saataisiin joku tyäntekijä, joka ne surkeat hommat hoitaa.
Nyt kun minä tulin, niin sekään ei ole hyvä. Työpaikan naisilla on tiivis "kerho" jossa yhdessä mulkataan minua. En todellakaan vaadi, että työntekijät pitää minua kaverinaan.
Kuitenkin takin piilottelu yms. on tosi lapsellista. Tekisi mieli heittää koko juorukerho pihalle.
Teen työpaikallani vain työni, en hengaa siellä muuten vaan ja hörpi kahvia. Mulla on niin vähän töitä, että en saisi millään kulumaan siellä kahdeksaa tuntia päivässä. Parempi kuin olen sen ajan lasten kanssa.
Välissä mietin, että jos lähtisin firmasta, työntekijöille tulisi taas lisää duunia, kun he joutuisivat hoitamaan minunkin työt. Johan siitä taas valitus alkaisi.
työntekijöistä on kusipäitä -ainakin naisista. Luoja varjelkoon koskaan joutumasta naisvaltaiseen työpaikkaan! Kaikki on kuin jotain BB-talon Anneja ja Teijoja. Hyi helvetti.
Saman palkan ne muijat siellä töissä saa kuin ennen tämän uuden työntekijän tuloa, joten heidän asemansa ei ole mitenkään muuttunut. Yhtäkkiä kaikkien pitäisi kuitenkin tasapuolisesti päästä nussimaan pomoa, ihan uskomatonta p*aa.
Joko kaikki kiusaajien puolustajat on trolleja tai sitten tämän palstan myötä erittäin paljon alentunut ihmiskäsitykseni poljetaan taas astetta syvemmälle mutaan.
Valitettavasti yrittäjän pitää ajatella asiat siltä kannalta, ketkä on hyödyllisiä ja ketkä ei. Se, että viihdytät sängyssä, ei riitä firman pitämiseen pystyssä.
Muuten olen tietysti sitä mieltä, että muijakööri voisi lopettaa lapsellisuutensa.
Tekisi mieli heittää koko juorukerho pihalle.
Kiusaamista on juuri tuo yhden ja ainoan henkilön ulkopuolelle jättäminen. Se ON kiusaamista. Eristämiseksi muusta porukasta.
Jos työpaikalla kaikki muut tervehtivät ja puhuvat toisilleen vapaasti, mutta yhden henkilön kohdalla ei tervehditä, eikä puhuta kuin pakolliset asiat ja nekin vain ja ainoastaan työasiaa, on se kiusaamista, henkistä sellaista.
Ja ei tarvitse kaikista ihmististä tykätä, mutta kaikkien ihmisten kanssa pitää pystyä toimimaan kohteliaasti ja asiallisesti. Eikä se tarkoita, että pitää olla kuin paita ja peppu toisen kanssa.
Kyllä taas tämä ketju paljastaa, miten moni ihminen työpaikalla on itse asennevammainen kusipää. Omassa toiminnassa ja käytöksessa ei nähdä mitään väärää, ollaan itse todella kusipäitä ja aina se vika on siinä toisessa.
Ja mitä kummaa nämä työntekijät ise kuvittelevat olevansa, kun AP:n pitää jotenkin "ansaita" se, että häntä kohdellaan asiallisesti. Työntekijät itse asettavat itsensä ap:n yläpuolelle, ja kohtelevat kuin paskaa ap:ta.
Ei ihme, että Suomi on työpaikkakiusaamisen kärkimaita...
Ihme perusteluita täysin kusipäiselle käytökselle.
Oletko ajatellut, että olet saanut tämän "työpaikan" täysin ulkoammatillisten asioiden takia? Eli et ole valittu työpaikkaan pätevyytesi perusteella, vaan... no, reittä pitkin. Miltä sinusta tuntuisi, jos olisit työkavereittesi asemassa? Joku random-pimu tulee ja vie duunin.
ihmettele, mistä lapset oppivat kiusaamisen! Olen ollut koko työelämäni kasvatus-ja opetusalalla ja yhä enemmän on ongelmia lasten käyttäytymisessä aikuisia ja toisia lapsia kohtaan. Nyt tiedän, mistä ne rääväsuiset ja uhmakkaat lapset ovat mallinsa ottaneet. "Pomoa" kuuluu inhota; siis opettajaa, nuorisonohjaajaa jne.
Jos tänne kirjoittaneet ovat todellakin ajatusmaailmaltaan näin karmeita, niin ei tarvitse ihmetellä, että pienenevä joukko normaalisti käyttäytyviä ja ajattelevia uupuu työssään!
Olen jäämässä kohta eläkkeelle mukavasta työpaikasta, jossa ei takuulla kukaan siirtele toisten tavaroita tai vaatteita minnekään. Ja jos pakosta siirtääkin, niin heti kertoo sen. Kaikkien kanssa ei tarvitse olla ns. kaveri, mutta kaikkia kohdellaan asiallisesti ja ystävällisesti eikä ketään jätetä ulkopuoliseksi.
Olen tyrmistynyt tästä keskustelusta.
AP, yritä voittaa toisten hyväksyminen normaalin ystävällisellä ja asiallisella käytöksellä, vaikka se varmasti on vaikeaa! Vika ei todellakaan ole sinussa!
Kateellisuus on suuri tuhon tuoja.
työntekijöistä on kusipäitä -ainakin naisista. Luoja varjelkoon koskaan joutumasta naisvaltaiseen työpaikkaan! Kaikki on kuin jotain BB-talon Anneja ja Teijoja. Hyi helvetti. Saman palkan ne muijat siellä töissä saa kuin ennen tämän uuden työntekijän tuloa, joten heidän asemansa ei ole mitenkään muuttunut. Yhtäkkiä kaikkien pitäisi kuitenkin tasapuolisesti päästä nussimaan pomoa, ihan uskomatonta p*aa. Joko kaikki kiusaajien puolustajat on trolleja tai sitten tämän palstan myötä erittäin paljon alentunut ihmiskäsitykseni poljetaan taas astetta syvemmälle mutaan.
Katsos kaikkien muiden joutuu oikeasti tehdä siellä töitä ja osata asioita. He joutuvat ansaita työpaikkansa.
Sitten tulee yksi joka ei ole kuin muutaman tunnin päivässä, on ylimielinen ja luulee omistavansa talon. Pienemmästäkin ihmiset suuttuu
Tietenkään tuo ole oikeutettua käytöstä sinua kohtaan, tuo on työpaikkakiusaamista eikä sitä tarvitse kenenkään sietää, ei edes pomon avovaimo.
terv. entinen työpaikkakiusattu, kannatti vaihtaa firmaa vaikka ex-pomo olisi minut halunnut työntekijänä pitää!