Olen miehen firmassa töissä, enkä kestä enää sekunttiakaan!
Aloitimme mieheni kanssa seurustelun reilu puoli vuotta sitten. Muutama viikko sitten aloitin työt mieheni omistamassa firmassa, jossa suurin osa alaisista naisia.
En ole mikään 8-16 työntekijä, vaan käy muutaman tunnin päivässä tekemässä paperitöitä jne. Muuten olen kotona lasten kanssa.
Työntekijät tekee siis paljon pidempää päivää kuin minä, ja tämähän heitä ärsyttää ja paljon. Samoin kuin myös se, että pääsin helposti töihin.
Olen yrittänyt olla työntekijöille mukava ja olla avuksi.
Saan vastaan vain pelkkää vittuilua. Ensimmäisestä päivästä lähtien muut työntekijät on mulkannut ja tiuskineet. Olen heille kuin ilmaa, koska en tee yhtä "rankkaa" duunia kuin he.
Mm. viimeviikolla tapahtunutta: jätin takkini taukohuoneen tuolille, josta joku työntekijä oli käynyt siirtämässä sen johonkin varastoon, pois "hänen tieltään". Kyselin takkini perään, ja yllättäen kukaan ei tiennyt missä se on.
Eräässä palaverissa eräs työntekijä tarjosi kaikille työntekijöille kahvia, mutta hyppäsi minun ylitse. Työpöydältäni on myös kadonnut pähkinäpussi, suklaapatukka ja pillimehu.
Alan olla tosi kyllästynyt tähän tilanteeseen, ei tuommoisessa paikassa jaksa olla töissä, edes sitä paria tuntia päivässä. Olen yrittänyt puhua heille, mutta kukaan ei ota sitä kuuleviin korviinsa. Esim. viimeviikolla ohimennen ihmettelin, mihin olen hukannut suklaapatukkani. Vastaukseksi sain, että luulisi aikuisten ihmisten osaavan pitää huolta tavaroistaan jne.
Miehellenikin olen tästä puhunut ja hän on puhunut tästä alaisilleen, mutta ei mitään tehoa...
Anteeksi tämä purkautuminen! Taidan siirtyä täysipäiväiseksi kotiäidiksi...
Kommentit (169)
vaikea kuvitella että aivot. Ensinnäkin ap kokee KIUSAAMISTA, ei ole minkään valtakunnan selitystä mikä sen oikeuttaisi. Ei, vaan työntekijöisen käytös on ala-arvoista sontaa. Toisekseen en tajua ollenkaan miksi ap:n pitäisi ruveta mielistelemään tai yrittämään jotain; toisten työn kunnioitus on tärkeää mutta siis muuten. Missä prksln lastentarhoissa te käytte töissä??? Aikuinen ihminen on ihan itse vastuussa käytöksestään ja tunteistaan, en olisi sekuntiakaan töissä tuollaisten k***päiden valtakunnassa. Jos työntekijät ovat kateellisia ap:lle niin heillä jokaisella on kyllä ihan saman mahikset edetä elämässään, eikös??? Ei ole mitenkään puolusteltavissa se et AIKUISET antaa kateudelle vallan ja kiusaa ja käyttäytyy kuin mitkäkin imbesillit. Jo lapsille koulussa opetetaan ettei toista kiusata. Ei ole ihme etteivät opi jos kotona on idiottityöpaikkakiusaajavanhemmat. Jos olisin ap:n mies ottaisin nuo ääliöt puhutteluut ja tekisin mitä juridisesti tehdä voi, vaikka sitten antaisin kenkää. Ei luulis hyvistä työntekijöistä olevan pulaa tällaisina aikoina. Oksettavaa että aikuiset ihmiset käyttäytyvät noin ala-arvoisesti.
AP on päässyt töihin NUSSIMALLA ei osaamisensa perusteella. Pitäisikö muidenkin työntekijöiden käydä nussimassa AP:n miestä?
Jos sinun mielestä se on saavutus, että toimit rikkaan miehen maksullisena naisena niin onneksi olkoon.
Minulle ja monelle muulle saavutukset tarkoittavat ihan muuta.
Eivät he kiusaa. Mutta KUKAAN ei voi pakottaa toisia pitämään toisesta. Jos ihmiset eivät sinusta pidä niin katso peiliin.
Yksi ihminen voi olla kusipää ja tehdä mitä vaan. Mutta jos kukaan ei halua olla siellä AP:n kanssa tekemisissä niin AP:n kannattaa katsoa peiliin. Siellä on syyllinen.
Juu, kyllähän se niin on, että noiden työntekijöiden käytös ap:tä kohtaan on juurikin TYÖPAIKKAKIUSAAMISTA sanan varsinaisessa merkityksessä. Sitä ei pidä missään muodossa hyväksyä, oli se sitten kenelle tahansa tarkoitettu ja sitä paitsi, se on lain mukaankin rikos ja siksi myös tuomittavaa. Kiusaajia tässä maassa riittää. Koeta jaksaa ap!
T. Työpaikkakiusattu
olen vain omistajan vaimo! en ole töissä siellä, en ansaitse rahaa. silloin tällöin autan miestäni pienissä jutuissa, ilman palkkaa. olenko jotenkin uhka työntekijöille? haluan vain asiallista käytöstä itseäni kohtaan. normaalia kanssakäymistä.
olen edennyt omalla alallani mukavasti. mutta katsomme mieheni kanssa olevan järkevämpää panostaa miehen yritykseen tulevaisuudessa yhdessä kun lapsi on kyllin iso. tällöinkin hoitelisin joitakin tilaus- ja paperihommia. se ei olisi työntekijöiltä pois, enhän millään tavalla olisi uhka heidän työlleen. ja mitä väliä vaikka saisin samaa palkkaa vähemmällä työllä, tuskin se heiltä pois on?ä pois on?
lähikapakan juoppirallien joukkoon. Siellä sinun tasoisesi löytää samanhenkistä seuraa; kaikkiin ongelmiin on aina syynä yhteiskunta, Helsingin Herrat on kaiken pahan alku ja juuri, ja johtajat työpaikalla vain nostavat isoa palkaa, ja kiusaavat alaisiaan... Itsessä eikä omassa asenteessa nähdä mitään vikaa. Tuo herraviha on vaan niin säälittävää. Epäkypsää ja lapsellista (ja kertoo, että olet huono työntekijä kun vihaat noin esimiehiä ja olet asennevammainen heitä kohtaan). Hyvä alainen osaa olla rehellinen itseään kohtaan, ei ole ennakoluuloinen, vaan jos kritisoi, löytyy oikeasti perusteet kritiikille.
Työntekijöistä ei pidä pomoistaan. Minä olen yrittäjä. Enkä juo alkoholia. Minä en syytä ketään. Mutta minun ei pidä pitää kaikista ihmisistä. Kyllä ne johtajat saa katsoa peiliinsä. Jos suurin osa kansasta ei heistä pidä niin oma on vikansa.
Kukaan selkärangan omaava ei pidä pomostaan. Koska kukaan ei halua että toinen komentaa.
Ihmiset pitävät eniten ihmisistä jotka ovat hänen kaltaisiaan.
Suurin osa pomoista on kusipäitä. Sitten ne vielä tekopyhästi tulee kyselemään kuulumisia. Vaikka naamasta näkee että ei vähempää voisi kiinnostaa.
Asia on vaan niin että TODELLA harva menestynyt ihminen on hyvä ihminen. Suurin osa heistä on diivoja ja itserakkaita kusipäitä.
He eivöt tajua sitä että et voi eka määrätä töissä ja sitten olla kaveri. Se vaan ei ole mahdollista. Kaveri ei määrää toista.
olen vain omistajan vaimo! en ole töissä siellä, en ansaitse rahaa. silloin tällöin autan miestäni pienissä jutuissa, ilman palkkaa. olenko jotenkin uhka työntekijöille? haluan vain asiallista käytöstä itseäni kohtaan. normaalia kanssakäymistä.
olen edennyt omalla alallani mukavasti. mutta katsomme mieheni kanssa olevan järkevämpää panostaa miehen yritykseen tulevaisuudessa yhdessä kun lapsi on kyllin iso. tällöinkin hoitelisin joitakin tilaus- ja paperihommia. se ei olisi työntekijöiltä pois, enhän millään tavalla olisi uhka heidän työlleen. ja mitä väliä vaikka saisin samaa palkkaa vähemmällä työllä, tuskin se heiltä pois on?ä pois on?
Jos on pomon muija ei voi olla duunarien porukoissa.
Jos on äiti, ei voi olla lasten kanssa kaveri (vaikka kyllä moni yrittää).
Katsos huipulla on yksinäistä. Ap tulee kohtaamaan vielä kovin masentavia tilanteita. Ainoa työkaverisi tulee olemaan miehesi.
Täällä av:lla ei kukaan ole kertonut ap:lle mitään ilkeyksiä, ainoastaan asiaa ja totuuden. Monille jotka saavat ylennyksen käy juuri noin. Työkaverit alkavat pitää pomona eikä henkilö ole siihen valmis.
Ap ei ole vielä valmis omistavan luokan rooliin. Se on raskas vaikkakin etuja on paljon.
Duunarit saavat käyttäytyä miten vaan, ap:n tulee olla se järkevämpi ja aikuisempi. Jos duunareita kohtelee huonosti niin he soittavat liittoon, pomon vaimo ei voi soittaa liittoon edes työpaikkakiusaamisesta. Liitot eivät ole pomojen vaimoja varten.
Ap, älä vaan kutsukaikkia aamulla koolle kuuntelemaan vuodatustasi. Se on nöyryyttävää. Osoitat sillä että voit määrätä kaikki koolle.Duunarit eivät voi kutsua kaikkia koolle vaikka kuinka kiusataan. Ymmärrätkö nyt asemasi.
Juu, kyllähän se niin on, että noiden työntekijöiden käytös ap:tä kohtaan on juurikin TYÖPAIKKAKIUSAAMISTA sanan varsinaisessa merkityksessä. Sitä ei pidä missään muodossa hyväksyä, oli se sitten kenelle tahansa tarkoitettu ja sitä paitsi, se on lain mukaankin rikos ja siksi myös tuomittavaa. Kiusaajia tässä maassa riittää. Koeta jaksaa ap! T. Työpaikkakiusattu
Jos joku ei halua sinulle puhua niin onko se kiusaamista? Silloin tässä maailmassa on TODELLA paljon kiusaamista.
Ketään ei voi pakottaa olemaan kaverisi. Jos olet ihminen josta kukaan ei pidä niin ehkä kannattaisi tehdä asialle jotain
Luetunviestin ymmärtämisessä ongelmia?? Ainakin sinua en palkkaisi, koska et osaa edes ymmärtää luettua teksiä. AP.tä osaat syyttää, mutta itse et mene itseesi. Ensinnäkin, Ap tuossa edellä sanoi, että kaikilla työntekijöillä on omat huoneet, myös hänellä ihan samalla tavalla kuin muilla. Mistäs sinä tiedät AP:n työpaikan, siellä jos jokaisella on "pakostikin" oma työhuone, koska muualla ei niitä töitä voi tehdä?? ELi ap ei saa mitään etua tässä suhteessa kuin muutkaan. Ja kyllä se on ihan työntekijän sopimuksesta kiinni, onko yksilöllinen työaika. Jos siitä ollaan niin kateellisia, niin voihan ne muutkin työntekijät samalla tavalla sopia työsopimuksessa, että tekevät osa-aika hommia, lyhennettyä työpäivää, jossa vapaa liikkuvuus työajalla, eli voi tulla ja mennä milloin haluaa, kunhan ne sovitut viikkotyötunnit tulee täyteen. Ihme puolustelua! Ap ei minusta ole mitenkään ylimielinen kirjoittelun perusteella. Ja mikä ihme lähtökohta se sellainen on, että ihan vain lähtökohtaisesti vihataan johtajia??? Minä olen sitä mieltä, että jos jotain ihmistä halveksitaan, pitää olla jokin oikea syy asiaan, ei pelkkä asema tai omaisuus, tai koulutustaso. Aika veemäinen asenne noin niin kuin lähtökohtaisesti vaan vihata johtajia ja esimiehiä (vaikka ap sanoi, edellä että on ihan tavis työntekijä, tekeepä vielä ne paskatyötkin usein työpaikalla muiden puolesta, että siinä se sun ap:n "ylimielisyys") Sulla taitaa olla ihan vaan asennevamma!
AP ei olisi saanut edes sitä työtä jos hän ei nussisi omistajaa!Muut eivät voi sellaista sopia koska he eivät nussi omistajaa.
Kyllä näin on että johtajista ei pidetä. He eivät kuulu tavallisiin ihmisiin. He ovat imisiä joiden kanssa tavalliset duunarit eivät halua olla missään tekemisissä. Pomoon ei myöskään voi luottaa. Koska hänelle ei voi puhua suoraan. Koska hän määrää sinun työpaikalla.
Kaikissa työpaikoissa on sama juttu. Työntekijät erikseen ja johto erikseen.
Jos ap on johtoa, hän voi erottaa työntekijän. Tällöin luulisi, ettei tahallaan yritettäisi ilkeillä.
Minusta ap:lle yritetään osoittaa paikkansa eli se, että hän ei ole näiden työntekijöiden mielestä mikään, ei tee mitään merkittävää, ei osaa mitään eikä kuulu tänne. Siis niin lapsellista kiusaamista kuin olla voi.
Lähtökohtaisesti työpaikan pomo päättää, kuka siellä on töissä. On aivan sama, onko pomo palkannut Mensan jäsenen vai vain naisen, jonka kanssa makaa. Jos työntekijällä on ongelmia, hän ilmaisee asian pomolleen ja muuten kohtelee pomon palkkaamia työntekijöitä aivan samalla tavalla. MItä ihmettä aikuinen ihminen osoittaa käyttäytymällä pikkumaisesti, ilkeästi ja nyrpeästi toista kohtaan? Yrittääkö saada ap:n lähtemään?
Ap, minusta miehesi ei nyt osoita näille työntekijöille heidän paikkaansa. Jos taukotilan tuolilta viedään takki VARASTOON, on kyse aivan selvästi kiusanteosta. Eikö takit viedä naulakkoon? Jos ei ole naulakkoa, ne varmaan jätetään sinne taukotilaan ja enintään siirretään toiselle tuolille, jos jostain syystä se takki häiritsee juuri sillä tietyllä tuolilla. Kenenkään työhuoneesta ei varasteta suklaapatukoita tai muitakaan ruokia. Tuollainen on lapsellista ilkeilyä ihmisiltä, jotka eivät kuulu työpaikkaan, jossa pitää tulla toimeen pienen porukan kanssa. MIehen pitäisi pitää työntekijöilleen tiukka puhuttelu. Puhuttelun sisältö on sellainen,että hän päättää, keitä tänne tulee töihin ja työntekijöiden on kohdeltava näitä ihmisiä reilusti, mukavasti ja aikuismaisella tavalla. Jos tämä ei sovi työntekijälle, hän saa lähteä. Jos vielä kerrankin tehdään kiusaa, saa kiusantekijä lähteä.
Minusta sinun ei tarvitse eikä kuulu puuttua kiusaamiseen. Sellainen on aina esimiehen tehtävä. Jos kiusaajana on tietty henkilö, niin toki voit hänelle korostaa, että et ole viemässä hänen työpaikkaansa etkä siten ymmärrä, mistä katkeruus kumpuaa.
Lähtökohta on kuitenkin se, että aikuisten on osattava käyttäytyä aikuismaisesti eikä kiusanteko kuulu työpaikoille. Jos joku työntekijä jättää pöydälleen eväitä, ei niitä kuulu varastaa eikä kenenkään takkeja heitetä varastoon. Sellainen ei ole aikuismaista käytöstä.
Ja on ihan sama, ketä pomo nussii. Pomo on pomo. Ei työntekijät voi päättää, että tuota yhtä emme siedäkään. Asiasta voi valittaa mutta ilkeily ei ole asiallista eikä edes normaalia. Säälittää nuo tännekin kirjoittaneet käsittämättömän epäkypsät ihmisraakileet, joiden mielestä pomon avovaimoa saa kiusata vain siksi, kun hän on pomon avovaimo. Veikkaan, että tällaiset ihmiset ovat jo kouluaikoina olleet koulukiusaajia, opettavat lapsistaankin koulukiusaajia eivätkä osaa ylipäätään käyttäytyä porukassa sivistyneesti.
Pakko sanoa, että osa täällä on ihme kiusaajien puolustelijoita. Haluaisin kyllä tietää, minkälaisia työntekijäitä olette oikeassa elämässä. Jos teillä on edes oikeaa työtä, av:lla kyttäämisen lisäksi... Mitä sitten, vaikka ollaankin seurusteltu puoli vuotta? Jostainhan se pitää aloittaa. Ei mieheni enää mikään poikaystävä ole, asutaan saman katon alla, ja hän on kahden lapseni isäpuoli. Toisin sanoen avopuoliso. En todellakaan vaadi mitään erityiskohtelua, mutta kiusaamista en siedä. Teen töitä sen pari tuntia päivässä (saan myös alempaa palkkaa) mutta silti olen työntekijä, jota pitää kohdella työntekijänä. Meillä kaikilla on omat työhuoneet, jossain ne paperityöt minunkin pitää tehdä. Ja minä saan sillä omalla työpöydälläni pitää ihan mitä haluan, ilman pelkoa, että joku ne varastaisi. En todellakaan levittele mitään puoliksi syötyjä eväitä minne sattuu, onko sulla lukemisen ymmärtämisessä jotain vikaa? Onko sinun mielestä oikein, että jos tulen käymään toimistolla hakemassa yhden paperin, ja heitän takkini tyhjälle tuolille siksi aikaa, se oikeuttaa sen piilottamisen johonkin? Ja kuule kyllä minäkin siellä työpaikalla siivoan. Vien omat ja muiden astiat tiskiin, keitän kahvia, vien roskia ja haen ruokaa. En _todellakaan_ vaadi mitään erityiskohtelua, en oleta että työntekijät pitävät minua ystävänä tai kutsuvat illanviettoihin tms. Mulle riittäisi ihan samanlainen kohtelu kuin kaikille muillekkin työntekijöille. En ymmärrä mistä työntekijät ovat minulle kateellisia. Teen toki lyhyempää päivää ja työajat ovat vapaat, mutta palkka on myös paljon huonompi. Teen myös ns. tylsät hommat, papereiden lajittelut ja kirjeiden lähettämisen. Siivoan muiden jälkiä, ja paikkailen muiden töitä.
Sinun ja miehesi palkka on sama asia. Jos asutte yhdessä niin miehesi rahat ovat sinun rahojasi.
Työntekijöille olet vain bimbo joka on vähän antanut pomolle. Nyt sitten on tekevinään töitä. Mitä miehesi tekee? Antaa kaikille potkut?
Missä ihmeen työpaikoissa olet ollut?
Onko sinulla auktoriteettiongelma???
Oma kokemukseni on omista työpaikoistani, että minulla on ollut äärettömän asiantuntevia ja hyviä johtajia esimiehenä. Ovat tukeneet ja kannustannet, antaneet palautetta ja puuttuneet epäkohtiin jos on ollut aihetta. Sehän on heidän työnsä monien hallinnollisten töiden ohella. Olen aina voinut ongelmien kanssa kääntyä esimieheni puoleen, ja yhdessä ollaan sitten mietitty ratkaisua.
Työpaikalla (ainakin edellämainituissa paikoissa, jossa ihmiset osaavat olla todella veemäisiä ja itsekkäitä toisiaan kohtaan) vallitsisi kaaos, jos siellä ei olisi ketään joka ohjaa, organisoi ja johtaa hommaa. Se nyt on vaan pakon sanelema juttu, että esim. yhteiskunnassa pitää olla esim. poliiseja, jotta yhteiskunta toimisi oikeusvaltion tavoin, eikä taantuisi terrorin alle, jossa rikolliset ja kusipäät ottaisivat vallan.
Valitettavasti kuulostat vain asennevammaiselta.
Miksi muka aikuinen, kypsä ihminen ei voi ottaa käskyjä toiselta ihmiseltä???? Nythän on kysymys työpaikasta ja työtehtävistä, eikä siitä, että pomosi määrää sinun yksityiselämästä tai rajoittaa sinun yksityistä vapauttasi???
Sinä saat nimittäin palkaa siitä, että teet mitä pomosi käskee sinun tehdä, työsopimuksen mukaisesti. Ei kohtuutonta minusta. Jos homma ei sitten sinusta ole ok, niin vaihda työpaikkaa, tai -alaa. Ongelma ei siinäkään tapauksessa ole esimiehesi, vaan itsesi. Mitäs olet mennut työsopimuksen allekirjoittamaan, se on nimittäin sopimus, jossa olet ottanut tietyt velvoitteet vastaasi, ja jossa sinulla on tietyt oikeudet myöskin.
Luetunviestin ymmärtämisessä ongelmia?? Ainakin sinua en palkkaisi, koska et osaa edes ymmärtää luettua teksiä. AP.tä osaat syyttää, mutta itse et mene itseesi. Ensinnäkin, Ap tuossa edellä sanoi, että kaikilla työntekijöillä on omat huoneet, myös hänellä ihan samalla tavalla kuin muilla. Mistäs sinä tiedät AP:n työpaikan, siellä jos jokaisella on "pakostikin" oma työhuone, koska muualla ei niitä töitä voi tehdä?? ELi ap ei saa mitään etua tässä suhteessa kuin muutkaan. Ja kyllä se on ihan työntekijän sopimuksesta kiinni, onko yksilöllinen työaika. Jos siitä ollaan niin kateellisia, niin voihan ne muutkin työntekijät samalla tavalla sopia työsopimuksessa, että tekevät osa-aika hommia, lyhennettyä työpäivää, jossa vapaa liikkuvuus työajalla, eli voi tulla ja mennä milloin haluaa, kunhan ne sovitut viikkotyötunnit tulee täyteen. Ihme puolustelua! Ap ei minusta ole mitenkään ylimielinen kirjoittelun perusteella. Ja mikä ihme lähtökohta se sellainen on, että ihan vain lähtökohtaisesti vihataan johtajia??? Minä olen sitä mieltä, että jos jotain ihmistä halveksitaan, pitää olla jokin oikea syy asiaan, ei pelkkä asema tai omaisuus, tai koulutustaso. Aika veemäinen asenne noin niin kuin lähtökohtaisesti vaan vihata johtajia ja esimiehiä (vaikka ap sanoi, edellä että on ihan tavis työntekijä, tekeepä vielä ne paskatyötkin usein työpaikalla muiden puolesta, että siinä se sun ap:n "ylimielisyys") Sulla taitaa olla ihan vaan asennevamma!
AP ei olisi saanut edes sitä työtä jos hän ei nussisi omistajaa! Muut eivät voi sellaista sopia koska he eivät nussi omistajaa. Kyllä näin on että johtajista ei pidetä. He eivät kuulu tavallisiin ihmisiin. He ovat imisiä joiden kanssa tavalliset duunarit eivät halua olla missään tekemisissä. Pomoon ei myöskään voi luottaa. Koska hänelle ei voi puhua suoraan. Koska hän määrää sinun työpaikalla. Kaikissa työpaikoissa on sama juttu. Työntekijät erikseen ja johto erikseen.
Jos ap on johtoa, hän voi erottaa työntekijän. Tällöin luulisi, ettei tahallaan yritettäisi ilkeillä. Minusta ap:lle yritetään osoittaa paikkansa eli se, että hän ei ole näiden työntekijöiden mielestä mikään, ei tee mitään merkittävää, ei osaa mitään eikä kuulu tänne. Siis niin lapsellista kiusaamista kuin olla voi. Lähtökohtaisesti työpaikan pomo päättää, kuka siellä on töissä. On aivan sama, onko pomo palkannut Mensan jäsenen vai vain naisen, jonka kanssa makaa. Jos työntekijällä on ongelmia, hän ilmaisee asian pomolleen ja muuten kohtelee pomon palkkaamia työntekijöitä aivan samalla tavalla. MItä ihmettä aikuinen ihminen osoittaa käyttäytymällä pikkumaisesti, ilkeästi ja nyrpeästi toista kohtaan? Yrittääkö saada ap:n lähtemään? Ap, minusta miehesi ei nyt osoita näille työntekijöille heidän paikkaansa. Jos taukotilan tuolilta viedään takki VARASTOON, on kyse aivan selvästi kiusanteosta. Eikö takit viedä naulakkoon? Jos ei ole naulakkoa, ne varmaan jätetään sinne taukotilaan ja enintään siirretään toiselle tuolille, jos jostain syystä se takki häiritsee juuri sillä tietyllä tuolilla. Kenenkään työhuoneesta ei varasteta suklaapatukoita tai muitakaan ruokia. Tuollainen on lapsellista ilkeilyä ihmisiltä, jotka eivät kuulu työpaikkaan, jossa pitää tulla toimeen pienen porukan kanssa. MIehen pitäisi pitää työntekijöilleen tiukka puhuttelu. Puhuttelun sisältö on sellainen,että hän päättää, keitä tänne tulee töihin ja työntekijöiden on kohdeltava näitä ihmisiä reilusti, mukavasti ja aikuismaisella tavalla. Jos tämä ei sovi työntekijälle, hän saa lähteä. Jos vielä kerrankin tehdään kiusaa, saa kiusantekijä lähteä. Minusta sinun ei tarvitse eikä kuulu puuttua kiusaamiseen. Sellainen on aina esimiehen tehtävä. Jos kiusaajana on tietty henkilö, niin toki voit hänelle korostaa, että et ole viemässä hänen työpaikkaansa etkä siten ymmärrä, mistä katkeruus kumpuaa. Lähtökohta on kuitenkin se, että aikuisten on osattava käyttäytyä aikuismaisesti eikä kiusanteko kuulu työpaikoille. Jos joku työntekijä jättää pöydälleen eväitä, ei niitä kuulu varastaa eikä kenenkään takkeja heitetä varastoon. Sellainen ei ole aikuismaista käytöstä. Ja on ihan sama, ketä pomo nussii. Pomo on pomo. Ei työntekijät voi päättää, että tuota yhtä emme siedäkään. Asiasta voi valittaa mutta ilkeily ei ole asiallista eikä edes normaalia. Säälittää nuo tännekin kirjoittaneet käsittämättömän epäkypsät ihmisraakileet, joiden mielestä pomon avovaimoa saa kiusata vain siksi, kun hän on pomon avovaimo. Veikkaan, että tällaiset ihmiset ovat jo kouluaikoina olleet koulukiusaajia, opettavat lapsistaankin koulukiusaajia eivätkä osaa ylipäätään käyttäytyä porukassa sivistyneesti.
Omistajaa ei voi kiusata. Mutta et voi erottaa heitä kovin helposti.
Jos kukaan ei pidä AP:stä on ongelma suuri. Erotat yhden niin koko henkilöstö lähtee. Firma menee nurin. Samalla AP:n mies saa liiton kimpuun ja pääsee raastupaan. Siinä vaiheessa lähtee kyllä AP eikä työntekijä.
Sen voi estää että patukoita ei oteta eikä takkia, mutta muuta ei. Noissakin tilanteissa pitäisi tietää kuka sen on tehnyt. Työntekijät eivät sitä kerro.
Mutta muuta ei voikkaan pakottaa. He voivat puhua juuri sen verran kuin on pakko AP:lle, mutta muuten ei. Taukotilassa voi olla aika hiljaista. Ainakin AP:lle.
tarvittu ihan oikea työntekijä? Toiset kuvittelivat saavansa jonkun kokoaikaisena jakamaan työkuormaa ja nyt nyt AP tuli sinne harrastelemaan työntekoa.
Missä ihmeen työpaikoissa olet ollut? Onko sinulla auktoriteettiongelma??? Oma kokemukseni on omista työpaikoistani, että minulla on ollut äärettömän asiantuntevia ja hyviä johtajia esimiehenä. Ovat tukeneet ja kannustannet, antaneet palautetta ja puuttuneet epäkohtiin jos on ollut aihetta. Sehän on heidän työnsä monien hallinnollisten töiden ohella. Olen aina voinut ongelmien kanssa kääntyä esimieheni puoleen, ja yhdessä ollaan sitten mietitty ratkaisua. Työpaikalla (ainakin edellämainituissa paikoissa, jossa ihmiset osaavat olla todella veemäisiä ja itsekkäitä toisiaan kohtaan) vallitsisi kaaos, jos siellä ei olisi ketään joka ohjaa, organisoi ja johtaa hommaa. Se nyt on vaan pakon sanelema juttu, että esim. yhteiskunnassa pitää olla esim. poliiseja, jotta yhteiskunta toimisi oikeusvaltion tavoin, eikä taantuisi terrorin alle, jossa rikolliset ja kusipäät ottaisivat vallan. Valitettavasti kuulostat vain asennevammaiselta. Miksi muka aikuinen, kypsä ihminen ei voi ottaa käskyjä toiselta ihmiseltä???? Nythän on kysymys työpaikasta ja työtehtävistä, eikä siitä, että pomosi määrää sinun yksityiselämästä tai rajoittaa sinun yksityistä vapauttasi??? Sinä saat nimittäin palkaa siitä, että teet mitä pomosi käskee sinun tehdä, työsopimuksen mukaisesti. Ei kohtuutonta minusta. Jos homma ei sitten sinusta ole ok, niin vaihda työpaikkaa, tai -alaa. Ongelma ei siinäkään tapauksessa ole esimiehesi, vaan itsesi. Mitäs olet mennut työsopimuksen allekirjoittamaan, se on nimittäin sopimus, jossa olet ottanut tietyt velvoitteet vastaasi, ja jossa sinulla on tietyt oikeudet myöskin.
Kyseleppä ihmisiltä ovatko he pomijensa kavereita. Suurin osa ei voi sietää pomoaan.
Pomo ei edes voi tukea jos hän ei ole omistaja.
Tukeeko pomosi siinäkin tapauksessa kun he heittävät puoli yritystä pellolle?
Kyllä minä määräyksiä voin ottaa vastaan. Mutta turha luulla että olisimme kavereita.
Siksi suurin osa ihmisistä ei myöskään pidä poliiseista. Ihmiset ei vaan pidä siitä että joku määrää tai puuttuu heidän tekemisiinsä.
Pomo on pomo siviilissäkin. Et voi olla sen kaveri. Koska seuraavana päivänä hän taas juoksuttaa suo. Se ei ole terve ystävyys suhde jos toinen on määräävässä asemassa.
Suurin osa työpaikkakiusaajista on muuten esimiehiä.
S on rooli ja itse en edes päästä alaisiani kovin lähelle ettei auktoriteetti kärsi. Muutenkin haluan pitää välit asiallisina että on helppo työskennellä.
Se miksi työpaikkakiusaajat ovat pomoja johtuu juuri siitä että työsuojelupiirit listaavat työntekijöiden ongelmat. Pomojen ongelmia ei listata elli juttu mene oikeuteen. Eli jos pomoa kiusataan pitää pomon vaan sietää. Itse olin kiusattu pomo ja siedin asiaa 7 vuotta kunnes kiusaaja lähti.Pomo ei voi ilmoittaa kiusaamisesta mihinkään liittoon. Pomoilla ei ole liittoja kuten duunareilla. Nyt on meillä todella hyvä ilmapiiri.
Esimieshän ei voi päättää irtisanomisista. Tarkoitan tällä sitä, että esim. isossa yrityksessä lähiesimies ei voi vaikuttaa siihen jos ylemmältä taholta sanellaan, että esim. 100 ihmistä saa nyt kenkää, tuotannollistaloudellisista syistä.
Ei se esimiehestä syypäätä tee. Jos esim. firma menossa kovaa vauhtia menossa syvään tappiotilaan, niin pakkohan sitä on porukkaa heittää pihalle, se ei ole esimiehen henkilökohtainen syy, vaan syyt voivat olla maailmankaupan tilanteen, taloudellisten tilanteiden muuttuminen, eurokriisi jne jne. Tietenkin yrityksen hallitus on vastuussa miten yrityksessä menee, ja mitä päätöksiä tehdään. Mutta joku pikkupomo joka tekee mitä ylemmät sanoo, ei ole syypää mihinkään irtisanomisiin, voi korkeintaan vaikuttaa siihen ketkä irtisanotaan, ja sehän taas yleensä perustuu siihen, että ne sairaimmat, iäkkäimmät, kalleimmat ja huonoimmat työntekijät laitetaan ensin pihalle. Ihan järkeenkäypää. Taloon jäävät sitten ne työmyyrät, jotka ovat kaikista parhaimpia, ahkerampia ja asiantuntevampia, kuin pois potkitut.
Ja kyllä pomo voi tukea työntekijää siinäkin tapauksessa, vaikka työntekijä irtisanotaan. Aika merkittävää on myös sillä, millä tavalla irtisanominen tehdään ja miten viestintä toimii, ja millä asenteella esimies kohtaa alaistensa pettymyksen ja ahdistuksen tunteet, kun tieto irtisanomisesta kerrotaan.
Kriisitilanteissa punnitaan hyvä johtajuus ja johtajuustaidot! Hyvä johtaja osaa hoitaa homman sisäsiististi ja huomioonottavasti, myös ikävissä asioissa. Eri asia on jos katkera työntekijä haluaa nähndä kaiken negatiivisessa valossa, vaikka olisi kuinka hyvin asia hoidettu, esim. tiedotuksen suhteen.
Ihan höpöä porukkaa täällä. Minä ainankin olen nähnyt naisvaltaisilla aloilla miespomojen liehittelyä. Ei jopa paikassa ehdottomasti pomoa inhota.
Mitä työtä ne muut työntekijät tekevät? Olisiko siellä ollut muitakin toimistotyöhön päteviä henkilöitä? Olen nähnyt ikäviä työpaikkoja, joissa moni merkonomi tekee muuta kuin toimistotyötä ja se ainut oikeaa toimistotyötä tekevä on koulutukseltaan joku "lähihoitaja" ja ei edes osaa tehdä tätä työtä oikein. Kyllä siinä on montaa harmittanut, että miksi minä en päässyt tekemään noita toimistotöitä kun olis ne paremminkin osannut.
Ap! Oletko oikeasti pätevä tekemään sitä työtä mitä teet? Nykyisin on paljon työttömiä merkonomeja = toimistotyön ammattilaisia, jotka mielellään tekisivät jopa osa-aikaista työtä.
Eikö miehesi osaa olla tiukka. Varoitus uhkaus työntekijöille, jos peli ei muutu.
Tämä ketju taas kertoo suomalaisesta suhtautumisesta kiusaamiseen. Sivutolkulla märehditään sitä, että onkohan kiusatulla nyt oikeus tuntea itsensä kiusatuksi vai ei. Siinä on se suomalainen kiusaamiskeskustelun ydin sen sijaan, että kiusaaminen tuomitaan yksiselitteisesti ja se lopetetaan. Samaan aikaan kiusattu jätetään yksin ikävien tunteidensa kanssa, mutta sen kaikki unohtaa kun niin kovasti tapellaan siitä, että missä tilanteessa niinku kiusaaminen on ihan oikein ap:lle ja missä tilanteessa ei.
Asiallisella työpaikalla missä on fiksu johto, kiusaamiseen puututaan ja se lopetetaan. Tilanne ei ainakaan helpotu, jos aikaa vain kuluu ja kaikkien tiedossa olevaa tilannetta katsotaan läpi sormien.
lähikapakan juoppirallien joukkoon. Siellä sinun tasoisesi löytää samanhenkistä seuraa; kaikkiin ongelmiin on aina syynä yhteiskunta, Helsingin Herrat on kaiken pahan alku ja juuri, ja johtajat työpaikalla vain nostavat isoa palkaa, ja kiusaavat alaisiaan... Itsessä eikä omassa asenteessa nähdä mitään vikaa.
Tuo herraviha on vaan niin säälittävää. Epäkypsää ja lapsellista (ja kertoo, että olet huono työntekijä kun vihaat noin esimiehiä ja olet asennevammainen heitä kohtaan). Hyvä alainen osaa olla rehellinen itseään kohtaan, ei ole ennakoluuloinen, vaan jos kritisoi, löytyy oikeasti perusteet kritiikille.